mai 04, 2024, 01:02:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fjerne bunnplata på rammehovudet  (Lest 26351 ganger)
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #60 på: juni 26, 2008, 12:23:02 pm »

Var det bunnplata som rammet hodet, eller hodet som rammet bunnplata. Er i vært fall inponert over insatsen, her er det full guffe skjønner jeg.
Kunne ikke dy meg for et svar selv om jeg ikke har drukket kveryyl i dag he,he.

Et lite råd. Rammehode skal vel sveises i passform/mal, selvfølgelig svært viktig med rammemål og presisjon her. (Målsetting og ramme mål finnes nok fra fabrikken.) All sveising lager varme og krymp, slik at arbeids stykket forandrer seg underveis og det vil trolig blandt annet, skje her.
Noen ganger er det lurt å lage passform som låser, før en river. Førøvrig må vel forstillinga være slik at det går an å justere den inn i etterkant. Hadde en Horch 4 hlulsvinger en gang osv.

Mitt råd er, ta kontakt med et autorisert karoseriverkstad, gjerne et eldre VW. verksted med kar.avd. Fortell hva du har gjort å spør om løsningen.
« Siste redigering: juni 26, 2008, 15:28:30 pm av svenole » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #61 på: juni 26, 2008, 13:25:37 pm »

pluss det enkle faktum at det er FORBUDT å sveise i bærende kontruksjoner dersom man ikke er autorisert...

Kan det være så vanskelig å få denne infoen til å gli inn....
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #62 på: juni 26, 2008, 13:59:42 pm »

En liten digresjon. For min del er jeg glad for at det kommer adskilte kjørefiler med midtrabatt etter hvert.     Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #63 på: juni 26, 2008, 14:02:44 pm »

1. Kva er gigg?
2. Har vell allerede sagt att DET IKKJE ER EG SOM SKAL SVEISE.
Kan du gi meg et enkelt og greit svar, på et offisiellt norsk skriftspråk, på hvorfor du med dine 15 år tror du vet dette bedre enn andre med lang erfaring i denne hobbyen?  
3. Har aldri sagt att eg veit dette bedre enn nokon andre, men att ein så "vanleg" ting som å sveise skal vera så risikofult viste eg ikkje.. men eg er fullt klar over att metall vert varmt og krymper, som gjer att platene vert skjeive. Derfor skal ein berre sveisa litt og litt, om eg ikkje hugsar feil.
4. Nok ein gong gjentar eg: Det er KUN den plata under rammehovudet som skal sveisast, ikkje heile driten.
5. Det er ein eks autorisert-vw verkstad i bygda: http://www.bilskadevoss.no/
6. Dei er DYRE.
7. Pappa er gratis, i denne sammenheng.
8. Veit att det er verdt pengane å få dette gjort skikkelig.
9. Dei har L A N G venteliste.
10. Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #64 på: juni 26, 2008, 14:05:14 pm »

Bortsett frå korleis ein staver ordet som eg ville uttalt Fåreløpikt eller Fåreløbi, men det får verta ein an sak Rekker tunge

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=forel%F8pig&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #65 på: juni 26, 2008, 14:07:46 pm »

Takk, då lerte eg litt grammatikk i dag og.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #66 på: juni 26, 2008, 14:16:24 pm »


, som gjer att platene vert skjeive.

det er de tidligere nevnte restspenningene "in action"
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #67 på: juni 26, 2008, 14:27:56 pm »

Lerer forsatt ting, eg Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #68 på: juni 26, 2008, 14:54:05 pm »

Da har jeg rettet gjigg til passform/mal. Da jeg er litt usikker på rettskrivninga av dette ordet.  Resten burde være forståelig. Men passform er ikke et dekkende ord. Forøvrig har jeg veritas autorisering når det gjelder sveising, det betyr offentlig tilatelse til å sveise blandt annet konstuksjoner som krever kvalites og kontrol/sikring. Det er som andre fag et kunskapsområde med utdannelse.
Ps. Det er ikke uten grunn at konstruksjonen blandt annet er helsveiset. Vil faktisk si at endring på 10,ende deler i mm. har betydning for kjøretøyets egenskaper. Biltilsynet vil nok stille med gratis veiledning i denne saken vil jeg tro.
« Siste redigering: juni 26, 2008, 15:30:06 pm av svenole » Loggført
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #69 på: juni 26, 2008, 15:08:14 pm »

hmm, er ikke enkelt dette nei...

Men Svenole mener nok jigg, noe en bruker når en sveiser, gigg er noe helt annet.

Fjoslukt var/er en fyr som ville fikse rust i rammehodet med poppnagler og tectyl. Andre lure forslag som å fikse knekt drivaksel med gjengestang hadde han også, men som Karman skriver, problemet der var at han nektet å høre på råd, men heller ville krangle med 200 stykk til han fant 1 som sa "gjør som du vil fordi vi er lei av å høre på det du sier da du ikke følger rådene" og da gjorde han det slik. Ble vel utestengt fra det forumet til slutt mener jeg å huske da hans løsninger satte hans eget og alle han så på veien liv i fare, han begynte å slenge med leppa til dem som vet hva dem prater om osv. Ble som "luringen" som var for tøff til å bruke bukker når han skulle skru under bilen på grusen, ingen som hørte noe mer fra han på det forumet...

Men ja, jeg har fått med meg at du skal bytte bunnplata på ramemhodet, ikke kappe av hele greia og bytte det. Skulle du ha byttet hele greia, så må du ha en jigg og den jobben må gjøres av noen med autorisasjon til å gjøre en slik jobb skal lover og regler følges. Men det å ikke følge lover å regler når det kommer til å bytte en bærende konstruksjon er vel så dumt som ting kan få blitt dumt. For blir det ikke sveist ordentlig (gjennombrenning osv), kan bilen klappe sammen. Blir det sveist ordentlig, men bare litt skjevt som følge av at en ikke bruker jigg, så har du en bil som ikke kjører slik en bil skal kjøre, ikke retter seg opp etter sving, ikke holder seg på veien når du kjører i en hump osv.

I denne tråden har du blitt fortalt av folk som kan sveise og vet hva dem prater om at dette ikke er noe hvem som helst sveiser på selv. Ja, ett ordentlig verksted som er autorisert koster penger, ventetid er det også, men du er 15, så haster ikke så mye Blunker

Men igjen, ja, jeg har sett at du faktisk ikke skal bytte hele rammehodet, men plata under. Jeg ser det og jeg ser at folk som vet hva dem prater om sier til deg at dette bør du tenke deg godt om før du gjør noe med. Jeg kan ikke si med sikkerhet om dem har fått med seg at det er plata, men den plata er også en del av rammehodet på bilen din. Ting kan slå seg når du sveiser, riktignok bør det være tykt nok stål igjen i rammehodet ditt til at det ikke skjer, men er rust der det er noe stål igjen, så hvem vet? Ikke du, og jeg ser mange navn i denne tråden jeg ikke hadde gjort som du gjør nå, sette opp 10 punkter for å argumentere mot når dem, selv om du fremhever at det er plata, sier det dem sier da de vet hva dem prater om etter mange års erfaring. Du har fått råd av en har jeg har betalt penger for å få fikset lignende problemer på den ene av mine biler for ett par år siden, men du hopper også over det denne personen sier til deg.

Lureste nå er å gjøre som Svenole sier, ta kontakt med osv, for å høre hva dem sier om det som alt er blitt gjort, fjernet den del av en bærende konstruksjon på bilen din og om dette er noe din far kan sveise og fikse for deg. For treffer du riktig mann når du skal ha skilter på bilen din og denne personen ser at det er sveist i rammehodet, så gjelder det å ha papirene i orden vil du ha skilter på bilen.

Så Tistlo, når flere av dem som har litt problemer med dialekt, andre med kunnskaper nok til å ha sveist opp ett 10-talls biler av dem som er her inne osv, gir deg råd, hør på dem for det er en grunn til at dem skriver det dem skriver.
Loggført

---
Mvh Rabben
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #70 på: juni 26, 2008, 16:23:35 pm »

Må vel nesten sei takk for bra svar Glad

Eg kan slå fast att eg på ingen måter har overhøyrd det folk har sagt, sjølv om det virker sånn..
Eg driv og å undersøker litt, om kven som kan påta seg dette arbeidet..
Skal kontakte bilskadesenteret og diverse andre...

Jigg er ikkje det eit sånt stativ eller noko??

Har vel kanskje god tid på meg, ja Glad

Fekk sandblåst litt i går, så eg skal legga inn bilder av der rusta er(som viser bedre nå)  Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #71 på: juni 26, 2008, 17:18:28 pm »

God bunn plate i Stavanger 1500,- (1966 mod)
Mvh


host, kremt!
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #72 på: juni 26, 2008, 17:26:09 pm »

Her er nokon bilder som kanskje viser ting litt bedre, enn dei forrige 12 bilden eg posta her.

(Trykk for å sjå dei større..)







Nokon fleire meiningar? Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #73 på: juni 26, 2008, 17:28:44 pm »

God bunn plate i Stavanger 1500,- (1966 mod)
Mvh
host, kremt!

Som nevnt før, så vil eg helst restaurera 1 og samme bil, men vilst eg ikkje får fiksa opp rammehovudet så vert jo dette løsningen Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #74 på: juni 26, 2008, 17:31:06 pm »

.


* eatingpopcorn.jpg (12.55 KB, 45x46 - vist 322 ganger.)
Loggført
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #75 på: juni 26, 2008, 17:42:48 pm »

 Osteaktig  Osteaktig  Osteaktig

Den passet bra
Loggført

---
Mvh Rabben
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #76 på: juni 26, 2008, 17:45:03 pm »

...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #77 på: juni 27, 2008, 09:48:33 am »

Jeg var ung,
og visste aaaaalt
- lo av det som ble fortaaaaalt...osv

 - Jahn Teigen

 Gliser
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #78 på: juni 27, 2008, 09:57:16 am »

God bunn plate i Stavanger 1500,- (1966 mod)
Mvh


host, kremt!

x 2
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #79 på: juni 27, 2008, 09:58:09 am »

.

 Osteaktig  Osteaktig  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #80 på: juni 27, 2008, 10:17:44 am »

Ut ifra bildene du la ut er gjenværende del av ramme hodet nokså fullt av krokan.... Det er nok mere en bunnen av rammehodet som må byttes...... I og med at forstillingen festes i denne delen vil den minste skeivhet her bli mye større ute ved hjulene. Men alt dette vet du tydeligvis...

Alt kan jo repareres, av folk som kan det. DU er IKKE en av dem, mulig faren din kan sveise, men hvis han ikke har nevnt noe om gjigg og kryssmåling bør han ikke tukle for mye med dette heller....

Mitt tips er å bytte bunnplate, trafikksikkerhet bør telle mere enn affeksjonsverdien på rust!

Endel her nevner Fjoslukt, med god grunn, han hadde nemlig også trekt nattmössan godt nedover øynene..
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #81 på: juni 27, 2008, 10:47:14 am »

Å Byte bunnplate er siste ting eg gjer, så eg vil heller prøva å reparare dette. Vist pappa skal gjera det, må han bearbeidast ei stund og eg må setta han inn i situasjonen, og så er det jo det om eg skal leverer heile driten inn til bilskadesenteret...

Har tenkt å ta nokon mål, og eg lagde ein tegning på paint som viser der eg har tenkt å måla, men eg det fleire strekningar som bør målast opp, før noko vert gjort Hæ


* Ramma5.jpg (103.17 KB, 800x600 - vist 186 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
FUSENTAST
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted:


Trønder i eliksir


Vis profil
« Svar #82 på: juni 27, 2008, 10:51:53 am »

Uten å ha for stor innsikt i hverken arbeidet som er gjort, dine kunnskaper eller hva som kan gjøres...så tror jeg at de innspill du har fått stort sett går i retningen; STOPP. FINN NOE SOM IKKE HAR DE DEFORMASJONENE, HVIS DU HAR TENKT Å HA DETTE UTPÅ VEIEN IGJEN....

Men jeg har jo tatt feil før jeg da....
Loggført

SCREWDRIVER #1
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #83 på: juni 27, 2008, 10:59:40 am »

Er ingen deformasjoner, men kan se sånn ut f.eks. ved venstre side av napoleonshatten, men etter att bildet vart tatt, har det blitt banka flatt og beint igjen. Og så er jo bildet tatt i litt vinkel, vist det har noko å sei..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #84 på: juni 27, 2008, 11:00:50 am »

Det blir mye syt her nå Tistlo, men jeg kan heller ikke i beste i beste mening forstå hvorfor du ikke vil svi 1500,- på en kurant bunnplate som ikke trenger sveising? Har den røtne flyndra di affeksjonsverdi?  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #85 på: juni 27, 2008, 11:10:24 am »

Ja den har igrunn det.. det er jo tross alt ein del av den orginale bilen, så vist eg bytter den vert ikkje bilen orginal lenger, men dette betyr tydligvis lite for folk..
Ein an ting som kan nevnast er att eg allerede har kjøpt inn nye golvplater.. men dei er vel salgbare..
og ein tredje ting er att det er eit stykke til stavanger..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #86 på: juni 27, 2008, 11:14:23 am »

Ja den har igrunn det.. det er jo tross alt ein del av den orginale bilen, så vist eg bytter den vert ikkje bilen orginal lenger, men dette betyr tydligvis lite for folk..
Ein an ting som kan nevnast er att eg allerede har kjøpt inn nye golvplater.. men dei er vel salgbare..
og ein tredje ting er att det er eit stykke til stavanger..

Jeg tror nok originalitet betyr mye for mange, så sant det er oppnåelig innenfor rimelighetens grenser. Valget mellom originalitet/sikkerhet burde være enkelt.  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #87 på: juni 27, 2008, 11:27:30 am »

Er ikkje dei nye bunnplatene dine uoriginale, då?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #88 på: juni 27, 2008, 11:31:04 am »

Jo det er dei, men eg tenkte meir på resten av chassiset...

Er det forresten lovlig å byte den chassis-nr plata?? altså kappe den ut og sveise den inn på ei an bunnplate, eller er dette noko man gjer i all hemmelighet Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #89 på: juni 27, 2008, 11:32:56 am »

Er ingen deformasjoner, men kan se sånn ut f.eks. ved venstre side av napoleonshatten, men etter att bildet vart tatt, har det blitt banka flatt og beint igjen. Og så er jo bildet tatt i litt vinkel, vist det har noko å sei..

og hvordan i allverden kan du vite at du har banket dette tilbake til originale spesifikasjoner???

Nå må du ta i mot disse velmnende rådene...
Loggført
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!