mai 02, 2024, 22:22:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Espens brannbil  (Lest 51714 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #60 på: mars 05, 2008, 13:55:37 pm »

Jeg får vel minne om den første posten i denne tråden Glad

Jeg er helt amatør, så det kan likevel bli noen morsomme poster og tabber som dukker opp her Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #61 på: mars 05, 2008, 14:07:06 pm »

20 V eller 200 V og husk at den også skal stå på DC. Ta en "pinne" på hver pol.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #62 på: mars 05, 2008, 16:29:56 pm »

da bør du he rundt en ca 14V på batteriet når du ruser opp.Har du vekselstrøms dynamo eller likestrøm?? kan jo vær en diode i dynamoen visst du har vekselstrøm som tapper ut batteriet.vilken type batteri har du?billig dritt eller dyrt kvalitetsbatteri?
det skal la seg ordne ikke gi opp Tvilende
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #63 på: mars 08, 2008, 15:43:40 pm »

Da har jeg fått målt litt.

Målte spenningen fra pol-pol med motoren i gang. Batteriet jeg brukte var nyladet, men kanskje litt ødelagt, målte 12.2V før bruk.

På tomgang 12.6V opp til 12.8-12.9 når jeg ruset opp.

Målte så fra det jeg tror var regulatoren  Tvilende til gods, fikk da jevnt 13.6V målinger uansett rusing. Legger ved et bilde hvor jeg målte, i tilfelle jeg har bomma.

Er det noen som kan lese noe ut fra disse målingene eller har forslag til flere målinger?



* regulator.jpg (21.83 KB, 448x336 - vist 276 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #64 på: mars 08, 2008, 16:55:03 pm »

Et lite tips.

Åpne regulatoren din (skrue på toppen under det hvite). Sjekk om kontaktorene (ser ut som stifter) er irret. Det er veldig vanlig på eldre regulatorer. Er det irr, puss det vekk med litt fint sandpapair.

Ofte skal det ikke mere til for å få denne til å virke optimalt. Du kan jo måle etterpå, og se om du kommer over 14V.



Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #65 på: mars 08, 2008, 20:45:12 pm »

Takk for tipset Jøran, det blir første post på programmet imorgen.

Oppdaget forresten i dag at regulator-arbeid ikke egner seg for kjevhendte Glad
Loggført

1969 Militær-buss
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #66 på: mars 09, 2008, 00:26:04 am »

DET HETER VENSTREHENDTE!!!

mvh
hårsår venstrehendt..... Osteaktig
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #67 på: mars 09, 2008, 01:49:49 am »

Sorry, sorry!

Michelangelo, Leonardo da Vinci, Napoleon, Albert Schweitzer, Jay Leno, Mark Twain, Jimi Hendrix, Paul McCartney, Kurt Cobain, Robert de Niro, Robert Redford, Keanu Reeves, Mat Dillon, Tom Cruise, Angelina Jolie, Nicole Kidman, Julia Roberts, Maradona, John McEnroe... Alle er venstrehendte... eller retthendte Glad

Bortsett fra at vi får blekk på ringfingern når vi skriver, at sakser kan være kjipe og at regulatorer er på feil side av bilen, så er vi jo født feilfrie....  Osteaktig
Loggført

1969 Militær-buss
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #68 på: mars 09, 2008, 08:39:16 am »

Det er vel et kvalitetstegn, er det ikke? Glad
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #69 på: mars 09, 2008, 10:23:49 am »

ser du har dette ekstra utstyret som er levert på utrykningsbiler masse kondensatorer og greier som er til for støyskjerming jeg har koblingsskjema på det visst du trenger.Det kunne vore en ide å koble bort dette utstyret for å ver sikker på att det ikke lager krøll.Men uansett så skal du ha litt over 14V når du måler rett på batteriet når du ruser opp.Ser og av regulatoren att du har likestrømsdynamo.Jeg har en sånn liggende visst du trenger.Tror ikke du skal begynne å rote inni regulatoren selv.det krever en viss kunnskap.du kan jo ta deg en tur til Drammen så skal jeg se på det.
Jeg har tlf.41698688
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #70 på: mars 09, 2008, 22:51:32 pm »

Da var (forhåpentligvis) strømproblemet historie! Takket være 1303SS/Per som sto på i tre-fire timer så ble feilen funnet. Det var noe jeg definitivt ikke ville kunne fikset på egenhånd.

Det viste seg at den litt morsomme løsningen med at man måtte tute for å få på fjernlyset ikke akkurat var slik det var påtenkt. Istedet var det en løs ledning i rattstammen som ble jordet til gods hver gang man trykket ned hornknappen Glad

Den samme ledningen har tydeligvis også skapt en periodevis strømtyv. Av og til har den ikke vært nær noe, men så har jeg kjørt over en hump eller slått kneet borti rattstammen og vips så har strømtyven skrudd seg på. Dette kan sikkert Per forklare bedre enn meg, men det er sånn jeg forsto det Glad Lurer på om det også var en strømtyv i koblingsboksen til sirenene (?).

Utrolig digg å ha fikset opp i problemet, men ølgjelden min på sommerens treff bare øker og øker Glad Tusen takk for hjelpen Per!
Loggført

1969 Militær-buss
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #71 på: mars 10, 2008, 07:16:47 am »

ja da er det berre hornet som mangler håper det ikke ryker flere batterier og Gliser
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #72 på: mars 10, 2008, 09:26:07 am »

Kjekt å høre at du fant ut av problemet... nå kan du fokusere på viktigere ting som en senking. Få den ned på jorden nå  Blunker
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #73 på: mars 10, 2008, 11:19:29 am »

Hehe, njaaa... Å senke bilen er litt som når godt voksne Hollywood-damer tar en liten ansiktsløfting. Plutselig blir trynet stramt, men halsen er skrukkete. så må man operere det også, men da står ikke hengepuppene i stil, så man må operere inn nye, men da blir jo rompa veldig slapp i forhold...

Hvis jeg bare skal ta en liten senking, så må jeg jo gjøre noe med felgene. Og når jeg allerede har senk og fete felger, hvorfor ikke bygge r'n'r-seng, og hvis jeg skal gjøre det, så må jeg jo ha vegg-paneler, men det ser rart ut uten et skikkelig gulv....

Jeg KAN jo gjøre det, men da er det jo ikke noe av den originale bilen igjen. Så foreløpig er planen å beholde den akkurat sånn den er, litt høy og skabbete i lakken, med original-felgene og en litt sliten grå grunningsfarge innvendig. Det er tross alt bare en gang brannbussen er original.
Loggført

1969 Militær-buss
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #74 på: mars 10, 2008, 12:47:49 pm »

Gå heller for større dim enn originalt og hold den så høy som mulig! Meeeget tøft!!
Loggført

Speed is no substitute for direction
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #75 på: mars 10, 2008, 14:26:28 pm »

Syntes planene dine for brannbilen er midt i blinken - hold den som den er. Knalltøff! Glad
Og nå ruller den kanskje litt lenger av gangen også, nå som batteriene holder mer enn fjorten dager av gangen...
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #76 på: mars 10, 2008, 22:03:22 pm »

Gå heller for større dim enn originalt og hold den så høy som mulig! Meeeget tøft!!

Jeg liker vinterdekkene så godt (solide mud terrain dekk) at planen er å kjøpe sommerdekk av samme type. Jeg synes de dekkene "fyller" hjulbuene mer enn vanlige dekk. Men problemet er at det nesten ikke finnes 14-tommers offroad-dekk lenger og at de heller ikke ser så "aggressive" ut som gamle offroad-dekk gjør.

Utvalget er bedre for 15-tommer, men jeg vet ikke hvilke konsekvenser det får. Nok et område jeg vet alt for lite om...









* dekk.jpg (60.38 KB, 640x427 - vist 275 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #77 på: mars 10, 2008, 22:32:18 pm »

LAV brannbil med bredda 15 tommere hadde jo ikkje vert heilt feil...... Gliser
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #78 på: mars 11, 2008, 00:50:22 am »

Jeg tror jeg hadde holdt denne høy. Følger JHU...Litt store hjul vil gjøre seg...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #79 på: mars 11, 2008, 01:19:01 am »

Gå heller for større dim enn originalt og hold den så høy som mulig! Meeeget tøft!!

Jeg liker vinterdekkene så godt (solide mud terrain dekk) at planen er å kjøpe sommerdekk av samme type. Jeg synes de dekkene "fyller" hjulbuene mer enn vanlige dekk. Men problemet er at det nesten ikke finnes 14-tommers offroad-dekk lenger og at de heller ikke ser så "aggressive" ut som gamle offroad-dekk gjør.

Utvalget er bedre for 15-tommer, men jeg vet ikke hvilke konsekvenser det får. Nok et område jeg vet alt for lite om...
Det finnes 15" felger som ser ut eksakt som de har 14" den har. Men jeg tror vel kanskje at du må bredde dem litt for å få på større dekk. Tror det hadde sett helt konge ut!
Loggført

Speed is no substitute for direction
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #80 på: mars 12, 2008, 22:34:01 pm »

Har aldri hørt om Kumho-dekk før eller om det selges i Norge, men her begynner vi å nærme oss riktige dekk Glad

http://www.discountedwheelwarehouse.com/Store_Detail.cfm?ID=154501&InfoID=4278&ShowLarge=True

Klarer ikke å finne kalkulator som regner ut inches til metric på dekkstørrelsen, men jeg har sett en Bay med BFG-dekk i samme 27.8.50R14-størrelse så da er det kanskje håp om at de passer.
Loggført

1969 Militær-buss
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #81 på: mars 12, 2008, 23:52:07 pm »

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Loggført

Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #82 på: mars 13, 2008, 00:07:09 am »

kumho selges i norge..
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #83 på: mars 17, 2008, 22:02:05 pm »

Takk for kalkulatoren Bjørnar. Kult å kunne se hvordan dekkdimensjonene endrer seg.

Knurren, du har rett, men dekktypen jeg er ute etter selges ikke i Norge. Jeg har snakket med importøren og det viser seg at Kumho-dekket jeg vil ha trolig kun er produsert for det amerikanske markedet og ikke er E-godkjent i Europa. Han advarte sterkt mot å kjøre et mud terrain-dekk kun på asfalt fordi den da vil slites ujevnt og det raskt vil bli "trapper" i dekket.

Jeg får gå litt i tenkeboksen igjen, men jeg må bestemme meg fort for jeg kan ikke akkurat kjøre rundt med piggdekk særlig lenger. Jeg lurer på om eneste vei å gå er å satse på all terrain-dekk i 15-tommer hvis jeg finner noen innenfor toleransegrensene. Får man 15-tommers standardfelger i samme 5-boltsmønster som standard 14-tommers, forresten? Noen som vet?
Loggført

1969 Militær-buss
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #84 på: mars 18, 2008, 09:25:08 am »

kumho selges i norge..

Lurer på om det er på superdekk kjeden Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #85 på: mars 18, 2008, 09:32:40 am »

kumho selges i norge..

Lurer på om det er på superdekk kjeden Glad

Johs Bjerke Rekvisita forhandler Kumho, Auto Grip importerer ihvertfall, men er kanskje fler også.
Loggført

1969 Militær-buss
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #86 på: mars 18, 2008, 10:50:53 am »

den sjappa ligger i larvik den Espen.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #87 på: mars 18, 2008, 11:22:17 am »

Jeg tror Kuhmo uansett er uaktuelt. Er ikke så fristende å kjøpe dekk som importøren selv fraråder...
Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #88 på: mars 22, 2008, 13:51:06 pm »

Now you see it. Now you dont.


* taggerhue.jpg (90.76 KB, 820x615 - vist 258 ganger.)

* taggvekk.jpg (85.86 KB, 820x615 - vist 269 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #89 på: mars 22, 2008, 14:06:07 pm »

Brukt photoshop nå? Gliser
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!