mai 07, 2024, 12:08:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Elektroarbeid: Installere denne lysvarsleren. Hæ?  (Lest 2456 ganger)
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: juni 12, 2010, 23:50:27 pm »

Heisann,

Jeg kjøpte denne lysvarsleren på Biltema til 30 spenn for min 1971 VW 1302: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Lysvarsler/

Den lager lyd når det går strøm gjennom den.

Min beste venn er elektriker, og hverken han eller jeg skjønner noe av hvordan vi skal legge det opp.

I buksanvisningen står det at vi skal trekke rød ledning til kjørelyssikringen og den andre til tennnigen, men vi kan ikke skjønne at dette vil fungere, da vil den jo bare pipe hele tiden. Poenget er at den skal varsle meg hvis jeg glemmer å kutte lyset når jeg skal forlate bilen.

Noen som skjønner hvordan dette skal gjøres, så blir vi utrolig glad Glad Takk takk!

Mvh,
Marius
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: juni 12, 2010, 23:57:52 pm »

Den jobber vel med en spenningsforskjell -

Når tenning og lyset er på får den 12V inn på begge poler. Derav ingen spenningsforskjell og den vil ikke lage lyd. Når en av de to er av derimot får 12V flyte gjennom den.

Regner med den har en egen jordledning også?
Loggført
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: juni 13, 2010, 00:53:55 am »

Heisann,

Takk for ditt svar.

Så vidt vi forstår er det bare en + og - kabel. Hvorfor tror vi det? Fordi når vi kobler rød kabel til leder med spenning, og svart kabel til negativ jord lager den lyd.

Noen som skjønner noe? 

Mvh,
Marius
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #3 på: juni 13, 2010, 07:38:56 am »

Har du prøvd å koble slik som beskrevet da?

Mener at 12V (rød) kobles til lys. Du skriver at den skulle til lyssikring. Men jeg husker ikke om lysbryter ligger før eller etter sikring. Ligger sikringen før bryteren vil det ligge 12V på summer hele tiden når tenning er av. Da må du flytte 12V til etter bryter (dvs på kabel til lys). OV kobler du til 15 (er det vel) på tenningen. 15 er koblet til andre ting som igjen også er koblet til 0V.  Siden summeren trekker veldig lite strøm vi den da oppfatte dette som 0V.

Noe sånt...
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #4 på: juni 13, 2010, 09:20:56 am »

Jobber antagelig med spenningsforskjell, hvis den får 12v gjennom lysbyrter, og 12v gjennom tenning, er det stille. Hvis du slår av tenningen, så blir den ene ledningen jordet gjennom coilen, via stift/kondensator. og du får lyd.
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #5 på: juni 13, 2010, 09:32:52 am »

Jeg har sånn i Doka'n min.... Funker knall, glemmer ikke lysa iallefall... Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #6 på: juni 13, 2010, 12:02:29 pm »

Takk for tips guttær!
Har et par andre bruksområder for denne også:
- Remote til forsterker f.eks.
- Sigarettenner koblet direkte på batteri
- andre småspisende strømkilder.

Denne passer jo perfekt =)
Loggført

... it's an adiction ... 
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!