Vis innlegg
|
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8
|
92
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen
|
på: april 03, 2013, 23:09:22 pm
|
Imponerende framdrift.....
Sveisebrenner du opp alt det andre før du begynner med taket? For det skal vel 3 & 7/8 tommer ned :-) ?
Gleder meg til fortsettelsen....
Alien
Jeg har en dollarseddel og 3/16 tomme lysåpning i frontruta
|
|
|
93
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering"
|
på: mars 21, 2013, 09:32:46 am
|
Tmbryhn har sniffet rundt denne modden i rundt to år, men har ikke hatt mulighet til å teste den ut før nå. Interessert i å skaffe vannbrems jeg også, så du får slenge ut et invertert anbud Det hadde gjort seg god med å kunne sanke inn en god del mer tall rundt motoren i eget verksted. Har du får vane å omtale deg selv i tredje person eller representerer du et firma som heter Tmbryhn?
|
|
|
94
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering"
|
på: mars 16, 2013, 12:56:11 pm
|
Kan gi deg et svar som at det har med ALT å gjøre... ikke kun tenning... med en prosessorstyrt ECU, kan man få "perfekt" blandingsforhold og tenningspunkt til enhver tid, såfremst man har mulighet å mappe skikelig på en nav eller motordyno som kan settes til å holde turtall Det som er litt morsomt, er at enkelte selv i dag (og det inkluderer noen "proffer") med EFI og greier fortsatt innbiller seg at AFR 12.5 / L 0,86 (foretrekker helst Lambdaverdi da den er nøytral på drivstofftetthet) er det som MÅ gi best effekt, og at lambda 1 gir best økonomi i cruise... Noe jeg med hånd på hjertet kan si er BS av aller høyeste grad Min B230 motor gir tilsynelatende (venter på å få leid en benk, så ikke 100% bekreftet) mest skuv ved Lambda 0,93 hvilket er 13.7 Bensin-AFR... sålangt uten å ha optimalisert noe så sluker den minst suppe ved Lambda 1,06 (15.6 Bensin-AFR) ved cruise. men helt klart, er det fulstendig miss-match mellom innsugs og ekos areal/tid, runnerlengde og eksos-puls tuning så blir registeret seg sånn hør om bør uansett hva du justerer på "sprutet"... En ECU lar deg bare potensielt hente ut det som er av karakteristikk for det oppsettet (eller systemet som jeg liker å kalle det). Sammarbeider ikke komponentene i systemet om å gi den karakterstikk man ønsker, får man det ikke heller. Derfor det er laget simuleringssoftware for den thermodynamiske pumpa en stempelmotor faktisk er... De aller fleste kan bygge en motor som går godt... det er ganske simpelt bare å lage et "enveisgrenrør" og kjøre et nogenlunde brutalt overlappstriangel og utnytte 5-takts syklusen for hva den er verdt, men skal man begynne å bry seg om drivstofforbruk, avgas osv så er det å bygge en motor med breit register og so msamtidig yter bra en MEGET omfattende oppgave... Jeg er ikke i tvil om hva som fungerer best, men hvor mye bedre er det? Jeg ser helt klart poenget med at man kan mappe hele veien i turtallsregisteret, men etter hva jeg har hørt så vil det ta lang tid(mange timer på dyno) for å gjøre dette. spørsmålet blir jo da, hva er vanlig praksis med tanke på mapping av motorer? Jeg skjønner at man til en viss grad kan "manipulere" momentkurven, men man har jo noen muligheter med dyser/emulosjonsrør og tenningkurver selv om det er "steinalderteknologi". Det må være mulig å lage en lignende momentkurve uten EFI og programmerbar tenning hvis man designer med dette for øye, måle må vel være å få størst mulig areal under kurven for et ønsket turtallsintervall. Poenget er vel uansett at dårlig motor design ikke kan reddes av EFI og programmerbar tenning, eller gassere og 009 for den saks skyld.
|
|
|
95
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering"
|
på: mars 15, 2013, 12:26:24 pm
|
Jeg som har testet begge deler (009+gassere kontra EFi + programmerbar tenning mht. belastning & varv), kan ikke si annet enn at jeg aldri vil tilbake til et gammeldags og tradisjonelt oppsett. Jeg har også over tid fått forståelsen for hvorfor sistnevnte åpner for et langt større arbeidsvindu som en hver motor kan trives godt/bedre i. Jfr. faste grunnprinsipp innen engine dynamics.
Har du mulighet til å dele dine funn med oss? Dette virker interessant uten at jeg helt skjønner hvordan. Regner med det har med tenningskurven å gjøre?
|
|
|
98
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Teori vs praksis.....
|
på: mars 01, 2013, 07:57:01 am
|
Woop Woop!! Bestefar in the house! Jeg har alltid lurt på hvorfor ikke lastebiler har dobbelbunnet lasterom med fjærer i mellom
|
|
|
100
|
Forum / Hva skjer? / Sv: HØRT om SCC 2013
|
på: november 16, 2012, 11:41:15 am
|
Kan være smart å få tak i og gjordt avtaler med nøkkelpersoner fra NDRG rimelig raskt...
Det er gjort.
|
|
|
103
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hot Owl's neste produkt gikk gjennom ildprøven i natt.... nå med video
|
på: november 08, 2012, 06:48:11 am
|
Det jeg ikke forstår med dette er at et styrestag som feks er 500mm langt målt horisontalt uansett hvordan man vrir og vrenger på det vil få et kortere horisontalmål når det løftes opp eller ned i den ene siden. Samme hvor man flytter styresnekka (eller kansje en tannstang) så vil styrestagenes teoretiske horisontalmål ha denne evnen til å endre mål mens bilen fjærer.Du er inne på noe, men tar feil
Igjen...du tar utgangspunkt i noe som ikke er optimalt designet å prøver å forklare hvorfor det ikke fungerer. Neste hint: Kjegle bevegelse Nå kommer det ikke flere hint fra meg. Da får heller JHU ta den ballen hvis han ønsker det.
|
|
|
106
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hot Owl's neste produkt gikk gjennom ildprøven i natt.... nå med video
|
på: november 07, 2012, 06:55:53 am
|
Mulig ideen er god, men hvis ikke den er gjennomførbar i praksis (ofte økonomi som setter en stopper. Produktet må være rimelig å produsere, og rimelig å selge for å få solgt det) så er det vel like greit å fortsette å restaurere styresnekker og styrestag. Funker fint som fy den gamle løsningen også. Hvorfor må på død og liv alt være så teoretisk optimalt??? Er jo gammel bil som er hobbyen og da er vel også problemene og feilene som følger med på kjøpet litt av moroa?
Dette er ikke rakettforskning og delene er ikke dyre. Det vil være bolt-on parts. Hvis du er fornøyd med det du har så hvorfor klage på folk som faktisk prøver å forbedre en suboptimal løsning. Realiteten er at hvis du en vakker dag får smake på hva bumpsteer kan gjøre med kjøreegenskapene på en boble så kan det faktisk være snakk om liv og død. Er det litt av moroa? Neppe! Klage og klage fru blom. Det jeg ønsker å poengtere er at det ennå ikke ligger noen løsning på bordet som publikum har fått se. Hva han har festet styrestaget til under håndkle vet jeg ikke, men det må være noe som IKKE er et fast punkt, for hvis styrestaget er opphengt på et fast punkt så vil spindelen vri seg ved fjæring. Hvorfor? Fordi senteravstanden på endeleddene målt horisontalt blir kortere når når man løfter eller senker. Klaging er det i utgangspunktet ikke ment som, men siden ideen ble lansert av trådstarter for ganske lenge siden men ingen ting har hendt siden så er det vel lov å lure litt? Du har helt rett i at det ikke ligger en løsning som publikum har sett, men det vil ikke si at det ikke fungerer. Her har du et fakta og et hint. Fakta: fastmontert(ikke noe fancy slide-greier) Hint: I hvor mange plan jobber bærearmene? Du er bastant på at det ikke kan fungere, Hvorfor? Fordi du tar utgangspunkt i noe som har feil design og sier det ikke kan fungere(og det har du helt rett i)
|
|
|
107
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hot Owl's neste produkt gikk gjennom ildprøven i natt.... nå med video
|
på: november 06, 2012, 07:19:56 am
|
Mulig ideen er god, men hvis ikke den er gjennomførbar i praksis (ofte økonomi som setter en stopper. Produktet må være rimelig å produsere, og rimelig å selge for å få solgt det) så er det vel like greit å fortsette å restaurere styresnekker og styrestag. Funker fint som fy den gamle løsningen også. Hvorfor må på død og liv alt være så teoretisk optimalt??? Er jo gammel bil som er hobbyen og da er vel også problemene og feilene som følger med på kjøpet litt av moroa?
Dette er ikke rakettforskning og delene er ikke dyre. Det vil være bolt-on parts. Hvis du er fornøyd med det du har så hvorfor klage på folk som faktisk prøver å forbedre en suboptimal løsning. Realiteten er at hvis du en vakker dag får smake på hva bumpsteer kan gjøre med kjøreegenskapene på en boble så kan det faktisk være snakk om liv og død. Er det litt av moroa? Neppe!
|
|
|
108
|
Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Låvefunn på Høyjord - Vestfold - Oval
|
på: september 21, 2012, 13:45:32 pm
|
Artig diskusjon Men håper ikke dere diskuterer for å få meg til å kjøpe spindler? For det skal jeg ikke Godt å høre! Uavhengig av senkespindel eller ikke, er det høyden på bilen som vil bestemme hvor hjulet kommer til å sitte i skjermen. Skal man ha en fornuftig høyde så trenger man ikke spindler. Se på bilde som JHU postet, bilen lengst unna ser ut som Flode!! Hvis stance er viktig er dette en no brainer!
|
|
|
111
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Helgepass SCC selges.
|
på: august 17, 2012, 11:35:03 am
|
Følger det lodd med på sponsor helgepass også ??
Dette er en problemstilling som desverre ingen kom på å vudere når konkurransen ble laget. Jeg er litt usikker på hvordan dette bør håndteres, men har et forslag. Det faller kjanskje ikke i smak, men jeg syns det er(etter min oppfatning) en rettferdig løsning. Jeg syns skille for om man er med i konkkuransen burde gå på om sponsor er et registrert foretak eller ikke. Årsaken til at jeg mener det er at et registrert foretak kan utgiftsføre billettene og deltageren har således fått "gratis" billetter. Ved å ikke benytte denne løsningen vil det også kunne forekomme at sponsoren kan vinne sine egne premier som for meg blir litt "uheldig". Dette er ikke en endelig avgjørelse, men bare et forslag. Kom gjerne med innspill. Folke
|
|
|
112
|
Forum / Hva skjer? / Sv: SCC2012 - Helgepass må kjøpes nå!
|
på: august 17, 2012, 11:12:45 am
|
Hvis det er sånn at man ikke skal kunne selge helgepass videre om man blir forhindret fra å komme, burde vel dette vært opplyst om mens forhåndssalget pågikk Det har du helt rett, helgepass er laget for en person men vi har ikke belegg for å hindre noen å selge det videre. Beklager at kanskje ikke kom så tydlig frem. Folke
|
|
|
114
|
Forum / Drag-race / Sv: Kjørte Skinne-Bobla på Drag Challenge Gardermoen 3.-5. august?
|
på: august 09, 2012, 20:35:33 pm
|
Nei, nei, Drag Challenge var helga som var, det er street day som er avlyst, har vel strengt tatt vært avlyst i hele år... Nei, nei... Ikke bare avlyste dem Street Day men også Summer Nats. Ekke det flott å betale 1350,- + teori + årskontroll til en slik organisasjon? Det er vel NBF og ikke NDRG du har betalt disse pengene til?
|
|
|
116
|
Forum / Snikk-snakk / SCC2012 - HVIS IKKE DETTE ER KULT SÅ VEIT IKKE JEG! Kjøp billett og vinn premie!
|
på: juni 29, 2012, 11:47:42 am
|
Vi har den store gleden av å meddele at alle som kjøper weekendpass før 1. august 2012 vil være med på trekning av 4 fete premier!!! Bestill din billett på SCC Event eller hos Unneberg bil http://www.unneberg-bil.no//(SCCevent benytter pay pal, og koster Scc mer penger enn visa løsningen hos Unneberg bil (Pengene går uansett uavkortet til SCC)) Noen av våre eminente sponsorer har vært så greie å gi oss noen meget kule parts! Premie - FelgsettVW Heritage og Unneberg Bil gir et valgfritt sett med felger fra SSP!( unntaket er 17 tommere) Verdi: 5200,- NOK F.eks [attachment=1] Produktene finner du hos VW Heritage og Unneberg BilPremie - KamsettJPM Motorsports gir et valgfritt kamsett, dvs kam, løftere og innkjøringsfett. Dette er ikke bare et kamsett, det er like mye den profesjonelle rådgivning Johannes tilbyr. Verdi: 4995,- SEK [attachment=2] Her er link til produktet JPM MotorsportsPremie - Effektmåling og tuning av motor eller maskinering av blokk og topperJEE Racing tilbyr Effektmåling(bremsing) av motor eller maskinering av blokk og topper. Her får du muligheten til å få justert din orginale eller timmede motor og samtidig få gode råd. Alternativt kan JEE tilby tilpasning av motorblokk og topper for større slagvolum Verdi: 2000,- NOK Premie - SteinsprutdekselVeteran VW klubben gir Steinsprutdeksel til å montere på støtfangeren. Utførelse i gjennomsiktig plast. Verdi: ca 1000,- NOK Veteran VW klubbenTrekningen av premiene vil skje under SCC helgen. De som allerede har kjøpt helgepass vil selvfølgelig være med på trekningen Så her sparer du penger samt at du har muligheten til å ende opp med en fet premie!En fantastisk helg får du uansett! Nå er det vel ingen god grunn til å ikke forhåndsbestille helgepass?[attachment=3]
|
|
|
119
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dypsump eller ikke på motor uten kjøling
|
på: mars 29, 2012, 10:42:44 am
|
Kjekt med elektrikere her på forumet. Den har en oppgitt effekt på 500W og jeg får vel bare la den stå på over natten hvis det ikke rekker. Gutta som kjører på Metanol koker opp oljen for å bli kvitt svineriet og for min del så fordamper Etanol på ca 80 gr. Hvor lenge må jeg la den stå for å oppnå 80 - 90 gr med 500w - ca 4.5 liter olje? Mvh BB Hvis den gir 500w så vil den løfte 5 liter vann 50 grader på 30 minutter, det er jo akseptabelt spør du meg. Tror jaggu det blir en slik på gasser'n min gitt. Med dine foutsetninger skal det tilsvare ca 45 minutter for å komme opp til 80 grader.
|
|
|
120
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dypsump eller ikke på motor uten kjøling
|
på: mars 29, 2012, 07:00:09 am
|
Det var litt det jeg tenkte. At kanskje oljen ikke rakk fort nok tilbake. Turtall ca 7500-8000 oljepumpe 32mm melling.
Lykke til. Et trykk på gassen og motoren din er tørr. Da beholder jeg sumpen på og får tak i en motorvarmer. Defa selger motorvarmer som er bolt on i bunnen på sumpen din, jeg har den på min: [attachment=1] -BB- Hvor høy temp får du på oljen kun med dette varmeelementet og hvor lang tid tar det? Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg så "fast65" på Lounge'n lage en selv isteden for å bruke en slik du viser til. Etter hva jeg kan skjønne så har han enten laget noe han kunne kjøpt ferdig eller så tenkte han kanskje at den ikke varmet opp oljen raskt nok? hva tycks? Jeg lurte på det samme og fikk beskjed om ca 80 gr etter 10 min. Det rekker for meg. Står det oppgitt en effekt på denne? Høres ut som et ganske kraftig element hvis den løfter fra 20 grader(antagelse) til 80 grader på 10 min. Det er nok ikke helt overførtbart, men en tommelfingerregel er at 1000W i en time(= 1kWh) løfter 1000 liter vann en grad. Hvis man trikser litt med tallene og jeg ikke har regnet helt feil vil 250W i en time(0,25 kWh) løfte 5 liter vann 50 grader(er noe varmetap her som jeg har ignorert for enkelthets skyld)
|
|
|
|