Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #420 på: juli 30, 2011, 12:20:21 pm » |
|
Det tror jeg blir bra å få på eivind.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #421 på: juli 31, 2011, 17:18:06 pm » |
|
Har nå kommet hjem etter to uker ferie. Kåre Andersen kommer innom Putte's garasje i morgen for å få montert på CSP oljepumpelokk med trykkventil. Dette vil nok løse problemet med for høyt oljetrykk.
CSP lokk og H&R 10 mm spacere er montert. Prøveturen må vente til i morgen. Er spent på resultatet. Takk til Kåre som stilte opp i Putte Garasjen!
|
|
« Siste redigering: juli 31, 2011, 17:45:40 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
|
« Svar #422 på: juli 31, 2011, 21:43:47 pm » |
|
KONGE!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #423 på: august 04, 2011, 16:23:49 pm » |
|
Siste update: Putte ble henta av Andersen Racing på tirsdag. Sliter med falskluft som gjør at motoren ruser seg opp til 3.500-4.000 rpm på tomgang. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,37575.0.htmlSå nå er den tilbake til Spydeberg for å utbedre feilen. Håper ikke det er en stor jobb slik at SCC ryker.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #424 på: august 04, 2011, 23:48:51 pm » |
|
aha. Morten i garasjen observerte putte bakpå en sånn bil. Får vel satse på at det bare er å få skrudd til innsugene eller noe slikt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #425 på: august 05, 2011, 00:02:51 am » |
|
Har vært hos Kåre i dag å fått skrudd ut motoren av Putte. Demontert gassere, innsug og toppene for å inspirere de nærmere. Toppene virker trutte og fine. Men gasserene lekker når vi fyller traktene med vann. Så jeg håper at det er her feilen ligger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #427 på: august 05, 2011, 06:51:18 am » |
|
Du er snill du Anders!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #428 på: august 05, 2011, 09:24:31 am » |
|
Hvordan gikk det med oljetrykket nå da? Lykke til, lenge igjen til scc.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #429 på: august 05, 2011, 09:30:00 am » |
|
Hvordan gikk det med oljetrykket nå da? Lykke til, lenge igjen til scc. Oljetrykk ved oppstart (kald motor, tomgang) 4-4.5 bar. Varm motor og tomgang ca. 1,5-2 bar. Max oljetrykk ved pådrag 6 bar. Så oljetrykket ble perfekt etter å ha montert csp oljepumpelokk med ventil/retur.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #430 på: august 05, 2011, 10:07:13 am » |
|
CSP oljepumpe lokket er laget med "sikkerhetsventil" for å redde oljefilteret i kaldt vær. Det er ikke ment for den jobben det blir brukt til her. En mer fornuftig "nødløsning" hadde nok vært å montere justerbart fremre oljestempel, da kan man justere olje trykket fra utsiden, og delen koster ca 200,-, største fordelen er at siden justeringen sitter i enden av olje systemet vet man kanalene er åpne og i full funksjon om man klarer å justere trykket man ser på instrumentet derifra.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #431 på: august 05, 2011, 10:17:04 am » |
|
CSP oljepumpe lokket er laget med "sikkerhetsventil" for å redde oljefilteret i kaldt vær. Det er ikke ment for den jobben det blir brukt til her. En mer fornuftig "nødløsning" hadde nok vært å montere justerbart fremre oljestempel, da kan man justere olje trykket fra utsiden, og delen koster ca 200,-, største fordelen er at siden justeringen sitter i enden av olje systemet vet man kanalene er åpne og i full funksjon om man klarer å justere trykket man ser på instrumentet derifra.
Men uansett så har jo problemet løst seg ved å bruke dette CSP lokket. Da har man jo også sikret seg for å slippe oljetrykk over 9 bar som kan knekke oljefiltere, og evt. slanger. NB! Når vi byttet til CSP oljepumpelokket så la vi på pakningssement. Dette medfører til noe lavere oljetrykk.
|
|
« Siste redigering: august 05, 2011, 10:29:18 am av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #432 på: august 05, 2011, 10:34:20 am » |
|
Hva er grunnen til st en nybygd motor har 9bar trykk? Min nybygde har bra med trykk (60psi på maks) og det er jo halvparten? Må være noen trange klaringer ?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #433 på: august 05, 2011, 10:41:26 am » |
|
Hva er grunnen til st en nybygd motor har 9bar trykk? Min nybygde har bra med trykk (60psi på maks) og det er jo halvparten? Må være noen trange klaringer ?
Eksakst hvorfor kan jeg dessverre ikke svare på. Dette fordi jeg er newbie når det gjelder luftkjølt vw motorer. Men en av grunnene er pga den store oljepumpa og at vi brukte pakninger som tilsvarer 80grams papir i tykkelsen. Mindre klaring; Høyere trykk. Kåre Andersen kan sikkert forklarer dette bedre/mer riktig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #434 på: august 05, 2011, 11:05:27 am » |
|
Min forrige motor som Kåre bygde, blåste filteret ved oppstart før jeg hentet den. Når jeg hentet bilen dagen etterpå, var den nede i 2,5 psi ved 110C og oppe i 5-6 psi ved kaldstart. Tror ikke han gjorde annet enn å sette på HP1 filter. Hadde aldri noen problemer med det, bortsett fra en gang at pakningen til filteret ble blåst litt ut. Skrudde av filteret, gjorde rent og monterte igjen.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #435 på: august 05, 2011, 11:06:38 am » |
|
hva slags viskositet brukes på olja?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #436 på: august 05, 2011, 11:16:48 am » |
|
Min forrige motor som Kåre bygde, blåste filteret ved oppstart før jeg hentet den. Når jeg hentet bilen dagen etterpå, var den nede i 2,5 psi ved 110C og oppe i 5-6 psi ved kaldstart. Tror ikke han gjorde annet enn å sette på HP1 filter. Hadde aldri noen problemer med det, bortsett fra en gang at pakningen til filteret ble blåst litt ut. Skrudde av filteret, gjorde rent og monterte igjen. FRAM HP1 filter har alltid vært i bruk på motoren. Før og etter csp lokket. 20-50 mineralolje
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #437 på: august 05, 2011, 11:20:07 am » |
|
Jeg bruker den olja som står nærmest kvikk lunsjen på Shell. Kanna er blå-grønn (10W40) kr. 699.- for fire liter.
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #438 på: august 05, 2011, 12:12:27 pm » |
|
20W50 gir jo slike symptomer på en frisk kald motor. 10W40 evt 15W40 er vel ett bedre valg på en motor som klaringer er i orden på.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #439 på: august 05, 2011, 16:39:15 pm » |
|
20W50 gir jo slike symptomer på en frisk kald motor.
Det er kanskje litt variabelt? Jeg har ikke slike symptomer på min...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #440 på: august 05, 2011, 17:12:03 pm » |
|
Hvordan gikk det med oljetrykket nå da? Lykke til, lenge igjen til scc. Oljetrykk ved oppstart (kald motor, tomgang) 4-4.5 bar. Varm motor og tomgang ca. 1,5-2 bar. Max oljetrykk ved pådrag 6 bar. Så oljetrykket ble perfekt etter å ha montert csp oljepumpelokk med ventil/retur. Har du 30 pumpe? Nei ved så høyt trykk er ikke problemet løst, 3 ganger høyere trykk enn normalt på tomgang og ca dobbelt så høyt trykk ellers er verken fornuftig eller nødvendig, taper jo bare krefter og går forbi olje kjøleren.. Hør på JHU fiks dette skikkelig, og som eg har sagt før, en motor full av jern spon kan gjerne ha et fast kilt oljetrykk stempel... Å bruke 20w50 olje på en nybygget motor eg jo også helt unødvendig, med brukere sjeldent over 10w30 i varme Las vegas til og med.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #441 på: august 05, 2011, 17:22:51 pm » |
|
Hvordan gikk det med oljetrykket nå da? Lykke til, lenge igjen til scc. Oljetrykk ved oppstart (kald motor, tomgang) 4-4.5 bar. Varm motor og tomgang ca. 1,5-2 bar. Max oljetrykk ved pådrag 6 bar. Så oljetrykket ble perfekt etter å ha montert csp oljepumpelokk med ventil/retur. Har du 30 pumpe? Nei ved så høyt trykk er ikke problemet løst, 3 ganger høyere trykk enn normalt på tomgang og ca dobbelt så høyt trykk ellers er verken fornuftig eller nødvendig, taper jo bare krefter og går forbi olje kjøleren.. Hør på JHU fiks dette skikkelig, og som eg har sagt før, en motor full av jern spon kan gjerne ha et fast kilt oljetrykk stempel... Å bruke 20w50 olje på en nybygget motor eg jo også helt unødvendig, med brukere sjeldent over 10w30 i varme Las vegas til og med. Trodde dette var bra jeg.. 4-4,5 bar ved oppstart av kald motor og 1,5-2 bar ved tomgang på varm motor 4 bar ved 3-4000 rpm. og maks 5-6 bar ved aks./pådrag Vedr. jernspon i blokka så kan jeg ikke svare på dette. Her må Kåre Andersen svare for meg. Her må jeg få Kåre Andersen til å svare for meg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #442 på: august 05, 2011, 17:29:24 pm » |
|
litt av poenget her er at csp lokket ikke er til for å konstant redusere trykket, bare for å redusere trykket ved kald motor. En konstant påkjenning på lokkets reduksjonsventil vil med tiden svekke den og man får gradvis høyere oljetrykk..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #443 på: august 05, 2011, 17:35:39 pm » |
|
Slik jeg har lest det ut ifra CSP katalogen. Så fungerer oljepumpelokket med ventil slik at trykk over 9 bar blir sendt i retur inn i blokka. Trykk under 9 bar blir vel da ikke påvirket?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #444 på: august 05, 2011, 17:38:15 pm » |
|
hvorfor er da trykket blitt mindre etter konverteringen?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #445 på: august 05, 2011, 17:42:21 pm » |
|
Vi la på nye pakninger, og pakningssement. Dette medfører til noe lavere oljetrykk. Men som jeg har tidligere skrevet er jeg "noob" på luftkjølt vw motor. Så jeg må nok ha hjelp fra Kåre Andersen til å svare på dette spm.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #446 på: august 05, 2011, 22:11:48 pm » |
|
Som eg skrev på noen sider tilbake så slipper csp lokket trykker over 5.5-6 bar, stemmer godt med at du får maks trykk på 6 bar. Hvis du tenker den gamle regla om at 1 bar er bra til 1000 rpm osv så gjelder den 10 psi per 1000 rpm og 1 bar er 14.5 psi... Kåre må veldig gjerne komme å fortelle/svare.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #447 på: august 05, 2011, 22:20:46 pm » |
|
Med fare for å gjenta meg selv; Men slik jeg skrev over har jeg forstått det slik at CSP lokket returnerer alt trykk over ca. 9 bar, Ikke ved 5.5-6 bar slik du skriver. Men jeg har tatt feil før, å er en første til å beklage hvis jeg tar feil igjen. begrenzt den maximale öldruck auf ca. 9 bar begrenser den maksimale oljetrykket til ca 9 bar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #448 på: august 05, 2011, 22:23:28 pm » |
|
Da er det extra mellomrom mellom lokk og pumpe som har begrenset trykket og ikke lokkets reduksjonsventil?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #449 på: august 05, 2011, 22:26:05 pm » |
|
Da er det extra mellomrom mellom lokk og pumpe som har begrenset trykket og ikke lokkets reduksjonsventil?
Korrekt! Det har nok også hjulpet at filteret har blitt kjørt inn og at motoren har blitt brukt noen timer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|