VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Hulken på mars 21, 2013, 00:09:26 am



Tittel: Full circle veiv type 4
Skrevet av: Hulkenmars 21, 2013, 00:09:26 am
Har hørt/lest for og i mot på full circle veiv til type 4. Noen som har erfaring eller en kvalifisert mening?

http://www.ebay.com/itm/290870089674?redirect=mobile


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: ORANGEBUGmars 21, 2013, 09:10:51 am
tjobing.

Har selv ei bernie bergmann veiv, som begynner og bli noen år.
vært inne til avballansering nå, for et nytt turbobygge jeg holder på med ::)
og cylmo, her i bartebyen var meget imponert over kvaliteten på den.... 8)


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: Dallandmars 21, 2013, 09:41:48 am
Motvektene er der av en grunn, ved bygging av full sirkel veiv så har man jo bare skutt seg i foten og ender opp med en veiv "lik" original veiva men kanskje litt stivere, full circle veiv er noe folk kjøper hvis dem har lite peiling, mye penger og velger ting som høres kult ut... ;D


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: Hulkenmars 21, 2013, 10:07:49 am
Motvektene er der av en grunn, ved bygging av full sirkel veiv så har man jo bare skutt seg i foten og ender opp med en veiv "lik" original veiva men kanskje litt stivere, full circle veiv er noe folk kjøper hvis dem har lite peiling, mye penger og velger ting som høres kult ut... ;D

Har lite peiling, mye penger og velger ting som hører kult ut - så da får jeg vel bare handle?   ;D
Nå er det vel ofte sagt at på type 4 er ikke motvektene av så stor viktighet som på type 1, så kanskje den vil funke greit til mitt bruk? Mitt bruk vil bli en 2.472 som først vil gå med Megasquirt innsprut, så blir det kanskje et sneglehus etter hvert....


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: ORANGEBUGmars 21, 2013, 10:18:37 am
Motvektene er der av en grunn, ved bygging av full sirkel veiv så har man jo bare skutt seg i foten og ender opp med en veiv "lik" original veiva men kanskje litt stivere, full circle veiv er noe folk kjøper hvis dem har lite peiling, mye penger og velger ting som høres kult ut... ;D

that hurt`s man.....


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: Hulkenmars 21, 2013, 10:36:50 am
Motvektene er der av en grunn, ved bygging av full sirkel veiv så har man jo bare skutt seg i foten og ender opp med en veiv "lik" original veiva men kanskje litt stivere, full circle veiv er noe folk kjøper hvis dem har lite peiling, mye penger og velger ting som høres kult ut... ;D

that hurt`s man.....

Kommer unna med det meste når du har mye penger.....


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: Hot Owlmars 21, 2013, 12:36:53 pm
Motvektene er der av en grunn, ved bygging av full sirkel veiv så har man jo bare skutt seg i foten og ender opp med en veiv "lik" original veiva men kanskje litt stivere, full circle veiv er noe folk kjøper hvis dem har lite peiling, mye penger og velger ting som høres kult ut... ;D

Og dette vet du...   dvs... at hele "sirkelen" er like tykk/tung?


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: Hulkenmars 21, 2013, 12:55:32 pm
Her er selgers beskrivelse;
82mm Full Circle Crankshaft with Chevy Journals
This is an original German Forged Crankshaft, not from China.
Main Journals measure 59.75mm, which is .010 inch/.25mm under
Rod Journals measure 50.80mm, which is Chevy Journal size
All the Cranks that I have are Computer Spin Balanced to under 1 gram


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: Dallandmars 21, 2013, 13:16:36 pm
Motvektene er der av en grunn, ved bygging av full sirkel veiv så har man jo bare skutt seg i foten og ender opp med en veiv "lik" original veiva men kanskje litt stivere, full circle veiv er noe folk kjøper hvis dem har lite peiling, mye penger og velger ting som høres kult ut... ;D

Og dette vet du...   dvs... at hele "sirkelen" er like tykk/tung?

All vekt på "feil" side motvirker funksjonen fra motvektene, tror dette er noe som henger igjen fra amerikanerne..


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: BERGERmars 21, 2013, 13:22:43 pm
Motvektene er der av en grunn, ved bygging av full sirkel veiv så har man jo bare skutt seg i foten og ender opp med en veiv "lik" original veiva men kanskje litt stivere, full circle veiv er noe folk kjøper hvis dem har lite peiling, mye penger og velger ting som høres kult ut... ;D

Og dette vet du...   dvs... at hele "sirkelen" er like tykk/tung?

All vekt på "feil" side motvirker funksjonen fra motvektene, tror dette er noe som henger igjen fra amerikanerne..

Tror du bør ta en kikk på en sånn veiv og tenke gjennom dette en gang til...


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: Jeemars 21, 2013, 13:38:32 pm
Tenker høyt. Men vil ikke en full sirkelveiv også gi noe gyro effekt?


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: ORANGEBUGmars 21, 2013, 14:19:37 pm
 ;D


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: Jærvamars 21, 2013, 16:48:46 pm
Tenker høyt. Men vil ikke en full sirkelveiv også gi noe gyro effekt?

Javel, så de som bruker full sirkelveiv er de som vil ha en retningsstabil bil det da?  ???  :D


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: Hulkenmars 21, 2013, 17:20:57 pm
Såkalte drag racere mao?


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: holmsenmars 21, 2013, 18:03:26 pm
Min erfaring med full circle, 86, er at de ikke går rundt  ;D


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: Hulkenmars 21, 2013, 18:22:46 pm
Lite futt i motor'n om den ikke klarer og dra rundt veiva.   ;D


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: Sonicmars 21, 2013, 19:20:26 pm
Motvektene er der av en grunn, ved bygging av full sirkel veiv så har man jo bare skutt seg i foten og ender opp med en veiv "lik" original veiva men kanskje litt stivere, full circle veiv er noe folk kjøper hvis dem har lite peiling, mye penger og velger ting som høres kult ut... ;D

Og dette vet du...   dvs... at hele "sirkelen" er like tykk/tung?

All vekt på "feil" side motvirker funksjonen fra motvektene, tror dette er noe som henger igjen fra amerikanerne..


Må si meg enig i Dalland her , dette er et jippo som hverken kan forsvares mekanisk eller kostn.messig .. Komplett unødv. ekstra tyngde i tillegg veier ikke opp for dynamiske fordeler ...dessuten må jo en kvalitetskontroll på stålet bli enda verre å få til ... (under lupen ).. :D
porsche prøvde seg på dette en gang etter hva jeg husker .. hadde det vært noe suksess regner jeg med at vi alle hadde kjørt dette i dag ...
Mvh


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: Hulkenmars 21, 2013, 20:30:07 pm
Det er snakk om en Bernie Bergmann originalveiv. Noen som har erfaring med Bergmann veiv'er?


Tittel: Sv: Full circle veiv type 4
Skrevet av: fantsteinmars 23, 2013, 15:38:06 pm
Vil det si det da at derre tunge reimhjulet av stål til han gene berg blir bare tull og det da ? Trodde han var motor guru æ.