mai 06, 2024, 14:53:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: air ride!!  (Lest 4947 ganger)
Rexirab
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: skien



Vis profil
« på: januar 05, 2009, 21:35:32 pm »

er det mye jobb og installere air ride på en 53 boble? noen som har bilder av hvordan dette gjøres? og evt. hvor du får tak i dette? takk..
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: januar 05, 2009, 21:42:31 pm »


http://www.airkewld.com/pages/welcome.php
« Siste redigering: januar 05, 2009, 21:46:17 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #2 på: januar 05, 2009, 22:10:54 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,104.0.html

Her er prosjekttråden til Dr.Laban som har Airride på sin 68 mod spareboble.
Vet ikke hvor mye forskjell det er på forstillinger og alt det der på en 68 og 53 men..
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 05, 2009, 22:58:37 pm »

Ikke mye jobb med et slikt kit fra airkewld, men noen fallgruver er det...

Bobla tåler egentlig ikke vekt-belastningene der disse kit'ene påfører de. Da den rett og slett ikke er konstruert for å "bære" bilens vekt på dempertårn/bolter. Så om du monterer,  husk at du IKKE har en bil for allment bruk. Og 5 stk i bilen på rånetur er ikke å anbefale. Isåfall får du brekkasje rimelig fort. Mest for show dette. Absolutt.

En annen ting med airkwewld sine kit er at de ikke passer på på pre 59 biler bak. P.ga den endrede støtdemper innfestningen nede (demperbolten sitter vinkelrett mot chassi. fremfor skrått som på senere modeller). Så her må akselrør byttes til nyere enn august 59. (Dette opplyser de ikke om ved kjøp)

Forstillingen MÅ smales om det skal slammes ordentlig. Og støtdempertårn forlenges på din modell. (Ikke på ball joint modellene). Dette får å gi mer vandring til luftdemperne. De er noget lange.

Jeg er ingen ekspert på område, men monterer et kit på en kundebil as we speak. Og fallgruvene er mange når bilen skal ligge helt på bakken. Da mener jeg null klaring..
Loggført

DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 06, 2009, 08:56:36 am »

Som det blir nevnt her så økes belastningen på diverse punkter på bilen. Blir litt ekstra belastning foran, men bobla har ikke all verden med tyngde i nesa så det er ikke der det største problemet ligger.
Den aller største belastningen kommer på "dempertårna" bak hvis du går for WELD ON kittet fra Airkewld. Det ligger noen skrekkbilder på nett hvor disse har vridd seg totalt etter å ha gitt etter.
Monter derfor Cup-stag bak for å forhindre at dette skjer.

Her er montering på min bil (og før noen kommenterer..IGJEN..hehe..jeg har snudd mansjettene 90 grader Blunker )


Jeg kjenner ikke pre59 modellene, men det stemmer nok som Jee sier ang. det nedre demperfestet bak.

Så en VELDIG VELDIG viktig ting. Hold deg LANGT unna 2-veis systemene som kun løfter foran og bak.
Dvs du kan ikke styre hvert hjørne seperat. Disse har en FARLIG egenskap under kjøring, og dette er bl.a. en av årsakene til at Airkewld sine kit har fått litt dårlig rykte, de selger nemlig de aller billigste kitene med 2-veis manuell styring.

La meg forklare...
Du har tanken, og til denne har du koblet to manuelle luftbrytere. Èn bryter for å senke/heve foran og èn bryter til å senke/heve bak.
Ut fra hver bryter går det èn slange til ett T-ledd, som igjen går til hver sin belg/luftdemper.
I Normal kjørestilling så er belgene/luftdemperne "halveis" fyllt med luft. Hva tror dere skjer når man kjører i en sving?
Jo, lufte fra den siden som krenger presses over til den andre siden via T-leddet! Resultatet er at bilen krenger enda mer!!
Jeg fatter ikke hvorfor ikke airkewld har gjort noe med dette, for dette er rett og slett livsfarlig oppførsel i en bil.

Mitt aller aller viktigste råd til de av dere som skal bygge luftfjæring er derfor, bruk ALLTID 4 seperate kretser!
Da vil ikke lufta vandre i systemet.


Når det gjelder å "SLAMME" bilen totalt, så er det enklere å gjøre det på din bil foran kontra på min balljoint.
Jeg har moddet en godt del for å få til dette. Du må også kombinere lufta med lavprofil skal du klare å "lay frame" som gutta i junaiten kaller det Blunker
Bak begrenser vinkel på drivakselrør og bredde (innover)  på felg hvor lavt du kan gå.
Med org.bredda hjul bak (kun breddet utover) og 55-profil dekk så legger jeg hele bunnplata/motor/girkassefeste på bakken.
Jeg har 5mm klaring til innerskjermer med disse hjula bak.

« Siste redigering: januar 06, 2009, 08:59:09 am av DrLaban (Thomas S) » Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #5 på: januar 06, 2009, 09:04:51 am »

I forhold til det som Jee sier mht bruksområdet på bilen ved montering av air ride, bør man glemme og bruke bilen som daily driver på sommerbasis? Jeg kommer nok ike til å støffe den full av kompiser, men familien på tur vil det nok helt sikkert bli....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 06, 2009, 10:17:59 am »

Jeg ser ingen grunn til å ikke bruke den som daily om sommeren man tar hensyn til belastninger etc.
Bobla mi vil brukes kun om sommeren, den blir ingen daily, men jeg bruker knappt bilen som ER daily'en som daily heller så Osteaktig hehe
Men den kommer ikke til å stues bort for "show only" heller. Blunker

Luft om vinteren derimot er nok ingen høydare. De jeg kjenner som har luft på sin daily bytter til coilovers om vinteren.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: januar 06, 2009, 10:50:45 am »

CSP staget og Bugpack/andre stag har en litt forskjellig utforming. Den på bildet over her har en svakhet i det at staget som går ned til rammehornene ikke går ned fra tårnet, men fra et stykke ut på tverrstaget.

CSP staget derimot har vertikalstaget direkte fra tårnet, og får slik jeg ser det en bedre kraftflyt.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: januar 06, 2009, 11:04:51 am »

Til denne bruken funker nok dette staget også, men om det satt der pga motor så er det bortimot skivebom.

Jeg tror et tilsvarende stag FORAN, fra støtdempertårn til støtdempertårn er minst like viktig på Linkpin/balljoint biler
« Siste redigering: november 01, 2013, 00:36:56 am av Hot Owl » Loggført

Speed is no substitute for direction
roarrag57
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #9 på: januar 06, 2009, 11:39:37 am »

jeg har montert airkewld sitt, og jeg kan ikke si jeg var imponert over de luftdemperne. de krever mere luft en hva oppsette er bygd for. 150 psi klarte ikke og løfte framme. bare og skru opp trykke fikk jeg beskjed om, men syns ikke dette var noen god løsning. har nå kjøpt en puteforstiling av angora gutta i randers.. håper dette fungerer bedre da en pute trenger 4 ganger så lite luft for å løfte tilsvarende. sies det.. skal bli spenende å se...
Loggført

bumblebee
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: januar 06, 2009, 11:58:07 am »

Til denne buken funker nok dette staget også, men om det satt der pga motor så er det bortimot skivebom.

Jeg tror et tilsvarende stag FORAN, fra støtdempertårn til støtdempertårn er minst like viktig på Linkpin/bajoint biler

Problemet blir jo nogenlunde likt, eller? Eneste forskjellen blir vel hvor kreftene starter. Kombinert med motorkrefter så blir det jo enda mere intrikat...
Demper/fjæringen prøver vel å dytte tårnet oppover,og noe sidelengs også
 I CSP staget er det strekkspenninger, mens i dette blir det bøyespenning i tverrstaget før noe av kreftene kan taes opp som strekk i vertikalstaget, samt strekk pga tverrkrefter. Tror jeg...
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: januar 06, 2009, 12:43:25 pm »

Problemet blir jo nogenlunde likt, eller? Eneste forskjellen blir vel hvor kreftene starter.

Av hva jeg har sett i tråden til Laban så sveises festeøret for belgen på insiden av støtdemper tårnet. Og siden VW designet det tårnet for at det ikke skal flytte seg oppover så tror jeg at tårnet vil velge å svinge ut mot hjulet, i den grad det flytter seg i heletatt. Derfor ser det smart ut med en strekkfisk på tvers her for å hjelpe tårnene litt.

I CSP staget er det strekkspenninger, mens i dette blir det bøyespenning i tverrstaget før noe av kreftene kan taes opp som strekk i vertikalstaget, samt strekk pga tverrkrefter. Tror jeg...

Det har du helt rett i, godt de folkene der ikke bygger bruer eller tak, men det er ikke bare det som er feil med det stagets konstruksjon. Alt sitter festet på en kraft arm innenfor støtdemper boltene. Eventuelle krefter fra girkasse gaffelen vil med letthet vri innfestningene i hver ende. På csp staget sveiser man ett øre på hver side av bolten og kan dermed få kreftene til å gå i lengderetningen av boltene.
Loggført

Speed is no substitute for direction
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 06, 2009, 15:16:56 pm »

jeg har montert airkewld sitt, og jeg kan ikke si jeg var imponert over de luftdemperne. de krever mere luft en hva oppsette er bygd for. 150 psi klarte ikke og løfte framme. bare og skru opp trykke fikk jeg beskjed om, men syns ikke dette var noen god løsning. har nå kjøpt en puteforstiling av angora gutta i randers.. håper dette fungerer bedre da en pute trenger 4 ganger så lite luft for å løfte tilsvarende. sies det.. skal bli spenende å se...

Jeg løfter min uten problemer foran på 90 psi eller noe slikt, men jeg har balljoint. Har du sveiset om innfestinga på din linkpin slik at demperen får en annen vinkel?
Det skal visstnok ha MYE å si på løftet og antall psi som trengs.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #13 på: januar 06, 2009, 15:38:58 pm »

Problemet blir jo nogenlunde likt, eller? Eneste forskjellen blir vel hvor kreftene starter.

Av hva jeg har sett i tråden til Laban så sveises festeøret for belgen på insiden av støtdemper tårnet. Og siden VW designet det tårnet for at det ikke skal flytte seg oppover så tror jeg at tårnet vil velge å svinge ut mot hjulet, i den grad det flytter seg i heletatt. Derfor ser det smart ut med en strekkfisk på tvers her for å hjelpe tårnene litt.

I CSP staget er det strekkspenninger, mens i dette blir det bøyespenning i tverrstaget før noe av kreftene kan taes opp som strekk i vertikalstaget, samt strekk pga tverrkrefter. Tror jeg...

Det har du helt rett i, godt de folkene der ikke bygger bruer eller tak, men det er ikke bare det som er feil med det stagets konstruksjon. Alt sitter festet på en kraft arm innenfor støtdemper boltene. Eventuelle krefter fra girkasse gaffelen vil med letthet vri innfestningene i hver ende. På csp staget sveiser man ett øre på hver side av bolten og kan dermed få kreftene til å gå i lengderetningen av boltene.

Kan du forklare meg Cremonas plan?
Loggført
Rexirab
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: skien



Vis profil
« Svar #14 på: januar 06, 2009, 16:03:40 pm »

drlaban.. det virker som du har bra peil på dette her! jeg er ganske ny i det boble greiene egentlig. kunne ikke du sendt meg en pm eller noe...
Loggført
roarrag57
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #15 på: januar 06, 2009, 17:28:10 pm »

er jo med 2 braketter som sveises på for å få bedre vinkel...kunne nok vært mere å hente ved å lagd en egen muligens men da måtte man nok ha modda litt mer. sitter jo andre dempere på balljoint som muliges er noe bedre.. vet jeg leste flere tråder på forumet til airkewld som hadde hatt samme problem..da fikk de til svar som meg å skru opp trykket..det tålte jo det dobbelte av hva det var godkjent for Øyerulling

da ble det pute framme og gitt Glad
Loggført

bumblebee
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 06, 2009, 19:35:01 pm »

Belger foran  er helt klart det beste. Blir jo det på min også etterhvert.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!