Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1740 på: august 24, 2011, 10:58:30 am » |
|
Topp og blokk utvider seg mest. Med stålstang skulle den antagelig vært negativt justert fra starten av. Det seriøse racere gjøre er å justere til null når motoren ER varm. Men du kan ikke starte de slik om du har litt komp i motoren. Med alu støtstenger så vi stangen vokse tilnærmet likt som topp og blokk og dermed holde klaringen du la inn mens den var kald (teoretisk).
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #1741 på: august 24, 2011, 11:04:13 am » |
|
Kult at du kom deg oppover med stabilt sprut og politelig motor hvorfor spesifiserer fabrikken da 0.15 med alu-stenger?
VW hadde først 0.01 mm som "prosedyre-klaring", for deretter å gå opp til 0.015 mm - da kunne også ventiljusteringsintervallen økes, hvilket var greit for brukeren, som trolig aldri justerte så ofte som han/hun skulle gjøre allikevel. Du mener sikkert ikke 15 tusendels millimeter? Skriveleif der gitt ja... Rettet opp nå.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #1742 på: august 24, 2011, 16:39:35 pm » |
|
Skal vi ikke ta dette med støtstenger over i en ny tråd? Det er ett interessant emne som de som kanskje ikke følger denne tråden bør få med seg.
Grelland- Nydelig bil, så på den på SCC. Fikk ikke sett nærmere på motoren men det får jeg nok mulighet til senere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1743 på: august 24, 2011, 18:10:12 pm » |
|
Skal vi ikke ta dette med støtstenger over i en ny tråd? Det er ett interessant emne som de som kanskje ikke følger denne tråden bør få med seg.
Grelland- Nydelig bil, så på den på SCC. Fikk ikke sett nærmere på motoren men det får jeg nok mulighet til senere.
` Da har eg overtatt diskusjonen i min tråd, om ikke grelland har veldig lyst til å beholde den her så fortsetter vi gjerne i min tråd.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1744 på: august 24, 2011, 21:01:51 pm » |
|
jeg har ikke noe i mot at diskusjonen ligger her, men som nevnt kan det jo være at andre enn de som følger med på denne tråden er interessert i diskusjonen
Skjer ikke allverden men ghian akkurat nå, annet enn at den tusler og går 4-5 mil hver dag.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1745 på: oktober 14, 2011, 19:19:51 pm » |
|
Og Ghian fortsetter å rusle til jobben hver dag, men nå er det blitt kaldt, og det er fare for is på morgen, så nå er det nok ikke mange dagene til før den blir "degradert" til kosebil inntil vinteren er her for alvor. Men jeg har fått meg en alvorlig smell i Ghia-kontoen, siden Touranen står på verksted på tredje uka, og regninga har passert 26 laken.... Dermed blir det magert med penger til Ghian i vinter, så da tenker jeg vinterens prosjekter ser omtrent slik ut: -Seter -Bygge om til T1-kjøling -Bytte ut EDIS med COP -Sette på varmepotter (planen er å lage egne basert på j-tubes og originale varmepotter) -Bytte ut plenum-oppsettet med individuelle spjellhus -Bytte girkasse (kanskje...) -Lakke deep-6 bakfelgene -Midlertidig reparasjon av bulket forskjerm -Fikse diverse småtjafs som har dukket opp gjennom sommeren (vindusspyler, horn, noe klunkelyder i drivaksel etc) Oxy-bokseren blir nok satt på sparebluss til jeg ser hva denne Touran-historien ender på, og hvor lang tid det tar før jeg får hentet meg igjen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #1746 på: oktober 14, 2011, 19:26:24 pm » |
|
Å ? eg trudde da berre var fryd og velstand med nye bilar,eg
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1747 på: oktober 14, 2011, 19:38:11 pm » |
|
yeah right....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #1748 på: oktober 14, 2011, 22:16:41 pm » |
|
Kipt med Touranen Roy, jeg har sluttet å ha min på verksted. Skrur selv så langt det går...
Hva er årsaken til at du bygger om til T-1 kjøling?
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1749 på: oktober 14, 2011, 22:47:39 pm » |
|
Fem ting egentlig: -jeg er ikke så overbevist om hvor bra Porsche-kjølingen er... Jeg vet vifta leverer mye mer luft, men jeg er ikke overbevist om at den fordeler lufta riktig over alle 4 sylindrene -I dagens oppsett har jeg ikke oljekjøling i det hele tatt, siden jeg aldri fikk koplet inn den eksterne kjøleren. Det er tilsynelatende ikke noe problem med temperaturen, siden den sjelden kryper over ca 90 grader, med unntak av lange køer på varme dager. Derfor vil jeg gjerne kople på en original kjøler pluss den eksterne, så slipper jeg i alle fall å bekymre meg for at den KAN bli for varm. -Utseende -Termostat -Varme i bilen Opprinnelig var grunnen til at jeg valgte Porsche-kjøling at jeg ikke fikk plass til plenum-oppsett med T1-kjøling, så nå som jeg skal vekk fra plenum-oppsettet, er det egentlig ikke noen grunn til å beholde det Har mer tro på VW-konstruktørene enn et blafrete glassfiber-skall
|
|
« Siste redigering: oktober 14, 2011, 22:57:02 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #1750 på: oktober 15, 2011, 00:03:24 am » |
|
Morsomt at idet du skal sette på to individuelle spjellhus, så skal jeg konvertere over til et enkelt plenum Skal vi bytte? Haha! Jeg har tenkt på dette med varmebokser og J-tubes selv. Håper du poster noen bilder av fremgangsmåten din her. Selv har jeg en merged-eksos som er temmelig bra, men som jeg gjerne skulle hatt litt varme ut av. har tenkt på å bunte (stålstrips) noe rundt rørene som kan absorbere varmen (stålull?) før jeg sveiser noen originale VW-potter rundt rørene. Gleder meg til å se din fremgangsmåte.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1752 på: oktober 15, 2011, 21:06:20 pm » |
|
Har sett lit tpå disse COP-coilene, og sammen med et par IDF-manifolder jeg har liggende, ser jeg at jeg får trøbbel: Noen som har prøvd dette før? Er det ok å bøye den nederste delen av disse COPene? Alternativet er at jeg bygger meg egne innsug, siden senter-avstanden på IDF-innsuga er større enn senteravstanden på GSXR-spjellhusa uansett... Ser ut som det blir litt alu-sveising på Kalern dette
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #1753 på: oktober 18, 2011, 13:06:14 pm » |
|
Kunne du sveist igjen plugghullene og tatt opp nye i svak vinkel?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #1754 på: oktober 18, 2011, 13:29:19 pm » |
|
hvorofor all denne extra jobben for COP kontra coilpakke?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1756 på: oktober 18, 2011, 23:54:41 pm » |
|
men for å svare på spørsmålet, Jørn, så er det ganske enkelt fordi det har blitt en del enklere nå enn det var tidligere, siden flere har gjort det, og det viser seg å funke. Fordelene er jo at du slipper wasted spark, så ideelt sett har coilene bedre tid til å lade seg opp til neste gnist enn med to coiler. I tillegg kan jo turtallsperre lages litt snillere, ved at du kutter gnisten litt mer random. Tenkte kanskje istallasjonen kunne bli litt cleanere også uten de to Ford-boksene baki der.
Det er også en litt større plan med dette, og det dreier seg om at jeg kunne tenke meg å styre bensinen sekvensielt også, så da kunne jeg jo like godt begynne med tenninga. Planen er å bruke en gammel compufire fordeler, men kun en magnet i, til å gi kam-signalet. Årsaken til at jeg ønsker å styre bensinen også sekvensielt er bl.a å forsøke meg på å optimalisere litt bedre med f.eks egt på hver sylinder.
Har også snust litt på tanken med knock-sensor som gjør at jeg kan styre tenninga litt mer aktivt, uten at det nødvendigvis betyr at jeg må kjøre sekvensielt.
|
|
« Siste redigering: oktober 19, 2011, 08:59:05 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1757 på: oktober 21, 2011, 09:32:00 am » |
|
Nå er det jaggu blitt minusgrader, og med Touran fortsatt på verksted, kjører jeg Ghia enda. Men på vei til jobben i dag bestemte bensinpumpa seg for å ta vinterferie, så da stoppa skiten midt i Tønsberg sentrum gitt Så da får vi bare håpe Touran er på veien igjen snart, så jeg slipper å gå på jobb....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1758 på: oktober 21, 2011, 10:10:32 am » |
|
Nå er det jaggu blitt minusgrader, og med Touran fortsatt på verksted, kjører jeg Ghia enda. Men på vei til jobben i dag bestemte bensinpumpa seg for å ta vinterferie, så da stoppa skiten midt i Tønsberg sentrum gitt Så da får vi bare håpe Touran er på veien igjen snart, så jeg slipper å gå på jobb.... Hva slags pumpe har du? Blir el. på meg og nå, og kjekt å få tips på hva man kan styre unna eller forbedre med tanke på oppheng etc..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1759 på: oktober 21, 2011, 11:26:58 am » |
|
denne: http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1246Men jeg vet ikke om det er den som har tatt kvelden enda... Eneste jeg rakk og sjekke var at sikringen var hel og pumpa død. Kan være flere feilkilder, men i 3 minus midt i "morgenrushet" i Tønsberg , og med penbuksa på, så undersøkte jeg ikke nærmere
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #1760 på: oktober 21, 2011, 11:34:01 am » |
|
Så bra ut den pumpa fra cb
|
|
« Siste redigering: oktober 21, 2011, 11:37:13 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1761 på: oktober 21, 2011, 12:55:27 pm » |
|
Har en fra cb jeg og, rotary pumpe som skal få gummioppheng.. satser på at det blir bra
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1762 på: oktober 22, 2011, 17:19:52 pm » |
|
det blir nok bra Har ikke fått sett på min enda, men jeg skulle ta en titt baki motorrommet for å sjekke noe annet, og da får jeg se dette: ikke rart den har kødde litt på tomgang i det siste... Dette er såkalte vakumslanger fra den lokale rekvisitasjappa, men jeg trodde de skulle holde lenger enn et år... Noen som har tips om hvor jeg får kvalitets-slanger til vacuumen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #1763 på: oktober 22, 2011, 18:38:25 pm » |
|
ser den med sekvensiell på sikt, men du kan forstatt bruke løse coiler da, må ikke ha de på pluggen jeg vet ikke hvor nøye den kamsensoren må være, ved en fordeler basert løsning på den så er det jo en del slingringsmonn på signalet der sammenlignet med f.eks VR sensoren. anng vacumslanger har jeg bra erfaringer med blå siliconeslanger fra Torshov.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1764 på: oktober 22, 2011, 19:38:10 pm » |
|
fått tips om silikonslanger herfra: http://www.roadraceengineering.com/hoseandclamps.htmAng kam-sensor via fordeleren, så er det fortsatt vr-sensoren på veiva som styrer timningen, hall-sensoren på fordeleren angir bare hvilken fase motoren er i, så timingen er ikke så kritisk på det signalet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #1765 på: oktober 22, 2011, 23:38:22 pm » |
|
Eller dra på TESS. Tror Sensonor har bra rabattavtale der.
NBR skal normalt tåle bensin, så de må ha hatt noen hønngamle slanger, eller no billig rask.
Eller bruk stivt rør i plast eller kobber, gir mindre "fleksing", dvs mer kontant svar ved trykkforandring (slanger utvider/trekker seg sammen ved forandring). Bruk bare korte slangeskjøter på overgangene.
|
|
« Siste redigering: oktober 22, 2011, 23:45:35 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Auen
Seniormedlem
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad
|
|
« Svar #1766 på: oktober 26, 2011, 20:34:41 pm » |
|
Håper ikke det her forstyrrer den pågående diskusjonen, men jeg har brukt noen timer daglig i en uke og pløyd meg gjennom alle de 116 sidene om Ghiaen din, og det eneste jeg kan si er FY SØREN! Ser ut som jeg må ta meg en tur ut til et Sem-treff når sesongen er riktig, for å se den når skadene er retta opp og de ordentlige setene er på plass
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1768 på: november 04, 2011, 21:11:23 pm » |
|
Touranen er på veien igjen, så nå kan jeg begynne å jobbe litt på Ghian. Startet i dag med at de ringte fra en lokal motorsykkelsjappe, som sa at de hadde fått inn noen forgasserflenser som jeg hadde bestilt for noen uker siden. Planen er å bygge om til individuelle spjellhus, og jeg har et sett med 40mm fra en Suzuki GSXR600 som jeg tenkte å bruke. Planen er å bruke IDF innsug, og disse gummi forgasserflensene, og etter å ha bladd i en del kataloger på nettet fant jeg altså disse. De passer perfekt på spjellhuset: De skal festes med en slangeklemme, og det er et spor støpt inn inni flensen som passer på TBen. Hullene er nesten perfekt fit mot IDF-manifoldene: Det er to utfordringer med dette oppsettet: Det ene er at centeravstanden mellom portene på TBene er mindre enn på manifoldene, og innerdiameteren i manifoldene er ca 8 mm større enn i TBene, så hvis jeg ikke fnner på noe smart, så blir det et step i diameteren, og det er nok ikke optimalt mtp turbulens og gasshastighet. Senteravstanden løses enkelt med å kutte spjellhuset i to, og skjøte på spjellakselen en liten smule. Et annet alternativ er å kappe av manifoldene et stykke ned på røret, og lage en overgang av noen 40mm rørbiter jeg har. Diameteren er jo mye mindre nede ved toppen enn oppe ved flensen uansett. Kan hende det blir litt alu-tig på Kalern en dag
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #1769 på: november 04, 2011, 23:06:23 pm » |
|
Maksimalt off-topic Du mangler ett kjørelys på Golfen
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
|