mai 05, 2024, 17:21:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 24 25 [26] 27 28 29
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering"  (Lest 213445 ganger)
vwrc
Seniormedlem
****
Innlegg: 301
Bosted: Østfold


Vis profil

« Svar #750 på: mars 17, 2013, 13:34:46 pm »

Og til dere andre som kommer innom tråden og ikke gidder å lese.

Det er bare tre gutter på 22, 23 og 23 år som prøver å skryte på seg hvem som vet mest.. Gliser

Hadde vært gøy og fått sett litt praksis her også , f.eks en bremsing av motoren i den oransje fare  , og ikke bare masse headbanging med teori .
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #751 på: mars 17, 2013, 21:27:59 pm »

Til FF:
Hei eg leser alt du skriver, men tror du missforstod litt hvorfor eg tok opp igjen temaet med fortenning og mager blanding..
Men det er uansett ikke så relevant at det er noe å ta opp videre, vi tenker likt uansett på det temaet.

Men eg skjønte ikke helt beskrivelsen din av forbrenningskammeret..
Du kjører enda med org stempler men har frest ut toppen til et hemi utseende?
I så fall hva har du igjen av squish til å lage spor i? Kanskje du kunne vist et bilde slik at det blir lettere å forstå.
Men slik det er opprinnelig så er det jo som skapt for banking, så sammenlignings grunnlaget blir lite relevant dessverre.

Er merker eg er veldig sta på mine meninger om disse gropene, men at de skal på magisk vis samle feit blanding mot plugger og at tre små spor skal fikse opp banke faren alle andre steder i kammeret virker så urealistisk. Det eg egentlig spør etter er håndfast bevis med en ekte back to back test. (tmbryhn viste til en test, men den var på ingen måten enstemmig i noens favør).

Btw, nå har ikke eg fått med meg hvilken lambda verdier du har kjørt på når du har justert opp fortenningen men eg regner med du kjenner sammenhengen mellom bankefasthet og lambda verdiene..
Og videre ang å svare på hvorfor det banken har eg forsåvidt prøvd å gjøre på et innlegg noen sider tilbake her, men så er det kanskje ikke gjort på en avansert nok måte for deg. Glad


Til vwrc:
Boble og boble motorer er kun en hobby og er bare noe eg gjør når eg har overskudd og lyst, motoren skulle egentlig bremses i høst men andre ting i livet har gjort at boblehobbyen på ingen måte ble prioritert.
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #752 på: mars 17, 2013, 21:35:54 pm »

Kanskje du kunne vist et bilde slik at det blir lettere å forstå.

Du ser bilde av toppen noen sider tilbake. Da vil du se hvordan kammerne har blitt utformet, og at det fortsatt finnes squish-areal for å plassere gropene i.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #753 på: mars 17, 2013, 21:43:24 pm »

Kanskje du kunne vist et bilde slik at det blir lettere å forstå.

Du ser bilde av toppen noen sider tilbake. Da vil du se hvordan kammerne har blitt utformet, og at det fortsatt finnes squish-areal for å plassere gropene i.

Ikke dine topper eg snakket om, innlegget var rettet til FF.
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #754 på: mars 17, 2013, 21:45:28 pm »

Ikke dine topper eg snakket om, innlegget var rettet til FF.

Det ligger bilde av toppen hans på side 22 - var det jeg prøvde å kommunisere.
Vi forstod vel egentlig alle at det var B23-toppen du var interessert i.

Istedenfor å oppvigle til at du looper igjennom de samme referansene dine til tradisjonell banketeori noen sider lenger bak, så tror jeg at denne noe mystiske "FF" prøver å fortelle deg at du må ekspandere horisonten din en smule. Hvis du føler at du kommer til kort, så kan du prøve deg på en fin øvelse som går ut på å lene deg tilbake, slappe helt av, og ta tiden til hjelp. Ja, kanskje til og med runde av de skarpe kantene en smule.
Det er ingen konkurranse, slik du ville ha det til å se ut som i går natt Blunker
« Siste redigering: mars 17, 2013, 22:20:59 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #755 på: mars 17, 2013, 22:57:45 pm »

Ikke dine topper eg snakket om, innlegget var rettet til FF.

Det ligger bilde av toppen hans på side 22 - var det jeg prøvde å kommunisere.
Vi forstod vel egentlig alle at det var B23-toppen du var interessert i.

Istedenfor å oppvigle til at du looper igjennom de samme referansene dine til tradisjonell banketeori noen sider lenger bak, så tror jeg at denne noe mystiske "FF" prøver å fortelle deg at du må ekspandere horisonten din en smule. Hvis du føler at du kommer til kort, så kan du prøve deg på en fin øvelse som går ut på å lene deg tilbake, slappe helt av, og ta tiden til hjelp. Ja, kanskje til og med runde av de skarpe kantene en smule.
Det er ingen konkurranse, slik du ville ha det til å se ut som i går natt Blunker

Ikke så lett å holde oversikt over alt som skjer i andre sine tråder så koblet ikke at det bildet var FF sine topper.
Konkurranse har eg aldri ment det var, i så fall hadde ikke eg giddet å stilt. Glad
Men for dere som liker disse sporene, hva med å videreutvikle sporene med å lage noen spor på squish flaten som leder til sporet som igjen går ut i det åpne kammeret?
Loggført

flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #756 på: mars 17, 2013, 23:24:12 pm »

Ikke dine topper eg snakket om, innlegget var rettet til FF.

Det ligger bilde av toppen hans på side 22 - var det jeg prøvde å kommunisere.
Vi forstod vel egentlig alle at det var B23-toppen du var interessert i.

Istedenfor å oppvigle til at du looper igjennom de samme referansene dine til tradisjonell banketeori noen sider lenger bak, så tror jeg at denne noe mystiske "FF" prøver å fortelle deg at du må ekspandere horisonten din en smule. Hvis du føler at du kommer til kort, så kan du prøve deg på en fin øvelse som går ut på å lene deg tilbake, slappe helt av, og ta tiden til hjelp. Ja, kanskje til og med runde av de skarpe kantene en smule.
Det er ingen konkurranse, slik du ville ha det til å se ut som i går natt Blunker

Ikke så lett å holde oversikt over alt som skjer i andre sine tråder så koblet ikke at det bildet var FF sine topper.
Konkurranse har eg aldri ment det var, i så fall hadde ikke eg giddet å stilt. Glad
Men for dere som liker disse sporene, hva med å videreutvikle sporene med å lage noen spor på squish flaten som leder til sporet som igjen går ut i det åpne kammeret?

Kortversjonen er at de faktisk funker... Og om du må vite det, de banker minst vanskelig ved Lambda 1,02... Over og under er det faktisk vanskelig å få til Glad ANBEFALER deg på det sterkeste å prøve disse sporene før du uttaler deg for mye om at de ikke kan samle fetere blanding i nærheten av pluggen, de gjør faktisk veldig mange ting skal jeg si deg, men det fortelelr jeg om i avhandlingen Glad Var skeptisk selv, men jeg er en nyskjerrig person, og prøvde det litt for forskningens skyld, og kan ikke si meg skuffet, heller tvert mot Osteaktig De transformerte B230'n min fra å være en tenningsfjuskende og bunn-slapp jævel til å bli en en motor som til tross for kammen som i alle andre tilfeller har vist seg å være MEGET kranglete på alt over Lambda 0.95 til å bli meget rentgående og så bunnsterk at det nesten er plagsomt på vinterføre Blunker

Skal se om jeg får fiksa den avhandlinga snart, blir ikke i dag da jeg nettopp har kommet hjem fra bilprosjektet mitt. Hvor forøvrig plasmatenning har vært planen hele tiden, og som allerede er innkjøpt. Etter senere "oppdagelser" blir det garrantert Singh-spor på den også Blunker Jepp... jeg skal sette baufila i en topp som er lagt vel 30 høvdinger i Glad
« Siste redigering: mars 17, 2013, 23:35:44 pm av flyfaen » Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #757 på: mars 17, 2013, 23:36:41 pm »

Spent på å lese, vi får se hva som skjer da eg uansett har motoren i deler nå.. Glad
Men eg må uansett gjøre min vri, noe annet blir bare kjedelig. Gliser
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #758 på: mars 17, 2013, 23:39:09 pm »

Word.
For å trekke det over i en mer kjent sammenheng (det er ikke alle her som har erfaring med K-kam og B230),
så kan jeg si at jeg observerer akkurat den samme forme for økt ytelse i lavregisteret, og med en kam (Web 109) som er langt mer rampete enn
K-kammen. Til sammenlikning: K-kammen har 111* LSA og 236* @ 1mm, kontra 109-en som har 108* LSA og 260* @ 1,27mm.
 
Nå kan jeg lett ligge på 4.-giret helt ned i 40 km/t på S-kassa, gi gass, og se at bilen akselererer med en kraft som ikke kan sammenliknes med hvordan motoren oppførte seg før. AFR-en motoren kan prestere under cruise/svak dellast har allerede blitt nevnt - de tallene taler i grunn for seg. Dette har rett og slett blitt en veldig brukbar gatemotor som samtidig er morsom å kjøre når en ønsker å gire ned et hakk eller to - og best av alt; det er ikke en 2332cc eller liknende.
Jeg ser frem til å begynne å fylle innsug med Epoxy og finne dyser som faktisk forstøver bensinen kontra de B230-dysene jeg kjører med nå, som har en typisk pisse-effekt.

Neste gang blir det å kutte gropene en smule bredere, og en del dypere, da jeg var litt vel forsiktig siden dette var første møtet mitt med Somender Singh.

Håkon, jeg synes du bør teste ut noe liknende (sånn for å tilfredsstille ditt behov for originalitet Blunker ) Har du først prøvd det, så tror jeg du kommer til å feele hva vi få, dristige og nysgjerrige står på barrikadene for.
« Siste redigering: mars 17, 2013, 23:42:49 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #759 på: mars 18, 2013, 00:00:04 am »

Høres jo veldig flott ut, men nå husker i alle fall ikke eg hva du kjørte med forrige gang, kan du sette opp en liten liste?
Også er det bare å ta en ettermiddag nå og plukke av toppene, sveise igjen sporene og ta et nytt dyno run så vi endelig kan få en god test. Glad
Hvis ikke blir det jo like teit som å bygge en 2275 motor og ikke bremse den.... Øyerulling
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #760 på: mars 18, 2013, 00:14:49 am »

Ingen endringer. Spec-listen som har vært gjeldende helt siden motoren ble satt sammen SIST med 40x35.5 Los Banditos-topper, står noen sider lenger tilbake; husker du?

Jeg sveiser ikke alu.

Den siste kommentaren der var i drøyeste laget. Jeg synes det er ubeskrivelig "low" å ikke bremse en motor en over såpass lang tid har skryt opp i skyene, når en på toppen av det hele har fått gavekort på gratis bremsing fra en gjeng entusiaster som enten ser opp til deg, eller ønsker å se deg føle skam og skuffelse over et dyno-papir.
Hvis du mener at ovennevnte scenario er like teit som å faktisk la være å dele en motor, sveise igjen 12 spor i to alu.-topper for så å mappe motoren på nytt og bremse den - og på toppen av det hele ta pengene ut av egen lomme for å gjennomføre eksperimentet, da velger jeg rett og slett å anse deg som lobotomert...
Og du snakker om at du ikke har hatt tid til å bremse motoren din, selv med gavekort i hånd, fordi du har valgt å prioritere andre ting?
Er du klar over hvor lite tid jeg har til slikt tullball som du foreslår over? Er du klar over hvor mange prosjekter/hvor mye arbeid jeg driver med på fritiden? Blir dette noe mer paradoksalt nå, så dauer jeg!

Er du seriøs når du skriver slike ting på et åpent forum? Jeg må spørre for å være sikker, for det er nemlig mulig at jeg tar deg litt for bokstavelig og seriøst. Det har alltid vært min greie å være direkte, og oppfatte/tolke direkte.
« Siste redigering: mars 18, 2013, 00:23:06 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #761 på: mars 18, 2013, 00:37:13 am »

Du tar meg uten tvil alt for bokstavelig og seriøst, men så er vi uten tvil to veldig forskjellige personer som prøver å kommunisere på et forum.
At noen faktisk tar denne hobbyen så seriøst at dem blir irritert over at eg ikke har giddet å bremse motoren ennå får være deres problem.
Ang gavekortet så er det på bremsing i Stavanger, eg bor og studerer i Bergen og har kun vert hjemme en gang siden sommeren og da til jul og måtte selvfølgelig kjøre en bil med varmeapparat.. Motoren skal bremses nå til sommeren, dessverre blir det med et annet oppsett en tidligere.
At eg har vert fornøyd med effekten og har kunne kost meg 16 000 km på halvannet år med denne har vert godt nok for meg.

Jeg bygget jo ikke motor for effekt men for å lære, nå er den plukket ned, jeg har funnet noen feil osv og holder på å bestille deler til montering igjen. Glad
Loggført

flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #762 på: mars 18, 2013, 00:45:10 am »

Høres jo veldig flott ut, men nå husker i alle fall ikke eg hva du kjørte med forrige gang, kan du sette opp en liten liste?
Også er det bare å ta en ettermiddag nå og plukke av toppene, sveise igjen sporene og ta et nytt dyno run så vi endelig kan få en god test. Glad
Hvis ikke blir det jo like teit som å bygge en 2275 motor og ikke bremse den.... Øyerulling
Foreslår heller at du bygger den sammen uten spor først så du vet hvor lett den banker, så kan du lage spor til sist... da blir du neppe å gidde å ta den opp for å sveise igjen noe som funker meget bra. Men så kommer det jo an på hva du prioriterer... man merker ikke så veldig mye til det på toppeffekt og turtall annet enn at man trenger mindre forskudd og at EGT (om du i det heletatt bryr deg om slikt, jeg har faktisk EGT i bilen min permanent) faktisk har gått ned eller er det samme til tross for mindre forskudd Glad Det er aller helst fra midten og ned disse spora virkelig hjelper... det er tross alt ved fult manifoldtrykk og lave turtall hvor man lettest får banking, spesielt hvis motoren har ganske høy VE fra bunnen av Blunker Min motor er nok i duren 100% VE på ved momenttopp ved ca. 5000rpm. Klarer ikke å få den til å banke der under Lambda 1... er nødvendigvis ikke vits å kjøre mere forskudd enn det jeg har nå, men om man begynner å bikke 100% VE av noe betydning kan det være kjekt med den ekstra bankemotstanden for effektens skyld, da man faktisk har muligheten å oppretthodle optimalt forskudd uten at det banker til pinneved Glad

om du skulle lure er forskjellen på EGT i min bil 20-40 grader lavere på samme lastcelle vs. uten spor... noe også suppeforbruket indikerer veldig bra... som sagt avrunda 0,5L/mil ved 120km/t vs. 1L/mil ved samme fart uten spor taler VIRKELIG for seg...
« Siste redigering: mars 18, 2013, 00:49:21 am av flyfaen » Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #763 på: mars 18, 2013, 00:46:18 am »

Good for you.

Jeg personlig er langt fra irritert over at du ikke har bremset motoren din. Det bryr meg ikke, og jeg har verken tid eller kapasitet til å bry meg om det.
At det finnes enkelte som ligger og tenker over det før de sovner, det stemmer sikkert.
Det er selvsagt opp til deg, men skal du først starte med å sammenlikne to scenarioer, hvor jeg i ypperste grad har innflytelse i et av dem, så sier jeg meningen min om det rett ut - noe særlig utover det gidder jeg egentlig ikke uttale meg, som også fremkommer av aktivitetsnivået mitt utover mine egne tråder på dette forumet.

Lykke til videre med nye forsøk og samling av erfaring Glad
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #764 på: mars 18, 2013, 00:49:58 am »

Høres jo veldig flott ut, men nå husker i alle fall ikke eg hva du kjørte med forrige gang, kan du sette opp en liten liste?
Også er det bare å ta en ettermiddag nå og plukke av toppene, sveise igjen sporene og ta et nytt dyno run så vi endelig kan få en god test. Glad
Hvis ikke blir det jo like teit som å bygge en 2275 motor og ikke bremse den.... Øyerulling
Foreslår heller at du bygger den sammen uten spor først så du vet hvor lett den banker, så kan du lage spor til sist... da blir du neppe å gidde å ta den opp for å sveise igjen noe som funker meget bra. Men så kommer det jo an på hva du prioriterer... man merker ikke så veldig mye til det på toppeffekt og turtall annet enn at man trenger mindre forskudd og at EGT (om du i det heletatt bryr deg om slikt, jeg har faktisk EGT i bilen min permanent) faktisk har gått ned eller er det samme til tross for mindre forskudd Glad Det er aller helst fra midten og ned disse spora virkelig hjelper... det er tross alt ved fult manifoldtrykk og lave turtall hvor man lettest får banking, spesielt hvis motoren har ganske høy VE fra bunnen av Blunker Min motor er nok i duren 100% VE på ved momenttopp ved ca. 5000rpm. Klarer ikke å få den til å banke der under Lambda 1... er nødvendigvis ikke vits å kjøre mere forskudd enn det jeg har nå, men om man begynner å bikke 100% VE av noe betydning kan det være kjekt med den ekstra bankemotstanden for effektens skyld, da man faktisk har muligheten å oppretthodle optimalt forskudd uten at det banker til pinneved Glad

Og i kraft av dette, så er det positivt at en kan holde seg til bensin med lavere oktantall, og igjen spare penger i denne "dyre" tiden vi lever i.
Men, for all del, la oss ikke begynne å snakke om Shell sin Fuel-save... da overflower denne tråden!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #765 på: mars 18, 2013, 00:56:23 am »

Høres jo veldig flott ut, men nå husker i alle fall ikke eg hva du kjørte med forrige gang, kan du sette opp en liten liste?
Også er det bare å ta en ettermiddag nå og plukke av toppene, sveise igjen sporene og ta et nytt dyno run så vi endelig kan få en god test. Glad
Hvis ikke blir det jo like teit som å bygge en 2275 motor og ikke bremse den.... Øyerulling
Foreslår heller at du bygger den sammen uten spor først så du vet hvor lett den banker, så kan du lage spor til sist... da blir du neppe å gidde å ta den opp for å sveise igjen noe som funker meget bra. Men så kommer det jo an på hva du prioriterer... man merker ikke så veldig mye til det på toppeffekt og turtall annet enn at man trenger mindre forskudd og at EGT (om du i det heletatt bryr deg om slikt, jeg har faktisk EGT i bilen min permanent) faktisk har gått ned eller er det samme til tross for mindre forskudd Glad Det er aller helst fra midten og ned disse spora virkelig hjelper... det er tross alt ved fult manifoldtrykk og lave turtall hvor man lettest får banking, spesielt hvis motoren har ganske høy VE fra bunnen av Blunker Min motor er nok i duren 100% VE på ved momenttopp ved ca. 5000rpm. Klarer ikke å få den til å banke der under Lambda 1... er nødvendigvis ikke vits å kjøre mere forskudd enn det jeg har nå, men om man begynner å bikke 100% VE av noe betydning kan det være kjekt med den ekstra bankemotstanden for effektens skyld, da man faktisk har muligheten å oppretthodle optimalt forskudd uten at det banker til pinneved Glad

Og i kraft av dette, så er det positivt at en kan holde seg til bensin med lavere oktantall, og igjen spare penger i denne "dyre" tiden vi lever i.
Men, for all del, la oss ikke begynne å snakke om Shell sin Fuel-save... da overflower denne tråden!

Med en motor justert for det, sparer man MYE mer på 98 enn 95 Blunker Fuel-save tranger ikke mer forklaring enn at man fint kan drite i å bruke den... det gjør i de aller fleste tilfeller det motsatte, med mindre man har en hypermoderne bil med Closed-loop Knock-sense Glad Da sparer du kanskje 10L i året...
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #766 på: mars 18, 2013, 00:58:37 am »

Der kunne jeg godt tenkt meg at du utdyper litt, for jeg har til nå slått meg til ro med at 95 brenner hurtigere og at en kan oppnå samme effekt med lavere fortenning. Hva er det med 98 i praksis som gjør at en kan senke forbruket?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #767 på: mars 18, 2013, 08:35:03 am »

Hvilket verktøy bruker du for å lage sporene i vw toppene?

Oxyen er på vei ut av bussen, og ref diskusjon om (for) høy dynamisk comp med 2280 kammeni oxy tråden din - (og en oljekjøler som lekker)
Jeg vurderer å lage spor toppene, i stede for å gå ned i statisk comp  Øyerulling
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #768 på: mars 18, 2013, 09:26:16 am »

Hmm hadde vert litt kult å sett på hvor mye forbedring i virkningsgrad vi kunne klart vet å presse opp kompen og kjøre 98 blyfri, har mine tvil om at vi klarer å ta igjen hva det koster ekstra, men hva med en liten skvett E85 kanskje? Glad

Angående disse spora tmbryhn så ser eg at eg kan lett misstolkes, jeg mener ikke at dem på død og liv ikke virker, jeg vet jo at økning i turbulens gir bedre forbrenning, mer homogen blanding osv osv. Det jeg stiller min skepsis til er egentlig bare, er disse sporene virkelig alt man skal trenge? Det må da være mulig å gjøre det mye bedre enn bare tre hakk?
Btw, har du sett eller kjenner til de stemplene som John på aircooled.net selger?
Dem super squish stemplene påstår han jo at han kan kjøre mye høyere kompresjon med og generelt alle de samme tingene som dere snakker om..

Men også en annen ting skurrer litt for meg..
Det er kun snakk om forbedring på lavt turtall... Men det er da ikke på lavt turtall en motor har problem med treg flamme hastighet?
Skjønner jo at banking oppstår lettest på lavere turtall pga tiden den har på seg til å bli varm osv er lengre, men å skape mer turbulens og raskere flammefront slik disse sporene beskriver at dem gjør burde jo absolutt ha innvirkning spesielt på høyt turtall.
I går gadd eg faktisk å lese gjennom den lange linken du viste tidligere om historien til disse sporene osv, men det eneste tekniske han viser til er to setninger. en om at han kan kjøre på tomgang i høyt gir og den andre var en plenklippermotor med side ventiler som hadde en forbedret brennstoff forbruk på mellom 10-42% på et turtalls område 2000-2700 rpm..
Og da ingen av dere har gjort kun denne modifikasjonen alene og kun sier det samme som han india gubben og lavt turtall så er eg skeptisk til hvor mye er plasibo og godvilje? For all del, dyno grafen din er veldig fin, men kjørbarhet på lavt turtall henger jo mye sammen med at du har innsprøytning.

Det må ikke oppfattes som at jeg tror noen av dere lyger, men det blir litt som at en boble med 200 hk føles helt sykt ut i starten, men etter to måneder så føles den treg, motoren er enda like sprek men vi får ikke den samme følelsen og uten dyno grafer før og etter blir derfor denne praktiske sammenligningen litt dårlig.

Som dere ser en skisse av i tråden min så har eg planer om å frese stemplene for å lage en kant som kan skyte luften opp i forbrenningskammeret og da kanskje skape en bedre turbulens, det kan godt mulig være at eg samtidig lager ett spor i midten som "skyter" blanding rett mot tennpluggen for å spre flammen, Men dette avhenger av hva jeg får tid til og om eg får lånt meg dreiebenk og fres..
Ellers blir foreløpig eneste endring at FK8 kammen byttes med en Raptor 0108 da ventilflyt har drept lobene og løfterne..

Synd dette temaet ikke kom opp for et år siden, for det hadde vert veldig kjekt å tatt hovedoppgave på det, selv om det har vert gjort på andre skoler før.
Og når vi er inne på det, eg skal prøve å høre med noen skoler om den sitter på forskning med stempel/forbrenningskammer design, og hvis dere har mulighet så må dere gjerne prøve dere og.
Eg skal også snakke med ledelsen på HIB og prøve å få dem til å kunne hadde dette som en fremtidig hovedoppgave, men for tiden er det en FSI motor som står i vannbremser med testing av E85, noe som forsåvidt går utrolig dårlig da dem ikke får kopiere vag sin mapping og må finne opp kruttet på nytt da disse motorne er direkte grusom når det kommer til tenningsbank...
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #769 på: mars 18, 2013, 10:02:57 am »

Jeg skal ikke påberope meg å være verdensmester av noe slag, ei heller kan jeg si at jeg har nilest alt som er skrevet her de siste dagene..

Men jeg sliter litt med å se hva du mener du har oppnådd Thore-Morten.. Du har lagd noen spor i toppene, som (for meg) magisk ordner slik at motoren går mye bedre, og at den kan lettere stilles og tunes inn.

Du har ett flott bremsepapir som viser at motoren yter bra over hele registeret, men det er ikke i seg selv noe bevis på at sporene virker. Ja jeg vet at du har logget motoren før og etter spor, men du har vel ikke bremset mer enn 1 gang? Rygg og rumpe dyno tror jeg ikke Justervesenet har definert som godt nok...
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #770 på: mars 18, 2013, 12:31:42 pm »

Hvilket verktøy bruker du for å lage sporene i vw toppene?

Oxyen er på vei ut av bussen, og ref diskusjon om (for) høy dynamisk comp med 2280 kammeni oxy tråden din - (og en oljekjøler som lekker)
Jeg vurderer å lage spor toppene, i stede for å gå ned i statisk comp  Øyerulling

Kjør på! Først kappet jeg av en liten bit av tuppen på en rund/rett-fil som hadde ganske kvass vinkel i kanten mellom den runde og rette siden.
Det måtte til for at jeg skulle klare å komme til nede forbi sylinderboringen i toppen.
Ellers er jeg helt enig i filosofien din rundt kam og høy dynamisk komp, og at det vil lønne seg å ta i bruk groovene.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #771 på: mars 18, 2013, 13:17:14 pm »

Hmm hadde vert litt kult å sett på hvor mye forbedring i virkningsgrad vi kunne klart vet å presse opp kompen og kjøre 98 blyfri, har mine tvil om at vi klarer å ta igjen hva det koster ekstra, men hva med en liten skvett E85 kanskje? Glad

Høres ut som en fin test for deg igrunn. Jeg er stort sett kun opptatt av virkningsgrad for tiden, og ikke så opptatt av drivstoff som ikke finnes på alle pumper rundt om i landet. Jeg bygger jo alltid helårs-biler/motorer som skal brukes. Jeg er avhengig av 95 så langt det lar seg strekke.

Angående disse spora tmbryhn så ser eg at eg kan lett misstolkes, jeg mener ikke at dem på død og liv ikke virker, jeg vet jo at økning i turbulens gir bedre forbrenning, mer homogen blanding osv osv. Det jeg stiller min skepsis til er egentlig bare, er disse sporene virkelig alt man skal trenge? Det må da være mulig å gjøre det mye bedre enn bare tre hakk?
Btw, har du sett eller kjenner til de stemplene som John på aircooled.net selger?
Dem super squish stemplene påstår han jo at han kan kjøre mye høyere kompresjon med og generelt alle de samme tingene som dere snakker om..

Jeg husker, uten å gå tilbake, at din første reaksjon på bildet jeg postet på s. 22, var at disse tre sporene ikke kom til å "gi meg noe som helst". Jeg ser av innlegget over at du driver og snur på flisa og begynner å kjenne på tvilen din, og at det kanskje kan være noe i det. Fint at du begynner å tenke litt utenfor boksen.
Jeg kjenner ikke til noen John-stempler, men slik du beskriver det, virker det som at han prøver å oppnå akkurat den samme forbedringen ved å arbeide med stempelet, sett opp mot Singh som har hatt fokus på toppen istedetfor.
Ang. tre hakk. Jeg tror at hvis du adder for mange hakk på én squish pad, så vil kanaliseringseffekten kanskje gå tregere pga. effektivt sett økt flowareal inn mot senter av kammeret. Her tror jeg det nok i mange tilfeller en gylden middelvei å gå.

Men også en annen ting skurrer litt for meg..
Det er kun snakk om forbedring på lavt turtall... Men det er da ikke på lavt turtall en motor har problem med treg flamme hastighet?
Skjønner jo at banking oppstår lettest på lavere turtall pga tiden den har på seg til å bli varm osv er lengre, men å skape mer turbulens og raskere flammefront slik disse sporene beskriver at dem gjør burde jo absolutt ha innvirkning spesielt på høyt turtall.

En motor vil på lavere turtall ha tregere virvler i kammeret, enkelt og greit pga. treg stempelhastighet og treg kompresjonseffekt over squish pads. Denne effekten vil øke dramatisk ettersom turtallet klatrer oppover skalaen, og forholdet mellom hvor mye/kraftige virvler Singh-sporene skaper sett opp mot turbulensen som blir skapt i transisjonen mellom squish/senter av kammer, blir gradvis mindre etter mitt skjønn.
Ja, effekten vil såklart være der på høye turtall, men ikke i like stor grad som når motoren putrer på 1200 rpm, hvor mangel på turbulens er et stort problem. En ser jo også på tradisjonelle tenningsmap at du har en jevn økning av fortenning, ofte inntil motoren passerer et sted mellom 3- og 4k. Da flater kurven ut ved full belastning, fordi at turbulensen øker stadig mer med turtallet, og en får en mer hurtig og optimal forbrenning.. bla bla bla, dette veit du jo Glad
Er du sikker på at 100% homogen blanding i kammeret er tingen? I beg to differ. Som jeg skrev for noen poster siden, så er jeg overbevist om at et lokalt fett område rundt plugge vil gi mulighet for å antenne selv de aller magreste blandinger ute i ekstremitetene av kammeret. MEN, at blandingen er homogen i et lite lokalt område, det er nok en stor fordel. Det handler jo om å holde de tunge hydrokarbonene i sving og blandet med luften på et molekylært nivå. Der hjelper turbulensen oss betraktelig, og vi ser det i praksis ved økt turtall - ref. forrige avsnitt. Mangelen på denne homogene mixturen lokalt sett, særlig i de kalde områdene i kammeret hvor problematikken er størst, vil kunne stimulere til hard banking. Dette vet jeg at kommer med i avhandlingen til flyfaen, så jeg lar han dekke den biten i detalj, da han nok har større oversikt enn det jeg har.
Så kan vi heller fortsette å diskutere den saken når han er ferdig med skriveriet sitt.

Og da ingen av dere har gjort kun denne modifikasjonen alene og kun sier det samme som han india gubben og lavt turtall så er eg skeptisk til hvor mye er plasibo og godvilje? For all del, dyno grafen din er veldig fin, men kjørbarhet på lavt turtall henger jo mye sammen med at du har innsprøytning.

Som jeg har prøvd å uttrykke gjentatte ganger, så er dette den eneste modifikasjonen jeg har gjort på motoren siden sist, rent forbrenningsmessig altså. Ikke glem at jeg har hatt innsprøytning med de samme elendige dysene hele tiden sålenge motoren har hatt disse LB-toppene med større ventiler. Det er trist at jeg aldri bremset den på forhånd, men akk, spist er spist. Sånn sett kan jeg bare referere til de forskjellene i praksis hvor jeg merker stor forbedring. Du vet, 4.-giret og 40 km/t og alt det placebo-tullet der.
En for tro på det en selv vil såklart. Glad

Som dere ser en skisse av i tråden min så har eg planer om å frese stemplene for å lage en kant som kan skyte luften opp i forbrenningskammeret og da kanskje skape en bedre turbulens, det kan godt mulig være at eg samtidig lager ett spor i midten som "skyter" blanding rett mot tennpluggen for å spre flammen, Men dette avhenger av hva jeg får tid til og om eg får lånt meg dreiebenk og fres..

Vi begynner, med skremmende høy rate, å nærme oss noe Singh-liknende konsepter nå... Watch out, that's dangerous thinking right there! Gliser
Det eneste jeg vil si, siden du prøver ut en ny metode for å oppnå akkurat det samme som Singh har påstått og testet i praksis i 15 år:
Fint at du prøver nye ting. Jeg håper at det vil fungere for deg i praksis slik du håper på. But hey, det skader ikke å gjøre noe som allerede har blitt bevist at fungerer Osteaktig
Jeg er nå litt redd for å gjøre for mye rundt ringlandet på stempelet. En ser jo hvilke deler som får mest juling når ting først begynner å gå rett vest inni der...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #772 på: mars 18, 2013, 13:34:27 pm »

Jeg skal ikke påberope meg å være verdensmester av noe slag, ei heller kan jeg si at jeg har nilest alt som er skrevet her de siste dagene..

Fornuftig åpning. Noen kunne komme til å gå totalt av i halvspenn her!

Men jeg sliter litt med å se hva du mener du har oppnådd Thore-Morten.. Du har lagd noen spor i toppene, som (for meg) magisk ordner slik at motoren går mye bedre, og at den kan lettere stilles og tunes inn.

Det er ingenting magisk med denne modden. Du er jo på alle måter unnskyldt siden du innrømmer at du ikke har lest igjennom alt, og ærlig talt, I can't blame you... Øyerulling
Men moddens prinsipper står beskrevet, og det er ingen magi ved det slik jeg ser det.

Du har ett flott bremsepapir som viser at motoren yter bra over hele registeret, men det er ikke i seg selv noe bevis på at sporene virker. Ja jeg vet at du har logget motoren før og etter spor, men du har vel ikke bremset mer enn 1 gang? Rygg og rumpe dyno tror jeg ikke Justervesenet har definert som godt nok...

Takk, jeg synes også det er et flott bremsepapir, men jeg lar ikke resultatet gå til hodet på meg ved å påstå at den hellige gral bosatte seg i forbrenningskammeret mitt, selvom det antakeligvis kan forklare noe av kurvens flathet Osteaktig Ærlig talt, så lar jeg følelsen av differansen før/etter, som jeg allerede har greit ut om lenger opp (40km/t 4.-gir blablabla!), tale for seg. Dessverre kan den kun tale for meg, og ingen andre direkte. Dere må jo tro på det dere vil, og det er helt greit for meg.
Og nei, for n-te gang, jeg har ikke bremset skrotebrota to ganger! Er det så j***a vanskelig å forstå?! Gliser Ooops, der kom halvspennet Gliser
Ja, jeg skriver for å være litt festlig nå.
Rygg og rompe er to adskilte kroppsdeler ja, og det er vi glade for - sikkert også justervesenet, hvem nå enn de er. Osteaktig


Jeg veit at dere vil ha dynotester, og dere vil aldri få det før/etter på denne motoren, for jeg har ikke tid til slikt arbeid. Egentlig, så er det samme for meg hva dere tror. Jeg er her for å diskutere og se om jeg kan lære nye ting om engine dynamics. Det at jeg er fornøyd med Singh-grooves, det får meg bare til å gjøre det på neste motor og være fornøyd med det.
Beklager at jeg aldri kan legge frem et bremsepapir nr.2. Eller, KANSKJE én gang i fremtiden? Ser for meg å at jeg kanskje kunne mappet Oxy-en i benken til Erik, hvis han fortsatt liker meg etter all svadapreiket i denne tråden. For så å få tall på den. Ta av toppene på stedet. Bruke to timer på modden, sette på igjen (og trekke med riktig moment) og kjøre map/log-runde nr. 2 for så å teste resultatet.
Da ville det bare gjenstått og satt motoren i bilen, og sett hvor mye drivverkstap som foreligger med kjent antall svinghjulshester. Hehe... Glad
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #773 på: mars 19, 2013, 12:09:50 pm »

Viste bildet av Tmbryhn sine topper til Læreren min, mannen som tok doktorgrad i tyskland, har forsket hos porsche og mercedes, utviklet motorer hos Recardo og utviklet og bygget opp hele gass motor avdelingen på Rolls Royce...

Kort fortalt: et stort glis, hånlig latter og 5 intense minutter med total slakt. Blunker
Det finnes mange flere og bedre måter å skape turbulens på uten å ødelegge toppene.

Jeg liker entusiasmen og læregleden og er der selv, men jeg velger nå i alle fall å høre på en av de mest respekterte motorutviklerne i Europa fremfor en inder som ikke har gjort noe skikkelig forskning...
Loggført

-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #774 på: mars 19, 2013, 12:46:37 pm »

Tenker dere på at det er andre som leser det dere skriver. Dere fremstår ikke som de mest ydmyke noen av dere.
Det er tydlig at dere ikke er spesielt gode venner, og det er så dumt å bruke et offentlig forum for den type ting.

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #775 på: mars 19, 2013, 13:38:56 pm »

Tenker dere på at det er andre som leser det dere skriver. Dere fremstår ikke som de mest ydmyke noen av dere.
Det er tydlig at dere ikke er spesielt gode venner, og det er så dumt å bruke et offentlig forum for den type ting.

Mvh Marius

For min del tenker/bryr eg meg nok alt for lite over hvem som sitter bak å leser, jeg kan ofte være både streng, frekk og barnslig. Men all kritikken min er alltid rettet til det fysiske produktet som man har lagt. Dessverre er det noen som tar kritikk personlig og der svikter eg...
Men her sitter vi tre ungdommer å diskuterer som busta fyker og tror alle at vi selv har rett. Men jeg velger å tro at vi allikevel ikke hadde vert sure på hverandre hvis vi møtte hverandre og heller hadde sittet med samme engasjementet å diskutert videre. Glad
Jeg så veldig godt hvor stor forskjell det er på hvordan diskusjon oppfattes og foregår på forum og hvordan folk er når dem treffes eks på SCC.

Men eg er helt enig i at det gir ikke spesielt et godt inntrykk for andre når dem leser hvordan vi nesten henger hverandre ut på åpent forum og for min del bør eg nok prøve å huske bedre på det i fremtiden.
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #776 på: mars 19, 2013, 18:55:14 pm »

Viste bildet av Tmbryhn sine topper til Læreren min, mannen som tok doktorgrad i tyskland, har forsket hos porsche og mercedes, utviklet motorer hos Recardo og utviklet og bygget opp hele gass motor avdelingen på Rolls Royce...

Kort fortalt: et stort glis, hånlig latter og 5 intense minutter med total slakt. Blunker
Det finnes mange flere og bedre måter å skape turbulens på uten å ødelegge toppene.

Jeg liker entusiasmen og læregleden og er der selv, men jeg velger nå i alle fall å høre på en av de mest respekterte motorutviklerne i Europa fremfor en inder som ikke har gjort noe skikkelig forskning...

Hehe, så fint at han fikk seg en god latter Glad Jeg må jo så klart smile litt selv også, fordi at jeg på alle måter kan klare og forstå reaksjonen til en slik fagmann, og fordi jeg selv pleier å se opp til og utvise stor respekt ovenfor de med en lekker og lang faglig portefølje.
Nå som du faktisk har oppsummert porteføljen hans, og du fint har beskrevet hvor hånlig han reagerte, så håper jeg at du kan få ut en bra smørbrødliste av han på tiltak som vil være like bra eller bedre rettet mot å skape økt turbulens i kammeret ved kompresjonstakten.
Jeg venter spent på svar, og er interessert i å ekspandere horisonten når muligheten er der. Kort og godt, jeg er interessert i å få en nær sagt ordrett gjengivelse av de fem minuttene med slakt han presenterte for deg. Jeg velger tross alt å slå meg til ro med at jeg kan lære noe av denne senioren.
Når det er sagt, så overrasker den umiddelbare reaksjonen hans meg en smule. Jeg formoder jo såklart at du beskrev den uten å smøre på for mye. Jeg har observert, og observerer ofte, at de med lengst bakgrunn og størst integritet innenfor fagfeltet sitt, oftest utviser den aller største ydmykhet. Jeg får tenke mitt i fred og ro...

Må legge til nok en gang, at teorien bak disse sporene er at de har egenskaper som kan gjøre mer enn å kun skape turbulens ved kompresjonstakten.

Jeg er uenig med han i at jeg har ødelagt toppene mine Osteaktig

Hei Marius!
Nei, jeg bryr meg svært lite om hva andre mener om lesingen her inne, selv om jeg er bevisst på at andre enn oss tre leser innleggene.
Jeg sier meg enig i det Dalland skriver over. Skal jeg være helt ærlig, uten å gjenta for mye av det som allerede har blitt nevnt, så synes jeg at det er en litt underholdende form for avveksling fra alt det andre arbeidet jeg ellers driver med.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
TURBO
Gjest
« Svar #777 på: mars 19, 2013, 18:59:22 pm »

Syntes det er fint at folk går egne veier,men som en liten oppsummering;ekspertene bygget Titanic,å de fleste vet hvordan det gikk! Gliser Stå på folkens! Blunker
Loggført
flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #778 på: mars 19, 2013, 19:24:21 pm »

Viste bildet av Tmbryhn sine topper til Læreren min, mannen som tok doktorgrad i tyskland, har forsket hos porsche og mercedes, utviklet motorer hos Recardo og utviklet og bygget opp hele gass motor avdelingen på Rolls Royce...

Kort fortalt: et stort glis, hånlig latter og 5 intense minutter med total slakt. Blunker
Det finnes mange flere og bedre måter å skape turbulens på uten å ødelegge toppene.

Jeg liker entusiasmen og læregleden og er der selv, men jeg velger nå i alle fall å høre på en av de mest respekterte motorutviklerne i Europa fremfor en inder som ikke har gjort noe skikkelig forskning...

Har HAN forsket på disse sporene overhodet, og ikke minst PRØVD de? Å stå å le av det virker veldig uprofft og forhåndsdømmende... Da syns jeg heller du kan ta å utfordre han ved neste anledning ved å be han BEVISE at de ikke funker fremfor å stå å le Glad Eller kanskje prøve de og forske litt på det isteden Glad

Jeg hadde da aldeles IKKE giddet å stå på mitt å påstått at de sporene virker om jeg IKKE hadde prøvd det først, og erfart at det faktisk funker (da ville jeg pr. definisjon vært en IDIOT). Jeg var selv skeptisk i utgangspunktet, men litt greie har jeg på thermodynamikk og forbrenningsprosessen inni der, så tenkte jeg skulle gi det et forsøk... Det KUNNE tross alt være litt hold i noe av Indier'ns teorier, så hvorfor ikke gi det et forsøk? Kan ikke si meg skuffet, heller imponert over at noe så TILSYNELATENDE latterlig skulle funke så bra, selv om jeg hadde min skepsis så dømte jeg det ikke nord og ned uten å prøve det først... Kan være enig i at noen av oppdagerens beskrivelser på hvordan de nøyaktig funker ikke er helt realistiske, men ikke sikkert han har riktige rammene for å få det til heller, du må tenke litt på hvordan forholdene er der han har gjort forsøkene sine...

Og seriøst... hvis han læreren din er så fremtrendende spesialist og forsker, da var dette en MEGET selvgod måte å reagere på... En forsker/utvikler kan gjerne være skeptisk til noe, men da PRØVER DE DET UT...

Jeg HAR faktisk prøvd de sporene og jeg kan ikke annet en si meg storfornøyd... Nok fornøyd til at jeg velger å IKKE høre på en ekspert, og skal visstnok til å "ødelegge" 24v toppen min som er lagt 30k+ og et halvt år R & D i...
« Siste redigering: mars 19, 2013, 19:27:26 pm av flyfaen » Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #779 på: mars 19, 2013, 19:44:56 pm »

Hei, ja det skal sies at han kan være litt direkte av og til slik som oss, men har får lov da han har i alle fall til nå ALLTID hatt rett på hva han sier.
Og joda i hans tid hos mercedes så jobbet han med forskning på innsprøytningsdyser og forbrennignskammer utvikling og da selvfølgelig også turbulens.

Men jeg har rett å slett lært at hvis han sier noe så er det alltid riktig så jeg har lært å bare holde kjeft og lytte selv om jeg av og til underveis tviler på noen ting. Men eg må nok dessverre beklage med at eg klarer ikke å gjengi alt han sier, han prater alt for fort til slikt.
Men kort oppsummert så var det bare at slike hakk var en dårlig måte å prøve å lage turbulens på og at pga geometrien gjøre at dem på ingen måte klarer å samle gassen skikkelig. I tillegg er det jo problemene med at du har laget flere skarpe hakk og spisser i toppen, noe som fort kan bli glødende under belastning, eller kanskje bare gropen blir sotet ned? eg har da aldri sett et bilde med en topp som har kjørt langt med disse gropene..

Jeg skal prøve å få snakket med han videre om turbulens dannelse, men det skjer ikke helt med engang da han skal til tyskland å holde en konferanse om metan tall kalkuleringer osv... Men når eg har snakket med han om dette tidligere så har han egentlig sett litt merkelig på meg da han skjønner ikke helt hvorfor eg vil fokusere så mye på det da innsug, kam, osv er mye viktigere når vi allerede har såpass greie forbrennignskammer.

Btw, du og alle andre singh folk fokusere så veldig på kjørbarhet på lavt turtall, men for å få en sterkere motor på lavt turtall så må du ho ha høyere VE enn tidligere, noe disse sporene ikke gjør, tenningstidspunktet holder du jo fortsatt nesten likt så eneste som skal da gi denne forbedringen er mer turbulens i kammeret...
Hvis disse sporene er så pass dårlig som de fleste mener, spesielt de med mange år på nakken så tror eg det hele ender opp i plasibo effekten og at du nå har en veldig bra justert motor med innsprøytning og god tenning, husk du har stått mange timer på en dyno pack nå i forhold til forrige gang..
Btw, den originale sletne 1600 motoren i bobla mi klarer også 40 km/t i fjerde giret uten problem... Øyerulling

Det andre noen har snakket om med denne modden er jo at flammen sprer seg ut langs disse sporene til den lille mengden med blanding under squish flaten som ellers kanskje ikke blir like godt forbrent? Min tanke er jo at dette ikke kan funke så godt da det nesten ikke eksisterer noe høykvalitetsblanding der lengre, men for alle del jeg vet da ikke for eg har ikke forhørt meg på dette enda.

Jeg er som dere veldig interessert i hva som kan gjøres her for å forbedre forbrenningsprosessen, og er åpen for det meste. Men eg er også veldig skeptisk til ting som ikke har gode forsknings data og også har blitt latterliggjort av alle dyktige motorutviklere..
Loggført

Sider: 1 ... 24 25 [26] 27 28 29
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!