mai 05, 2024, 20:08:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygger T4 2,1 liter med Porsche blås til min 77 Bay....  (Lest 11639 ganger)
Knut-Tore Sylte
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: Rauma



Vis profil WWW
« på: januar 15, 2010, 14:16:20 pm »

http://home.newmedia.no/ksylte/side15.htm
Blir spennende og se om familie camperen "Blå" kan få "litt" mere fart med ny motor til våren?  Gliser
Loggført

T1-61,T2-57-77, T3-69, T4-74, 914-4, Golf1GTI-83, Audi1005E-81, Combi Camp
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #1 på: januar 15, 2010, 14:26:21 pm »

Tipper dette blir bra Kjenner noen med flere varianter av T4 i buss Gliser Ser ut til å funke Osteaktig
Stå på
Loggført

holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #2 på: januar 15, 2010, 16:13:36 pm »

http://home.newmedia.no/ksylte/side15.htm
Blir spennende og se om familie camperen "Blå" kan få "litt" mere fart med ny motor til våren?  Gliser
Blå familiecampere med litt fart i liker vi godt  Gliser Lykke til videre,,ser dødsbra ut så langt
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #3 på: januar 15, 2010, 16:18:45 pm »

du skulle virkelig hatt et slikt nå.


* toaster.jpg (7.32 KB, 300x268 - vist 157 ganger.)
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #4 på: januar 15, 2010, 16:24:31 pm »

du skulle virkelig hatt et slikt nå.
Om Knut spør pent kan han få ett av mine  Osteaktig
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #5 på: januar 15, 2010, 16:32:17 pm »

ja den er jo blå med porsche hjul på, er vel grunn nok får deg det jan  Blunker
« Siste redigering: januar 15, 2010, 18:06:24 pm av Martin » Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #6 på: januar 15, 2010, 16:35:51 pm »

Er det en sump fra Scat du har under der?
Modda på noe vis eller henger den i det feste/jernet som følger sumpen?
Loggført

Har laaang VW-pause.
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #7 på: januar 16, 2010, 20:10:43 pm »

hei på deg

fine bilder men et lite råd
1 bytt til org oljepumpe den du setter på er for kraftig har vert borti den pumpa noen ganger og det har blitt mye oljelekasjer

2 du burde sette på skrudde kobliger på extern olje kjøler


mvh Kåre
Loggført
westcosta
Supermedlem
*****
Innlegg: 629
Bosted: Sykkylven



Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 17, 2010, 01:53:39 am »

Nice!

Har sansen for disse Porsche greiene....  Blunker
Kjør på med bilder...
Loggført


T1 "Eatonic"
T2 Buss "Metal Jacket"
T4 "Multi"
Knut-Tore Sylte
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: Rauma



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 18, 2010, 10:52:16 am »

Kjører Melling pumpa på min T4 2,4 som jeg har i min 914 og det er tett og fint der, men det skal vel legges til at det er lange rør for den har org T4 kjøling og frontkjøler. Meget godt oljetrykk, nesten litt mye så man må være forsiktig og starte opp i vinterdvalen når jeg bruker Valvoline 20-50 min. olje. Deep sumpen er nok ikke Scat og den er festet med braketten i org.blokka. Nå venter jeg på skims + noe småtteri fra CSP slik at vi kan få aksialen riktig.... Motoren hadde fortjent noen bedre topper men det får duge med 2,0 topper/ventiler og strammere fjører med rulle justering. Og s¨var det dette med støtstenger og geometrien, der kan jeg trenge litt hjelp fra forumet for å få dette riktig. Min 2,4 har mye ventilløpter støy da den har org støtstenger. Toppene på min 2,4 har 40x50 ventiler, men den er borret opp til 103 sats, så de får bli der de er. Syl satsen jeg skal bruke er 96 som skal bli til 2,1 liter. Høy comp stempler + at jeg har tatt ned 1-mm på toppene tidligere...
Loggført

T1-61,T2-57-77, T3-69, T4-74, 914-4, Golf1GTI-83, Audi1005E-81, Combi Camp
Knut-Tore Sylte
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: Rauma



Vis profil WWW
« Svar #10 på: februar 08, 2010, 10:25:38 am »

Vippearms geometri....

Sorry, flyttet til problemløsern!

Knut-Tore
« Siste redigering: februar 08, 2010, 10:53:49 am av ksylte » Loggført

T1-61,T2-57-77, T3-69, T4-74, 914-4, Golf1GTI-83, Audi1005E-81, Combi Camp
stl
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: februar 11, 2010, 20:15:32 pm »

Hvis bildene av stempla  stemmer med slik du ha montert de med toppene,så har du satt stempla med spora for ventilene feil vei,men du har kanskje en plan.........
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #12 på: februar 12, 2010, 00:11:55 am »

Hvis bildene av stempla  stemmer med slik du ha montert de med toppene,så har du satt stempla med spora for ventilene feil vei,men du har kanskje en plan.........

Stussa litt på dette jeg også, men regner med at bygger har en plan..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Knut-Tore Sylte
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: Rauma



Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 21, 2010, 10:39:36 am »

Riktig bemerket, men pilene skal peke mot svinghjul sier leverandøren, det er dette som er "noe" forvirrende da det ikke stemmer med ventilene. Men nå går ikke ventilene så langt ned i denne motoren og det er en mulig forklaringen er at de bruker stemplene til mange typer motorer. Vektmerkingen på sylindrene står riktig vei uten at det er et sikkert bevis på at det er viktig.
Vipperamene er på plass og mye annet er prøvemontert.... Gliser


* CIMG6396.JPG (105.61 KB, 1024x768 - vist 289 ganger.)

* CIMG6400.JPG (98.86 KB, 1024x768 - vist 274 ganger.)

* CIMG6401.JPG (91.88 KB, 1024x768 - vist 250 ganger.)
Loggført

T1-61,T2-57-77, T3-69, T4-74, 914-4, Golf1GTI-83, Audi1005E-81, Combi Camp
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #14 på: februar 21, 2010, 10:48:40 am »

Riktig bemerket, men pilene skal peke mot svinghjul sier leverandøren, det er dette som er "noe" forvirrende da det ikke stemmer med ventilene. Men nå går ikke ventilene så langt ned i denne motoren og det er en mulig forklaringen er at de bruker stemplene til mange typer motorer. Vektmerkingen på sylindrene står riktig vei uten at det er et sikkert bevis på at det er viktig.
Vipperamene er på plass og mye annet er prøvemontert.... Gliser

Vil det si at du har 4 like stempler, så de står med ventilspora ned på andre siden?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
stl
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: februar 21, 2010, 21:34:27 pm »

Hadde dette vært min motor hadde jeg driti i pilene.Det skal ikke være noen forskjell på stempla når det gjelder pilene,det er kun en veiledning.Nå har du utsparingen til ventilene oppe,og har du ikke nok klaring til stempla ved feks. ved en overrus,så smeller det.......
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: februar 21, 2010, 21:49:49 pm »

Er det ikke en offsett på stempelpinnen som på type 1?

Loggført
stl
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: februar 21, 2010, 22:28:15 pm »

Ska ikke si hva orginale stempler har,men alle de Je stempla jeg har brukt har ikke hatt noen offset,og heller ingen piler.Diverse Usa stempler har heller ikke hatt det,men de kan ikke regnes med siden de er laget for andre motorer.
Loggført
Knut-Tore Sylte
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: Rauma



Vis profil WWW
« Svar #18 på: februar 22, 2010, 11:29:36 am »

Dette er USA stempler som de selger sammen med en sylinder sats (Big Bore 96.00mm), riktig som H- Mek sier de er like og dermed så går sporet motsatt på andre siden.. Har spurt leverandør igjen, venter på svar, spørs om de vet hva de selger?? Er jo greit og få dette riktig når man først bruker "litt" penger og tid på motor.
Loggført

T1-61,T2-57-77, T3-69, T4-74, 914-4, Golf1GTI-83, Audi1005E-81, Combi Camp
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #19 på: februar 22, 2010, 13:13:37 pm »

Det er bare å snu stemplene om det går, har det offset går det ikke  Blunker

Viktigst er det at klaringen er der den skal.
Loggført

Speed is no substitute for direction
stl
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: februar 22, 2010, 16:35:37 pm »

Det er ikke offset på type 4 stempel.
Loggført
Blyfot
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Våler-Hedmark



Vis profil
« Svar #21 på: februar 22, 2010, 19:05:55 pm »

De type4 motorene jeg har målt har offset(2 liter ca 1mm). De USA stemplene jeg har målt har hatt offset.

Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #22 på: februar 22, 2010, 19:27:57 pm »

De type4 motorene jeg har målt har offset(2 liter ca 1mm). De USA stemplene jeg har målt har hatt offset.



X 2
Loggført
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #23 på: februar 22, 2010, 19:32:49 pm »

Som alt annet du gjør Knut-Tore, blir nok dette fabelaktig!

Sitter gjerne på en tur i denne når vi treffes i Vänersborg i sommer! Så kan du få oppleve den originale komforten fra brannbilen også Blunker
Loggført

... it's an adiction ... 
Blyfot
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Våler-Hedmark



Vis profil
« Svar #24 på: februar 22, 2010, 21:49:44 pm »

Og skulle du være sikker på at stempla sitter riktig, ville jeg lagt på 2 mm på justeringsskruen på vipparmen og prøvd å veivd motoren rundt.
« Siste redigering: februar 22, 2010, 21:53:21 pm av Blyfot » Loggført
Knut-Tore Sylte
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: Rauma



Vis profil WWW
« Svar #25 på: februar 23, 2010, 18:34:28 pm »

Fikk svar fra USA nå: Valve pockets always face dow, this rule supercedes (to discard or set aside or cause to be set aside as obsolete or inferior) all others. Så da får vi snu stemplene på den ene siden og gi blaffen i pilene... Gliser

Har tørna motoren slik den er nå og det var ingen kontakt, har også investert i endoskop så nå kan vi følge med hva som skjer inni plugghullet,
sjekke klaringer osv. kjekt verktøy!
Loggført

T1-61,T2-57-77, T3-69, T4-74, 914-4, Golf1GTI-83, Audi1005E-81, Combi Camp
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #26 på: februar 23, 2010, 19:04:37 pm »

Dette ser kjekt ut! Denne kjem til å gå Godt, når den begynnar å gå! Glad  Må vel ha sopass motor for å få ein bay til å gå "Godt i det heila tatt Glad
Men du treng jo ikkje hightecfancy verktøy, du kan bruka modellkitt på stempelet so ser du kor ventilane tar borti
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Knut-Tore Sylte
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: Rauma



Vis profil WWW
« Svar #27 på: februar 24, 2010, 09:49:37 am »

Bayen går godt med original 2,0 liter og doble Dellorto, følger lett trafikken når vi er på tur. Men den original motoren skal settes til side og ikke røres. Ja modellkitt er fint men endoskopet har mange andre aplikasjoner som det  (vi holder oss til bil her!) kan brukes til.
Loggført

T1-61,T2-57-77, T3-69, T4-74, 914-4, Golf1GTI-83, Audi1005E-81, Combi Camp
Knut-Tore Sylte
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: Rauma



Vis profil WWW
« Svar #28 på: februar 28, 2010, 10:51:29 am »

Flere deler på plass, nærmer seg oppstart, da vil det vise seg om motoren bare ser fin ut eller om den faktisk fungerer som den skal også. Hurra for hobbymekanikere...


* CIMG6404.JPG (114.17 KB, 1024x768 - vist 232 ganger.)

* CIMG6411.JPG (105.16 KB, 1024x768 - vist 224 ganger.)
Loggført

T1-61,T2-57-77, T3-69, T4-74, 914-4, Golf1GTI-83, Audi1005E-81, Combi Camp
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #29 på: februar 28, 2010, 10:52:58 am »

ser veldig bra ut, skulle gjerne att litt mere skyv i min turbuss å.
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!