vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
|
« Svar #120 på: april 02, 2012, 22:06:45 pm » |
|
Grattis med at benken fungerer Erik! moro :-) :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #121 på: april 02, 2012, 23:21:05 pm » |
|
slip bort merkene på reimhjuler for grader og juster tenning til du har høyest avlesning/best kurve .
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #122 på: april 02, 2012, 23:37:52 pm » |
|
Vet mange har mye forskjellige meninger om Jake Raby, men kan i alle fall sitere han på hans erfaring. Jake mener bestemt at store type 4 motorer ikke trenger store ventiler og i alle fall ikke store forgassere. Han mener med sine dyno testing at til og med på en 2.7 motor vil med en 44 hpmx gasser gi like mye effekt og mye flatere moment kurve enn eks 48 ida. Kanskje de store ventilene og gasserne er med å ødelegger endel for bunn draget? Eg stiller selv skepsis til meningene hans, men har jo ikke testet noe av dette selv.. Må gjerne legge ut en bremsegraf fra testen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #124 på: april 03, 2012, 07:14:57 am » |
|
Vet mange har mye forskjellige meninger om Jake Raby, men kan i alle fall sitere han på hans erfaring. Jake mener bestemt at store type 4 motorer ikke trenger store ventiler og i alle fall ikke store forgassere. Han mener med sine dyno testing at til og med på en 2.7 motor vil med en 44 hpmx gasser gi like mye effekt og mye flatere moment kurve enn eks 48 ida. Kanskje de store ventilene og gasserne er med å ødelegger endel for bunn draget? Eg stiller selv skepsis til meningene hans, men har jo ikke testet noe av dette selv.. Må gjerne legge ut en bremsegraf fra testen. Skulle likt å se Jussi kjøre 10,4 med EN HPMX gasser....that will be when pigs fly! Gratulerer med igangkjørt benk Erik!! Spennende å følge dette! Endelig litt liv på vwnorge igjen
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #125 på: april 03, 2012, 09:10:43 am » |
|
Endelig interessant påskelektyre! Takk Jee.
Hvor stort er minste diameter i innsugskanalen? Hvis vi går utifra at halsringen utgjør minste diameter med sine 46mm:
RPM=3300000 x Port dia x Port dia/Borr x Borr x Slag
Hvis vi legger oss på 88% av halsringen (gatemotor) så får vi 0,88x46 = 40,5mm
Turtall:3300000x40,5x40,5/105x105x84= 5844 omdr. Teoretisk så skal motoren peake på 5844 omdr. Du bekrefter at den peaker før så da kan vi anta at porten antakeligvis er mindre og sannsynligvis rundt 38.5 mm / 79,3% av 48mm = 5300 omdr.
Så til det interessante, vi har ikke BMEP så vi kan jo legge oss på realistiske 12,5 bar:
Formel:
HK = Displ x rpm x Bmep / 910
HK = 2,909 x 5300 x 12,5 / 910 = 211 hk (motorhk) Det sier du at den ikke har så da går vi ned på BMEP til 11.45 = 194 hk.
Noen som vil prøve seg på en konklusjon?
BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
|
« Svar #126 på: april 03, 2012, 09:24:39 am » |
|
Ikke noen kunklusjon, men LarsA fikk vel ut 260+ hk av en T4 på ca samme størrelse.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #127 på: april 03, 2012, 10:01:28 am » |
|
Endelig interessant påskelektyre! Takk Jee.
Hvor stort er minste diameter i innsugskanalen? Hvis vi går utifra at halsringen utgjør minste diameter med sine 46mm:
RPM=3300000 x Port dia x Port dia/Borr x Borr x Slag
Hvis vi legger oss på 88% av halsringen (gatemotor) så får vi 0,88x46 = 40,5mm
Turtall:3300000x40,5x40,5/105x105x84= 5844 omdr. Teoretisk så skal motoren peake på 5844 omdr. Du bekrefter at den peaker før så da kan vi anta at porten antakeligvis er mindre og sannsynligvis rundt 38.5 mm / 79,3% av 48mm = 5300 omdr.
Så til det interessante, vi har ikke BMEP så vi kan jo legge oss på realistiske 12,5 bar:
Formel:
HK = Displ x rpm x Bmep / 910
HK = 2,909 x 5300 x 12,5 / 910 = 211 hk (motorhk) Det sier du at den ikke har så da går vi ned på BMEP til 11.45 = 194 hk.
Noen som vil prøve seg på en konklusjon?
BB
Ser fort du ikke har satt deg inn i formlene... Når JPM skriver 88% så mener han av ventilen og ikke uten grunn, har du målt forskjellen på ventilens diameter og ventilsetets indre diameter?... Berger: Mente selvfølgelig to gassere, ikke noe midtmontert.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #128 på: april 03, 2012, 10:08:30 am » |
|
Ser fort du ikke har satt deg inn i formlene... Når JPM skriver 88% så mener han av ventilen og ikke uten grunn, har du målt forskjellen på ventilens diameter og ventilsetets indre diameter?... Berger: Mente selvfølgelig to gassere, ikke noe midtmontert. Jeg ser fort at du som vanlig hopper i det og skriver før du har lest deg ferdig. JPM, og andre, operer med faste tall for portdiameter i henhold til ventilens størrelse. Fra rundt 88% for en gatemotor og opptil 93% for en racemotor. 48mm er ikke minste diameter i porten vi diskuterer her og det som gjør dette interessant er at vi faktisk har tallene. Vi vet hva motoren bremser. Prøv deg frem med Jake Raby teorier og se hvor langt du kommer. Eller løft nesa og dra på en dyno dag hvor du får presentert teoriene og formlene bak. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #129 på: april 03, 2012, 11:12:02 am » |
|
Ser fort du ikke har satt deg inn i formlene... Når JPM skriver 88% så mener han av ventilen og ikke uten grunn, har du målt forskjellen på ventilens diameter og ventilsetets indre diameter?... Berger: Mente selvfølgelig to gassere, ikke noe midtmontert. Jeg ser fort at du som vanlig hopper i det og skriver før du har lest deg ferdig. JPM, og andre, operer med faste tall for portdiameter i henhold til ventilens størrelse. Fra rundt 88% for en gatemotor og opptil 93% for en racemotor. 48mm er ikke minste diameter i porten vi diskuterer her og det som gjør dette interessant er at vi faktisk har tallene. Vi vet hva motoren bremser. Prøv deg frem med Jake Raby teorier og se hvor langt du kommer. Eller løft nesa og dra på en dyno dag hvor du får presentert teoriene og formlene bak. -BB- Sorry, ja eg hadde ikke lest alt du skrev. Alt for rask til å hoppe ut å halshugge en liten feil i formel bruken. Men vis man ser på 46 halsringen som minste diameter så blir det vel feil å regne 88% av det? Det eg vil frem til er at denne motoren utfra din hypotese burde kunne levere veldig mye mer med bare litt porting. Men med så flotte fine porter som er på originale toppene så kan vel ikke proffene ha klart å tøyse dette til såpass?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #130 på: april 03, 2012, 11:24:01 am » |
|
Blir spennede å høre hva som skal til for å få Holmsen sin motor til å gå slik den burde. Jeg har mine teorier, men for å holde tråden fri for skrammel, holder jeg dem for meg selv. siden jeg ikke har erfaring til å bygge oppunder disse. (dette gjelder bare i denne tråden) :-)
Siden Stuskaen fungerer nå så håper jeg at dem som skal til Erik fremover og "bremse" motoren sin(e), holder denne tråden oppdatert med sine resultater og ikke gjemmer dem bort.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
RødeBaron
|
|
« Svar #132 på: april 21, 2012, 22:01:14 pm » |
|
Spennende saker idag Ja? blei nyskjerrig her.... Restultater?
|
|
|
Loggført
|
original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #133 på: april 22, 2012, 09:18:41 am » |
|
Har glemt å oppdatere. Holmsen sin motor ble prøvd med flere forskjellige fordelere uten noen endring.
Så å få den til under 4000 rpm ga jeg opp. Blir spennende å se hvordan den oppfører seg i bil.
Endelige bremsetall etter dysing og ca 30 grader fortenning ("ca" p.ga reimhjulet ikke har skalering. Prøvde også med 32 grader men dette ga mindre effekt)
21,8kg @ 4000 rpm 26,1kg @ 5000 rpm 22,5kg @ 6000 rpm 20,0kg @ 7000 rpm
Max hk 198 @ 5500 rpm
Lambda 0,84-0,89 hele spekteret.
Vi slet med mye ånding på motoren på de første pullene. Dette viste seg å forsvinne helt når den ble magret ut i registeret. Ble en litt aha opplevelse at dysing også kan ha SÅ mye å si på blow-by på stempelringene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #134 på: april 22, 2012, 12:18:16 pm » |
|
Virker som en veldig merkelig kam aksle, kanskje noe veldig unormal lobe senters tall eks? Ser jo hvordan ved 4000 rpm så har den bare rett over 120 hk også skyter den fort opp til nesten 200 ved 5500 og så daler allerede pent ned igjen. Ser også hvordan middeltrykket går fra rundt 9 ved 4000 rpm (dårlig fyllingsgrad) for så å skyte opp til 15 ved maks moment (ekstremt bra på en NA motor, sikkert resonansene som slår inn) for så å dale fort av til ca 11 bar. Virker jo som en veldig sær kam akslen med utrolig smalt turtall spenn, er vel ingen som lager så "dårlige" kamaksler? Kan vel ikke være satt nedi feil (en tann feil)? Hvor har de siste 50 hk blitt av?? Merkelig hvordan det av og til skal være så forvirrende.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #135 på: mai 08, 2012, 18:10:33 pm » |
|
To motorer til Har vært i benken. 1915 Til Erlend, Bug66. 48 EPC (IDA kopier), Wedgeport. Som kom ut med glimrende 162,5hk uten reim. 2275 monsteret til Finn Erik. MS230, Raptor kam, 51,5 IDA. Med vopping 212hk på 6500rpm uten reim. Det bor garantert mer i denne. Da Kina 009 og Biltema coil ikke ville mer på høyere turtall. Det pussige med denne motoren var at den ville gå fett, og ikke likte mer enn 29grader fortenning. Noe også Skinne konkluderte med på forrige dynorunde. Prøvde å leane den ut men da forsvant noe av effekten. Endte med lambda rundt 0,78-0,8 fra 3000 rpm og opp. Gratulerer så mye til begge to
|
|
« Siste redigering: mai 08, 2012, 18:17:44 pm av Jee »
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #136 på: mai 08, 2012, 19:42:51 pm » |
|
Kjempe Erik .. synes det høres bra ut .. 2275 èn må være kjemperesultat uansett.. 212 er meget bra for en suger ......
Mvh Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #137 på: mai 08, 2012, 20:00:26 pm » |
|
Erik, hva var resultatet på Finn Erik sin i benken til Skinne med ødelagt løfterforing?
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 2890
Bosted:
|
|
« Svar #138 på: mai 08, 2012, 20:01:05 pm » |
|
Kjempe Erik .. synes det høres bra ut .. 2275 èn må være kjemperesultat uansett.. 212 er meget bra for en suger ......
Mvh Erich
Er kjempefornød med dagen hos Erik i dag. Biltemavarene leverte nesten helt til døra.. hehe 212 er bra i den strenge benken til Erik Bestille meg "rett" tenningsdeler nå, så er vi der Finn-Erik
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 2890
Bosted:
|
|
« Svar #139 på: mai 08, 2012, 20:02:02 pm » |
|
Erik, hva var resultatet på Finn Erik sin i benken til Skinne med ødelagt løfterforing?
219,8 hk med ødelagt løfter
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #140 på: mai 08, 2012, 20:46:07 pm » |
|
Fikk du ikke et pull på 242 eller noe hos skinne før løfteren røk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #141 på: mai 08, 2012, 20:48:36 pm » |
|
På Jordet ?? Hvet dere hva som menes med gåen løfterforing .... altså en foring satt inn i løfterhullet pga.slitasje .. ofte i alu/bronsje.. Fikk gjort dette i 1994 i England og da som en" ONE OFF".. PGA matrialet i AS 41 /AS21 be disse satt inn .. Gjorde dette fordi min FK 89 hadde så mye køft at den slet blokken .. AS 41 ... v/8000 o/min ga den opp .. Om dere vet dette så ok .... kjør på ..
Til JEE : min motor ble testet på en Stuska.. Vannpumpa ga opp på 486,5 HK -....... Mvh
Mvh Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #142 på: mai 08, 2012, 20:53:02 pm » |
|
På Jordet ?? Hvet dere hva som menes med gåen løfterforing .... altså en foring satt inn i løfterhullet pga.slitasje .. ofte i alu/bronsje.. Fikk gjort dette i 1994 i England og da som en" ONE OFF".. PGA matrialet i AS 41 /AS21 be disse satt inn .. Gjorde dette fordi min FK 89 hadde så mye køft at den slet blokken .. AS 41 ... v/8000 o/min ga den opp .. Om dere vet dette så ok .... kjør på ..
Til JEE : min motor ble testet på en Stuska.. Vannpumpa ga opp på 486,5 HK -....... Mvh
Mvh Erich
Jeg er usikker på om det er foringen som er årsaken til at løfteren gav opp. Her er det "halen" på løfteren som løsnet, altså på støtstang siden...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
|
« Svar #143 på: mai 09, 2012, 23:10:11 pm » |
|
212 og 219 er vel ganske likt. Om det ikke er gjort store ting med motoren så ville dette være innenfor en normal feilmarginen. Er benken da streng, eller faktisk ganske lik andre benker?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #144 på: mai 09, 2012, 23:48:03 pm » |
|
219 med 7 fungerende ventiler
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #145 på: mai 12, 2012, 23:52:24 pm » |
|
Stor fremgang med benken i dag. Mr Knasten tok turen opp for å montere opp en modifisert megasquirt boks til logging av Nm, hk, turtall osv. Etter litt kobling, kløing i hue, en mc Donalds meny... funket det. Full live view og logg funksjon. Hatten av for denne mannen Grafen er tatt rett ut fra logview når vi bremset en 1600 med polerte innsug og eksoskanaler som eneste mod. + 1 5/8 header
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #146 på: mai 13, 2012, 08:11:33 am » |
|
Hurra!
Dette er flotte saker!
Merkelig at dette DIY prosjektet skal være så spennende. Det står jo en drøss forskjellige andre benker rundt om i landet, de er jo lite spennende i forhold.
Men det er vel litt fordi det nå er en vi i miljøet kjenner som har denne stående og som vi vet kan våre motorer, samtidig som det er en super hyggelig og hjelpsom kar også.
Hatten av for Erik og hjelpere. Denne regner jeg med at vi får mye glede av fremover. Både for tilskuere (live og på nett) og for de som får bremset sine motorer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
| UMBINC |
Seniormedlem
Innlegg: 285
Bosted: jessheim
|
|
« Svar #147 på: mai 13, 2012, 20:51:54 pm » |
|
squirtsession
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #148 på: mai 13, 2012, 20:54:40 pm » |
|
den eksosen hang slappt
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #149 på: mai 13, 2012, 21:45:19 pm » |
|
Flott ... ser bra ut , samarbeid er tingen .Kjekt å se at benken nærmer seg dette århundre .. Mvh Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|