Om det gjelder 1303(ser i trådstarters signatur), så har ikke disse oljebad-filter men innsatsfilter i papir/bomull. Dette kan du bytte ut i f.eks et KN innsatsfilter...
På luftfilterne til 1302 (oljetypen) og 1303 (papir) går vakuumslangen fra forgasseren, evt innsuget, innom en liten dings på forsiden av luftfilteret. Fra denne går slangen videre opp til en membran som styrer innsuget på luftfilteret. "Dingsen" er egentlig en ventil som slår inn ved ca 32 grader. Vakuumet styret et spjeld i tuten på luftfilteret: Ved kald motor får forgasseren varmluft fra motoren. Ved varm motor trekkes kald luft direkte gjennom tuten.
Det finnes også en variant der spjeldet i luftfilteret styres via en vaier til temperaturregulatoren under sylinder # 1 og 2.
Men uansett: Å ta vekk det originale luftfilteret til betyr at du alltid trekker kald luft. Det går greit på gode varme dager, men blir det litt rått og kjølig i været vil motoren gå dårligere.
VW-ingeniørene var
skikkelig gode på hvordan kjøle- og varmesystemet på originalmotorene skulle avstemmes optimalt. Min anbefaling er å beholde det opprinnelige oppsettet hvis du har originalmotor.