mai 03, 2024, 12:35:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: oppstart av motor etter 20 års dvale  (Lest 1114 ganger)
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« på: mars 23, 2011, 16:43:23 pm »

Hvilke råd har folk å gi ? Har ikke sett motoren eller vet om den roterer, men hva bør man gjøre i forkant før en evt oppstart ?
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 23, 2011, 17:15:36 pm »

Håpe på det beste Osteaktig
Kanskje sjekke olje/bytte hvis den har stått i 20 år.
Ellers er det vel bare å prøve og starte ?
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: mars 23, 2011, 18:36:54 pm »

du BØR byta olja, sjekka ventilklaring(og samtidig tilstand på ventilfjører(rust) + sjekk stift og tennpluggar og sjekk blokka under om da e hol i den(gammal olja terar på magnesiummen)

eg starta opp ein 1600 som har stått i 20 år,, men der trur eg ikkje att eg bytte olja heller... ivertfall motoren gjekk som ei klokka den, etter att eg fekk den til å gå rondt(hadde satt seg) men då eg skulle hiva den i ein bil oppdaga eg att da var hol i blokka.. Demonterte den då og heiv alt over i ei anna blokk. bytta ikkje lager, men simringar å pakningar. klask bom bang, tur å kjøyr. fungerte nokon månader før dei rustne ventilfjørene tok kvelden og då gjekk den på 1.5 sylindarar... Bytte toppar og no går den fortsatt som ein rakett etter 1 års bruk nesten daglig. satsar på den varar ei stond til:) ligg vel ein film på ju tube av den åg
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: mars 23, 2011, 18:49:05 pm »

skift olje før du prøver å starte den (hvis du har forhåpninger om at det er en ok motor da)

hvis den ikke starter/går stygt (obs kan hende den må gå seg til litt hvis stempelringene har satt seg) sjekk  evt bytt tenningsdeler

hvis du skal sette den i bil og bruke den: ta vanlig service og skift ventifjærer for sikkerhets skyld. en billig forsikring. jeg har også vært ute for ventilfjærbrudd.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: mars 23, 2011, 21:32:40 pm »

Når du starter den, la den gå i et par-tre-fire minutter, og stopp den.

Start så opp en dag eller to seinere, og kjør. Da får simmerringer og pakninger litt olje å godgjøre seg med, før den skal i bruk. Det er positivt hvis du vil slippe lekkasjer.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #5 på: mars 23, 2011, 21:53:33 pm »

Dette er i et låvefunn fra midten av februar 1961 så her skal alle forhåndsregler tas. Ikke hver dag man får tlf av en som har arvet en klin urørt folkevogn av rett årgang!! Blir morro å dra avsted til fredag for å ta den i nærmere øyesyn og om man kan få motor, girkasse og hjul til å rotere lett.
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: mars 24, 2011, 01:02:50 am »

åå har du kjøpt ein heil bil altso!? grattulera Kult
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #7 på: mars 24, 2011, 01:12:31 am »

Det er nok ikke det.... svoger til en bekjent som arva av sin onkel. onkelen har sagt opp og nå er det yngre krefter som må til. siden denne vw bare skiller noen mnd fra den jeg har i garasjen kan det jo bli morro å skru på kjent mekanikk:)
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!