VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: H-1835 på februar 20, 2008, 19:14:27 pm



Tittel: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835februar 20, 2008, 19:14:27 pm
Hei..

Kjøpte bilen for to uker siden av en kompis som har hatt den i ca 10 år. Før dette har den stått tørt lagret på et lager i Skien i 20 år..
Den ble kjøpt ny av moren til onkelen av an annen kompis ;) i mai 1963. På Skien bil, i Skien..
Altså en Skien patriot.. Det ligger kjøpskontrakt i bilen og full historik.. Ny kostet den 8000,- (hvor av -
6000,- ble betalt kontant og de siste 2000,- i mnd`lige rater på 41 kr..

Den ble restaurert for 8 år siden(påkostet 50000,- Kviteringer på alt). Og er 90% strøken i dag..

Innvendig: ser bilen ny ut. Alt er nytt.. inkl. taktrekk. Untatt de nostalgiske tingene; ratt, gear kule,
speedometer(31000 km) osv...

Utvendig: Ny lakk i 1999. Var lite rust men litt sveising ble det jo.. Skjermer, panser, Motor lokk er orginalt.. Alt av pakninger og ruter ble byttet.. Orginal nøkkel til orginal tenning og dørlås er inntakt..  Kult reg. nr.  H-1835 ;D

Planer: Skal ha ut motoren og gearkassen (1300s kasse) Gearkassen er vrang å få i 1 gear når bilen står stille (vareopptelling) Så denne blir send til overhaling.. Videre har jeg fått laget et forsterket feste i aluminium til gearkassen. Motoren knall god og ingen ulyder eller lekasjer. Men noe større skal inn (ønskes kjøpt)..  Har også to puma forstillinger. Komplette med skivebremser.. En av disse skal også på før sommeren..

Utover dette vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Senking ?? Syntes jo det er kult med lave bobler med en camber bak som ikke ligner grisen::!! Har et sett m bredda org. Posrche felger m kapsler 5,5 og 7
Går i gang om en uke.  Legger inn bilder etter som bilen blir lettere...

Har aldri skrudd på bobler før så dette blir spennende...

TAR GJÆRNE IMOT TIPS OG RÅD OM HVA JEG KAN GJØR MED BILEN; senking, motor, eksos etc....


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: JSfebruar 21, 2008, 06:48:32 am
Er det nyere bunnplate på denne?


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2februar 21, 2008, 07:21:31 am
Gearkassen er vrang å få i 1 gear når bilen står stille (vareopptelling)

Du bør sjekke justeringa på girspaken før du river ut girkassa, det er ofte bare justering av spaken som skal til. Det kan også være noe feil med ett ledd som sitter under dekselet under baksetet.

Jeg og som JS over her, legger merke til at du har 4 bolta felger og bremser, disse kom ikke før i 1967 og satt på en annen type understell enn det er på 63 modell.


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835februar 21, 2008, 08:23:28 am
Bunnplaten er orginal...


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835februar 21, 2008, 08:25:15 am
Bytta til fire bolt m skivebremser.. Dette var gjort før jeg kjøpte bilen.. Negativt??

Bilen skraper i gira når jeg står stille og skal sette den i 1 gear.. vist jeg ruller i 1km/h så går det som regel
greit.. akkurat som noe ikke rekker frem. Som to drev ikke står helt der de skal.. Han jeg kjøpt bilen av sa at kassa måtte ut. Og at disse kassene ikke var så enkle og få tak i lenger.. (1300s)


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: HansOfebruar 21, 2008, 08:45:42 am
Ikke negativt med litt bedre bremser. Men 130*4 boltsirkel begrenser felgvalget etter min mening. Pen bil du har ja!


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835februar 21, 2008, 21:17:18 pm
Takk for det.. litt skitten på bildet men når den er ren og med sommer felger ser den fin ut.. hvordan felger bør jeg ha.. bredda org. felger..? 8" passer det.. med min bakstilling..??


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: mariusfebruar 21, 2008, 22:00:08 pm
Eller du kan få deg 4-bolta centerlines. De peneste felga med 4-130 synes jeg.


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: FreddyBfebruar 21, 2008, 22:02:13 pm
http://www.volkswarenhaus.de/bugselecta.htm

Prøv deg fram sjølv!  ;D


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: FreddyBfebruar 21, 2008, 22:13:32 pm
 ;D


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: FullGassfebruar 21, 2008, 23:32:26 pm
JAA!!! Bredda STÅLfelger.... GO-GO-GO!  ;D Fin bil................. :D


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835februar 23, 2008, 15:39:44 pm
Har nå vasket og polert litt.. Blir ikke gjort mer utseende messig. Bortsett fra senking. Biler ser ikke så verst ut.  Leter fortsatt etter motor.. Har fått et tilbud, men er i utgangspungtet ut etter noe større..
Puma forstilling er under opppusing, og blir montert til helgen.. Da kan vi senke litt.. Håper jeg får det til og at ikke alt sitter som f__an..

Legger ut noen bilder av ny polert bil..


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835februar 23, 2008, 15:42:54 pm
Interiør


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835februar 23, 2008, 15:48:07 pm
Felger


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: FreddyBfebruar 23, 2008, 15:57:10 pm
Var jækla fin i lakken, den der!  8)


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835februar 23, 2008, 15:57:35 pm
Mer interiør..


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835februar 23, 2008, 16:02:12 pm
Takk for det.  ;D Bildene lyver litt. Men er ikke så verst..
Felger senking og motor så er mye gjort...
 


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: Herbiefebruar 23, 2008, 16:09:27 pm
Flott bil. Likte fargen.
Lykke til videre :)


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835februar 23, 2008, 16:15:37 pm
Takk for det.. Må innrømme at jeg har tatt noen ideer fra deg.. Finner ikke eksakt de beltene du har.(noe jeg hadde liggende). Men er dine 4 pungt eller 3..  Fant internett siden de selges på men ikke eksakt samme modell..


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: Herbiefebruar 23, 2008, 16:45:31 pm
Pm :)


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: Hot Owlfebruar 28, 2008, 13:39:41 pm
Alt dette avhenger veldig av om du senker bak eller ikke. Hvis ikke du senker stikker 7" faktisk også mye på utsiden.

7" stikker ikke på utsiden om offset er riktig. Faktisk er det plass til 8" felg om bilen ikke er senket, avhengig av dekk osv.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2438.msg25200.html#new (http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2438.msg25200.html#new)


H-1835, er det byttet rammehode på bilen din? Siden balljoint forstillingen passer?


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: Jon Tfebruar 28, 2008, 15:06:41 pm
4 bolts felger? bunnplate skiftet?


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835februar 28, 2008, 16:03:21 pm
Det blir nok en del byttning av hjullager.. ;D Syntes det er kjempe tøft m brede felger... ;D ;D

Bunn plata er orginal...

Hvorfor balljoint forstillingen passer. Det vet jeg ikke.. Jeg vet han som hadde bilen før satte på skive bremser, men er nesten sikker på at han ikke byttet forstilling..??  Jeg fik med to puma forstillinger. Som han ikke rakk og montere før salg.. (skal bare monteres en ;D) Men dette skal jeg skjekke opp litt mere... Takk for fine innlegg.. Bilen gikk rett imellom Europa-undersøkelse.. 0 feil.. Puma forstilling kommer til helgen.. Da har jeg sikkert noen spørsmål til ekspertene her på forumet.. ;D

snorre


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835februar 28, 2008, 16:08:12 pm
empiboy..  spar penger på skyvelær og synstest.. Bruk de på ei god flaske rød vin..  prøvde 8" felger i går de stakk ikke på utsiden.. Usikker på innpress på disse og er ikke noe ekspert. Men de paset.. på min u-senkede bil.. Dette var bredda stål felger


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: Hot Owlfebruar 28, 2008, 16:43:46 pm
(http://blogsimages.skynet.be/images/000/717/241_b1bd6ad9a26396c07fd0b9531e7991ea.jpg)

Denne bilen triller rundt på 7" Fuchs på en 17mm adapter, med 205/70 dekk. Det er enorm forskjell på å senke seg inn i problemer, og å kun senke litt.


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: Bjørnarfebruar 28, 2008, 18:09:00 pm
Alt dette avhenger veldig av om du senker bak eller ikke. Hvis ikke du senker stikker 7" faktisk også mye på utsiden.

Blir vel "litt" drøyt å komme med et slikt utsagn uten å nevne innpress på felgen.
feks.:
7 x 15 et -12
7 x 15 et 51

begge er 7" brede, men det er stor forskjell på hvor mye de bygger utover, men dette er du kanskje klar over...


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: RødeBaronfebruar 28, 2008, 18:45:35 pm
kul kjerre h1835  regner med du kjapt satser på `matching numbers` ;D 


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: tovwairfebruar 28, 2008, 21:55:03 pm
(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/bobleundersigeprosessen009-1.jpg)
Her er et bilde! Masse klaring som dere sikkert ser!

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/bobleundersigeprosessen008.jpg)
Og her er ennå et bilde. 8 mm klaring mellom dekket og fast "blekk" på baksiden. Klaringen mellom skjermkanten og dekket er ennå mere tvilsom. Og jeg antar at selv den mest blinde mann forstår at dette stikker på utsiden hvis bilen hadde hatt orginal høyde bak?? Men selvfølgelig hadde klaringen bak blitt større uten camber. Ergo jeg er delvis enig med vår "kjære" moderator her. For hvis man heiser bilen kunne man dradd banen innover, men når man da senker sitter man der med en lav å tøff bil som subber hardt på fjærlokket.
Hvilken dim er det på dekka her?Tror du gutta fra BT syns det der er god klaring...? ;D Syns ihvertfall det er drit-tøft jeg 8)!


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835februar 28, 2008, 22:39:20 pm
Takk Takk.. å det stemmer.. ;D ;D ;D


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: riskyermars 02, 2008, 10:17:50 am
Så bilen din på veien her om dagen,så ut som det var  bredda org felger da? Pen doning!


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: FreddyBmars 02, 2008, 11:25:44 am
Det blir nok en del byttning av hjullager.. ;D Syntes det er kjempe tøft m brede felger... ;D ;D

Bunn plata er orginal...

Hvorfor balljoint forstillingen passer. Det vet jeg ikke.. Jeg vet han som hadde bilen før satte på skive bremser, men er nesten sikker på at han ikke byttet forstilling..??  Jeg fik med to puma forstillinger. Som han ikke rakk og montere før salg.. (skal bare monteres en ;D) Men dette skal jeg skjekke opp litt mere... Takk for fine innlegg.. Bilen gikk rett imellom Europa-undersøkelse.. 0 feil.. Puma forstilling kommer til helgen.. Da har jeg sikkert noen spørsmål til ekspertene her på forumet.. ;D

snorre

Skal du selge eine Puma'n, eller..?  ;D


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835mars 07, 2008, 10:52:35 am
Beklager den er alerede solgt.. :-\


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835mars 07, 2008, 18:54:42 pm
Puma forstilling sandblåst og lakket..


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)mars 07, 2008, 19:37:34 pm
Ser av bildet her at bilen din har "balljoint" aksel foran. Denne skulle egentlig ikke passet på bilen din. Siden du sier at bilen har orginal bunnplate, må den ha fått nytt rammehode en gang. Ellers ville jo aldri denne passet. Men hvilken rolle spiller det når bilen er så fin som dette :) :)...


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835mars 07, 2008, 19:50:49 pm
nytt ramme hode??.    ;) ;) Har fått spørsmålet før. Visste bare ikke hva "ball joint" ?? var..  ;)  Men vet det nå..  Ble gjort for 7 år siden .. 


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: Lasse `65mars 09, 2008, 09:34:19 am
Flott bil! Litt ned foran nå så.... 8)


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: V-111mars 09, 2008, 14:07:51 pm
Den gearkassa di: Jeg synes det høres mere ut som en cluchjustering enn at noe er feil med kassen. Skal jo i grunnen ikke rote å skrape så mye inni der når du står stille. Mitt råd: Stram opp wiren først å se om det blir bedre, prøv eventuellt å engasjere andre gir fra stillestående.


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835mars 10, 2008, 09:18:18 am
Er ikke noe gear kasse ekspert. Men alle andre gear virker bra fra stillestående..  Men det er satt på et forsterket gear kasse feste som bygger 1,2 cm. mer en det orginale. Mulig dette har noe å si..  Skal prøve alt av justeringer før jeg tar den ut. Har en dårlig følelse på at det er noe mer alvorlig.. Den virker greit så lenge jeg setter den i 1 gear før jeg stopper helt..


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: V-111mars 10, 2008, 10:56:07 am
Jeg setter 10 kr på cluch-justering. De andre gearene er vel synkroniserte, og vil dermed være enklere å engasjere om du har litt for stor kraftoverføring fra cluchen.
Har hatt dette problemet selv noen ganger, men ikke etter en justering av cluchwire.


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835mars 13, 2008, 20:11:47 pm
Ny puma-forstilling er på plass... Ble stiv som en stokk. Men nye dempere er bestilt..  ;D ;D ;D
Tok 4 timer(alene) egentlig en grei jobb.. Men savnet luft verktøy.. >:(

Ble pen høyde, men kunne tenkt meg litebitt lavere.. ;D ;D ;D


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: Tistlomars 13, 2008, 20:21:10 pm
Kom seg i vert fall ;)


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835mars 13, 2008, 20:24:54 pm
Går rette veien..  ;D   Får hjelp av en kompis i morgen, Da jeg aldri har senket boble før..
Prøver litt bak og litt forran.. Savner camber bak,,..


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: ordinmars 13, 2008, 20:32:07 pm
Hvor mye har du senket pumaen her?


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835mars 13, 2008, 20:42:36 pm
Jeg vet ikke satt den rett på. Har ikke justert noe. Ble helt rett..


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)mars 13, 2008, 21:55:26 pm
Jeg vet ikke satt den rett på. Har ikke justert noe. Ble helt rett..

Min seg flere centimeter etter at jeg hadde kjørt litt.
Så jeg ville ikke råde deg til å justere mere ned før alt har fått "satt seg".


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835mars 13, 2008, 22:07:56 pm
Å dette fra han med den "laveste" bobla i gata ;) ;D ;D  Okki. Da venter jeg litt med det..
Kjører noen turer og ser hva som skjer..

Takk for godt råd.. ;D


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: Lasse `65mars 13, 2008, 22:37:23 pm
Okki. Da venter jeg litt med det.. Kjører noen turer og ser hva som skjer..

Takk for godt råd.. ;D

bare pass på å kjøre på godt med fett i forstillinga. dette bør passes på med jevne mellomrom, alt etter hvor mye du kjører selvsagt


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: H-1835mars 14, 2008, 09:34:06 am
Ny fettet og fin. Med nye staver..  ;D ;D


Tittel: Sv: H-1835 T1 1200
Skrevet av: knutraknesjuli 04, 2015, 07:12:37 am
Hva fannt du ut om girkassa på denne?var det 1600 i den da du hadde den?