mai 07, 2024, 05:25:13 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hvor mye HK tror DU det blir presset ut av denne?? ved ca 1 bar ++ladetrykk
40-60hk   Dette er bare idioti...waste of time - 1 (0.6%)
60-80hk   Noe mer får man ikke ut av 5000.- - 6 (3.6%)
80-100hk Oppimot en dobling er MAX for hva man kan presse ut av dette - 24 (14.2%)
100-120hk Dobbling av originaleffekten + 20% HK for overgang til  E-85 - 69 (40.8%)
120-140hk Turbo ruler!! - 41 (24.3%)
140+++   Cheeeezus!!! - 28 (16.6%)
Stemmer totalt: 167

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 15
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: -75 Jeans Skrotebrote cheap'O turbo-innsprut-vanninnsprut-prosjekt  (Lest 108498 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #90 på: september 29, 2009, 21:50:57 pm »

Den var ikke dum  Blunker
Forstår ikke helt dette med nedtrekket, men blir tvunget til å lese meg opp i neste uke. Skal på med DIS, og kan stille kompensasjon for mekanisk advance, forstår det sikkert er tilfellet jeg skulle bomme litt med triggerhjulet/sensor. Men så kan jeg og stille tenningskurven fra 400 til 3000, og fra 3000 til 8000. Skal tenningen f. eks. være rundt 30grader på tomgang, 20 rundt 3000 og 10 over? eller hvordan virker dette grovt sett?
Kjører gassere, kun styrt tenning. Kommer til styring lett så jeg kan prøve meg frem på dyno, men må kjøre noen mil før jeg kommer dit...
« Siste redigering: september 29, 2009, 21:57:45 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #91 på: september 29, 2009, 22:57:51 pm »

Bruker du en CB "205 " turbofordeler så gå det fint ..
Blir kjekt dette Jørn ..
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #92 på: september 29, 2009, 23:08:14 pm »

ikke tenk på nedtrekk hvis du ikke skal kjøre noen form for overlading.
hvis ikke du er veldig opptatt av miljøet og vil kople inn nedtrekk for å gi mindre utslipp ved motorbremsing.....
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #93 på: september 30, 2009, 20:07:43 pm »

ikke tenk på nedtrekk hvis du ikke skal kjøre noen form for overlading.
hvis ikke du er veldig opptatt av miljøet og vil kople inn nedtrekk for å gi mindre utslipp ved motorbremsing.....
Min miljøbevissthet stopper ved kildesortering og å ikke hive søppel i naturen...
Ok, Så da er det et overladingsfenomen, som jeg ikke trenger å ta hensyn til på min.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #94 på: oktober 08, 2009, 23:20:24 pm »

prosjektet har vært på pause over en uke nu!
på tide med litt jobbing igjen.
i dag har det vært en volkevogn potpurri i møkkakjeller'n
har vært kapping , sveising,  maling, hjulskift  og motorskruing.
begynnte med å demontere bakplate og lage den demonterbar.


 


* IMG_0055.jpg (174.22 KB, 640x480 - vist 353 ganger.)

* IMG_0056.jpg (161.08 KB, 480x640 - vist 322 ganger.)

* IMG_0057.jpg (183.54 KB, 640x480 - vist 320 ganger.)

* IMG_0058.jpg (154.19 KB, 480x640 - vist 341 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #95 på: oktober 08, 2009, 23:24:04 pm »

også monterte jeg en skikkelig godbit av en motorluke som kom fra ett gammelt lager med VW deler jeg og en kompis kjøpte for mange år siden.
hvis noen kjennner igjen diise initialene er jeg intressert i historien bak denne unike motorluka.
den fikk ett tjukt pensel  strøk med godt inntørka lakk.


* IMG_0059.jpg (146.64 KB, 640x480 - vist 453 ganger.)

* IMG_0061.jpg (128.97 KB, 480x640 - vist 333 ganger.)

* IMG_0062.jpg (135.58 KB, 480x640 - vist 331 ganger.)

* IMG_0063.jpg (144.87 KB, 640x480 - vist 376 ganger.)

* IMG_0064.jpg (147.42 KB, 480x640 - vist 356 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #96 på: oktober 08, 2009, 23:27:16 pm »

ellers har jeg  ett sett OZ 14" felger som blei plukket opp etter en annen vw mann som hadde forlatt felgene for den sikre død.
ET10 og 6" bredde går vel ikke under en original svingbakstilling med lange aksler??
så får se om de kan brukes


* IMG_0065.jpg (120.41 KB, 640x480 - vist 308 ganger.)

* IMG_0066.jpg (128.56 KB, 480x640 - vist 225 ganger.)

* IMG_0068.jpg (121.81 KB, 480x640 - vist 243 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #97 på: oktober 08, 2009, 23:33:31 pm »

ellers fant jeg ut att syl satsen jeg skal bruke er std 1600 sats.
så ingenting skal mod'es i denne motoren internt.
bone stock 1600 long block blir det.
knakk en stempel ring/oljering ved montering av stempler i sylinderene i dag

******** 1 stk pent brukt stempel ring/oljering til 1600 kjøpes!!!  *******
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #98 på: oktober 09, 2009, 07:13:35 am »

Du vil ikke benytte de to ytterste scoopene til RAM air?   Gliser (Om du bare kjører når det er opphold)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #99 på: oktober 09, 2009, 12:11:21 pm »

har endret litt planer.
så kommer til å lage ett hjemme mekka vanninsprut istedet for intercooler. 
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #100 på: oktober 09, 2009, 12:24:24 pm »

har endret litt planer.
så kommer til å lage ett hjemme mekka vanninsprut istedet for intercooler. 

Kult!



* Slangevognsett_A_large.jpg (62.67 KB, 340x421 - vist 219 ganger.)
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #101 på: oktober 09, 2009, 13:05:35 pm »

Gardena™
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #102 på: oktober 09, 2009, 13:08:01 pm »

tips anng deler til vanninsprut  /dyser/str etc taes imot
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #103 på: oktober 09, 2009, 13:20:57 pm »

tips anng deler til vanninsprut  /dyser/str etc taes imot


http://www.snowperformance.net/
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #104 på: oktober 09, 2009, 13:39:48 pm »

(Tillater meg å presisere linken:) http://www.snowperformance.net/product.php?pk=8 Det var ei fin side, og godt forklart hva vanninnsprøyting er. Det har jeg lurt på..
« Siste redigering: oktober 09, 2009, 13:46:57 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #105 på: oktober 09, 2009, 17:38:09 pm »


******** 1 stk pent brukt stempel ring/oljering til 1600 kjøpes!!!  *******


Tror jeg har 1 ny på lager
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #106 på: oktober 16, 2009, 15:29:05 pm »

er det noe fremgang her på dette spenende prosjektet knasten
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #107 på: oktober 16, 2009, 21:40:36 pm »

må si att knoten har tatt over styringa her .  Tvilende  Tvilende  Tvilende
mye rart skjer da.
har satt sammen en side.
klarte å knekke en bit av sylinder skjørtet når jeg skulle knakke ut pinne bolten fra stempelt ved montering.
også har jeg visst 1621cc Hæ  86,5mm sylindere ....
så trenger fortsatt èn oljering til 86,5mm
ellers takk Ræcebuggy for den olje ringen som ikke kom til bruk allikevel  
det er tydeligvis forskjell på bolt lengdene til blokka/toppene 1500 vs 1600.
fant det ut da jeg hadde klint inn sylindere med silicone, så blei en kjapp knoten løsning på det problemet.


* IMG_0091.jpg (166.58 KB, 640x480 - vist 352 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #108 på: oktober 16, 2009, 21:52:04 pm »

tips anng deler til vanninsprut  /dyser/str etc taes imot

Hadde et cheap'O vanninsprut oppsett på enn Golf 1.6TD lik dette.
Mener jeg brukte 3mm slange. Funka det. Mere trykk, mere vann..
Sikkert langt fra optimalt også...


* Vanninsprut.jpg (7.04 KB, 548x411 - vist 349 ganger.)
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #109 på: oktober 16, 2009, 22:16:57 pm »

må si att knoten har tatt over styringa her .  Tvilende  Tvilende  Tvilende
mye rart skjer da.
har satt sammen en side.
klarte å knekke en bit av sylinder skjørtet når jeg skulle knakke ut pinne bolten fra stempelt ved montering.
også har jeg visst 1621cc Hæ  86,5mm sylindere ....
så trenger fortsatt èn oljering til 86,5mm
ellers takk Ræcebuggy for den olje ringen som ikke kom til bruk allikevel  
det er tydeligvis forskjell på bolt lengdene til blokka/toppene 1500 vs 1600.
fant det ut da jeg hadde klint inn sylindere med silicone, så blei en kjapp knoten løsning på det problemet.


det var jo synd da. men men

du må kappe di 2 pinne boltene,ellers får du problemer med innsug og kjøle blikk

men du får vell skrudd ut sylinder boltene etter pakings guffa er tørket/herdet

da kan du vippe toppen av forsiktig uten at det løsner

kappe og event gjenge? vis trengs

eller sette over 2 bolte fra db motor
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #110 på: oktober 16, 2009, 22:22:58 pm »

trenger ikke ta av  toppene ??
kan bare skifte èn og èn.
kontramutter
ellers bare kapper jeg de der de står med vinkelsliper'n og banker  til kjøledeksel

anng vannsprut har jeg vurdert ett sånt enkelt oppsett ja
men noen sier det ikke er gunstig å kjøre vann gjennom kompressoren , hvis man ikke får forstøvet det nok.
men suge  turbo kjører jo benzin gjennom,,,,,  hmmmm  ??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #111 på: oktober 16, 2009, 22:45:48 pm »

trenger ikke ta av  toppene ??
kan bare skifte èn og èn.
kontramutter
ellers bare kapper jeg de der de står med vinkelsliper'n og banker  til kjøledeksel

anng vannsprut har jeg vurdert ett sånt enkelt oppsett ja
men noen sier det ikke er gunstig å kjøre vann gjennom kompressoren , hvis man ikke får forstøvet det nok.
men suge  turbo kjører jo benzin gjennom,,,,,  hmmmm  ??


nei ff det trenger du ikke, bare jeg som er litt treig i knotten  Osteaktig

vet på traktor pulling kjøres det stoore mengder vann igjennom systemet
men så er jo det traktor fuel igjen også,blir kansje helt samme??
men der har enkelte turbos sprukket av dette.
men er jo bare å prøve seg fram litt
du er jo mannen til dette har vi sett
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #112 på: oktober 17, 2009, 10:06:54 am »

siden jeg er litt svimeslått og ikke har hatt oversikt over str på sylinderene mine i skrotebroteprosjektet
trenger jeg en olje ring til ett 86,5mm stempel Type 1..
pent brukt går fint.     
 

 
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
RE-tek
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Drammen


Re-tek : Rotary engines - Custom auto electrics


Vis profil
« Svar #113 på: oktober 18, 2009, 00:41:07 am »

kamerat har kjørt med enkelt system ,

 plast/alu tank med nippel for trykkslange fra innsug/plenum ( jo høyere trykk jo mere juice-vann-spylevæske funker fint, spesielt på vinteren, nofreeze )

 Lakksprøyte dyse ( type billakk "alminnelig" )  , montert i rørgate etter turbo  , har også vært montert i selve kompressor huset på turbo .  Resultat SVÆRT lave innsugstemp og null bank .  Hjelper dog med feks CDI tennig om man kjører mye vann , for og ha skikkelig gnist til å fyre blandinga .

Et slikt enkelt system kan også lages tilnærmet " failsafe" med litt ekstra erbe .

KLEMZ

Loggført

No Pistons - No valves - No Problems

RE-tek
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #114 på: oktober 18, 2009, 20:11:53 pm »

Hvis du ikke har høytrykkpumpe ville jeg kjørt vannet igjennom turbo'n Jørn,så du får forstøvet skikkelig.Jeg har gjort det slik på dragbilen i tillegg til store mengder bensin uten problem.Setter du dysa etter spjeldet er det lurt å sette på en enveis ventil så den ikke suger vann når du har undertrykk der,får dem med 0.2 bar åpningstrykk og sånt..Ca 15% prosent vann i forhold til totalt mengde bensin er vel et greit utgangspunkt.Blir morro å se detta Knoten  Glad
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #115 på: oktober 19, 2009, 19:03:55 pm »

Gikk noen liter vann gjennom turboen min, uten problemer.
Brukte kun slangen inn i "suge" røret uten dyse, og turboen stod for forstøvinga.
Ved 1,5 bar slurpa det godt i Solo flaska.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #116 på: oktober 19, 2009, 23:55:02 pm »

bra info om vann her , bra ,takker.  Kult
blei litt utålmodig her....så i på vente av den missing stempelringen har jeg begynnt å lage eksos
satt inn den halveferdige motoren i kveld og kappet litt flenser, rør etc.
kommet ett stykke på vei.
har gjort litt klaring til bakplata etc...tilfelle jeg må inn med større turbo.  Hemmelig
benytter de originale varmepottene og resterør fra wbx motoren.


* IMG_0102.jpg (159.31 KB, 640x480 - vist 371 ganger.)

* IMG_0098.jpg (152.59 KB, 640x480 - vist 354 ganger.)

* IMG_0100.jpg (154.41 KB, 640x480 - vist 341 ganger.)

* IMG_0103.jpg (135.28 KB, 640x480 - vist 362 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #117 på: oktober 20, 2009, 14:23:04 pm »

Herlig cheapo patina  Gliser Gjenbruk er bra.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #118 på: oktober 20, 2009, 21:16:46 pm »

ferdig med exsos i kveld.
litt skeptisk til bakkeklaring baki der..   Tvilende
godt jeg ike skal opp i svennbrev svitsing.
rustne-forskjelligtykkelse-noegalvaniserte-tvilsomtilpassede-rør er ikke mest gunstig å svitse, men det blei da ett grenrør og kollektor  Glad
startet på innsugs greiene (hmm var det Eldorado juice som gikk i disse røra tru...? )


* DSC08227.JPG (159.2 KB, 480x640 - vist 345 ganger.)

* DSC08230.JPG (137.32 KB, 640x480 - vist 365 ganger.)

* DSC08231.JPG (139.6 KB, 640x480 - vist 329 ganger.)

* DSC08232.JPG (138.1 KB, 480x640 - vist 362 ganger.)

* DSC08233.JPG (145.94 KB, 640x480 - vist 378 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #119 på: oktober 21, 2009, 15:57:56 pm »

Hey..
likte det bukse-t-rør-innsuget fra eldorado. Konge...
Loggført

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 15
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!