mai 10, 2024, 08:18:38 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lakkering  (Lest 1759 ganger)
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« på: juni 06, 2008, 18:14:45 pm »

Hei.
Min nyinnkjøpte 66 mod boble trenger ett lag med lakk. Forrige eier tok seg av grunning og rullet et lag med svart matt på bilen. Planen nå er å rulle ett lag til med svart matt. Men dette er forholdsvis nytt for meg, jeg er ikke særlig lysten på å ødelegge utseendet med å gjøre noen nybegynner feil.

Så tips og gode råd mottaes med takk Gliser
Loggført

Stig Tore
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: juni 06, 2008, 19:01:30 pm »

Hvilken lakk har du tenkt å bruke??
Jeg har rulla/pensla matt bengalakk på min..Ikke forvent noe showfinish hvis du gjør det..Men det kan bli ganske bra...Første strøk rulles med lakk rett fra bøtta, andre strøk bør du tynne litt med white sprit eller terpentin...Når alt har fått tørka noen dager kan du gå over hele bilen med en grå scoth brite pusse pad....Men jeg anbefaler selvfølgelig at du heller tar deg tid til å sprøyte bilen, ikke noe slår det....

Et annet problem du vil oppdage etterhvert, er at det er et helvete å holde ren matt lakken og at det er vanskelig å vaske..Må vaske bilen i ettapper jeg, men det går.....

Lykke til..

Loggført
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: juni 06, 2008, 19:48:22 pm »

Hvilken lakk ligger allerede på bilen? Siden den er rullemalt er det vel mest sannsynlig bengalakk. Da er det en god idé å fortsette med benga.
Etter hva jeg hørt så vil vanlig billakk "koke" (reagere) hvis det legges over bengalakk...
I tråden Rullemale bilen? kan du lese deg frem til det meste du trenger å vite Glad
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Stig Tore
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: juni 06, 2008, 22:45:53 pm »

Har faktisk lakkert 2K klarlakk rett på bengalakk uten at det oppstod noe problem...
Loggført
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #4 på: juni 07, 2008, 10:29:50 am »

Det er bengalakk ja. Det ser helt ok ut nå, så jeg satser på å få en litt bedre finish.

Takk for hjelpen, mye nyttig info i den "rullemale bilen" tråden. Kult
Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #5 på: juni 10, 2008, 22:23:22 pm »

litt usikker, men trodde ikke bengalakk kom i annet enn 90 glans. Dvs høyglans. Mulig den er å få i matt også?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #6 på: juni 10, 2008, 22:27:15 pm »

litt usikker, men trodde ikke bengalakk kom i annet enn 90 glans. Dvs høyglans. Mulig den er å få i matt også?

Bare den sorte er å få i matt. Finnes mattemiddel man kan blande i de andre fargene.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!