mai 07, 2024, 21:53:55 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trenger jeg termostat på min buggy?  (Lest 1158 ganger)
bergus
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted:


Vis profil

« på: mars 25, 2012, 10:04:34 am »

Hei. Har kjøpt meg et krom viftehus uten varmeuttak til min buggy. Ser at det mangler hull til å feste de spjelda til termostaten. Går det bra å kjøre uten eller må jeg kjøpe et nytt viftehus? Mangler også skruehull til coil. Er det noen andre plasser den kan festes?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: mars 25, 2012, 15:26:32 pm »

Jeg vil si at det er enda viktigere med termostat på en buggy enn på en vanlig boble, siden motoren kjøles ekstra godt i buggyen. Uten termostat risikerer du at motoren aldri blir ordentlig varm, eller bruker veldig lang tid på å bli varm.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #2 på: mars 25, 2012, 17:32:39 pm »

Buggyen blir vel stort sett brukt om sommeren.
Er vel aldri noe problem at boble motorer sliter med lav temp??
Tut å kjør uten mener jeg Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: mars 25, 2012, 17:38:47 pm »

Støtter logikken hos første taler. Det som sliter mest på en motor, er oppstartsfasen, før alt har nådd driftstemperatur. Denne perioden bør derfor være så kort som mulig.
Loggført
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #4 på: mars 25, 2012, 18:38:48 pm »

Går nok like bra uten på en sommer bil,for varm blir den fort alikevel
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
bergus
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: mars 25, 2012, 18:46:44 pm »

Buggy`n blir kun brukt varme solskinnsdager, men skal ringe å høre der jeg kjøpte viftehus. Vil aller helst ha med termostat, slik at det blir så likt org som mulig. Vet det er noen slike viftehus ment kun til showcar i handel. Er det noen som har kjørt uten termostat og har erfaring med det?
Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #6 på: mars 25, 2012, 18:57:02 pm »

Klart det er optimalt å ha driftstemp på motor hele tiden, men på en luftkjølt motor er det litt anderledes enn på en vannkjølt.

Det er snakk om hva som fungerer. Og en boblemotor fungerer 99,7% så bra uten termostat som med på sommerkjøring. Har kjørt utelukkende uten termostat, og har aldri hat noe Unormal slitasje enn hva en motor skal ha. Det er min erfaring i allefall
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: mars 26, 2012, 13:50:19 pm »

Kjørte uten termostat på Baja`n jeg hadde på 90tallet.1915motor m/doghouse kjøling.
Ble fort "varm" 90-95grader på olja etter 5-7minutter med vanlig kjøring.Og der holdt den seg også.
Kjører nå 2110cc med doghouse kjøling+ekstern kjøler under panelen,uten termostat.
Når ca.90grader på olja etter 10minutter vanlig kjøring(60-80km/t)
Kommer seg til 90grader på 5minutter hvis det er 30grader++ ute.
Mvh Kim
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!