mai 04, 2024, 07:37:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: vw 1300, hvor mye hk?  (Lest 3766 ganger)
Svolp
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Stavanger


Vis profil

« på: september 11, 2009, 21:40:53 pm »

Hei.

Hvor mye gamp er det i en orginal 1300 og er det noe du kan gjøre med den for og få litt ekstre?

Driver og ser litt på bobler og har en 1300 i siktet men vil jo også at den går fremover Glad
takk for svar.

mvh Kenneth
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: september 11, 2009, 21:43:28 pm »

Er vel rundt 45hester kan eg tenke meg, men eg skal love deg att du skal ikkej vera redd for att ein 1300 går, for den går like bra som mangen andre biler(..) så lenge den er i bra stand!!

Eg har ein veeldig sleten 1300 i eine bobla og hadde ivertfall 120 med den i ein tunell, berre motebakkene det kan gå treigt i.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 11, 2009, 21:49:37 pm »

Mener det var 40 (DIN) i singelport (F-motorer) og 44 (DIN) i dobbelport (AB-). 1500 singelport hadde vel også 44 DIN, mens 1600 oppnådde svimlende 50. I dag blir det nesten ett fett, en slitt 1600 yter kanskje halvparten, mens en pigg 1300 DP kanskje yter 40? Uansett - trimming er ikke noe problem i den forstand at ALT kan gjøres bare du har råd... regn i alle fall med 30-40000 for en motor som yter mellom 100 og 150HK om du skal kjøpe alt nytt og få det bygget for deg.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: september 11, 2009, 21:54:46 pm »

Singelport 1300 har 40 HK, dobbelport 1300 har 44 HK - du ser forskjellen på innsuget.

Kjører en singelport 1300 selv, og det går helt greit å holde tritt med trafikken ellers. Ganske seig motor med godt dreiemoment på lavere turtall, men du merker selvsagt mangelen på HK i skikkelige motbakker. Da bare girer man ned og nyter lyden i stedet for farta ;-)
Loggført
Svolp
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #4 på: september 11, 2009, 23:15:51 pm »

heheh..
Neida, høres greit ut.. trudde også det var rundt en 40-45Hk i den modellen men syntes 34Hk i 1200 høres litt vell "sløft" ut Glad
Ser på en bil nå som igrunn er strøken, skikkelig fin så trur jeg går for den! hvis jeg skal få meg bygget en skikkelig motor så blir det mye dyrt og mye penger ut av vinduet fordi dette blir ett klenodium som skal brukes som en bruksbil til og fra jobb.

men, over på et annet kjappt spørsmål.. er det mulig og montere en cdspiller på 6v som disse boblene er orginalt eller må du ha inn en 12v?

Litt offtopic men spørr siden vi er godt i gang Glad
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: september 12, 2009, 08:19:14 am »

Hvis du skal bruke bilen til og fra jobb etc vil jeg absolutt anbefale en velholdt originalmotor. Jeg har kjørt en 1300 som bruksbil i over to år med absolutt null problemer - og den sliter overhodet ikke med å følge trafikken. Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Svolp
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #6 på: september 12, 2009, 13:14:18 pm »

Ja..

Den skal liksom brukes i det daglige som bil nr2. Falt på en boble fordi jeg alltid har hatt en liten for kjærlighet for bilen og siden det i tilegg er en veteran vil den ikke koste så veldig mye og ha heller.
Bilen jeg ser på er en strøken 1300 men uten cdspiller noe jeg skal monterer til 15000kr

mvh Kenneth
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: september 12, 2009, 14:58:05 pm »

Ja..

Den skal liksom brukes i det daglige som bil nr2. Falt på en boble fordi jeg alltid har hatt en liten for kjærlighet for bilen og siden det i tilegg er en veteran vil den ikke koste så veldig mye og ha heller.
Bilen jeg ser på er en strøken 1300 men uten cdspiller noe jeg skal monterer til 15000kr

mvh Kenneth

Nåja. Vær klar over at du kjøper en bil som er rundt de 40 år gammel. Vær nøye på å lete etter rust, for mye jævelskap kan skjule seg under blank lakk og tykk tectyl. Det kommer garantert til å dukke opp problemer og ting og tang som må fikses, ordnes og repareres. Har du 15000 til overs, ville jeg heller satt av de til mulige reparasjoner, som garantert vil komme.

Ei Boble bør også få:

Oljeskift hver 5000 km
Ventiljustering hver 10000 km
Smøring av foraksel hver 10000 km/én gang i året

Velkommen til livet som Boble-eier - har eid min 1300 i seks år og rundt de 50000 km nå, og det er mye kjøreglede - men vær klar over at moderne biler er nær sagt vedlikeholdsfrie i forhold.
Loggført
Svolp
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #8 på: september 12, 2009, 19:52:55 pm »

Joa..

Mener ikke at det bli kostnadsfritt og holde den.. gammel bil krever en del vedlikehold men tenkte bare på avgiftene vi har her til lands, med en veteran vil den ikke koste så mye og ha på veien.
Har tilgang til verksted med løftebukk og er litt fingernemd så skal det dukke opp noe som det sikkert også gjør skal jeg klare og få det til Glad

blir nok en del spørsmål her på forumet også men finne ut av det, ja det skal jeg klare!

Men, du mener at hvis jeg går for denne bilen burde jeg ha en del penger i bakhånd i starten for og sikre hvis det skal skje noge?

mvh Kenneth
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: september 12, 2009, 23:19:42 pm »

Ja, du trenger tid og/eller penger Glad

Da jeg kjøpte min Boble, hadde den gått ca 76000 km. Innen første året jeg eide den, hadde jeg måttet bytte bensintank, hovedsylinder til bremsene, årna og styra med tenningsproblemer som var litt mystiske å finne ut av, aksellerasjonsdysa tok seg en tur ned i sylinder nr 3 og ga en tennplugg så mye juling at bilen til slutt bare gikk på tre sylindre... Og siden har det bare fortsatt med ting og tang. Rust har det også dukka opp som må repareres - det er et konstant vedlikeholdsprosjekt, og det krever penger og/eller tid, uansett hvordan du vrir og vender på det. Skal du kjøpe ei gammal Boble, bør det være fordi du virkelig virkelig virkelig liker bilen og er villig til å gjøre det som skal til for å holde den på veien Glad

Men det skal sies at det bare har skjedd en eneste gang at jeg ikke kom frem dit jeg skulle, og den eneste gangen jeg ikke har fått start på den, var det fordi kupelyset hadde stått på flere dager i strekk og tømt batteriet fullstendig for strøm. Og duverden så mye jeg har lært om bilen på disse seks årene Glad
Loggført
Svolp
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #10 på: september 13, 2009, 00:14:50 am »

hehehe..

Når du sier det på den måten er det nesten så jeg ikke tørr og kjøpe meg ei boble :p
neida, høres jo ut som det var litt uflaks også da at det måtte byttes så mye på en gang, tidligere eier hadde gjerne ikke byttet så mye i sitt eierskap?
Er forberedt på og måtte skru litt for og holde den up&going men litt skal det jo være med slike bilder Glad
Loggført
Ole B
Seniormedlem
****
Innlegg: 423
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #11 på: september 13, 2009, 07:16:54 am »

Kjøp deg boble du Glad

Ole

Loggført

Tlf.95059839
Svolp
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #12 på: september 13, 2009, 17:56:47 pm »

Gjør nok det skal du se ;-)

Bare litt usikker på om jeg skal gå for en 1303S eller 1300, det skiller jo bare 10 HK, eller er det ganske mye på en så liten bil?
Prisen varier jo også ganske godt!
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #13 på: september 13, 2009, 18:35:30 pm »

1303en har langt større bagasjeplass foran pga en helt annen foraksel, og bedre kjøreegenskaper pga annet hjuloppheng bak også.

1300en vil nok ha mer den gode, gamle, klassiske Boble-følelsen (selv på biler med stående frontlykter og de nye støtfangerne som kom i 1968).
1303en er noe mer praktisk i det daglige pga bagasjeplassen og kjøreegenskapene. Noen synes den har mistet mye av den gamle Boble-sjarmen, andre synes den er kjempekul.

Det er opp til deg Glad Og det er ikke meningen å gjøre deg usikker på om du tør å kjøpe deg Boble, vil bare ikke at du vandrer like uvitende inn i alt arbeidet som kreves, slik jeg gjorde ;-)
Loggført
Svolp
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #14 på: september 13, 2009, 19:17:34 pm »

Hehe..
Neida, bare tøyser jeg! Syntes det er alright at dere kommer med konkrete meninger og egene erfaringer.. Hjelper bare meg også Glad
Jeg syntes da 1303 og 1300 ser kliss like ut på bildene, har egentlig ikke sett så mange bobler i virkeligheten ennå, hvertfall ikke så mye i voksen alder men 1303 er jo den sprekeste ser jeg og kunne tenke meg en 73-modell og oppover da jeg syntes dashbordet er litt "finere" eller litt mere "praktisk" kanskje Glad

Snuses jo på en 1300nå 70-modell til 20.000kr men har ikke fått noe svar fra eier ennå så venter og se hva vi blir enige om.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #15 på: september 13, 2009, 21:09:26 pm »

Jeg kan love deg at de er alt annet enn kliss like. 1303en har bua frontrute, og profilen på snuta er annerledes. Innvendig er det, som du nevner, store forskjeller på dashbord.
Loggført
Svolp
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #16 på: september 13, 2009, 23:16:10 pm »

Heheh..

Okei, får se hva det ender på, liker 1303 veldig godt mtp interiøret er litt mere uptodate mtp at den skal brukes skikkelig Glad
får se, valgets kval!!!
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #17 på: september 14, 2009, 16:23:04 pm »

Jeg kjører 1303 til dagen, kjempebil det! Stille og komfortabel, motoren drar greit, fjæringen er helt OK. Lett og presis å styre er den også*. Anbefales!

*PS! Kommer an på hva du er vant med fra før - alt er relativt Blunker
Loggført
Svolp
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #18 på: september 14, 2009, 23:30:51 pm »

Hehe..

Ja, faller litt mer over på en 1303 asså, må si det..
Driver og snuser på en nå som ser veldig greit ut.. uten og nevne prisen her hva forventes og betale for en slik en?

Kan nevens at eier sier at den gikk gjennom eugodkjenning i fjor uten noe form for skavanker eller påpek og er Rustfri i den stand det er lov til og kalle en 30 år gammel boble såleis. Glad
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #19 på: september 15, 2009, 08:46:45 am »

Bare husk at EU-kontrollen bare sier at bilen ikke er trafikkfarlig når den blir kontrollert - hva bilen er tre måneder senere, er en helt annen sak.

Ligger en rustguide her på forum som tar seg av mange av de vanlige fellene på Bobla - sjekk bilen grundig før du kjøper. Veldig mye trenger ikke være katastrofalt eller håpløst å fikse, men god grunn for å prute på prisen  Blunker
Loggført
Svolp
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #20 på: september 15, 2009, 22:53:41 pm »

Ja, jeg så den rustguiden... kjempefin for oss nybegynnere på bolba Glad
Ha bestemt meg nå, regner med at det blir en 1303s 74mod og nyere.

Syntes 74modellen og oppover har en litt mer funksjonabel dash, sikkert smak og behag men jeg syntes da det.
Så, jeg for fortsette og snuse litt og se hva som dukker opp Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #21 på: september 15, 2009, 23:20:39 pm »

generelt så er 1303 modellene veldig utsatt for rust, men en 1300 er jo kanskje 10 år eldre, så det veier antakelig opp...
Loggført
Svolp
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #22 på: september 28, 2009, 01:04:35 am »

De er vel ikke noe mere utstatt for rust enn den generelle bobla så sant dem blir tatt vare på?
Har bestemt meg og det blir en 1303 når rette dukker opp, har lagt ut en ønskes kjøpt på det forumet også så kanskje jeg får napp Glad
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #23 på: september 28, 2009, 08:19:56 am »

Har hørt at det var dårligere stål i 1303... noen som kan bekrefte/avkrefte?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #24 på: september 28, 2009, 08:42:48 am »

Mitt personlige inntrykk er at de ruster mer, ja. Tror/har hørt det skyldes både dårligere resirkulert stål (nye og enklere metoder for omsmelting) og ny, mer miljøvennlig grunning og lakk.
Men tror dette begynte allerede med 67/68 modellen, og blei gradvis dårligere.

Av en eller annen grunn har jeg inntrykk av at det har vært mange fine 66 modeller på markedet, karosserimessig.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #25 på: september 28, 2009, 18:02:13 pm »

Har hørt at det var dårligere stål i 1303... noen som kan bekrefte/avkrefte?

Hehe..  Blunker  Du skal høre mye .... :  

Er ikke alt som er sant vettu´..  Osteaktig

Tipper det du har "hørt" , hører til her..  Blunker
« Siste redigering: september 28, 2009, 18:05:25 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!