VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: king.oslo på juli 23, 2010, 01:44:00 am



Tittel: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: king.oslojuli 23, 2010, 01:44:00 am
God aften ;D

Skriver her fordi jeg har fått så veldig mye forskjellig info.

Jeg har to motorer hjemme. En motor har AB-motorkode og står i min type 1 og den andre har F-motorkode.

Jeg har brukt forskjellig kilder for å finne ut hvilke motorer jeg har:

- http://www.type2.com sier AB er 1600cc, og lister ikke F-motor.
- "How to rebuild your Volkswagen Air-cooled Engine" av "Tom Wilson" sier at AB er 1600cc, og lister ikke F-kode, men sier at F1 og F2 er enten 1300/1600cc.
- "How to keep your Volkswagen alive" av "John Muir" sier at AB er 40HP ( 1200cc[?] ) og F-kode er 1300
- Vognkortet mitt sier at bilen (bilen har AB-motor installert) har 1300cc
- Paal fra "Paals garasje" på fornebu ved siden av BS-teknikk sa at AB var 1300-motor
- En hyggelig franskmann jeg kjenner fra Kolbotn med en beach buggy sa at AB var 1600cc.
- Cato(R) på dette forumet sa at F-koder er 1300 motor.

For å oppsummere: Alle bøker, mennesker, papirer og internettsider sier forskjellige ting. Finnes det i det hele tatt en pålitelig referanse for dette?

Regner med at disse motorene sikkert er overhalt, og eneste måte å finne ut hva som er, er å måle opp selv, men hører gjerne deres innspill! ;)

Håper dere har en god aften.

Mvh,
Marius


Tittel: Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: Erlend / bug66juli 23, 2010, 02:02:43 am
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php

tror begge er 1300

AB er vel 40 eller 44 hester


Tittel: Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: Splitboyjuli 23, 2010, 06:21:29 am
1300 x 2  ;)


Tittel: Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: Squarebackjuli 23, 2010, 07:09:14 am
AB er dobbeltport 1300 44 HK/din fom aug 69. Solex 31 forgasser. "Høy fordeler" med både vakum og vekter...                                        F er singleport 1300 40 HK/din fom aug 64 til AB'en tok over. Solex 30 på F-motorer. Lav fordeler -kun vakum. Rart at det står forskjellig i bøkene dine og mine? - Jeg har de samme...


Tittel: Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: king.oslojuli 23, 2010, 10:41:24 am
AB er dobbeltport 1300 44 HK/din fom aug 69. Solex 31 forgasser. "Høy fordeler" med både vakum og vekter...                                        F er singleport 1300 40 HK/din fom aug 64 til AB'en tok over. Solex 30 på F-motorer. Lav fordeler -kun vakum. Rart at det står forskjellig i bøkene dine og mine? - Jeg har de samme...

Jeg har:
- 19th edition av "How to keep your Volkswagen Alive".
- First edition av "How to rebuild your Volkswagen Air-Cooled Engine".

Mvh,
Marius


Tittel: Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: cato®juli 23, 2010, 12:56:46 pm
http://www.type2.com
Replacement Cases
(Never supplied in new cars -- only sold over the counter.  All are
dual-relief with 10mm oil passages).
[/color

Det betyr at om det hadde vært en bytte blokk, så kunne det ha vært en 1600. Er 99.99% sikker på at så ikke er tilfellet med noen av dine motorer, og at begge er 1300
]Code:           Year:          Engine:
F1                             1300/1600
F2                             1300/1600
DO                             40-hp part if last digit is "X"
D1                             Sometimes a 40-hp part
AB              1966-1979      1600
AD                             1600
AK              1967-1974      1500/1600
AM                             1600
AS                             Sometimes listed as Super Beetle orig. case
                               for '73-on.


Tittel: Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: Squarebackjuli 24, 2010, 11:06:18 am
Hallo Marius! Beklager min bastante "tone"...Har ikke bøkene der jeg er just nu...Du har sikkert rett i hva som står i "Muir-boka" og den andre... AB-blokker er forøvrig ofte godt utgangspunkt for "lett" trimming og ombygging til 1600 eller større...mvh Halvard


Tittel: Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: king.oslojuli 24, 2010, 18:24:12 pm
Hallo Marius! Beklager min bastante "tone"...Har ikke bøkene der jeg er just nu...Du har sikkert rett i hva som står i "Muir-boka" og den andre... AB-blokker er forøvrig ofte godt utgangspunkt for "lett" trimming og ombygging til 1600 eller større...mvh Halvard

Alt i orden Halvard! :)

Mvh,
Marius


Tittel: Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: king.oslojuli 25, 2010, 20:57:20 pm
Hvordan er det å bygge om min F-kode motor til 1600? Hva kunne jeg forvente meg av levetid?M


Tittel: Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: Bj?rnjuli 25, 2010, 21:13:17 pm
Hvordan er det å bygge om min F-kode motor til 1600? Hva kunne jeg forvente meg av levetid?M

Dette spørs vel litt på byggeren og sjåføren  ;)
Men blir vel billigere å bygge på org 1600blokk, så slipper du fresing, og du har større oljekanaler.


Tittel: Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: king.oslojuli 25, 2010, 21:27:53 pm
Sjåføren: relativt rolig. Kappkjører aldri lengre. Men pleier å kjøre til ca 2500-3000 omdreinger/min relativt ofte ved gasspådrag.
Byggeren: ikke stort å skryte av. Aldri gjort dette noen gang.

Det er heller ikke noen AB blokk, bare F,blokk, de er kanskje ikke like velegnet som AB blokka?M


Tittel: Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: Squarebackjuli 25, 2010, 21:51:13 pm
Alle vanlige 1300 motorer kan bygges om til 1600 uten fresing av blokk. Holdbarheten på F-blokk er god ved normal bruk og uttrimmet motor.Men bla smøresystemet ble bedre da AB (1300) og AD (1600) kom rundt 1970.


Tittel: Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: king.oslojuli 26, 2010, 01:13:06 am
Mener dere smøresysemet i min 1300 singleport er såpas mye svakere at jeg burde frastå fra å oppgradere til 1600, eller å gjøre det? Jeg skal bruke bilen til daglig transport og panlegger kjører 20 000km i året, så det er viktig at det er holdbart slik at det holder mange år. Holdbarhet er viktigere for meg enn ekstra kraft, men dog kjekt og kunne henge bedre med i trafikken. Hva sier dere?

Og ville jeg få noen merkbar endring i bensinforbruk på langkjøring?

Takk for deres råd! :) M


Tittel: Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: Erlend / bug66juli 26, 2010, 01:58:23 am
en med større oljekanaler får mer olje igjennom motoren på lik tid, og da blir det bedre smøring og kjøling :)


Tittel: Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: Squarebackjuli 26, 2010, 03:52:12 am
Jeg tror at holdbarheten kan bli god nok for en velbygd F-motor om man skifter olje ofte nok. Nyere viftehus med kjøler "bak" og ikke "over bør brukes samt oppgradert ny oljepumpe. Går motoren i stykker så lager eller finner man en ny. Er jo ok priser på både deler og motorer. Bensinforbruk, komfort og evne til å holde trafikkrytmen er vel også snakk om utvekslingen på girkassa. Jeg pendlet noen måneder fra Bærum til Indre Østfold med 68 type 1 1500. Motoren var en 1300AB og girkassen std. Forbruk 0.68 i snitt. 1500 og 1600 (1300S-1302S-1303S) girkassene er høyere giret i bla. 4.gir enn 1200 og 1300...


Tittel: Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: SveinTjuli 26, 2010, 10:18:01 am
Og jeg kjører F-blokk som har "dobbel oljeredusering" og store oljekanaler. Ser ut til at de siste F-blokkene kom med dette. Mitt motornummer er over 2 000 000.
De første 1600 transportermotorene var vel også singelport med små kanaler? Mitt motto er viss VW turte gjøre det, er det ikke farlig  ;D


Tittel: Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
Skrevet av: Lasse `65juli 26, 2010, 13:23:46 pm
Jeg har bygd 1641 med 110 kam og dobble 40 weber på en F-blokk. Men da på den sene typen som nevnt over. Stor forskjell på oljekanalene i tidlig og sen F-blokk + dobble reduksjonsventiler.

Lasse