mai 10, 2024, 10:20:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hvor mye hester?
80 - 90 hk - 8 (9%)
90 - 100 hk - 13 (14.6%)
100 - 110 hk - 31 (34.8%)
110 + hk - 26 (29.2%)
60 + hk - 11 (12.4%)
Stemmer totalt: 86

Sider: [1] 2 3 ... 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1915cc.. nybegynner lager motor med fres i :)  (Lest 74597 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« på: mai 28, 2010, 15:44:50 pm »

Da var vi igang Glad

Kjøpte første boble i fjor høst, bygde en 1641 med to små webere i vinter, og knekker igang første forsøk på en 1915cc nå Glad

Specs først:

-AS 41 blokk, med nummer 043 161 101 A ??
-1915cc mahle sylindere og stempler
-orginale dp topper som blir portet, fresing av nye seter o.l
-eller toppene som fulgte med motoren Autolinea G01
-009 fordeler med elektronisk innmat
-40 idf gassere
-elektronisk balansering av roterende deler
-vektjustering av råder
-kanskje lettet svinghjul
-fullflow med filter og kjøler (muligens liten kjøler fra en motorsykkel)

kam er ikke bestemt, men blir sannsynligvis enten web109 eller web121

bilder:

Før demontering

* P27-05-10_16.09.jpg (89.05 KB. 800x600 - vist 535 ganger.)


motornummer

* P28-05-10_15.45[01].jpg (117.67 KB. 800x600 - vist 442 ganger.)


kan denne clutchen brukes i en 67 1500 kasse?

* P28-05-10_15.46.jpg (136.37 KB. 800x600 - vist 349 ganger.)


autoline G01 topper

* P28-05-10_15.48.jpg (100.07 KB. 800x600 - vist 375 ganger.)

* P28-05-10_15.48[02].jpg (142.05 KB. 800x600 - vist 404 ganger.)


T3 1600 topper, mulig brukes

* P28-05-10_15.50.jpg (86.53 KB. 800x600 - vist 339 ganger.)


1600 sylindre, ser bra ut

* P28-05-10_15.50[01].jpg (71.96 KB. 450x600 - vist 380 ganger.)


kan noen tyde hvor motoren kommer fra?

* P28-05-10_15.58.jpg (114.71 KB. 800x600 - vist 390 ganger.)



Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 28, 2010, 15:48:15 pm »

Hva kan dette bety??

* P28-05-10_16.00[01].jpg (107.6 KB. 800x600 - vist 509 ganger.)


Avplukkede deler

* P28-05-10_16.01.jpg (120.56 KB. 800x600 - vist 371 ganger.)

* P28-05-10_16.01[01].jpg (116.37 KB. 800x600 - vist 326 ganger.)


Trangt og godt Glad

* P28-05-10_16.03.jpg (80.02 KB. 450x600 - vist 361 ganger.)

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 28, 2010, 15:50:53 pm »

i tillegg må jo alt av lagre og pakninger byttes..

noen som kan sette opp en liten liste så jeg slipper å bestille i 19+ omganger? Glad

kamlager
veivlager
rådelager
Hæ
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: mai 28, 2010, 17:26:30 pm »

Detta vert bra!

Motorkoden på sida er berre delenr på blokka. Det som betyr noko er den koden oppe med dynamofoten. sjekk nedover her so ser du kva bil den kjem frå: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php

Cluchen passar nok ikkje inn i ei 1500 kassa om den har orginalt utløysarlager. Cluchen på bildet har nyare type utløysarlager. Men du kan få den til å passa med litt delebytting

Av pakningar å lager so treng du:

Pakningsett av Skikkeleg kvalitet! (Elring, eller dei tyske som Jøran selger)
Simring til svinghjulet
Kamlager (helst med dobbel thrust)
veivlager, alt etter kva veiv og linjeboring du skal ha
rådelager
pakningstoff, permatex feks

Og det skal vera det trur eg.

Vert morro å sjå kva du får ut av detta ivertfall!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
surfer56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand


+4792817564


Vis profil
« Svar #4 på: mai 28, 2010, 19:23:52 pm »

Skål Erlend for bra start!
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 28, 2010, 20:04:01 pm »

Detta vert bra!

Motorkoden på sida er berre delenr på blokka. Det som betyr noko er den koden oppe med dynamofoten. sjekk nedover her so ser du kva bil den kjem frå: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php

Cluchen passar nok ikkje inn i ei 1500 kassa om den har orginalt utløysarlager. Cluchen på bildet har nyare type utløysarlager. Men du kan få den til å passa med litt delebytting

Av pakningar å lager so treng du:

Pakningsett av Skikkeleg kvalitet! (Elring, eller dei tyske som Jøran selger)
Simring til svinghjulet
Kamlager (helst med dobbel thrust)
veivlager, alt etter kva veiv og linjeboring du skal ha
rådelager
pakningstoff, permatex feks

Og det skal vera det trur eg.

Vert morro å sjå kva du får ut av detta ivertfall!

kan jeg sette over trykkplaten fra en annen motor og få dette til å passe?

dobbel thrust? hva er fordelen? må noe gjøres med blokka da?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: mai 28, 2010, 20:37:35 pm »

Skal du ha orginal clutch so må du få tak i 180mm trykkplata og eit svinghjul til samme. Men om du skal ha den cluchen so får du kjøpt deler til å bygga om utløysarlageret sånn att du kan bruka den nyare typen cluch

Dobbel thrust lager er bra for motoren, då slepp kamakselen å jobba so mykje langsetter blokka, noko som gjer slitasje. det er berre nokon lager som er hakket dyrare enn orgianle med enkel thrust. ingen moddifiseringar
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 31, 2010, 19:02:07 pm »

Fikk av stempler, oljepumpe, lokket under + alle mutterne til blokken idag.. men fant plutselig ikke riktig størrelse til svinghjulsbolten Trist derfor ble det ingen splitting av blokk idag.

Neste på skjemaet er å bygge/snekre meg en arbeidsbenk i boden.. 2"x2" reisverk med en skikkelig arb.plate på toppen Osteaktig

splitting av blokk på onsdag Glad

Noen som vet om sjapper som balanserer og vektusterer roterende deler i Oslo? (flinke?)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #8 på: mai 31, 2010, 19:19:43 pm »

Sjekket med Oslo Sylinder Service?
http://www.sylinderservice.com/
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 02, 2010, 17:46:04 pm »

skulle splittet blokken idag men får f**n ikke av svinghjulsbolten Trist latmannsarm og full pupp.. har gjort alle små triks jeg kan men den vil ikke opp.. noen som har tips?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #10 på: juni 02, 2010, 17:49:45 pm »

trenger ikke ta av bolten for å splitte blokken
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 02, 2010, 18:00:46 pm »

ikke?

så kan ta av alle andre bolter/mutro og splitte?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: juni 02, 2010, 18:32:34 pm »

Hvorfor det kamvalget?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 02, 2010, 18:36:02 pm »

Hvorfor det kamvalget?

leser meg fortsatt opp. men vil ha en motor som ikke bare har effekt på topp
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #14 på: juni 02, 2010, 19:33:31 pm »

ikke?

så kan ta av alle andre bolter/mutro og splitte?
jepsi
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: juni 02, 2010, 19:38:37 pm »

Men det er vel bale å få av svinghjulsbolten når veiva ligg laust !? Kjøp deg ein sånn svinghjulslås, so ei 36 pipa på stor latmansarm samt eit røyr på ca 1 meter som du trer over og legger di vekt på. Lettast å skru av svinghjul med varmepotter og alt påmontert, for å få ei meir stabil blokk. utan so må du laga til eit mothold på svinghjulet
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juni 02, 2010, 19:40:39 pm »

har da offisielt splittet min første blokk Glad

gikk egentlig greit utenom svinghjulsbolten som altså ikke kom av..

steg 2:

VASK   hva anbefaler folket?

- tenkte å legge blokk halvdelene i hver sin balje..
- kokende vann med ymse olje/fett oppløselige produkter..
- la det ligge noen timer
- vaske med cillitbang Glad
- stikke ned på statoil og høytrykksvaske
- hjem i oppvaskmaskinen på 95grader en time eller to

steg 3 er å maskinere blokk og topper
steg 4 er å handle Osteaktig
steg 5 er å montere sammen igjen
steg 6 er å lage blå røyk Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #17 på: juni 02, 2010, 20:48:49 pm »

Men det er vel bale å få av svinghjulsbolten når veiva ligg laust !?

Det er ikke BALE i det hele tatt, jeg synes det er lettere. Bare å sette svinghjulet i en skrustikke, å fyre til med en latman. Krever klart en solid benk og skrustikke. Men du slipper problemet med at blokken ikke ligger stille  Blunker

Ville spandert blokk og deler en tur i en delevasker hvis jeg var deg, koster ikke mye, og du slipper lettere unna drittjobben
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #18 på: juni 02, 2010, 21:00:25 pm »

Og med en Torque Master så skrur du av svingshjulbolten med en hånd på skrallen og den andre rundt kaffikoppen.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #19 på: juni 02, 2010, 21:09:12 pm »

hehe.. litt utstyr jeg må fikse meg med andre ord Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #20 på: juni 03, 2010, 20:00:49 pm »

da var blokkene renset i første omgang Glad cillitbang er konge! glemte seff kamera, så får ta bilder imorgen!

fikk ikke ut de tre minste pluggene i oljekanalene heller.. nedtur!

blokken var bra skitten utvendig men ble renere Glad

nå ligger de i ett svært kar til imorgen i 90grader varmt vann (sikker ikke 90 lenger Rekker tunge ) og blir noen runder i oppvaskmaskinen imorgen eller på fredag Glad

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #21 på: juni 04, 2010, 14:40:30 pm »

da er det ett sett med 36 IDF gassere som er på vei over den engelske kanal Glad billig var det og gitt, og da kan man spandere på seg litt oppdateringskit og nye dyser også Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #22 på: juni 04, 2010, 21:46:37 pm »

Skal du ha orginal clutch so må du få tak i 180mm trykkplata og eit svinghjul til samme. Men om du skal ha den cluchen so får du kjøpt deler til å bygga om utløysarlageret sånn att du kan bruka den nyare typen cluch

Dobbel thrust lager er bra for motoren, då slepp kamakselen å jobba so mykje langsetter blokka, noko som gjer slitasje. det er berre nokon lager som er hakket dyrare enn orgianle med enkel thrust. ingen moddifiseringar

TISTLO! Glad

har en 1600SP i bilen allerede.. mente denne har 200mm trykkplate? en AS21 blokk iallefall.. men er gamle typen clutch.. uten sånne fingre.
hvor mange tagger er det på ett "lite" svinghjul??
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #23 på: juni 04, 2010, 22:18:26 pm »

Om du har gamle typen cluch, og det er 200mm so bruker du jo berre den cluchen du har, og dropper alt som heiter 180mm Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #24 på: juni 05, 2010, 06:48:22 am »

Hey...
Den trykkplata du har der, er beregnet for kasse med hylse. Det er det beste. Har du ikke hylse i kassa, får du kjøpt en enkel erstatning til å banke inn der simmeringen sitter.
Men på en motor med litt trøkk er det vel lurt å bruke en litt hardere trykkplate? Kennedy stage 1 f.eks?
Detta blir bra..
Petter'n.
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #25 på: juni 06, 2010, 21:17:23 pm »

da har jeg kjøpt både 36 IDF og 30 IDF Osteaktig må nesten sjekke forskjellen nå Glad

noen som har innsug til 40IDF? ikke sånne super universelle, men med 40mm i flensen mot gasserene?
vil isåfall gjerne ha Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #26 på: juni 06, 2010, 21:18:19 pm »

leverer blokk og topper + svinghjul til JEE imorgen, og så går roterende deler til sveinT så snart svinghjulet er i hus Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #27 på: juni 16, 2010, 22:45:00 pm »

da har jeg kjøpt både 36 IDF og 30 IDF Osteaktig må nesten sjekke forskjellen nå Glad

noen som har innsug til 40IDF? ikke sånne super universelle, men med 40mm i flensen mot gasserene?
vil isåfall gjerne ha Glad

Very good my friend!

Ser det går fremover med bygginga. Det er bra. Sjekk ut CSP sine innsug hvis du vil gå for noe som faktisk er tilpasset 40 mm som du sier. De er dyre, men jeg tror det er verdt det hvis du ikke har tilgang til sveiseapparat.

"30 IDF"? Er det jeg som har levd under en stein siden jeg begynte med luftkjølt? Ble litt nyskjerrig akkurat nå.

Svein T er flink med roterende deler, så det kan anbefales.

Vi får se om du greier blårøyk med std. trykkplate da Blunker Jeg greide det ikke på smale sommerdekk og tørt føre med min gamle 1915 i alle fall... Kanskje med den nye med Kennedy stage 1? Gliser
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #28 på: juni 16, 2010, 23:24:41 pm »

var vel 40 det skulle stå der ja... Glad

begge settene er under overhaling/rensing, og har fått meg ett sett med innsug, men er VELDIG høye.. :/

tror jeg må matchporte ett kort sett og ett langt sett og se hva som blir best Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: juni 16, 2010, 23:26:51 pm »

Gå for så kort som mulig = minst flow-motstand. Uten plenum(resonans)kammer har ikke lengden noe å si uansett for registeret du vil opperere på.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: [1] 2 3 ... 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!