mai 06, 2024, 12:22:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Boble lyd (luftfilter)  (Lest 3940 ganger)
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« på: januar 20, 2010, 21:03:13 pm »

Hei!
En av grunnene til at jeg kjøpte min første boble i sommer var at selgeren fyrte opp motoren for å kjøre et par meter frem og dermed var jeg solgt (bilen altså) pga lyden.

Det jeg egentlig lurer på, er hvordan påvirker luftfiltre motorlyden? Evt effekten. Har nemlig tenkt til å kjøpe et nytt fordi jeg ikke synes det orginale er så veldig fint...  Tvilende
Har sett såkalte sportsfiltre på biltema, men de er jeg ganske skeptiske til.. Hvor kan jeg kjøpe et bra luftfilter som kanskje gjør lyden enda grommere? Eller fungere de på biltema til 100 kr (?)?!

Mvh. Zezner

Ps. Hvis jeg er langt ute å kjører når jeg tenker på å bytte ut den orginale filteret med et nytt og fancy, så MÅ dere stoppe meg!
« Siste redigering: januar 20, 2010, 21:08:43 pm av Zezner » Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #1 på: januar 20, 2010, 21:09:20 pm »

Har filteret noe med lyden å gjøre da?Hæ
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 20, 2010, 21:09:34 pm »

Orginal gasse = orginalt luftfilter Blunker

tror du skal slite litt med å få den til å gå rent med nytt filter, siden det gamle er ett oljebad-filter
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #3 på: januar 20, 2010, 21:19:38 pm »

Ok, takk for svar. Da blir det orginalt Rekker tunge

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: januar 20, 2010, 22:34:10 pm »

Orginal gasse = orginalt luftfilter Blunker

tror du skal slite litt med å få den til å gå rent med nytt filter, siden det gamle er ett oljebad-filter

Om det gjelder 1303(ser i trådstarters signatur), så har ikke disse oljebad-filter men innsatsfilter i papir/bomull. Dette kan du bytte ut i f.eks et KN innsatsfilter. Jeg hadde et slikt filter tidligere, men fikk aldri prøvd det ut noe skikkelig. Vil tro at de som selger slikt kan skaffe dette, men er nok ikke lagervare.


Min bil som org hadde oljebadfilter likte ikke særlig godt å få tilført mer luft (kn filter i org boks som var hullborret)..
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: januar 20, 2010, 22:55:15 pm »

Skal du ha på ett åpnere filter, må du vanligvis dyse om forgasseren, fordi det åpne filteret fører til dårligere vacuum i gasser'n. Du trenger større dyser for å få inn riktig mengde bensin. Og så videre...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: januar 20, 2010, 23:31:56 pm »

Jeg har montert et bucpack konfilter som passer rett på org forgasseren. Tenkte å prøve dette nå når jeg setter inn motoren igjen.

Forgasseren er forøvrig overhalt, det sitter en 145 hoveddyse i den. Org er vel 127.5 eller noe i den duren.. Har forøvrig kjørt med så stor dyse før uten problemer..



Har forøvrig et til konfilter liggende. Samme type og aldri åpnet. Om du er interessert så kan du nok få det ganske rimelig, send en pm isåfall Blunker
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #7 på: januar 21, 2010, 00:07:42 am »

Om det gjelder 1303(ser i trådstarters signatur), så har ikke disse oljebad-filter men innsatsfilter i papir/bomull. Dette kan du bytte ut i f.eks et KN innsatsfilter...

På luftfilterne til 1302 (oljetypen) og 1303 (papir) går vakuumslangen fra forgasseren, evt innsuget, innom en liten dings på forsiden av luftfilteret. Fra denne går slangen videre opp til en membran som styrer innsuget på luftfilteret. "Dingsen" er egentlig en ventil som slår inn ved ca 32 grader. Vakuumet styret et spjeld i tuten på luftfilteret: Ved kald motor får forgasseren varmluft fra motoren. Ved varm motor trekkes kald luft direkte gjennom tuten.

Det finnes også en variant der spjeldet i luftfilteret styres via en vaier til temperaturregulatoren under sylinder # 1 og 2.

Men uansett: Å ta vekk det originale luftfilteret til betyr at du alltid trekker kald luft. Det går greit på gode varme dager, men blir det litt rått og kjølig i været vil motoren gå dårligere.

VW-ingeniørene var skikkelig gode på hvordan kjøle- og varmesystemet på originalmotorene skulle avstemmes optimalt. Min anbefaling er å beholde det opprinnelige oppsettet hvis du har originalmotor.
« Siste redigering: januar 21, 2010, 00:15:20 am av JFP » Loggført
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #8 på: januar 21, 2010, 08:55:05 am »

Takker for mange svar. Da blir det orginalt! Var egentlig bare for å gjøre noe på motoren fordi det er gøy Rekker tunge

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: januar 21, 2010, 10:48:16 am »

Takker for mange svar. Da blir det orginalt! Var egentlig bare for å gjøre noe på motoren fordi det er gøy Rekker tunge

Mvh. Zezner


Hva med nytt eksosanlegg da? Om du er ute etter mer fremtredende lyd så kan jo ikke det være så dumt..


JFP: Det jeg mente med innsatsfilter var jo et kn-filter som erstatter det orginale men hvor man beholder den orginale boksen. Da skulle jo forvarming og alt være i orden.. Glad


Men nå ble jeg litt klokere på hvorfor jeg har flere vakumuttak på den ene forgasseren min. Kanskje den har stått på en bil med slikt papirfilter da..
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #10 på: januar 21, 2010, 11:43:55 am »

Nytt eksosanlegg har jeg også vurdert, men det får bli senere.. Først må bilen gjennom EU kontroll Rekker tunge

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: januar 21, 2010, 16:31:00 pm »

Du treng heller ikkje skifta eksosen for å forsterka lyden! Bytt endepottene til sånne 356 potter (som er større i enden)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!