VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: røed på juni 15, 2011, 16:15:46 pm



Tittel: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 15, 2011, 16:15:46 pm
hei. er 19 år og skal prøve å overhale min 1500 H motor. det meste av erfaring jeg har når det gjelder motorer er fra moped og båt, Motoren fikk rådebank og er nå demontert. planene for motoren er en full overhaling.

- blokka skal planbores.
-nye rådelagere
-veie alle spempler og råder
-nye stempelringer
-hone sylindere
-slipe ventilene
-bytte alt elektrisk


legger ut bilder i kveld. og kom gjerne med tips :P


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 15, 2011, 17:09:15 pm
bilder av div.


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: billit1juni 15, 2011, 18:14:19 pm
Tøft at du går på dette, er jo tross alt ikke verre enn 4 mopedmotorer på samme blokka. Føler je er i samme bås erfaringsmessig, litt moped og litt bil. Bra du viser vei. Stå på..  ;)

Kim


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 15, 2011, 22:11:44 pm
fant noen ande ventiler som ikke var brent spor i og bruker de istedenfor.
begynt å slipe ventilene, slipte ca vær ventil 5 min med vær pasta. mener usikker på om det holder, skal sette på fjeren bak og sjekke i morgen.

skrudde av rådene og veide men ene veide 602 og de andre veide 601 må det justeres ?

snakket også med jee på forumet om å planbore blokka så sylinderne ligger bra an.
i to av hullene der sylinderne var kunne jeg skjenne at det hadde gravd seg litt ned, kunne skjenne det med neilen såvidt, men må vel borres. hva tror dere ?


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 15, 2011, 22:16:39 pm
;)


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Speed-Demonjuni 15, 2011, 22:44:39 pm
601 og 602 gram på rådene er ikkeno prob på en original motor. Ta med blokka og toppene dine til jee og han ser kjapt hva som må gjøres. Hvis du må planbore blokka ville jeg like gjerne ha tatt opp til større sylindre når du først er igang. Et sett brukte 1776 1835 eller 1915 sett koster ikke rare greiene.


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 15, 2011, 22:57:39 pm
begge bilene mine er ødelakte, og overhalingen var ikke planlakt men måtte gjennomføres på grunn av rådebank så nå vil jeg bare han noe som virker. skal trimme lett med 1641 sylindre og noen andre gassere men det får bli en annen gang.


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Tistlojuni 16, 2011, 09:31:35 am
du skal ikkje kosta på den linjeboring til blokka + nye berelager ?? vist du vil ha noko haldbart meinar eg. slenger du med ein balansering so bør den vara ganske lenge


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: maxijuni 16, 2011, 09:55:41 am
De hakkene på ventilene er også et tegn på at motoren er kjørt uten blytilsetning i bensinen over lenger tid.


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Rikardjuni 16, 2011, 10:08:29 am
du skal ikkje kosta på den linjeboring til blokka + nye berelager ?? vist du vil ha noko haldbart meinar eg. slenger du med ein balansering so bør den vara ganske lenge

Han skal vell det utifra det jeg kan lese ;)


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Jeejuni 16, 2011, 10:33:03 am
Oi oi.. Her var det mye "skrot"  :D

Ut ifra bildene kan jeg se at midtre bærelager har hatt bevegelse. Og om du ikke er regelmessig lottovinner må nok blokka linjeborres. Ser jo også en tydelig ring der sylinderen har ligget mot blokka. Så om dette ikke er møkk, må den planes for å få god tetting mot topp.
Ventilene kan slipes. Men om du har noen andre kan du jo prøve å håndslipe de. Jeg kan godt vakumteste de for deg som kontroll.
Råden som har hatt bank, er det bare å hive først som sist. Om du ikke har en å bytte med.. har jeg en hel haug.
Veiva må garantert slipes. Og i disse dager har det blitt så dyrt at ny veiv fra mexico blir billigere på kort sikt.

Om dette dreier seg om å få bilen på veiven igjen billigst mulig... ville jeg kjøpt en annen motor som går.


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Tistlojuni 16, 2011, 10:37:36 am
du skal ikkje kosta på den linjeboring til blokka + nye berelager ?? vist du vil ha noko haldbart meinar eg. slenger du med ein balansering so bør den vara ganske lenge

Han skal vell det utifra det jeg kan lese ;)

Då ser du bedre enn meg, eg kan ikkje sjå at da e nevnt:)


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Rikardjuni 16, 2011, 10:39:29 am
han skriver "planborre" men jeg antar at det er linjeborring ;) Snakket ihvertfall med han igår og anbefalte linjeborring, anbefalte også Jee ;)


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Tistlojuni 16, 2011, 10:51:15 am
Sitat
planbore blokka så sylinderne ligger bra an.
ta på deg brillene rikard :D


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Rikardjuni 16, 2011, 10:53:09 am
huff  :P Jaja, jeg vet ihvertfall han har tanker om det  ;) 

Har du sjekka den blokka du kjøpte hos meg Røed?


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 16, 2011, 15:59:10 pm
bloka jeg kjøpte hos deg var dårlig rikard :( men veiva og rådene ser bra ut.
sorry for dume spørsmål men ...

1. linjeboring er for å få veiva til å ligge rett og uten slark ?
2. planborre er for at sylinderne skal stå rett

  riktig ??
og nei har planer om å bygge en motor som varer lenge for er dritt lei av motorproblemer!
kjøpte denne motoren i sommer 2010 for 4000 kr og han sa den da var overhalt for 7 år siden og lagret på en love etter det. det kan ikke stemme helt ? lakk olje som f... gjorde den også.

endrer litt planer og skal sette inn en annen kam og 1600 sylindre også.


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Erlend / bug66juni 16, 2011, 16:24:18 pm
Man linjeborrer fordi veiven slår ut lagerbukkene. Magnesiumen er myk og lagerbukkene blir for store.

Planfreser/sliper/borrer for at sylindrene skal ha bedre anleggsflate mot blokken.

Hvilken kam da?


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 16, 2011, 17:05:22 pm
ok takk for å klargjøre det. den er grei. trenger begge deler er jeg ganske sikker på.
speed demon tok kontakt og sa han hadde en brukt men grei cb kam, har spurt etter spesifikasjoner på pm for 10 min siden så får vel svar i løpet av kvelden


slipte ventilene mye mer i dag. fant ut at de var langt i fra tette så brukte en drill for å slipe dem og er veldig fornøyd med resultatet, men har ikke testet dem enda. satt drillen på andre enden av ventilen smørte inn pasta under den bre delen og drillet.
men er en ting jeg stusset litt over, det sitter et messing rør som ventilen glir inni. hva er lolerangsegrensa når det gjelder slark der, var ikke mye i det heletatt men var litt ???


skrudde også ut boltene til sylinderne osv så blokka er klar for sliping.


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 18, 2011, 18:15:31 pm
nå er blokka hos jee for linjeborring og planes.

har sett litt på forgassere til bilen og tenker på å bruke noen ok t-3 forgassere,
har ikke sett noen innsug som passer til en singelport motor for t-3 gassere men dette kan vell enkelt lages hvis jeg kapper opp det innsuget som sitter på nå og sveiser det sammen så gasserne passer. mange trim gassere har aluminiums innsug er det noe spesijelt poeng eller fungere stål ?


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Erlend / bug66juni 18, 2011, 19:46:28 pm
Tror jeg har innsug i Bærum. Skal se på mandag!


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 18, 2011, 19:58:33 pm
til singelport for t-3?


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Erlend / bug66juni 18, 2011, 21:49:00 pm
Mener det ja :-)


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 19, 2011, 21:30:40 pm
det høres veldig bra ut. har du forgasserne også.

blitt lite jobbing i helgen men har funnet ut at jeg må bytte styrehylsene for ventilene. tistlo gjorde det på sin motor
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8632.780.html

hvor får man bestilt mye sone messing hylser ??
blokka kommer på tirsdag


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Gullikjuni 19, 2011, 22:55:15 pm
det høres veldig bra ut. har du forgasserne også.

blitt lite jobbing i helgen men har funnet ut at jeg må bytte styrehylsene for ventilene. tistlo gjorde det på sin motor
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8632.780.html

hvor får man bestilt mye sone messing hylser ??
blokka kommer på tirsdag
Gjør deg selv den tjenesten å borre med et sånt fancy borr i de gamle styringene da, slik at du slipper å spise opp viktige hundredelers press på å bare banke ut de som sitter der. Ja da det går an,men det går enda bedre ved å borre.


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 19, 2011, 23:09:11 pm
hadde planer om å følge oppskriften til tistlo med å bore først ja, men hvor får jeg tak i nye?


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Tistlojuni 19, 2011, 23:38:36 pm
bor med 10mm bor til da er ca 10cm igjen i eine enden. og bank ut frå andre sida(du ser i tråden)
når du borar ut i styringane so slepper presset mot toppane og lettare å få ut :)

hugs at du må ha ei sånn plata så du får toppane i rett vinkel (styringane må jo stå i lodd i søyleboremaskino



Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: cato®juni 20, 2011, 21:28:35 pm
Hvis du bytter ventil styringer, så bør setene/ ventilene settes opp på nytt, med egnet verktøy ( Mira ,Serdi eller lignende)


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Roy Grellandjuni 20, 2011, 21:34:38 pm
unneberg pleier å ha styringer på lager


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Speed-Demonjuni 20, 2011, 21:44:26 pm
kammen er en 2242 cb

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1244


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 20, 2011, 22:13:14 pm
[attachment=1]hva tror dere om kamen ? litt stor ??

blokka var hjem, fra Jee og der veldig bra ut. skal vaske å prøvemontere i morgen. lagrene til veiven som jeg fikk med ser ut som liksom må presses ned i de sporene, er det vanelig ? trenger sikkert ikke presse mye men turte ikke bruke makt før jeg vet om det er vanlig.

skal skru på råden på i morgen, også, hvilket moment skal de trekkes med ?

når det gjelder toppene så har jeg snakket og lest meg fram til at dette ikke er noe for en hobby mekaniker selv en med litt peil når det gjelder styringen til ventilene. hamret ut de gamle styrerørene som spalten til tistlo foreslo, men fikk besked om at det gjorde mere skade en bra. leverte alt til jee så får håpe han greier å få alt på stell igjen.


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Erlend / bug66juni 20, 2011, 22:53:00 pm
Bra høy durasjon for en ellers std. motor ja!


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 20, 2011, 23:05:59 pm
så du ville heller brukt orginal kam en den ?


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Speed-Demonjuni 21, 2011, 07:33:56 am
hvis du tar opp komp, kjører doble ventilfjærer og andre støtstenger kan den bli veldig bra tror jeg. men passer ikke for org oppsett. jeg har et sett JPM brukte doble ventilfjærer du kan få kjøpt sammen med kammen. 600 for alt.


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Svein.juni 21, 2011, 07:58:17 am
kammen er en 2242 cb

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1244
Hei
Har selv brukt 2241 cb veldig fornøyd med den, dro godt i fra bunnen. Er jo ikke store forskjellen på disse.
Hadde denne i en 1641ccm m/enkel org 34pict litt dyset om, siden i en 1776ccm m/2x40mm.

Mvh Svein


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 21, 2011, 18:33:31 pm
vurdere å bruke den sammen med t-3 gassere og 1600 sylindre og fjerer. men t-3 gasserne må vente en liten stund. vil det fungere med orginal gasser og annen dyse. hvilken, eller burde jeg bare bruke alt orginalt.

og hva skal jeg gjøre med lagrene til veiva ? dytte forskiktig ?


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Tistlojuni 21, 2011, 19:32:40 pm
Lagra skal du kunna dytte på plass med relativt lite makt. ved (prøve)montering so merkar du fort om veiva går rundt eller ei


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 22, 2011, 22:33:14 pm
lagrene gikk på plass uten problem men under prøvemontering gikk ikke veiva rundt ??
viste deg at veiva var bøyd men rikard hadde en annen som jeg skal prøve i morgen.

de drevene som sitter foran på veiva fikk jeg beskjed om å varme opp til 200 grader før jeg trer dem på. fungert veldig bra med stekeovn i 15 minn  ;D


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 23, 2011, 20:28:45 pm
prøvde å prøvemontere veiva i dag etter at den ble byttet. den gikk utrolig tungt og hakkete når alt var stramma til ??? bøyd? er det vanelig at den er bøyd av slitasje ?


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Speed-Demonjuni 23, 2011, 20:50:48 pm
hvis den har skjært på et lager og blitt varm så bøyer den seg. mål og se om den er bøyd. eller bare finn en annen veiv. brukte veiver er billige. veiver kan også rettes. koster ikke all verden hos reierstad motor


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 23, 2011, 20:53:55 pm
var mye slark i den gamle blokka som den veiven satt i. spesijelt i det lageret foran svinghjulet


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Speed-Demonjuni 23, 2011, 21:36:32 pm
som sagt: mål veiva di


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 23, 2011, 22:02:16 pm
skal det når toppene er ferdig. kan jeg komme og hente lagrene og kamen+ sylinderne i morgen ?


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 25, 2011, 22:36:18 pm
skal sette sammen blokka i morgen. hvilken kam skal jeg sette inn 2242 cb eller orginal. ?? 1600 sylindere og singelport topper blir det uansett, men med t-3 gassere ??



Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Rikardjuni 26, 2011, 01:22:52 am
veiva du henta hos meg nå var brukenes?


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 26, 2011, 21:28:25 pm
ja den fungerte mye bedere :D

da var blokka limt og boltet sammen med alt orginalt.
får ikke tatt bilder da lillebror har kameraet.
men skal drevet som driver fordeleren laines opp med drevet på veiva eller skal det bare settes sammen ?


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Roy Grellandjuni 26, 2011, 21:31:03 pm
det bør settes på riktig plass, ja. Spesielt hvis du har originalfordeler med vacuumklokke, siden den ikke kan stå hvilken retning som helst. Husk på shimsene også. det enkleste er helt klart å sette inn fordelerakselen mens blokka er splittet...;)


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: røedjuni 26, 2011, 21:44:59 pm
F"€#£"€  :-X da får jeg hate litt i morgen og se om jeg får ordnet det :P

shimsene???


Tittel: Sv: 1500 overhaling
Skrevet av: Roy Grellandjuni 26, 2011, 22:24:53 pm
du har vel en haynes manual eller noe? Det ligger to shims nede i blokka som fordelerakselen "hviler" på. Det er mulig å montere dette etterpå. Men UTROLIG mye enklere å ikke miste et av disse shimsene ned i blokka hvis du gjør det før du skrur den sammen.