For historikken se her:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,52399.0.htmlEtter en heftig tur nedover i Europa i fjor sommer (Bug-In blant annet) var det virkelig på tide med å gjøre noe med motoren. Bilen har gått 218.000 km, og blitt godt stelt med, men den lakk mer olje enn den brukte bensin på vei nordover fra Tyskland.
Løsningen sensommeren 2014 var å kjøpe en reservemotor (brannpumpe med 100 timer på baken), og sende god-motoren til faglig ekspertise for full overhaling.
Det skal nevnes at da vi var på Wolfsburg museet og så Okrasa settet montorert fikk unge lovende fullstendig los og bestemte seg for å montere dette i samme slengen.
Skal til New York i april og da får jeg sendt over et sett fra Wolfsburg West dit.
Etter eksperten hadde tatt motoren fra hverandre kom dommen (rett før jul):
Veivaksel og motorblokk ser bra ut.
Stempler er bra, og 3 sylindre (1 tror jeg har fått en rustskade, det var en del vann i 2 sylindre)
Kamaksel er utslitt
8 Støtstenger er utslitt
Rådelager skiftes
Bærelager skiftes
Stempelringer
Pakning sett
Simering
Nye deler ble kjøpt (Okrasa kam seff), og levert i januar. Motordeler til eldre 1200 koster skjorta så det ble en dyr affære. Men siden jeg er orginaldude har jeg lyst til å ta vare på dette så langt det lar seg gjøre.
Ellers er planene for året å gå over bilen skikkelig, mulig et nytt teppesett og litt diverse. Men pri 1 er motor og så skal man ikke se bort i fra at det blir et snedig nytt eksosanlegg i samme slengen.