mai 04, 2024, 16:16:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 45
181  Forum / Problemløseren / Sv: 1303S dynamo forvirring på: juni 10, 2009, 10:21:15 am
Her er det du trenger;

http://www.nls.net/mp/volks/schem/gen_alt.gif

Glad
182  Forum / Problemløseren / Sv: 1303S dynamo forvirring på: juni 10, 2009, 10:00:47 am
Vekselstrømsdynamo finnes både med og uten innebygd regulator. Først må du finne ut hvilken du har kjøpt  - den med innebygd regulator har en stor skrupol og en liten stikkpol oppå, men den uten har en slags 3-polet kontakt. Sistnevnte krever en ekstern regulator, men såvidt jeg vet er den spesifik til akkurat denne dynamoen og du kan dermed antakelig ikke bruke det du har. Hvis den nye derimot har innebygd regulator kan du koble om fra den regulatorene du har og fjerne hele greia. Det finnes et koblingsskjema for dette, kan se om jeg finner det Glad
183  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1966 T1 selges i deler på: juni 10, 2009, 09:29:01 am
  Gråter  Gråter  Gråter

Kondolerer Ola!
184  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hjelp, jeg bygger motor! på: juni 09, 2009, 21:33:26 pm
Satser på det som Steve Tims har gjordt med toppene er tipp topp.

X2 - det er ingen som helst grunn til å begynne å plukke på de toppene!
185  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Startmotor ønskes på: juni 09, 2009, 09:07:19 am
Forstår ikke hvordan svinghjulet kan knekke av 8 dowels? Dette er jo en "ny" longblokk som du bare har montert gassere og eksos på?
Går det virkelig an å feiljustere gassere og tenning så mye at disse knekker? Har sett bilder av 300hk veiv hvor hullene til dowels har blitt ovale, men... Sjokkert

Eneste muligheten må vel være hvis svinghjulet ikke har vært ordentlig festet og det har blitt bevegelse mellom delene - men som du sier, det skal nok mye til for at det er dette som er problemet.
186  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Startmotor ønskes på: juni 09, 2009, 08:50:29 am
Oppdatering fra motor trøbbelen min:

Vippet av ventildeksel for å sjekke vippestell. Ventilene går ikke ved kjinning av starter selv om svinghjul roterer.
prøvde så å rotere ved reimhjul, da går ventilene som bare det. Merkelig greie. Tror nok jeg investerer i en ny starter selv om den gammle er friskmeldt.  Erich, ringer deg i morgen...

Som Kjetil sier så er jo svinghjul og reimhjul montert på samme akse, som driver kammen og vippestellet - så her er det åpenbart noe riv ruskende galt som ingen startmotor i verden kan fikse. Jeg foreslår at du tar ut motoren, og sjekker lett tilgjengelige komponenter som svinghjul, støtstenger vippestell og reimhjul. Finner du ikke noe galt der er det bare å splitte  Glad
(Det virker også ulogisk at en starter i det hele tatt skal klare å dra rundt et svinghjul som er knekt av veiva - i hvertfall uten store ulyder..)
187  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Startmotor ønskes på: juni 07, 2009, 18:27:09 pm
Du kan sikkert bruke en vanlig 12v starter også Vidar, det som er spesielt med automatstarteren er vel bare at den er kraftigere - tannhjul og utslagslengde etc er likt, såvidt jeg vet Glad
188  Forum / Snikk-snakk / Sv: trekke om setene på: juni 07, 2009, 18:14:28 pm
Og jobben gjør du fint selv Glad
189  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Surfer`s 67 på: juni 06, 2009, 08:12:29 am
Grattis med ny potte - men et lite spørsmål, hører grenrøret og potta sammen? Vinkelen på potta ser noe merkelig ut - og jeg har vært borti akkurat det samme med potte og grenrør fra forskjellige produsenter.. Mulig det er bildet som ljuger litt forsåvidt Glad
Stå på!

Dette er samme potte som du har, men montert med tilhørende bugpack grenrør på min gamle '66 ;


190  Forum / Snikk-snakk / Sv: Mi utfordring.. på: juni 05, 2009, 15:57:03 pm
You go Freddy!  Gliser
191  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Bolt til banjokobling til Dell'Orto DRLA på: juni 04, 2009, 17:13:23 pm
Er dette likt som på IDA? Isåfall har jeg

Hehe, ja jeg og - men det er desverre ikke likt. Ny er nå bestilt fra Dell'Orto, så saken er løst Glad
192  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Bolt til banjokobling til Dell'Orto DRLA på: juni 04, 2009, 11:19:10 am
Bumper denne, da den Holmen hadde var til IDF og dermed hadde feil gjenger. Det er ikke tommegjenger på denne, men noen relativt fine mm gjenger.. Anyone?
193  Min klubb / Screwdrivers / Sv: Snakket går... på: juni 02, 2009, 12:12:44 pm
Herlig!

 Osteaktig
194  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Bolt til banjokobling til Dell'Orto DRLA på: juni 01, 2009, 21:19:28 pm
Good man!  Gliser

Ringer deg i morgen.
195  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Banjokobling til Dell'Orto DRLA på: juni 01, 2009, 20:39:13 pm
Ved nærmere ettertanke så er det ikke selve banjokoblingen men bolten som holder denne jeg trenger (alubolt med hull gjennom). Holmen, you got? Glad
196  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Bolt til banjokobling til Dell'Orto DRLA på: juni 01, 2009, 20:18:33 pm
1 stk banjokobling til DRLA ønskes kjøpt asap. Helst med èn stuss, men to er også aktuelt Glad
197  Forum / Hva skjer? / Sv: Sørlandets VW Treff 30-31 mai på: mai 29, 2009, 00:11:51 am
Uvanlig lite prat om sørlandstreffet i år... ingen som skal?  Blunker
198  Forum / Problemløseren / Sv: Vil bygge motor,vet ikke hvor jeg skal begynne.. på: mai 26, 2009, 12:04:06 pm
Har du noen erfaringer med motorbygge? Å bare bygge en "to-liter" er mye jobb... Type 1 motorer får du kun til 1915, over det må slaglengden økes fra det originale 69mm-slaget. Type 4 fåes i 2-liter, men er ikke bare å hive inn i bilen... Mildt sagt.

"Får man" type 1 motor som 1915? For å få en T1 motor til å bli 1915 må man maskinere blokk og topper til å passe 94mm sylindere. Der er vel da strengt tatt mer jobb enn å øke slaglengden, isolert sett Blunker
199  Forum / Snikk-snakk / Sv: Finnes det split window kit? på: mai 25, 2009, 18:23:39 pm
Jeg vil ha split window på min 1303 s `72  Osteaktig,får jeg tak i kit?...kan det bygges om,eller må jeg ta fra
den modellen som har split window Hæ

Kjøp deg en ordentlig splitt du, eller kos deg med muligheten til å se ut bakover..
1303 + delt bakrute= så langt fra sant som man kan komme.. Blunker
200  Forum / Hva skjer? / Sv: NY DYNO DAG NOEN SOM ER INTR?? på: mai 24, 2009, 18:38:31 pm
Ja det var vel god butikk å ta 1500kr for å bremse noen trøtte folkevogner som knappt sliter på bremsebenken.

vi på vestlandet er visst litt heldigere stillt når det gjelder bremsebenker. 3stk i samme ommråde og prisene er fra 350-900 for kjøring.
Da syntes jeg DU skal holde deg på Vestlandet  Kult

Og hvis du synes 200hk i en ekte luftkjølt folkevognmotor er noe trøtte greier finner du sikkert noen likesinnede her; http://www.imprezadriver.com
201  Forum / Problemløseren / Sv: Får kun vridd motor 180 grader. på: mai 22, 2009, 20:28:07 pm
Er det samme volum i kammer på de nye toppene som de gamle? Kan ventilene ta i stemplene? Hvordan er vippearmsgeometrien?
202  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Orginale tette orginal felger på 205*5 ønskes kjøpt på: mai 22, 2009, 18:40:22 pm
hahaha va var det jeg sa........ du angret Gliser

Neppe  Rekker tunge
203  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvilken olje? på: mai 18, 2009, 14:35:52 pm
Fin artikkel om olje her; http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/synthoil.htm

Der står det også at man bør bruke mineralolje på standard oljesystem, men at syntestisk olje direkte bidrar til lavere oljetemp, ikke høyere som det blir hevdet over her..
204  Forum / Problemløseren / Sv: Feilsøking: Får ikke start... på: mai 18, 2009, 09:46:07 am
Har litt problemer med å få start på min 1302s. Eller, normalt starter den uten problem, men de siste dagene vil den ikke starte igjen hvis jeg stopper bilen og så vil starte igjen rett etterpå. Batteriet er relativt nytt og bra (når bilen starter, starter den uten problem!)
Symptomer:
- Ingen respons fra startmotor når jeg vrir om nøkkelen (lys i speedo)
- Hører et svakt klikk (men kan ikke fastslå om det kommer fra tenningslåsen eller startmotoren... skal ut å sjekke i ettermiddag)

Kan det være tenningslåsen? Evt gå over kablene og se etter dårlig kontakter?
Jeg stusser litt over at bilen starter feilfritt når den har fått stå litt og motoren er kald...
Tips innspill?

"Klikk" fra startmotoren er et relativt vanlig problem. Sjekk jordinga mellom karosseri og girkasse - den er ofte moden for utskifting hvis dette ikke er gjort på en stund. Kan også være innslaget på starteren som er dårlig, hender at det hjelper å gi den et kakk med en hammer (det er den lille "sylinderen" som henger på startmotoren). Sjekk ellers at alle ledninger i tilknytning til starteren henger på Glad
205  Forum / Problemløseren / Sv: problemer med servo. på: mai 16, 2009, 17:47:20 pm
Det ironigutta her mener er at dette er et forum for luftkjølt VW - servo har vi aldri hørt om  Blunker
206  Forum / Snikk-snakk / TomR har bursdag! på: mai 15, 2009, 13:56:56 pm
Sandesnila fyller år i dag  Gliser

Grattis gammern! Trykk inn på napoleonskake så du blir ekstra tung til SCC Osteaktig. Abbonement på Mopedbil Magazine er på vei posten.
207  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Surfer`s 67 på: mai 15, 2009, 10:33:32 am
Du har en nydelig cal Endre, big up! Blunker

Takker for det Glad

Her ser du kansje enda bedre hvordan hjula sitter;

208  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915-oppsett på: mai 13, 2009, 22:26:23 pm
Race-Buggy, hva er bakgrunnen til at du anbefaler såpass voksen eksos på denne motoren?
Stor eller liten flens? Lang eller kort kollektor?

jeg bruker 1 3/4 merg (bugpack) med stinger = fri flyt. har også blitt anbefalt denne dimm av andre seriøse motor byggere

Ønsker man fri flyt da? Jeg tror du mister masse bunndrag med så stor eksos, og den står overhodet ikke i stil med ventilstørrelsen her.. Til sammenligning kjører jeg med 1-5/8 på min 2332.
209  Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Tyveri Stavanger !!!!!! på: mai 13, 2009, 21:37:10 pm
Faen så surt Erich!  Sint
Vi får holde øynene åpne.
210  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915-oppsett på: mai 13, 2009, 14:43:54 pm
CB sit kit passer 36 mm (IDF er ikke noe annet enn dobbelt), har kjørt mange kilometer med det allerede. Eneste som bør gjøres for at det skal få optimal flow er å kone ut spjellhuset under venturien der det ligger en kant siden kitet egentlig er for 40mm IDF. Jeg har negativ vendehøyde i utgangspunktet, så vi snakker 0,8mm effektiv vendehøyde med kobbershims på 1mm. Innsug er matchportet, samme med eksos. Tatt opp til rundt 35 mm ut av topp, og eggformede innsugsporter, sålangt det lar seg gjøre, hehe. Toppene har også fått polerte og sandblåste eksos- og innsugsporter. Eksoskanalen er maks utfrest, og "kule" rundt ventilstyring er fjærnet helt. Originale 35,5mm x 32mm ventiler. Iht. min hjemmelagde kompkalkulator og flere på nettet gir 0,8mm vendehøyde på 94mm borring og 47,5 cc i kammer en komp på 10,03:1.

Koselig at du svarer i tråden min Endre D. Har fulgt med på både Cheap'O-prosjektet og det noe dyrere prosjektet ditt (mildt sagt), og må innrømme at dette har vært en liten bidragsyter for meg til å prøve meg på et mer "kirurgisk" motorbygge der det meste skal måles, hehe.

Høres bra ut, og takk for det Glad. Nå ble regnestykket riktig og ja. 0,8 er jo spenstig det, største flaskehalsen her blir vel ventiler og gassere som er relativt små til det aktuelle motorvolumet. Utover det så ligner jo oppsette en del på Cheap'o motoren (bortsett fra at den er 1584cc). Har ikke bremset denne ennå, men kjører den til jobb hver dag og den er frisk som en fjellbekk  Gliser. (Togga testet hjulspinn på tørr asfalt med den her om dagen - null problem.)
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 45
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!