mai 09, 2024, 11:06:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Torsions bars, bak oval 55  (Lest 1594 ganger)
Håkon
Seniormedlem
****
Innlegg: 488
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: november 20, 2008, 21:55:59 pm »

Jeg skal heve bilen bak til originalhøyde, alt er demontert og ved montering av fjærplata i "forsvinner" torsions akslingen innover? Men den forskyver ikke ut den andre torsions akslingen ut på motsatt side? Skal det være slik?
-Hvordan ser innmaten ut?
-Består torsions akslingene av flere enn 2stk?
-Finnes det flere størrelser, lengder. Hva passer overens? Hva hører til på min....hjelp

Bilen min er en 55mod. som har masse uorginalt, sliter med å finne ut hva som er riktig eller hva som passer. Girkassen er 1300S, samt justerbaser fjærplater med deksler like linken http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D4055.
Samtid bytter jeg de indre og ytre foringene. Når ytre foring monteres i dekselet, er den ca 1cm bredere en dekselet. Skal det være slik?

Skjermene er nå demontert og torsions akslingene er klar for uttrekking. Det blir vel ett helvete å justere denne igjen? Uff....




Loggført

Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #1 på: november 21, 2008, 22:39:50 pm »

Sikkert noen her på forumet som sitter på en org verkstedhåndbok hvor mål og grader
for platene står oppgitt... Jeg husker ikke disse i hode men det er en prosedyre for hvordan
disse skal "grunninsettes"  Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: november 21, 2008, 23:11:20 pm »

Står korleis du justerer rett vikel på fjørplata i Bentley-manualen... men der brukar dei ein sånn vinkelmåle dings... som forøvrig eg og lurar på kor ein får tak i.....
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 22, 2008, 09:16:30 am »

Man bruker bare justerbar gradskive, sammen med et minivater. ellers får man jo kjøpt sånn gradvater. Det har de på biltema også.
er jo forskjellig grad på preload ettersom hvor tykke/lange staver en har. Men den tabellen lå jo her for bare noen uker siden.  Hæ
Petter'n.
Loggført

wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 22, 2008, 09:19:45 am »

De foringene dine: Er de orginalgummitype, eller er det røde polyurethane foringer?
Petter'n.
Loggført

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 22, 2008, 11:20:02 am »

Her e nogen tips.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=143094&highlight=original+angle+torsion

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=237102
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Håkon
Seniormedlem
****
Innlegg: 488
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: november 22, 2008, 23:16:23 pm »

@Wide5 : Bilen hadde utslitte gummiforinger, som nå er erstatte av nye

Har tatt ut torsions akslingene, dem måler 550mm lengde Ø21mm, og målt avstand skal være ca. 565-570mm
Da er de nok eksisterende akslinger for korte  Sjokkert , ikke rart dem forsvinner innover ved montering.
Dette er kanskje grunnen for at bilen har vært grusom å kjøre...

Var en stund bekymra om den midterste delen som skal koble begge torsions akslingene var blitt løs, men heldigvis ser det ikke slik ut.
Det kommer snart for salg ett sett billige justerbare fjørplater som har fått masse kraftige slag av tidligere eiere Sint , nå skal den tilbake til origniale fjørplater.

Ønsker også å nevne at jeg har fått en del tips og spreng skisse tegninger fra Knut på VW service. Stor TAKK. Maken til service skal man lete lenge etter.
« Siste redigering: november 23, 2008, 09:11:29 am av Håkon » Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!