mai 05, 2024, 06:43:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 17
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 54 Oval - 356 motor og cal-look stuk  (Lest 148318 ganger)
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #300 på: oktober 07, 2013, 14:04:05 pm »

Jeg har to motorer i drift nå med et slikt oppsett. Fungerer helt kanon!

Thundersodderen har gått "9 år, full throttle, uten luftfilter" - uten å røre Solexene.
Loggført

SCREWDRIVER #2
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #301 på: oktober 07, 2013, 14:16:30 pm »

Det er oppløftende å høre Glad skal sette meg mer grundig inn i dette og justere de så godt jeg får til. Så overlater jeg fintuning til ekspertene.

Det virker som den ene gasseren går greit, og denne blir passe varm. Andre siden er konstant kald og det oppstår raskt kondens utenpå innsug og gasser. Drypper også bensin fra eksosrør på denne siden av motoren, så noe er ganske feil.

Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #302 på: oktober 08, 2013, 19:10:36 pm »

Da fikk jeg jobba litt med motoren.

Gasserne var justert LAAANGT utpå vidda Gliser Den ene flotørskruen var skrudd godt igjen, mens på den andre gasseren var den nesten helt ute (derav bensinsølet). Blandeskruene var også veldig ulikt justert, og tomgangen ikke synkronisert i det hele tatt. Videoen viser hvordan den er nå, når dette er grovjustert (standardinnstilling). For å justere mer optimalt trenger jeg synkroniseringsvertøy (type Uni-Syn etc). Hvor kjøper jeg dette?

Regulatoren flytta jeg bak viftehuset for å skjule alle ledninger.

Ellers har jeg et spørsmål til dere med erfaring (jeg er grønn, men lærer mye nå):
Motoren blir varm på venstre side, mens høyre side er iskald uansett. Forgasser og innsug på denne siden blir dekket av kondens når motoren har gått en stund. Hvis jeg bare visste hva dette skyldes kunne jeg sikkert lett ha fikset det. Som du kan høre i videoen går den jevnt og fint og tenner på alle fire (så vidt jeg kan høre).

Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #303 på: oktober 08, 2013, 22:13:08 pm »

Trenger nye pakninger til ventildeksler så jeg googla seff på engelsk. Finner jo ikke så sære deler i Norge, men joda! Skruvat.no har tyskproduserte pakninger til porsche 356/912 for under femtilappen! Hadde blitt litt dyrere med frakt og moms fra CSP i Tyskland... Bare et tips hvis flere trenger en pakning eller to til slik motor Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #304 på: oktober 08, 2013, 22:27:03 pm »

Den går MYE fetere på en side..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #305 på: oktober 08, 2013, 22:39:44 pm »

Og hvilken side? Den varme, eller den kalde med kondens?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #306 på: oktober 08, 2013, 23:22:31 pm »

Mer drivstoff kjøler vel mer?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #307 på: oktober 08, 2013, 23:22:54 pm »

Fet side kald ja
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #308 på: oktober 09, 2013, 07:11:12 am »

Takk! Blir stadig overrasket over meg selv. Det dere skriver bekrefter det jeg har resonert meg frem til på egenhånd. Kan ikke være heeelt fjott da Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #309 på: oktober 09, 2013, 07:25:08 am »

Jeg kjører nå med slike toppdeksel pakinger.
http://www.ebay.com/itm/Porsche-912-356-Silicone-Valve-Cover-Gasket-Set-/130368666288
Greit å slippe å bytte pakning hver gang en tar av toppdeksel  Kult
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #310 på: oktober 09, 2013, 18:07:26 pm »

Ikke dumt Glad i dag fikk jeg endelig lagt på dekk på alle fire hjul. Fjerde forsøk, og slanger i alle dekk. Skal bli godt å få satt den på bakken.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #311 på: oktober 09, 2013, 18:21:58 pm »

Ikke dumt Glad i dag fikk jeg endelig lagt på dekk på alle fire hjul. Fjerde forsøk, og slanger i alle dekk. Skal bli godt å få satt den på bakken.
hva sitter du foran her etter da...? få satt den ned da.  Sjokkert
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #312 på: oktober 09, 2013, 18:55:52 pm »

Foran er planen CSP skivebremser. Disse får jeg ikke skrudd på før jeg har fått tak i orginale spindler. Felgene får jeg ikke skrudd på før dette er ordna. Derfor er jeg veldig keen på å få tak i gode spindler uten slark i kingboltene, men virker som det er vanskelig. Trodde dette var noe "alle" hadde liggende.

Får ikke bilen høyere enn 6-7cm nå, og det er nok litt for lavt til 145 dekk Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #313 på: oktober 09, 2013, 19:06:09 pm »

Har du stadig bærearme og spindler komplett fra den forstilling der var kast?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #314 på: oktober 09, 2013, 19:30:14 pm »

Foran er planen CSP skivebremser. Disse får jeg ikke skrudd på før jeg har fått tak i orginale spindler. Felgene får jeg ikke skrudd på før dette er ordna. Derfor er jeg veldig keen på å få tak i gode spindler uten slark i kingboltene, men virker som det er vanskelig. Trodde dette var noe "alle" hadde liggende.

Får ikke bilen høyere enn 6-7cm nå, og det er nok litt for lavt til 145 dekk Blunker

Tar jeg ikke helt feil ligger det et sett orginale spindler her. Men har KUN selve spindelene..... Hvis lageret og kingbolten i "huben" du har fra før er bra skal det normalt bare være å bytte over. Kingbolten skal stå fast/ stille i spindelen og derfor skal heller ikke hullet bli slitt.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #315 på: oktober 09, 2013, 20:37:02 pm »

Porsche i Oslo og Son og ellers i Norge skaffer det aller
Meste til motoren hva gjelder service-deler.

Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #316 på: oktober 09, 2013, 21:27:44 pm »

Foran er planen CSP skivebremser. Disse får jeg ikke skrudd på før jeg har fått tak i orginale spindler. Felgene får jeg ikke skrudd på før dette er ordna. Derfor er jeg veldig keen på å få tak i gode spindler uten slark i kingboltene, men virker som det er vanskelig. Trodde dette var noe "alle" hadde liggende.

Får ikke bilen høyere enn 6-7cm nå, og det er nok litt for lavt til 145 dekk Blunker

Disse gutta dealer også bra skivebremser til god pris:
http://www.tafel-tuning-shop.de/cgi-bin/shop/front/eidamo.cgi?func=anzeige&wkid=19656853048352815&rub1=TAFEL%2DTechnologies&rub2=Bremsanlage

komplett kit kan fåes med tuv-papirer for 200gamp
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #317 på: oktober 09, 2013, 21:56:29 pm »

Har allerede CSP kit liggende Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #318 på: oktober 09, 2013, 21:57:54 pm »

Porsche i Oslo og Son og ellers i Norge skaffer det aller
Meste til motoren hva gjelder service-deler.



Ikke værst, men hvordan er prisene? Ganske brutale går jeg ut ifra? Osteaktig
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #319 på: oktober 09, 2013, 22:02:16 pm »

Har allerede CSP kit liggende Glad
Ahh, ja men da er det jo greit.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #320 på: oktober 09, 2013, 22:06:53 pm »

Dansken og empiboy: har fortsatt spindlene, og kingboltene står på bilen. Kaster eller selger ingenting som tilhører ovalen.

Husker det var et he%^#*e å få pressa ut kingboltene når jeg bytta til drop spindler. 3 mann sto med 20 tonns presse, gassbrenner og meterlang slegge en halv dag for å få det løst. Men det er kanskje mye enklere å gjøre samme jobben igjen et par år etterpå? Husker ikke hvordan det var å få kingboltene inn i de nye spindlene men...
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #321 på: oktober 09, 2013, 22:19:07 pm »

Porsche i Oslo og Son og ellers i Norge skaffer det aller
Meste til motoren hva gjelder service-deler.



Ikke værst, men hvordan er prisene? Ganske brutale går jeg ut ifra? Osteaktig
Slitedeler som oljefilter, viftereimer, oljeslanger etc hadde helt greie priser før ihvertfall..
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #322 på: oktober 09, 2013, 22:36:32 pm »

Jeg ville tatt jobben med å overhale et sett spindler. Dvs nye kingbolter, brotsje opp osv. Dette er slitedeler og var vanlig å gjøre etter en stund som en del av vanlig vedlikehold "den gang da".
Da vil du ha gleden av å vite at det er nyoverhalt og vil holde lenge, kontra å sette på et sett halvslitte.

Kjenner en ikke så langt fra deg som kan dette og har det rette utstyret, skrik ut hvis du vil ha kontaktinfo  Glad
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #323 på: oktober 10, 2013, 11:24:33 am »

Lasse på Ekelund Bilservice i Drammen kan bytte og brotsje for dig hvis du de originale spindler og en spindelholder løst.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #324 på: oktober 10, 2013, 11:52:17 am »

Dansken og empiboy: har fortsatt spindlene, og kingboltene står på bilen. Kaster eller selger ingenting som tilhører ovalen.

Husker det var et he%^#*e å få pressa ut kingboltene når jeg bytta til drop spindler. 3 mann sto med 20 tonns presse, gassbrenner og meterlang slegge en halv dag for å få det løst. Men det er kanskje mye enklere å gjøre samme jobben igjen et par år etterpå? Husker ikke hvordan det var å få kingboltene inn i de nye spindlene men...


Ikke noe å grue seg over. At de satt BOM første gangen er ikke så rart. Men prøver du igjen nå tipper jeg de løsner mye lettere. På forstillinga som skal på ovalen min har jeg spindler med "hub" som bare har vært kjørt 1,5 sesong etter kingbolt/ lagerbytte..... Kan selge dette for riktig pris, men da må jeg ha såpass at jeg kan sette sammen et nytt oppsett til forstillinga jeg skal bruke om noen år. Hvordan er foresten kingboltene og lagerene på de du har nå med senkespindler? Vi kunne muligens byttet hvis de du har er bra...
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #325 på: oktober 10, 2013, 17:12:12 pm »

Jeg ville tatt jobben med å overhale et sett spindler. Dvs nye kingbolter, brotsje opp osv. Dette er slitedeler og var vanlig å gjøre etter en stund som en del av vanlig vedlikehold "den gang da".
Da vil du ha gleden av å vite at det er nyoverhalt og vil holde lenge, kontra å sette på et sett halvslitte.

Kjenner en ikke så langt fra deg som kan dette og har det rette utstyret, skrik ut hvis du vil ha kontaktinfo  Glad

Takker, jeg sender deg en PM hvis det blir aktuelt Glad forslaget til empi var jo interresant (u got pe-æm). Akkurat nå ble jeg mest opptatt av motorn igjen pga en uhyggelig overraskelse.

Stussa på at den hadde alt for mye olje. Jekka opp rævva og tømte den for olje. Og da lukta jeg det.... BENZIN! Nicht gut. Henger jo sammen med at den ene gasseren får alt for mye bensin.

Gjorde en test med et sugerør og et reagensrør for å fange opp bensin når jeg gasser. Begge gasserne gir eksakt lik mengde bensin etter 4 forsøk. Men det er altså bare den ene gasseren som får for mye bensin.

Har justert alt etter boka, bortsett fra nivå i flotørkammer. Så sjansen er vel stor for at det er her det renner over og ned i motor. Skrudde opp kontroll-skruen på flotørkammeret og der rant det ut godt med bensin. Enten er justeringa fortsatt helt off, eller er noe feil med flotør/ventil på denne forgasseren. Erfaringer?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #326 på: oktober 10, 2013, 18:54:19 pm »

Spørs vel om nålventilen i den ene forgasseren ikke tetter helt. Høres hvertfall slik ut
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #327 på: oktober 10, 2013, 20:25:59 pm »

Lobo

Tipper du har like lite peil på denne motoren som du hadde på VW da du kjøpte Ovalen av meg ..
En 356 motor krever mye , ikke minst at den er ombyggd på rett måte , om den skal funke på gata ..
La oss ikke håpe at du bare har kjøpt en Industrimotor som noen har sagt funker !
"følger med deg "  Gliser " Du bør sjekke at nåleventilen i topplokket stenger ,  når flotøren flyter
opp i kammeret så stenger ventilen for innslepp av bensin . Justering av flotørhøyden kan vel gjøres fra utsiden på Solex P11 4 ( sitter en liten justerskrue på oppsiden av akshuset m/låsemutter ) . Hjelper ikke å justere høyden på flotøren om nåleventilen lekker likevel (nål + ball) . Mange ganger får forgassere skylden  utette ventiler og andre problemer med selve motoren ..


Mvh
erich

« Siste redigering: oktober 11, 2013, 10:51:01 am av Sonic » Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #328 på: oktober 10, 2013, 21:12:07 pm »

Spørs vel om nålventilen i den ene forgasseren ikke tetter helt. Høres hvertfall slik ut

Jepp tenker det jeg også. Skal ta en oppstart i morgen når batteriet er ladet, for å se om problemet løser seg med justering. Hvis ikke får jeg bare plukke forgasserne fra hverandre og overhale dem Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #329 på: oktober 10, 2013, 22:00:41 pm »

Bra plan ;-)

Du vil kanskje kunne se at bensinen pumpes ned gjennom forgasseren når motoren står på tomgang om du titter nedi forgasserne. Da er det enkelt å se hbilken forgasser som ventilen ikke funker som den skal i.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 17
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!