mai 06, 2024, 15:30:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: skifte bunnplate på rammehodet?  (Lest 2814 ganger)
WünderBug
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: Sandnes



Vis profil WWW
« på: januar 20, 2011, 02:53:37 am »

Ok, jeg vet dette har blitt tatt opp før, og at det ble ganske het diskusjon ut av det.
Men jeg har tenkt å få skiftet denne av autorisert personell bare så det er sagt med en gang.
Nå har jeg googlet opp og ned i mente for å finne ut hvordan jeg bør gå frem, men vanskelig å
finne en korrekt fremgangsmetode.

Rett meg om jeg tar feil, men som jeg har forstått til nå er at det bør foretas noen kontrollmål
før den originale platen fjernes. Hvordan bør jeg gå frem(altså hvordan måler jeg)?
Går det greit om jeg fjerner platen selv, for så å fjerne eventuell rust på innsiden og dermed
gjøre den klar for sveising. Slik sparer jeg meg for noen kroner vil jeg tro.
Når jeg leverer fra meg flyndra til verkstedet, er det godt nok at de får måla jeg har gjort, nedskrevet
for å kunne kontrollmåle når jobben er gjort?

Eller er det godt nok at jeg fjerner den gamle platen uten å ta mål, for så å overlevere jobben til
en kyndig sveiser ala flysveiser som er vant til å sveise med ypperste nøyaktighet, innenfor fine toleranser,
og dermed godt nok?

Jeg håper jo at måling/klargjøring for sveis er noe jeg kan utføre selv, siden budsjettet er så som så.
Men vil jo selvfølgelig få gjort dette på en best mulig måte selv om dette er et lavbudsjett prosjekt.
Og ja jeg kjenner en flysveiser for de som ikke helt kobler lavbudsjett og flysveiser.  Blunker
Dette gjelder forresten en 69 mod. T1 1300.

Taknemmelig for konstruktive tilbakemeldinger

Mvh


« Siste redigering: januar 20, 2011, 03:28:19 am av WünderBug » Loggført

1969 mod. 1300 T1 under kniven. Roma ble ikke bygd på èn dag.
T4 2.0 konverteringsprosjekt. Roma ble fortsatt ikke bygd på èn dag!
www.horza.no/michael/
WünderBug
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: Sandnes



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 20, 2011, 12:35:48 pm »

Ingen meninger?
Loggført

1969 mod. 1300 T1 under kniven. Roma ble ikke bygd på èn dag.
T4 2.0 konverteringsprosjekt. Roma ble fortsatt ikke bygd på èn dag!
www.horza.no/michael/
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 20, 2011, 13:48:46 pm »

Å jo du må nok måle litt da,Kryss måling.
men lurt å ha på forstilling .
M
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
WünderBug
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: Sandnes



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 20, 2011, 16:07:37 pm »

Var det jeg trodde. Er det da noen som kan fortelle eller linke til en illustrasjon om hvordan
man utfører en korrekt kryssmåling? Jeg har problemer med å finne noe ang. dette temaet.

Mvh
Loggført

1969 mod. 1300 T1 under kniven. Roma ble ikke bygd på èn dag.
T4 2.0 konverteringsprosjekt. Roma ble fortsatt ikke bygd på èn dag!
www.horza.no/michael/
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #4 på: januar 20, 2011, 17:18:35 pm »

jeg ville ikke tatt på meg å montere rammehode på ei plate der det orginale var kappet vekk... den ville jeg hatt der ,så jeg hadde satt opp mål selv, da man ikke kan være sikker på at folk måler på akkurat samme måte som en selv.
hvis du hadde kappet av rammehodet, og jeg skulle montere nytt, kom jeg til å bruke unødvendig mye tid på å sikre meg at det nye ble rett montert, pga ekstra arbeide med innmåling av en ny del. selve jobben er ikke akkurat så avansert, bare man er trygg på sveiseapparat og får skikkelig sveis osv.
spør hva det verkstedet du skal ha til å gjøre jobben, hva de foretrekker at du gjør og ikke gjør før de starter.
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #5 på: januar 20, 2011, 17:22:01 pm »

 lese hele innlegget før jeg svarer tror jeg er bedre..... Flau
du skal altså bytte plata  under  rammehodet ?  det er ikke akkurat no avansert da.  da flytter ikke rammehodet på seg, sålenge det sitter igjen på bunnplata ellers. borr av, slip rent, sveis på ny...
korriger meg gjerne hvis jeg har misforstått det du skal gjøre  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
WünderBug
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: Sandnes



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 20, 2011, 18:15:06 pm »

Det siste innlegget ditt stemmer bedre.  Blunker
Grunnen til at jeg spør om dette er på bakgrunn av en tidligere diskusjon hvor det ble
sagt at bare det å skifte denne platen innebærte mye kryssmåling etc. fordi man var
redd at varmen fra sveisingen kunne vri/slå rammehodet.
Personlig trodde jeg at så lenge man har en kyndig sveiser tilgjengelig, og at man gjør en god del punktsveis
først, for så helsveise puljevis i "crisscross", og at man bruker god tid (lar det kjøle seg ned for hver sveis) ville
være godt nok. Men jeg er ikke noe ekspert på området så derfor spør jeg dere.
Men hvis jeg skal kryssmåle så er jeg veldig taknemmelig om noen som kan det forklarer hvordan jeg gjør det.
Villig til å lære.
Loggført

1969 mod. 1300 T1 under kniven. Roma ble ikke bygd på èn dag.
T4 2.0 konverteringsprosjekt. Roma ble fortsatt ikke bygd på èn dag!
www.horza.no/michael/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: januar 20, 2011, 19:36:23 pm »

Hallo,

Basert på tidlegare diskusjonen du nevner so kan eg meddela deg at du berre kan kasta heile bilen på røysa og kjøpa deg ein bil utan rust Øyerulling Øyerulling

neidå. dette er langt vansklegare teoretisk enn praktisk..
Skal du gjera jobben sjøl e da jo veldi viktig att du kan sveisa skikkeleg utan so bør du levera jobben inn, men for all del ikkje gjer som meg, å lever inn til eit vilkårleg bil opprettings verkstad.. det er forskjell på sveising og rustsveising. Når du tar av bunnplato på rammehovudet oppdagar du att det er rust i fleire av falsane inni rammehovudet, altså berre kantane frå tunnellen. dei som sveiste på bunnplata for meg dreit i å fiksa den rusta inni der.. + att dei gjor eit enormt elendig arbeid så eg må ta opp igjen heile driten.

Å ta av bunnplata består seg av å bora opp sveisene rundt napoleonshatten, frammover langs rammehovudet + kappa av sveisen under tunellen og langs kanten framme i botn av rammehovudet. der må du og slipa vekk restane etterpå.
Ny bunnplata er ganske grei passform på, men muligens 3 hol ute med napoleonshatten istaden for to..
Det skal veeldig mykje varme til for att du klarar å vri rammehovudet noko sjølv utan botnen.
Men skal du få ein til å sveisa for deg er det lurt å gå i gjennom jobben med han før han begynner. sånn att det ikkje skjer feil. Hugs på å pussa ned å behandla bunnplata før den vert sveist inn, for å hindra rust. etterpå må du og ha inn masse hulromstoff.
Kryssmåling kan du gjera ved å måla avstanden frå spissen av rammehovudet til motsatt spiss av napoleonshatten. på begge sider. dette skal stemma etter sveising. sjå bilde

Legger med ein link til noko tilsvarande eg gjor på ein an bil, berre att der skifta eg ikkje heile bunnplato: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12621.360.html (ca midt nedpå sido dar, og utover)


*  (61.46 KB, 734x550 - vist 196 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
WünderBug
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: Sandnes



Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 21, 2011, 00:40:18 am »

Tror nok ikke jeg blir å hive bilen helt enda i allefall.  Osteaktig

Jeg blir ikke å gjøre dette selv, mine sveisekunnskaper er ikke så gode enda.
Jeg skal få hjelp av sveiseren vi har på jobb som jeg tror er mer enn kompetent nok.
Men jeg kommer nok til å ta konrollmål både før og etter jobben er gjort, bare for å være på den sikre siden.
Jeg skal også være med å hjelpe når han skal sveise for meg, så da får jeg det slik jeg vil.
Så fort den gamle platen er av skal jeg få fjernet alt som måtte være av rust på innsiden.
Målet er at når flyndra er ferdig så skal det ikke være fnugg av rust igjen på den.

Så det holder å kryssmåle sånn som du viser? Trodde målene måtte være lengre, siden eventuelle
skjevheter/vridninger vil gi små utslag.

Har du forresten prøvd den sveisegrunninga du kjøpte? Jeg har kjøpt den samme, men har
ikke prøvd den ut enda. Tenkte å bruke den i skjøtene på den nye plata.

Mvh
Loggført

1969 mod. 1300 T1 under kniven. Roma ble ikke bygd på èn dag.
T4 2.0 konverteringsprosjekt. Roma ble fortsatt ikke bygd på èn dag!
www.horza.no/michael/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: januar 21, 2011, 00:50:12 am »

Dette høyrest bra ut. dekan får nok heilt sikkert orden på dette rammehovudet Glad

Skal du gjera ting heilt etter boka so kunne du hengt på ein forstilling og tatt mål utpå kanten av den og bakover langs heile bunnplata og bak ti eit fast punkt på bakakselen. feks på støtdempartåret ein plass. om dette er likt før og etter so har ivertfall ikkje forstillingen vridd seg og då er alt på stell

Det er sikkert ein veldig god ide å sandblåsa innsida av rammehovudet når du har tatt av bunnplata forresten.

Volvo grunninga bruker eg heile tida. veldig fornuftigt å bruka den på rammehovudet ja. Smør på eit lag på begge sider av skjøyten. klapp saman platene og punkt/heng dei fast med vicegrip etc. so bruker du eit lite skrujern flatt, til å skrapa vekk grunninga nedi hola som det skal sveisast i (pluggsveis altso) då vil sveisen verta mykje bedre.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
WünderBug
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: Sandnes



Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 21, 2011, 01:01:49 am »

Ok, tror kanskje jeg kryssmåler med begge metodene, så får vi se.

Den sveisegrunninga du snakker om, det er den som de har på gasolin.no?
Den som heter "weld through spray". I allfall den jeg kjøpte.

Måtte du gjøre mye tilpassning av den nye bunnplata? Eller er det perfect fit?
Loggført

1969 mod. 1300 T1 under kniven. Roma ble ikke bygd på èn dag.
T4 2.0 konverteringsprosjekt. Roma ble fortsatt ikke bygd på èn dag!
www.horza.no/michael/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: januar 21, 2011, 11:42:36 am »

Åja du har kjøpt den ja.. den er dårleg.. heilt vanleg sinkspray egentlig.

Gå til ein volvo forrhandlar og spør etter volvo sveisegrunning. det er den beste du får tak i.

Bonnplato passar ganske so godt men mulgens litt småjusteringar. + att da kan vera da e 2 hol for mykje med napoleons hatten. Ellers so passar den greitt.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
WünderBug
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: Sandnes



Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 21, 2011, 13:35:26 pm »

Ok, da får jeg ta en tur på Volvo å spør.
De ekstra hulla ved napoleonshatten, sveiste du dem igjen, eller er det bare å la dem være?

Jeg fjernet forresten et lite stykke i fronten av rammehodet mellom inspeksjonsluka
og bunnplata pga. rust. Skulle fått sveist inn et nytt stykke før jeg fjerner
bunnplata. Er det bare å bruke helt vanlig "svart stål" i samme godstykkelse?
Eller er godset av en eller annen legering som må tas hensyn til ved utskifting?

Mvh
Loggført

1969 mod. 1300 T1 under kniven. Roma ble ikke bygd på èn dag.
T4 2.0 konverteringsprosjekt. Roma ble fortsatt ikke bygd på èn dag!
www.horza.no/michael/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: januar 21, 2011, 13:39:31 pm »

Sveisar berre att dei hola som er for mange ja, dersom du har dei.

Vanleg svart stål ja. bruk lika tjukt gods. sikkert 2mm.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
WünderBug
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: Sandnes



Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 21, 2011, 14:22:50 pm »

Den er grei.
Da blir det nok litt måling på meg neste gang, og grovrengjøring.
Kjenner motivasjonen smått kommer tilbake til meg nå etter lang tids dvale.

Når det gjelder innsveising av den nye plata, skal man bare sveise der fabrikksveisene satt,
eller skal det sveises på andre plasser? Jeg tenker på hvor helsveisene skal sitte og hvor punktene
skal sitte. Mener å ha sett et illustrasjonsbilde et eller annet sted på nettet, men husker
ikke helt hvor.
Loggført

1969 mod. 1300 T1 under kniven. Roma ble ikke bygd på èn dag.
T4 2.0 konverteringsprosjekt. Roma ble fortsatt ikke bygd på èn dag!
www.horza.no/michael/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: januar 21, 2011, 18:53:59 pm »

Orginalt er den motstandsveisa langs falsen rundt rammehovudet og napoleonshatten og heilsveist over tunnelen under og langs kanten framme under. så om du pluggsveiser der det har vert motstandsveis og heilsveiser der det har vert heilsveis so er du ikkje so langt vekke. Men det går jo fint å heilsveisa litt langs kanten der det er pluggsveist, om du føler behov for det.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
WünderBug
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: Sandnes



Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 22, 2011, 20:17:53 pm »

Ok, takker for veiledningen. Tror nok jeg leggerr inn en helsveis her og der bare for å
være sikker.
Loggført

1969 mod. 1300 T1 under kniven. Roma ble ikke bygd på èn dag.
T4 2.0 konverteringsprosjekt. Roma ble fortsatt ikke bygd på èn dag!
www.horza.no/michael/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!