mai 03, 2024, 08:08:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: AB-motor eller AD-motor  (Lest 1457 ganger)
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« på: desember 18, 2009, 17:51:42 pm »

Trenger ny motor og har et par muligheter. Bortsett fra Hk og kubikk, hva er forskjellen på disse motorene?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 18, 2009, 19:17:50 pm »

Mindre ventiler og mindre forgasser...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #2 på: desember 19, 2009, 16:04:50 pm »

Mindre ventiler og mindre forgasser...

har 1300 AB-motor i 1302'en (44 Hk) og 1600 i 1303en (50 Hk), og forskjellen er ikke veldig merkbar. Ville sett på andre ting enn ytelsen - en god AB-motor er bedre enn en sliten 1600-motor!
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: desember 19, 2009, 18:05:04 pm »

Mindre ventiler og mindre forgasser...

har 1300 AB-motor i 1302'en (44 Hk) og 1600 i 1303en (50 Hk), og forskjellen er ikke veldig merkbar. Ville sett på andre ting enn ytelsen - en god AB-motor er bedre enn en sliten 1600-motor!

Bifalles. Sjekk heller ting som endeslakk, kompresjon, oljelekkasjer/forbruk og la dette styre avgjørelsen.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: desember 20, 2009, 09:41:15 am »

Gode motorer begge to.
Loggført

1961 T1 - Custom
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 20, 2009, 11:33:34 am »

Hadden en sånn 1300 AB motror. Det er en dualport 1300. Går veldig godt, og bruker relativt lite fuel. Dette er godt alternativ til den 1600 AD motoren.
Men som sies her, sjekk for andre ting. Blunker
Petter'n.
Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 20, 2009, 20:46:13 pm »

Kjørte med en AB-motor en hel sesong for noen år siden. Brukte ca 0,7 liter på langkjøring. Original motor med Pertronix stifteløs tenning.

(Bilen: 1968 1500 type 1)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #7 på: desember 26, 2009, 01:16:09 am »

Takker og bukker for gode svar.

Hva hvis jeg ønsker å trimme litt? ca 100Hk...
Loggført
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #8 på: desember 26, 2009, 01:50:53 am »

Hundre hester fra en boblemotor er ikke å timme LITT, det er tross alt snakk om å doble (eller mer) effekten. Da må du gå grundig tilverks og det vil komme til å koste penger. Søk litt på forumet om trimming, her finnes noen tidligere tråder om emnet. Sjekk også denne:
http://vdub2you.com/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=37
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #9 på: desember 26, 2009, 02:09:09 am »

Har trålet forumet litt, men her fikk jeg svar på det meste. Bolt-on holder for meg...
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!