mai 06, 2024, 14:17:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tips til lett trimming av 66mod 1300ccm F motor  (Lest 1467 ganger)
ww2
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Karmøy



Vis profil
« på: juli 25, 2012, 22:11:11 pm »

Har en 66mod F motor kjøpte den som 1600ccm men er vel en 1300ccm.Hva skal til for og få en grei motor ut av denne Blunker
Loggført

Den gode, den onde,den grusomme og meg ;-)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 25, 2012, 23:12:02 pm »

1300F er vel singelport.

Kjøp deg en 1600 dobbelport?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 26, 2012, 07:41:24 am »


http://vdub2you.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=18
Noen muligheter finnes jo..
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: juli 26, 2012, 07:43:21 am »

Som bruksmotor har jeg en F 1300 som jeg "bare" har satt 1600 sylindere på. Ellers original omdyset 1300 forgasser og topper, men toppene er tatt opp for større sylindere og høvlet litt for høyere komp. Blir da som en B1600 singelport bussmotor. Veldig fornøyd med denne motoren. Godt bunndrag og litt mer Hk enn originalt.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: juli 26, 2012, 08:22:06 am »

Som bruksmotor har jeg en F 1300 som jeg "bare" har satt 1600 sylindere på. Ellers original omdyset 1300 forgasser og topper, men toppene er tatt opp for større sylindere og høvlet litt for høyere komp. Blir da som en B1600 singelport bussmotor. Veldig fornøyd med denne motoren. Godt bunndrag og litt mer Hk enn originalt.

Er enig i at dette er en grei måte Glad
Neste steg vil muligens være 1.25:1 vipper. Så en svenske (som tester i flowbenk) som mente det ville være bra sammen med topper som var standard i innsug og eksosporter, flowmessig.

Hvor mange mm tok du i toppene, og hvor høy komp blei det?
« Siste redigering: juli 26, 2012, 08:24:26 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
ww2
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #5 på: juli 26, 2012, 10:05:14 am »

Takker for svar:-)
Vurderer og bytte sylindere og topper hvilke sylindere og topper er greie og gå for?
Loggført

Den gode, den onde,den grusomme og meg ;-)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 26, 2012, 10:14:25 am »

1600 sylindre og topper, 1,4 vipper og 2 stk 34 ITC gassere :-)

Samt eksos.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

ww2
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #7 på: juli 26, 2012, 10:31:07 am »

Ok,mulig det er bedre og få tak i en 1600 motor da?
Hvor mange hk er det i 1600 singel port og 1600 dobbelport`?
Er et 1600 sylindere som er max uten og gjøre noe med blokka og innmaten?
Loggført

Den gode, den onde,den grusomme og meg ;-)
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: juli 27, 2012, 08:23:43 am »

1600 singelport har originalt 47Hk og dobbelport 50Hk. Min singel som jeg tror jeg bare høvlet av kanten inni toppene, ble det 8,5:1 i komp og litt over 50Hk. Litt variable resultater den dagen vi var å testet på rullende landevei.

Det største som passer på blokka er 1679ccm (88mm) tynnveggede sylindere, men de fleste anbefaler vel maks 1641ccm (87mm) siden de har litt tykkere gods i sylindrene.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!