mai 04, 2024, 10:54:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: montering av turbo på 1300 1962 boble  (Lest 5133 ganger)
boblerune
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: buvika


Vis profil

« på: oktober 04, 2008, 15:29:59 pm »

Hva tror dere om å montere turbo på ei 1962 boble med en 1200 motor.
hvilken turbo trenger jeg, evt. utstyr. evt erfaring?

(sorry fant ut at d va 1200)
« Siste redigering: oktober 08, 2008, 20:04:10 pm av boblerune » Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 04, 2008, 16:43:17 pm »

Hva tror dere om å montere turbo på ei 1962 boble med en 1300 motot.
hvilken turbo trenger jeg, evt. utstyr. evt erfaring?

Jeg anbefaler i første omgang at du søker litt rundt på forum i inn- og utland om det å montere turbo på en ellers original motor. Det kan være greit å vite hva man går til  Blunker. (I korte trekk er det ikke spesielt anbefalt..)
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
boblerune
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: buvika


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 04, 2008, 18:14:19 pm »

Hva tror dere om å montere turbo på ei 1962 boble med en 1300 motot.
hvilken turbo trenger jeg, evt. utstyr. evt erfaring?

Jeg anbefaler i første omgang at du søker litt rundt på forum i inn- og utland om det å montere turbo på en ellers original motor. Det kan være greit å vite hva man går til  Blunker. (I korte trekk er det ikke spesielt anbefalt..)

takk for svar
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 04, 2008, 22:22:54 pm »

.
« Siste redigering: november 03, 2010, 16:03:38 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 06, 2008, 09:07:37 am »

Hei,
Vilken budget?
Jag har byggt en hel del turbo motorer i alla tänkbara prisklasser.

Här är ett exempel jag gjorde på en bil vi skulle ha å leka med en helg. Priset på detta blev inte mer en runt 1500.- (Svenska (Ösblocks pengar)



-Helt original 1300 motor i botten, vi monterade standard DP-toppar med små ventilerna och därtill insugsrör.

- Monterade "Biltema" elektrisk bensinpump.(för att få ett hål i blocket för olje retur från turbon.

-Sedan svetsade vi på ett lite grövre rör på mellan röret på insuget
där förgasaren tidigare var monterad. (40mm invändigt)

-Monterade ett "budget" ormbo och ledde ett rör från den upp i motorrummet och svetsade fast en fläns för turbon. Vi la turbon så högt att vi kunde använda hålet för org. bensinpumpen som oljereturhål för turbon. (det skall vara fritt fall)

- Tog en turbo från en Nissan Cherry (Det var den enda vi hittade som orginalt hade tätning för att kunna bygga sug turbo anlägg)

- Förgasere från en Volvo 240 (Stromberg 175 CD-2)
- Monterade ställbart munstycke på förgasaren.
Dessa munstycken hittar man på ex: http://www.forgasarteknik.se/Stromberg/stromberg.html

- Fixade "Downpipe" ned och ut, via en Honda CB ljuddämpare.

Vi laddade 0.5 bar till en början men mycket vill ha mer så en enkel vatten insprutning blev monterad och  1,1 bar gick utan att få problem med spikningar.

Vi använde en vanlig 009 fördelare, justerad enligt boken "Turbomania" (som jag förövrigt kan rekomendera dej att köpa)

Bilen som bara skulle användas en helg gick hela sommaren utan problem. Vi avslutade sommaren med en bromsning av bilen som gav glada 109hp på driven.

Jag instämmer med föregående inlägg, Läs på innan du bygger. Det finns så många som du kan få hjälp av så du slipper göra alla dom typiska nybörgar felen. Det kan snabbt göra att man tröttnar.

Lycka till.
/n.

Hva tror dere om å montere turbo på ei 1962 boble med en 1300 motor.
hvilken turbo trenger jeg, evt. utstyr. evt erfaring?
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 06, 2008, 10:09:02 am »

Var vel en artikkel i et blad for noen år siden om en franskmann som bygget en 1302 med 1776 og hjemmelaget turbooppsett m/intercooler. Ble både fullt kjørbar OG holdbar. Men det var fordi forarbeidet var bra og han hadde satt seg inn i sakene. Tror forgasseren kom fra Renault 5Turbo - kanskje ikke så lett å finne her, men muligens på eBay? Selv med teorien i bakhånd må du nok påregne en god del spesialløsninger som må tenkes ut og flere turer til bilopphøggeren for å finne deler som kan brukes. Men alt går med en passe dose fingerferdighet, verktøy, deler og tålmodighet! Turbo er, hvordan en enn vrir og vender på det, den mest kostnadseffektive trimmingsmåten pr. HK og NM ift. kroner, bare står på!
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 06, 2008, 16:08:28 pm »

Hei,
Vilken budget?
Jag har byggt en hel del turbo motorer i alla tänkbara prisklasser.

Här är ett exempel jag gjorde på en bil vi skulle ha å leka med en helg. Priset på detta blev inte mer en runt 1500.- (Svenska (Ösblocks pengar)



-Helt original 1300 motor i botten, vi monterade standard DP-toppar med små ventilerna och därtill insugsrör.

- Monterade "Biltema" elektrisk bensinpump.(för att få ett hål i blocket för olje retur från turbon.

-Sedan svetsade vi på ett lite grövre rör på mellan röret på insuget
där förgasaren tidigare var monterad. (40mm invändigt)

-Monterade ett "budget" ormbo och ledde ett rör från den upp i motorrummet och svetsade fast en fläns för turbon. Vi la turbon så högt att vi kunde använda hålet för org. bensinpumpen som oljereturhål för turbon. (det skall vara fritt fall)

- Tog en turbo från en Nissan Cherry (Det var den enda vi hittade som orginalt hade tätning för att kunna bygga sug turbo anlägg)

- Förgasere från en Volvo 240 (Stromberg 175 CD-2)
- Monterade ställbart munstycke på förgasaren.
Dessa munstycken hittar man på ex: http://www.forgasarteknik.se/Stromberg/stromberg.html

- Fixade "Downpipe" ned och ut, via en Honda CB ljuddämpare.

Vi laddade 0.5 bar till en början men mycket vill ha mer så en enkel vatten insprutning blev monterad och  1,1 bar gick utan att få problem med spikningar.

Vi använde en vanlig 009 fördelare, justerad enligt boken "Turbomania" (som jag förövrigt kan rekomendera dej att köpa)

Bilen som bara skulle användas en helg gick hela sommaren utan problem. Vi avslutade sommaren med en bromsning av bilen som gav glada 109hp på driven.

Jag instämmer med föregående inlägg, Läs på innan du bygger. Det finns så många som du kan få hjälp av så du slipper göra alla dom typiska nybörgar felen. Det kan snabbt göra att man tröttnar.

Lycka till.
/n.

Hva tror dere om å montere turbo på ei 1962 boble med en 1300 motor.
hvilken turbo trenger jeg, evt. utstyr. evt erfaring?


Kult prosjekt!!
Hvor mye effekt/moment  tror du det var i denne??
Driver å samler inn deler selv til ett rimelig 1600 turbo bygge som skal gjøres i vinter.
Bla.a turbo fra an VAG TDI motor, WBX sprut++
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 06, 2008, 19:35:31 pm »

Den blev som sagt bromsad till 109hp på driven, kommer inte ihåg hur mycket jag fick i vrid.
Jag har säkert papper kvar på körningen.

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 06, 2008, 21:58:53 pm »

Hei igen..

JAg gick igenom lite gamla papper och ser att detta inte var helt sant.
Då motorn bromsades till 109hp så hade vi monterat en annan kamaxel och 1641cc cylinder sats.
(Sorry om jag missledde er..)

/n.

Den blev som sagt bromsad till 109hp på driven, kommer inte ihåg hur mycket jag fick i vrid.
Jag har säkert papper kvar på körningen.

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: oktober 06, 2008, 22:26:38 pm »

5 rattar!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!