mai 13, 2024, 11:33:25 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 36 37 [38] 39 40 ... 54
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 69' Full Restaurering!  (Lest 395817 ganger)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1110 på: januar 10, 2009, 10:34:29 am »

På Posten.no kan du sjekke når og hvor varen er innlevert på posten, og om den har kommet fram, så lenge du har forsendelsenummeret. Avsender bør kunne gi deg det, ellers er han ikke profesjonell nok. Han har nemlig fått en kvittering. Bruker pakka for lang tid, kan du søke om å få refundert portoen. Er du plaget av at mange pakker tar lang tid, les av forsendelsesnummeret når du får den, og se hvor forsinkelsen ligger. Søker du mange nok ganger om refusjon, kanskje de gjør noe for seinere. Dessverre er det mange bedrifter som leverer inn pakker seint på ettermiddag/kveld, da blir de ikke registrert før dagen etter.

Dette er litt av mine erfaringer etter 17 år med butikk/delelager og etterlysning av pakker som ikke kommer når de skal. Som regel er det avsender det butter hos, men posten roter de og.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1111 på: januar 10, 2009, 10:48:26 am »

De som tror posten i Norge er trege har ikke vært så mye og sett hvordan ting er i resten av verden...
Jeg var en tur på Kapp Verde i jula. På øya Sal hadde det ikke kommet utenriks post siden første uka i november. Kanskje litt vanskelig å forestille seg?
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #1112 på: januar 10, 2009, 11:18:41 am »

Kan jo vere greit å samanligne seg med dei som er relevante, dog.. Tvilar på at posten på Gaza er så veldig presis for tida, heller.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1113 på: januar 10, 2009, 11:22:16 am »

Nå har eg heldigvis ikkje tenkt å vente i fleire månader på den pakka som skal sendast frå tønsberg i neste veka Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1114 på: januar 11, 2009, 01:11:23 am »

Eg snubler meg sakte frammover.... nå er større dyse innkjøpt, samt tynner til å vaske sprøyta med!

Det einaste som gjenstår før lakking av bunnplata skulle då vere å skaffe STANDOX tynner til både lakk og grunning (kor mykje treng eg? 1,2 eller 3 liter?) + Sånne fancye supercups!

Og sjølvsagt det O store kompressor kjøpet.... som nå begynner å vende mot to stk. gebe kina kompressorer..... Øyerulling Tvilende ?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #1115 på: januar 11, 2009, 01:52:16 am »

Normalt forbruk av tynner er 10-30% avhengig av lufttemperatur, objektet som skal sprøytes etc.
Ved innkjøp av 1 liter tynner har du til inntil 10 liter lakk/grunning.
1 liter 2K lakk blandes med 50% herder. da har du 1,5 liter, 10% tynning av dette er 1,5 dl. tynner.
Skaff fram Teknisk datablad på lakken/grunninga så står alt beskrevet der.

http://www.standox.no/portal/no?page=2.4_Technical_Data_Sheets
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1116 på: januar 11, 2009, 10:26:02 am »

Men då handler eg ein liter då!

Takk for att du hjelper meg!! Du har vist lakka litt meir enn eg har Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1117 på: januar 11, 2009, 18:39:16 pm »

Kan ikkje akkuratt sei det har vorte gjort spesielt mykje med bilen denne helga, men nå er det berre igjen å stramma fjøre på porten, så, endeleg, skal eg få inn impulsen!!

Mens eg/me dreiv på med porten fekk eg ivertfall demontert ei kassa med småting&tang frå bilen(69en) så det viser igjen litt...

Ellers så kjem reservehjulsbrønn og frontplata i neste veka, så då skal fronten fiksast ferdig! Vist eg får tid ikveld skal eg prøva å gjera meg ferdig med den plata eg dreiv på med for lenge sidan, som var bak høgre støtfangarfeste! Der må eg slipe ned masse sveis, og legge ny sveis, ettersom den gamle ikkje var god nok!

Så kanskje det kjem såkalla bilder litt seinare vist eg får gjort noko..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1118 på: januar 11, 2009, 22:07:24 pm »

Ikkje alt går etter planen... Øyerulling

Med ein gong eg fekk sett litt nermare på mitt tidlegare arbeid så såg eg att stålet var jo slipt veeldig tynt! 0,38 mm ca... så det kan eg ikkje bruka, for det vil jo ruste sund med EIN gong

Så eg trur retten og sletten att eg handler ein sånn ny reprodings, og sveiser den på! Denne lappinga vil aldri verta noko suksess vist eg tetter dei hola uansett...





Får ringa unneberg i morgo og få dei til å legga ved endå meir på pakka då Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1119 på: januar 12, 2009, 16:53:40 pm »

Då har eg bestilt rep.plata for støtfagarfestet, og pakka kjem i begynnelsen av neste veke = meir venting... men eg overlever Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1120 på: januar 13, 2009, 18:40:00 pm »

Idag har eg vert på butikken å handla... Så no har eg skaffa med 7dl med Standox Tynnar! + 5 målebeger, som ikkje kosta 5kr stykk, men 22,5...

Spørmsål ang. dei: Eg skal ha 2:1 Vert det då opp til A med lakk, så til B med herder, så valgfri % med tynner?

Nå manglar eg berre maske og kompressor!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
caben
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: hjemme



Vis profil
« Svar #1121 på: januar 13, 2009, 20:31:16 pm »

Hvis du skal ha 2:1 skal du ikke bruke tynner,hvis du skal det må du blande 2:1:1.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1122 på: januar 13, 2009, 20:47:40 pm »

På malingsboksen står det 2:1 Eg antar det er forholdet mellom lakk og herder. Tynning står det ikkje noko om på boksen, men eg må vel tynne det for å ha det i sprøyte, 10-15% var det ein som sa. Men vist A er lakk, B er herder og dei andre %-vise merkene er tynner, så er det jo baggis å blanda malingen! Glad

Eg fekk nett veta att unneberg hadde fått inn dei to fjellene av nokon pallar som dei hadde bestilt for lenge sidan... og inni der ein plass ligger det snacks til 69en! Pakka vert sendt i morgo, så då er det bere å gle seg til brønnsveising og andre front-relaterte metallgjeremål Kult
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #1123 på: januar 13, 2009, 21:24:39 pm »

Føler du har spurt om lakk nå en evighet. Lakk er et fag. Kan ikke bare å si at du skal gjøre slik og slik. Du må prøve deg frem til det som passer deg best. Noen tynner mye, andre tynner lite. Kommer helt ann på hvordan en sprøyter. Bland litt og prøv. Det er den eneste måten. Samme som sveising, ingen som kan si at du skal stille på 1 her og 2. Da skal det gå bra.
Loggført

Mvh

Marius
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1124 på: januar 13, 2009, 21:35:49 pm »

eg spør og spør men kjem ikkje til døra Øyerulling ..........men det nermer seg! No har eg alt av maling, så nå står det berre på kompressoren!

Eg kan skaffe ein sånn gebe powerair 50liter for 1575kr stykk... Så då lurte eg på om eg skal kjøpa ein sånn og kobla han til den me har, utan å bruka den me har, berre for å få større tank(den er nesten havarert og leker olje alle plasser...)

Vert ikkje klok på desse kompressorane eg...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
caben
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: hjemme



Vis profil
« Svar #1125 på: januar 13, 2009, 21:42:03 pm »

Ikke for å skryte,men jeg har 25år på baken som billakkerer så følg mitt råd.Lykke til. Blunker
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1126 på: januar 13, 2009, 21:54:07 pm »

Då treng eg altså ingen tynnar!? Sjokkert
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #1127 på: januar 13, 2009, 21:58:56 pm »

Takker for tipset Blunker ang speila Kult
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
caben
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: hjemme



Vis profil
« Svar #1128 på: januar 13, 2009, 22:02:28 pm »

Inn med teskje:2:1=to deler lakk en del herder,2:1:1=to deler lakk en del herder en del tynner. Tvilende
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1129 på: januar 13, 2009, 22:03:39 pm »

surt att eg nett kjøpte tynnar då.. jaja
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #1130 på: januar 13, 2009, 22:25:52 pm »

surt att eg nett kjøpte tynnar då.. jaja
Det får du brukt til noe annet senere.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1131 på: januar 13, 2009, 22:34:18 pm »

...Eller kanskje ikkje!

Det viser seg att alt eg oppnår ved å spørre i nye og ne og hytt&pine er å drite meg ut.......fordi:

Når eg var ein snartur ned i kjedlaren for å glo litt meir på lakken, så såg eg straks svaret på mangen av dei spørsmåla eg plager andre med her...... f.eks. på epoksyen så stod det: 15% standox 2k Verdünnung.... noko som betyr 15% tynner... men på svartlakken stod det ingenting om verken tynner eller herder, men eg meiner han karen sa det var 2:1 på den og! Tynningen finn eg ut av!

Men eg har eit spørsmål: Er den biltemasprøyta mi HVLP eller Complaint(skriveleif?) Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Variant 412
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: 6612 Grøa


i e Sønndaling i


Vis profil
« Svar #1132 på: januar 14, 2009, 00:08:09 am »

He he  så lo vi litt da  Blunker nei da trur ikkje du skal være redd for å drite på leggen,bedre å spørre enn å la vær. Ang. lakkinga så er det poster lengre opp her som forklarer blandingsforhold heilt korekt. Har lakket ein del med Standox sin lakk tidligere, 2k  tokomponents lakk skal da alltid blandes med herder og lakken som du har da har blandingsforhold  2:1   0,5 l lakk 2,5dl herder basta bomm, den hær blandingen vil ganske sikkert kreve noe tilsetting av tynner. Har litt vanskelig for å gå akurat på mengde tynner i prosent for her spiller romtemeratur/lakktemperatur en del, men eg har eit lite målebeger med eit lite hull i botnen begeret er kanskje på 1dl. Hålder da en finger på hullet fyller begeret med lakk, opp med klokka bort med fingern og begeret skal renne tomt på så og så manga sekunder. Eit sånt målebeger får du sikkert kjøpt dær du kjøper lakk og så spør du om å få eit datablad på lakken der står blandingsforhold og tid lakken skal bruke på og renne ut av målebegeret.  Er det her i orden så er du LITT på vei, men å lakke er noe som må øves inn. Av erfaring veit eg at eg skulle gjærne lakket mange bunnplater før karosseriet. Karoseriet vill vi jo helst ha bra. Eit drag for mykje med sprøyta(sig) eit drag for lite (appelsin) mykje lys når du lakkerer er viktig, her får du nokk noen runder men det er kjempe artig når du begynner å få taket på det. Lykke til med lakkinga  Blunker
Loggført

Member of the Vintage VW-Club of Møre & Romsdal


i har mange slike i
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1133 på: januar 14, 2009, 00:13:53 am »

Begynner vel å komme eitstykke ut i faget, når ein må ta tida på kor lang tid det tar for malinga å renne gjennom eit hol Osteaktig

Funker ikkje beskrivelsen "Skal vere omtrent som vatn" godt nok for meg??

Sjølv er eg veldig spent på korleis resultatet vert, men det skal verta godt å få sleppa å tenka meir på denne lakkinga.. når ein aldri har lakka med sprøyte før, og skal lakke med maling for 2000kr+ så kjem det nok nokon sommarfoglar i magen Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Variant 412
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: 6612 Grøa


i e Sønndaling i


Vis profil
« Svar #1134 på: januar 14, 2009, 00:25:01 am »

Nei vil heller si at eit sånt målebeger er for nybegynnere som ikkje har så mykje greie på lakking, eit skikt lite målebger koster ikkje mykje i forhold til pris på lakken, eg villa no ikkje blanda lakk for to tusen kroner til konsistens som vatn den blir for tynn . Prøv da med små porsoner.  Blunker
Loggført

Member of the Vintage VW-Club of Møre & Romsdal


i har mange slike i
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #1135 på: januar 14, 2009, 00:32:37 am »

Sjølv er eg veldig spent på korleis resultatet vert, men det skal verta godt å få sleppa å tenka meir på denne lakkinga.. når ein aldri har lakka med sprøyte før, og skal lakke med maling for 2000kr+ så kjem det nok nokon sommarfoglar i magen Gliser

Kan være enig i at det er spennende første gangen.. Jeg har kun lakkert en bil tildigere og jeg ble ikke veldig fornøyd men hva kan en forvente på første bil? Du kommer ikke til å få et perfekt resultat men du kommer til å lære deg mye mens du driver på. Neste gang kan du gjøre det enda litt bedre. Dette er ikke for å ta vekk motet altså, En må jo lærer det en gang.
Loggført

OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #1136 på: januar 14, 2009, 09:25:07 am »

Jeg er vel en av de som har brukt uttrykket "som vann" men dette er jo et uttrykk for at den skal tynnes til tynntflytende slik at den kommer seg lett ut av lakkdysa, og flyter ut på overflata som sprøytes.
Det som jeg ser ikke har vært nevnt er litt om sprøyteteknikken. Vi forholder oss til at det er bunnplata og ikke karosseriet som skal lakkes. (Blir helt sikkert korrigert her av rutinerte lakkerere :-)

Det er viktig at du (både grunning og lakk) legger på et forholdsvis tynnt lag i første strøk og lar dette tørke litt (bli seig og hvor lang tid er avhengig av temperetur osv.) Dette for at neste strøk skal ha noe å "henge i"
Dette strøket bør ikke nødvendigvis dekke 100%
Neste strøk kan du legge på fyldigere.
Samme prosessen med lakken etter at grunning er tørr og slipt.
Men som mange har hevdet her tidligere. Dette handler om trening-trening og atter trening, samt prøving og feiling.
Lakkering er et håndtverksfag av ypperste klasse, som krever at man holder på mer eller mindre kontinuerlig med dette.
Selv en garvet billakkerer kan ha problemer med å få 100% resultat etter 4 ukers sommerferie, fordi han har "kommet ut av trening"

« Siste redigering: januar 14, 2009, 09:42:36 am av OP » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1137 på: januar 14, 2009, 13:09:09 pm »

Takk for tipset!

Eg prøver meg fram med 10% tynning fyrst, så ser eg om det vert for tjukt, vist det vert tjukt tek eg oppi litt meir tynner Blunker

Pappen kan sikkert se om det er pasleg konsistens, for han har jo gått heile 1 år i lakkering, som han "skryter" så felt av Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #1138 på: januar 14, 2009, 13:24:08 pm »

Eg ville ha venta med heile lakkeringa til det blir varmare i været, og tatt set utandørs i et partytelt, eller på tunet. Eg trur du kjem til å ta livet av dei andre i huset viss du skal lakkere i kjellaren på huset, viss ikkje det er bygd i betong. 10-15 grader til våren,før myggen kjem skikkelig, så trur eg resultatet blir vel så bra som å lakkere midtvinters med glas ope. Ellers ser det jo ut som forberedelsane er bra.  Glad
No har du jo rydda plass i kjellaren til å lagre bunnplata, berre sett ho oppetter veggen, så tek den liten plass.
Loggført
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #1139 på: januar 14, 2009, 14:04:30 pm »

Helt enig med Heljo !

Du har sikkert mer enn nok annet å henge fingra i.
Loggført
Sider: 1 ... 36 37 [38] 39 40 ... 54
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!