jalokoey
Supermedlem
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
|
« Svar #60 på: mai 27, 2011, 22:10:26 pm » |
|
surt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #61 på: mai 28, 2011, 08:04:34 am » |
|
Pis! Men veldig tilfreds med at det ikke er mig der er den danske chauffør
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #62 på: mai 28, 2011, 23:39:27 pm » |
|
Hehe, men nå tar eg alle dansker under en kam. Skal aldri kjøre bak en danske igjen så ny motor passer bra. Men må innrømme gnisten har falt litt nå, er faktisk veldig slitsomt å tenke på nå midt oppi eksamens skiten osv. (men har uansett får moddet litt på t3 blekket som blir bruk), så blir nok ikke helt stopp?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #63 på: mai 28, 2011, 23:50:37 pm » |
|
Fatt mot og få orden på papira. so får du den på eit verkstad mens du sitt heima å les og reiser på skulen og består eksamnar. so hentar du bilen når den er fiksa og alt er berre velstand.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #64 på: mai 29, 2011, 00:23:41 am » |
|
Fatt mot og få orden på papira. so får du den på eit verkstad mens du sitt heima å les og reiser på skulen og består eksamnar. so hentar du bilen når den er fiksa og alt er berre velstand.
Takk for oppmuntrende ord, det er akkurat sånn eg håper det kan bli. Selv om sykdommen (øre nese hals alt mulig tett) har tatt på i kveld så har eg sittet planta midt på stuegulvet med vipperne og pottla. Vipperne er billige empi 1.4 fra cip, men virker mye bedre enn forventet. Ikke helt imponert over justerings skruene ei heller at minst en av vipperne sin oljekanal var nesten tett. Men putt, vis man ikke tar seg tid til å sjekke absolutt alle delene som skal i motoren så får man ikke lov til å prøve å kalle seg perfeksjonist. I morgen blir ferdig kontrollering av vipperne og muligens statisk balansering av stempler. Har et hav av fancy bilder liggende klar på kameraet og satser på å få dem ut i morgen (i dag).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #65 på: mai 29, 2011, 06:48:24 am » |
|
Hehe, men nå tar eg alle dansker under en kam. Skal aldri kjøre bak en danske igjen så ny motor passer bra.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #66 på: mai 29, 2011, 20:36:45 pm » |
|
Tett som pokker men har fått gjort litt i dag, for det meste bare små ting og kontrollering. Brukte et par timer på å shimse vippestellet riktig, måtte planslipe alle delene. Har også måtte rengjort alt av skruer og kanaler, en av kanalene var faktisk tett av rusk. Fikk også "blueprintet" oljepumpa, ble mye plansliping før den var i mål. CSP lokket var absolutt ingenting å si noe på, av nysgjerrighet måtte eg bare lage en "kopi" å se passformen på pumpa og om eg burde file litt. Men her var alt topp! Tok også å gikk over oljefilter holderen, planslipte og portet litt på olje kanalene. Inger bilder vert å vise her. Kammen er alle kanter pusset lett og har også tatt en forsiktig polering med 4000 korning over lobene for å gjøre innkjøringen mer skånsom. Råde/veiv klaring ble målt på skolen med micrometer og kom frem til 0.06 elns mm. Sideveis slarken var eg ikke helt fornøyd med, ende på 0.5mm noe som egentlig blir i meste laget når eg i tilleg ønsker å notche rådene. Ellers ser veiva meget bra ut, litt urovekkende var det at ingen av oljekanal pluggene var skrudd til men selvfølgelig vil jo fornuftige folk oppdage det. Har veldig lyst til å pusse kantene på veiva og gjerne polere den... (mye kliss på lagerbanene så ikke bli skremt på bildene). En nedtur ble det, og i dag var det veiv lagrene som dessverre er helt feil. Eg hadde bestilt lager for linjeboret blokk 0.5 mm Men hadde fått lager for ned dreid veiv 0.5 mm. Det var i alle fall ingen lager som var store nok. Satser på at CB sender nye i starten av neste uke på deres regning. Men ellers så dem nice ut! Toppene ser ikke galne ut, må få lånt ventil verktøy til å få ut ventilene og begynt portinga. Tenker å legge meg på ca 62 cc kammer. Til slutt noen stemnings bilder, må også få skryte litt av jenta mi som lar meg sitte midt i stua å skru. Bilde av super duper vekta. Og avslutter med dama sitt prosjekt, restaurering av en super tøff sparkesykkel.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #67 på: mai 29, 2011, 20:47:14 pm » |
|
Kva er grunnen til å plugge oljekanalane i veiva?? kudos for mekking på golvet i ein so rein kåk men eit bord ekstra hadde vel ikkje skada heller
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #68 på: mai 29, 2011, 21:00:07 pm » |
|
Kva er grunnen til å plugge oljekanalane i veiva?? kudos for mekking på golvet i ein so rein kåk men eit bord ekstra hadde vel ikkje skada heller På bordet får bare det viktigste ligge: 7-eleven cookies og gin&tonic De kanalene som er plugget er kun der pga et sted må jo borene gå inn for å lage indre kanaler.. Men ang veiva så får vi bare se ka eg finner på, har ikke bestemt meg for noe. Åja glemte å oppdatere ang stempel og sylinder. Dette var første tingen eg var 90% fornøyd med! Alle stemplene var mellom +-0.1 gram diff. Ring gapet var spot on, (selv om eg vurderer å åpne opp till på 2. ringen). Sylindre osv så ellers veldig bra ut! Selv om pinbolt klipsene som følger med er av den greie typen så går eg alikevel for spiral lock. Ikke sjangs på at det blir noen tunge teflon buttons på meg!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #69 på: mai 29, 2011, 21:45:29 pm » |
|
62cc kammer? hva vil du ha komp på?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #70 på: mai 29, 2011, 22:32:14 pm » |
|
62cc kammer? hva vil du ha komp på?
Rundt 9.5 elns, er ikke rik nok til å kjøre rundt på 98 vettu
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #71 på: mai 29, 2011, 22:40:54 pm » |
|
da får du 0,71mm vendehøyde.. stoler du såpass på kinaveiv og cb råder?
1mm burde du vel iallefall ha. med 1,2mm er du sikker, men da trenger du ca 59cc i kamrene.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #72 på: mai 29, 2011, 22:52:26 pm » |
|
Obs, ble litt mye av gin'en utpå kvelden... Vendehøyden legger eg på 1.0-1.1mm Tenker meg på et sted mellom 60-65 cc for å få en fornuftig komp. Planen ang portinga i kammeret blir å prøve å lokalisere blandingen rundt tennpluggen på en fornuftig måte. Uten at det skal gå for på bekostning av flow fra ventilene. Har ikke lyst til å måtte kjøre på 98, og siden eg har lyst på turbo en gang i fremtiden så får vi se...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #73 på: mai 30, 2011, 06:51:53 am » |
|
Veldig kjipt å få en slik 1300S front. Godt du har ornda deg med god forsikring i hvertfall.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #74 på: mai 30, 2011, 08:16:12 am » |
|
Fine bilder, takk for at du deler.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #75 på: mai 30, 2011, 10:41:35 am » |
|
Trist det som skjedde med 1300S-en din... Åja glemte å oppdatere ang stempel og sylinder. Dette var første tingen eg var 90% fornøyd med! Alle stemplene var mellom +-0.1 gram diff. Ring gapet var spot on, (selv om eg vurderer å åpne opp till på 2. ringen). Sylindre osv så ellers veldig bra ut! Selv om pinbolt klipsene som følger med er av den greie typen så går eg alikevel for spiral lock. Ikke sjangs på at det blir noen tunge teflon buttons på meg! VAR differansen mellom stemplenes masse på 0,1g ut av esken?! Eller var det der du havnet etter litt måling og justéring på lakkvekta di kanskje? Hva slags topper? 041? Hvilke kam? Teflon buttons er kjekt hvis ting skulle begynne å flekse greit inni der. Har du sørget for en plan og rett blokk (hvilket jeg regner med at perfeksjonisten har gjort) og alle flater føyer sammen med eksakt 0 grader trenger du vel ikke være redd for at klipsene dine spretter ut med det første. Frankly er det slik en bør bygge motor... Jeg valgte å gå for teflon buttons siden std.-klipsene gikk på båten. Blir spennende å ta opp på sikt for inspeksjon. Forresten, de veier latterlig lite... Hva slags støtstenger har du planer om å kjøre? Forsterket alu. eller chromolly? Gleder meg til å se hvilke forbrenningskammerdesign du kommer opp med. Selv tok jeg en noe uortodoks approach sist på 1915-prosjektet som jeg føler fungerer meget godt. Kjører med maks 23 grader - mer er ikke nødvendig for ytelsen.... Liker refleksjonene dine, og at du legger fokus på ting som betyr noe. Gode bilder og fin dokumentasjon. Lykke til videre Oppstarten får du ta utendørs!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #76 på: mai 30, 2011, 10:50:49 am » |
|
Hei, toppene er 044 magnum pluss topper fra cb. Kammen er fk-8 Blokken skal selvfølgelig planfreses etter oppboring. Eg gikk for spirol lock pga vekt, umulig å få ut og fordi dem ikke ødelegger pinbolt hullet som runde e-klips gjør. Føler me har hatt diskusjon på teflon buttensene før? ende vel opp med at me bruker det me ønsker selv Jepp stemplene skilte maks i diff 0.2 gram fra det letteste til det tyngste, men dette kan faktisk skylde litt lagringsolje igjen på det tyngste. 1. ringe hadde gap på 0.45 mm 2. ringen hadde gap på 0.4 mm, stempel til sylinder klaring var litt over 0.1 mm. Eneste som eg er litt skeptisk på er klaringen mellom nedre skjørt kant på stempelet og sylinder veggen, her var det snakk om 0.02 mm. Hva synes dere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #77 på: mai 30, 2011, 14:10:29 pm » |
|
Blokken skal selvfølgelig planfreses etter oppboring.
Jepp stemplene skilte maks i diff 0.2 gram fra det letteste til det tyngste, men dette kan faktisk skylde litt lagringsolje igjen på det tyngste.
Good. Decker du blokka etter mock-up, eller kommer du til å dreie foringene? Jeg tolker svaret ditt dithen at vi snakker massedifferanse ut-av-esken og ikke bearbeidet. Dette er drøy kost hos Mahle / AA. Mahle har jeg personlig sett helt opp i 5 g. mens mine AA hadde vel rundt 1 g. i differanse ut av esken fritt etter hukommelsen. Hva slags stempler er det som kommr så porno statisk ballansert fra fabrikk?
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #78 på: mai 30, 2011, 14:24:36 pm » |
|
Forrige settet eg holdt på med var et mahle sett og der lå det på nesten 7 gram i dif! Dette er billigste AA settet, ja det er rett fra eska. På mahle settet så var til og med kryssboltene ca 0.3g i diff, her er det absolutt ingen dif!
Synes ryktene til AA settet kan gå å legge seg, eg velger dem fremfor støpte mahle sett uansett. Desuten så er jo slip skirt stemplene til AA sånn 80 gram lettere en mahle..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #79 på: mai 30, 2011, 14:38:51 pm » |
|
Forrige settet eg holdt på med var et mahle sett og der lå det på nesten 7 gram i dif! Dette er billigste AA settet, ja det er rett fra eska. På mahle settet så var til og med kryssboltene ca 0.3g i diff, her er det absolutt ingen dif!
Synes ryktene til AA settet kan gå å legge seg, eg velger dem fremfor støpte mahle sett uansett. Desuten så er jo slip skirt stemplene til AA sånn 80 gram lettere en mahle..
Jeg som kun har kjørt 3500 km. med mine AA i 1915-motoren skal ikke uttale meg så skråsikkert om holdbarheten/kvaliteten til AA, men jeg ble også imponert over hvor liten diff. det var mellom stemplene. Kan godt hende det var mindre enn et gram også, igjen "fritt etter hukommelsen". Jeg bestilte også "slipper skirt", men det var ikke mye slipper skirt-faktor over de stemplene per definisjon, det skal sies... Stod i annonseteksten, og jeg tenkte "Fett! De tar vi!" Men da de endelig kom viste det seg at de var som vanlige Mahle. Sikkert forhandleren som dreit seg ut med forsendelsen min ellerno.
|
|
« Siste redigering: mai 30, 2011, 15:32:51 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
erikaa
|
|
« Svar #80 på: juni 01, 2011, 01:24:24 am » |
|
Håkon, har AA stemplene off-set på rådene også?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #81 på: juni 01, 2011, 09:33:34 am » |
|
Har ikke målt, men dem har piler.. -> Bort å få takst nå etter frokosten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #82 på: juni 01, 2011, 13:45:22 pm » |
|
Kom nett tilbake fra runden med taksting. Og fy flate for noen blanda følelser det ble. Vil for det første sende ut en advarsel, ALDRI send en bil inn til arbeid hos skår & gundersen. Makan til idiot person har eg aldri møtt før, han sto bare å prata drit om bilen, hvordan den ikke var verdt mer enn tusen kr og hvordan alle gamle biler bare burde kastet og hvordan dem spyyyr ut eksos. Selvgod og så ned på meg som bare pokker. Reiste så bortom møller, men dessverre var ventetiden en måned. Men møtte en hyggelig bilcross boble entusiast som eg ble stående å prate skit med på utsia. Ende opp på Damsgård karroseri. Fy flate det kaller eg service, entusiaster så det hold, de to eldste hadde begge bobler og hadde tatt fagbrevet osv på dem i sin til. Peiling og øye for nøyaktighet hadde dem også. Så nå skal eg skaffe deler og dem skal utføre arbeidet. Tenker å reise innom skår & gundersen om en ukes tid å fortelle idioten hva eg og resten synes om saken. Skal også hilse han å si at nå er han fjernet fra sparebanken sin "anbefalings liste" så nå trenger han snart ikke å syte over for mye arbeid.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #83 på: juni 01, 2011, 14:40:50 pm » |
|
på audi i kanalveien har de også et par boble gutter på verkstedet om noen trenger folk med litt gangsyn. Håpløst å høre om behandlingen du fikk på første verksted, legg inn en liten summetone i BA også - er faktisk en del som leser det og det er ikke spesielt god reklame. Bilen blir bra igjen den bare du ikke faller for fristelsen til å gjøre ting selv for å tjene litt penger
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #84 på: juni 01, 2011, 14:52:22 pm » |
|
Hehe, var en av dem verksted gutta på audi eg snakka med ja. Ja en sånn oppblåst gammal tulling vil eg aldri ha noe å gjøre med.
Panser og skjerm skaffes av tommy, har nett ringt inn til hotshop å bestilt frontplate og plata med støtfanger festet. (prøvde å ringe unneberg mange ganger men ingen tok telefonen).
Men hvis noen har frontplata og denne indre plata i bedre kvalitet så ta kontakt fort, så kjøper jeg heller hos dere!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #85 på: juni 01, 2011, 15:03:22 pm » |
|
Og Sparebank1 godtok taksten fra Damsgård?
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #86 på: juni 01, 2011, 15:21:10 pm » |
|
Det vet eg ikke enda, men de på damsgård sa at dem skulle sette en taks og ringe bankens lokale person for han hadde dem et godt ord med så du skulle nok ordne det. Banken hadde ingenting imot hvem eg gikk til for å få tatt taks eller hvem som tar arbeidet. (ps kommer snart ned på skolen igjen).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #87 på: juni 01, 2011, 16:00:09 pm » |
|
NB: for all del ikkje kjøp dei svarte repop platene til støtfangarfestet!! passar ikkje i da heila tatt. kjøp dei oransje i god kvalitet(les: bedre kvalitet)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #88 på: juni 01, 2011, 16:11:50 pm » |
|
NB: for all del ikkje kjøp dei svarte repop platene til støtfangarfestet!! passar ikkje i da heila tatt. kjøp dei oransje i god kvalitet(les: bedre kvalitet)
Fra hvor??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #89 på: juni 01, 2011, 16:22:38 pm » |
|
(ps kommer snart ned på skolen igjen). Venter
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
|