Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 45
|
182
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1303S dynamo forvirring
|
på: juni 10, 2009, 10:00:47 am
|
Vekselstrømsdynamo finnes både med og uten innebygd regulator. Først må du finne ut hvilken du har kjøpt - den med innebygd regulator har en stor skrupol og en liten stikkpol oppå, men den uten har en slags 3-polet kontakt. Sistnevnte krever en ekstern regulator, men såvidt jeg vet er den spesifik til akkurat denne dynamoen og du kan dermed antakelig ikke bruke det du har. Hvis den nye derimot har innebygd regulator kan du koble om fra den regulatorene du har og fjerne hele greia. Det finnes et koblingsskjema for dette, kan se om jeg finner det
|
|
|
185
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Startmotor ønskes
|
på: juni 09, 2009, 09:07:19 am
|
Forstår ikke hvordan svinghjulet kan knekke av 8 dowels? Dette er jo en "ny" longblokk som du bare har montert gassere og eksos på? Går det virkelig an å feiljustere gassere og tenning så mye at disse knekker? Har sett bilder av 300hk veiv hvor hullene til dowels har blitt ovale, men... Eneste muligheten må vel være hvis svinghjulet ikke har vært ordentlig festet og det har blitt bevegelse mellom delene - men som du sier, det skal nok mye til for at det er dette som er problemet.
|
|
|
186
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Startmotor ønskes
|
på: juni 09, 2009, 08:50:29 am
|
Oppdatering fra motor trøbbelen min:
Vippet av ventildeksel for å sjekke vippestell. Ventilene går ikke ved kjinning av starter selv om svinghjul roterer. prøvde så å rotere ved reimhjul, da går ventilene som bare det. Merkelig greie. Tror nok jeg investerer i en ny starter selv om den gammle er friskmeldt. Erich, ringer deg i morgen...
Som Kjetil sier så er jo svinghjul og reimhjul montert på samme akse, som driver kammen og vippestellet - så her er det åpenbart noe riv ruskende galt som ingen startmotor i verden kan fikse. Jeg foreslår at du tar ut motoren, og sjekker lett tilgjengelige komponenter som svinghjul, støtstenger vippestell og reimhjul. Finner du ikke noe galt der er det bare å splitte (Det virker også ulogisk at en starter i det hele tatt skal klare å dra rundt et svinghjul som er knekt av veiva - i hvertfall uten store ulyder..)
|
|
|
187
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Startmotor ønskes
|
på: juni 07, 2009, 18:27:09 pm
|
Du kan sikkert bruke en vanlig 12v starter også Vidar, det som er spesielt med automatstarteren er vel bare at den er kraftigere - tannhjul og utslagslengde etc er likt, såvidt jeg vet
|
|
|
189
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Surfer`s 67
|
på: juni 06, 2009, 08:12:29 am
|
Grattis med ny potte - men et lite spørsmål, hører grenrøret og potta sammen? Vinkelen på potta ser noe merkelig ut - og jeg har vært borti akkurat det samme med potte og grenrør fra forskjellige produsenter.. Mulig det er bildet som ljuger litt forsåvidt Stå på! Dette er samme potte som du har, men montert med tilhørende bugpack grenrør på min gamle '66 ;
|
|
|
198
|
Forum / Problemløseren / Sv: Vil bygge motor,vet ikke hvor jeg skal begynne..
|
på: mai 26, 2009, 12:04:06 pm
|
Har du noen erfaringer med motorbygge? Å bare bygge en "to-liter" er mye jobb... Type 1 motorer får du kun til 1915, over det må slaglengden økes fra det originale 69mm-slaget. Type 4 fåes i 2-liter, men er ikke bare å hive inn i bilen... Mildt sagt.
"Får man" type 1 motor som 1915? For å få en T1 motor til å bli 1915 må man maskinere blokk og topper til å passe 94mm sylindere. Der er vel da strengt tatt mer jobb enn å øke slaglengden, isolert sett
|
|
|
199
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Finnes det split window kit?
|
på: mai 25, 2009, 18:23:39 pm
|
Jeg vil ha split window på min 1303 s `72 ,får jeg tak i kit?...kan det bygges om,eller må jeg ta fra den modellen som har split window Kjøp deg en ordentlig splitt du, eller kos deg med muligheten til å se ut bakover.. 1303 + delt bakrute= så langt fra sant som man kan komme..
|
|
|
200
|
Forum / Hva skjer? / Sv: NY DYNO DAG NOEN SOM ER INTR??
|
på: mai 24, 2009, 18:38:31 pm
|
Ja det var vel god butikk å ta 1500kr for å bremse noen trøtte folkevogner som knappt sliter på bremsebenken.
vi på vestlandet er visst litt heldigere stillt når det gjelder bremsebenker. 3stk i samme ommråde og prisene er fra 350-900 for kjøring.
Da syntes jeg DU skal holde deg på Vestlandet Og hvis du synes 200hk i en ekte luftkjølt folkevognmotor er noe trøtte greier finner du sikkert noen likesinnede her; http://www.imprezadriver.com
|
|
|
204
|
Forum / Problemløseren / Sv: Feilsøking: Får ikke start...
|
på: mai 18, 2009, 09:46:07 am
|
Har litt problemer med å få start på min 1302s. Eller, normalt starter den uten problem, men de siste dagene vil den ikke starte igjen hvis jeg stopper bilen og så vil starte igjen rett etterpå. Batteriet er relativt nytt og bra (når bilen starter, starter den uten problem!) Symptomer: - Ingen respons fra startmotor når jeg vrir om nøkkelen (lys i speedo) - Hører et svakt klikk (men kan ikke fastslå om det kommer fra tenningslåsen eller startmotoren... skal ut å sjekke i ettermiddag)
Kan det være tenningslåsen? Evt gå over kablene og se etter dårlig kontakter? Jeg stusser litt over at bilen starter feilfritt når den har fått stå litt og motoren er kald... Tips innspill?
"Klikk" fra startmotoren er et relativt vanlig problem. Sjekk jordinga mellom karosseri og girkasse - den er ofte moden for utskifting hvis dette ikke er gjort på en stund. Kan også være innslaget på starteren som er dårlig, hender at det hjelper å gi den et kakk med en hammer (det er den lille "sylinderen" som henger på startmotoren). Sjekk ellers at alle ledninger i tilknytning til starteren henger på
|
|
|
206
|
Forum / Snikk-snakk / TomR har bursdag!
|
på: mai 15, 2009, 13:56:56 pm
|
Sandesnila fyller år i dag Grattis gammern! Trykk inn på napoleonskake så du blir ekstra tung til SCC . Abbonement på Mopedbil Magazine er på vei posten.
|
|
|
208
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915-oppsett
|
på: mai 13, 2009, 22:26:23 pm
|
Race-Buggy, hva er bakgrunnen til at du anbefaler såpass voksen eksos på denne motoren? Stor eller liten flens? Lang eller kort kollektor?
jeg bruker 1 3/4 merg (bugpack) med stinger = fri flyt. har også blitt anbefalt denne dimm av andre seriøse motor byggere Ønsker man fri flyt da? Jeg tror du mister masse bunndrag med så stor eksos, og den står overhodet ikke i stil med ventilstørrelsen her.. Til sammenligning kjører jeg med 1-5/8 på min 2332.
|
|
|
210
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915-oppsett
|
på: mai 13, 2009, 14:43:54 pm
|
CB sit kit passer 36 mm (IDF er ikke noe annet enn dobbelt), har kjørt mange kilometer med det allerede. Eneste som bør gjøres for at det skal få optimal flow er å kone ut spjellhuset under venturien der det ligger en kant siden kitet egentlig er for 40mm IDF. Jeg har negativ vendehøyde i utgangspunktet, så vi snakker 0,8mm effektiv vendehøyde med kobbershims på 1mm. Innsug er matchportet, samme med eksos. Tatt opp til rundt 35 mm ut av topp, og eggformede innsugsporter, sålangt det lar seg gjøre, hehe. Toppene har også fått polerte og sandblåste eksos- og innsugsporter. Eksoskanalen er maks utfrest, og "kule" rundt ventilstyring er fjærnet helt. Originale 35,5mm x 32mm ventiler. Iht. min hjemmelagde kompkalkulator og flere på nettet gir 0,8mm vendehøyde på 94mm borring og 47,5 cc i kammer en komp på 10,03:1.
Koselig at du svarer i tråden min Endre D. Har fulgt med på både Cheap'O-prosjektet og det noe dyrere prosjektet ditt (mildt sagt), og må innrømme at dette har vært en liten bidragsyter for meg til å prøve meg på et mer "kirurgisk" motorbygge der det meste skal måles, hehe.
Høres bra ut, og takk for det . Nå ble regnestykket riktig og ja. 0,8 er jo spenstig det, største flaskehalsen her blir vel ventiler og gassere som er relativt små til det aktuelle motorvolumet. Utover det så ligner jo oppsette en del på Cheap'o motoren (bortsett fra at den er 1584cc). Har ikke bremset denne ennå, men kjører den til jobb hver dag og den er frisk som en fjellbekk . (Togga testet hjulspinn på tørr asfalt med den her om dagen - null problem.)
|
|
|
|