mai 02, 2024, 23:31:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vært på eu med 1302en!  (Lest 4623 ganger)
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« på: oktober 21, 2013, 14:05:19 pm »

Hei! Var på eu med bilen idag. Fikk disse anmerkningene!
2: Løs/mangelfull klamring begge forran
2: Bremseslange skadet høyre bak
2: Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel større enn 30% av høyest verdi foran
2: Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyeste verdi venstre bak
2: Fjærnlys feil innstilling
2: Nærlys feil innstilling
2: Dekkskade foran og bak
2: Ulyd i hjullager forran høyre

Så hehe, jeg vet at bilen har stått lenge så er klar over at jeg må gå over bremser, men er det noen som har tips? Alt tas imot med kjempe takk! Osteaktig Og er det noen som kan forklare meg hva de mener med klamring forran?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 21, 2013, 14:11:18 pm »

Bremseslange sitter festet med to klips der den går fra karosseri til fjærbein. Ett på kaross, og ett på fjærbein.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 21, 2013, 14:17:59 pm »

Er det det de mener med klamrer ?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 21, 2013, 14:43:53 pm »

-skift dekk
-nye hjullager framme
-få verkstad til å justera lys.eller søk på nettet for å finna forklaring til korleis du gjer da sjølv
-skift alle bremseslangar og fest dei skikkelig(klamring/klips)
-gå over bremser bak og framme

når da gjeld bremsane må du ivertfall av med trommlane. sjekk etter svetting frå bremsesylindarane. ved tegn til da, skifter du ut dei som lekker. bak sjekker du for lekkasje frå navet. pleier ofta lekka girolja ut på bremsene frå simringen i senter. ved antydning til da må du skifta pakningar og simring i navet der. OG dersom da har lekkt enten olja eller bremseveska kjøper du nye bånd. dei er billige. du bør kanskje kjøpa nye uansett. i tilleg må du vaska trommlane dine og varma dei med propan og tørka dei heilt til filla du tørker med ikkje lenger får med seg noko(vesker trekker inni trommlane,og kjem ut når da blir varmt) dersom tromlane er veldig ujavne bør du få dreia dei eller kjøpa nye.
har du skjever framme ligger oftast problemet i kalipprar som har grodd fast. skru av kalipperen, bruk ei vannpumpetong og hold fast eine stempelet inn mot kalipperen. sett trykkluft inn der bremserøyret gjekk og blund igjen. vask stempelet og sylindaren, plukk ut pakningen og kontroler om den er morken eller skada, kjøp reppsett isofall. vist ikkje, puss ned rust i sylindar og stempel med sånn mattefille/3m pad/scotch brite eller ka da heiter. smør opp igjen begge deler med bremsesylinderpasta og sett inn igjen med ny eller gammal pakning alt etter som. sjekk at støvtettningen er heil. roter stempelet så da stemmer med skrikeplata til klossen. gjenta på andre stempelet og andre kalipperen og du er i mål. hugs å lufta skikkeleg etterpå, og juster ut bånda på trommelen i fleire omgangar. pump minst 20gongar og juster ut igjen, pump 20gongar og juster ut igjen etc. heilt til da ikkje lenger går meir. so tester du bilen på grus og slepper rattet. den skal bremsa snorbeint. ellers må du justera ein og ein trommel til da er bra. masse tekst håpar du får noko fornuft ut av da
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 21, 2013, 14:56:41 pm »

Det bør være en selvfølge, men nevner det allikevel: Tenk HMS på privaten og. Ikke la bilen stå på garasjejekken mens du jobber.  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 21, 2013, 15:39:23 pm »

Tusen takk for svar! Og hehe jeg pleier og ha den på bukker når jeg jobber Rekker tunge
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 21, 2013, 16:35:14 pm »

Steike. Solid svar tistlo. Takker på vegne av meg selv og flere for at du øser litt kunnskap over på oss vanlig dødelige også Glad
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 21, 2013, 17:01:33 pm »

du finner samme infoen i kva som helst for ei verkstadhåndbok du har liggande, så detta er ikkje akkuratt noko heksakunst:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 21, 2013, 19:44:29 pm »

Kan få lov å komme på etterkontroll hos meg Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 21, 2013, 19:51:42 pm »

Jasså? Rekker tunge Noe spesiell grunn du tenkte på eller? Glad
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 21, 2013, 19:57:42 pm »

Ikke annet at gammal vw er gøy. Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #11 på: oktober 21, 2013, 22:44:02 pm »

Hehe, helt enig! Gleder meg til å komme litt inn i det nå, og få ordnet opp i denne gamle bilen! Forresten en ting til og det er at bilen rister noe vannvittig med engang jeg kommer opp i 70km/h, kan dette være hjullageret? Eller dårlig dekk? Er ikke lite luft i dem, men har hørt de kan bli deformert hvis de står lenge..
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 22, 2013, 06:22:45 am »

Hjula er blitt urunde og/eller må ballanseres
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 22, 2013, 06:45:35 am »

Hjula er blitt urunde og/eller må ballanseres

Hjula kan sikkert ha sin del av skylden, men det er nok den gamle klassikeren med utslitte foringer rundt om på forstillinga også tenker jeg  Blunker
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 22, 2013, 07:11:41 am »

det samme gjorde 1302`n min når jeg fikk den. men den hadde jo spissing på forhjulene på 1,5 cm. skal väre ca 1 mm.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #15 på: oktober 22, 2013, 07:51:06 am »

Hehe, ser ut som at dekka kan ha sine årsaker da, jeg skal uansett bytte de så får satse på at det gjør noe for seg. Tror ikke det er noen foringer, for da hadde jeg vel hørt det klunke?
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 22, 2013, 20:30:28 pm »

De indre foringene på bærearmene kan med fordel byttes til massive. De originale er laget med hull/svekkinger på to sider. På 1303 kom det massive foringer. De skal passe rett inn på 1302
Loggført
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #17 på: oktober 30, 2013, 21:46:55 pm »

Hei!
Har ikke fått skrudd av ennå pga av bygging av "garasjetelt" og plassere den andre bilen i, men har snurra litt på fremhjula og det kommer en sånn lyd fra begge sider som jeg ikke helt klarer og forklare, men litt sånn slipe lyd, dette er vel tegn på at klossene i calippern ligger inn på?
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 31, 2013, 06:12:34 am »

Klossene skal ligge inntil. Klarer du lett å sveive rundt hjulet med hånda, er det ok.
Loggført
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #19 på: oktober 31, 2013, 08:25:22 am »

Okei, for det kan jeg Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #20 på: oktober 31, 2013, 09:02:19 am »

Hei!
Har ikke fått skrudd av ennå pga av bygging av "garasjetelt" og plassere den andre bilen i, men har snurra litt på fremhjula og det kommer en sånn lyd fra begge sider som jeg ikke helt klarer og forklare, men litt sånn slipe lyd, dette er vel tegn på at klossene i calippern ligger inn på?

hvis den lyden er litt metallisk, kan det enten være en stein eller noe som ligger mellom kloss og skive, eller at klossene rett og slett er slitt ut, så bakplata ligger innat skiva
Loggført
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #21 på: oktober 31, 2013, 15:11:33 pm »

Okei, får bare skru opp, skivene er helt strøkne hvertfall, men bilen har stått en god stund(ubestemmelig tid), skjønt at bremsene pleier og sette seg på disse bilene da, kan dette ha forekommet kanskje? Siden det er såpass stor forskjell i bremsekraft forran og bak
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #22 på: oktober 31, 2013, 21:00:58 pm »

Husk at det er to sider av en bremseskive ;-)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #23 på: november 01, 2013, 11:30:08 am »

Hva mener du? Rekker tunge
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #24 på: november 01, 2013, 12:03:43 pm »

Mange ser bare yttersiden av skiva, ikke baksiden inn mot fjærbeinet Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #25 på: november 01, 2013, 12:33:07 pm »

Haha, ja det sant!
Loggført
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #26 på: november 01, 2013, 14:41:06 pm »

Er det det de mener med klamrer ?

Jepp. Bremserør skal ikke være løse, slik at de kan ligge og riste/gnage (med tynnere gods og brekkasje som følge).
Og slanger som kan gnage på kanter o.l. skal forsterkes med gummi eller lign. (Men på bobla er det vel ikke noe som kan komme i kontakt!?)  Glad
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #27 på: november 02, 2013, 13:07:58 pm »

Takk for svar Osteaktig
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!