mai 12, 2024, 05:29:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 14 15 [16] 17 18 19
451  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Oppstarte-bukk på: april 06, 2009, 19:01:10 pm
Ser flott ut.
Har en lignende selv, med T-2 hus, funker helt fint dette, men lurt å ha et stativ til som du bygger shortblokka i, shimser svinghjul og monterer dettte. Så snart dette er sammen flyttes motor over til "kongebukken". Da er faktisk hele motorbygge noe du kan klare alene, uten alt for tunge løft.
Litt trangt noen ganger, ved sylinder 3 f.eks.
Snæksent å starte motor før den blir puttet i bil.
452  Forum / Problemløseren / Sv: trøbbel med alt forhøyt oljetrykk på: april 05, 2009, 18:30:31 pm
Har du brukt riktig fjær på det stempelet nærmest svinghjul? Dette skal jo "dumpe" olja tilbake til sumpen når trykket blir for stort.
453  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: april 04, 2009, 22:40:59 pm
Looking good.
Blir lekkert dette, tidløst.
I like.
Hva er planen med armlenene? og skal det være "boble-style" på din årsmodell?


454  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt? på: mars 30, 2009, 14:54:28 pm
Den originale bolten er vesentlig mye sterkere enn det vi tror, som det meste andre på T-1 motoren.
Har selv dratt denne til 500 Nm. Tørre gjenger er fyyy.
455  Forum / Snikk-snakk / Sv: cam og cam lager.. på: mars 19, 2009, 22:40:08 pm
Mener du at den nye kammen ikke passer i kamlageret med thrust/krage.
Isåfall er det helt vanlig å måtte tilpasse dette lageret til kammen.
Glassplate (for den er plan) med fint smergelpapir gjør susen.
456  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Clutchen rister, hvordan justere? på: mars 18, 2009, 23:24:27 pm
Henger meg på svaret til JS her, sjekk at du har riktig "schwung" på strømpa mellom bunnplate og gearkasse. Eller har du kanskje jekket opp bilen ved å plassere jekk under motor/gear, da kan de bakre gearkasse festene ryke.....
457  Forum / Problemløseren / Sv: Hva er best mot rust i hulrom? på: mars 15, 2009, 22:42:03 pm
Vi har alle ulike oppfatninger av hva som er bra. For meg så er Owatrol for treverk, selv om det finnes egen for metall.
Liker ikke ting som herder/tørker i hullrom, som lager en tett hinne. Finnes utmerkede hullroms-produkter med suverene
krype/penetrerende egenskaper. Fortrenger Owatrol fukt/vann???
458  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Måling av vendehøyde på Type 4-motor på: mars 08, 2009, 23:02:42 pm
Sylinderne greier du å presse ned ved hjelp av rørbiter i rett lengde og dimensjon og evt. noen skiver, pass på så du ikke legger presset på øvre kjølribbe da.
Så er det rettholdt og digitalt skyvelære som gjelder.
Ellers må du kopiere T-1 verktøyet og lage noe som passer T-4 boltmønster.
459  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Behandling av topper? på: mars 06, 2009, 21:18:35 pm
Brukes innen flybransjen som korrosjonsbeskyttelse på aluminium, aluminiumen får en "lekker" gyllen-gulaktig nyans.
Vet ikke om det er vanlig handelsvare.

http://www.rci-products.com/ALODINE.html

Her ser du T-4 blokk og Wasserboxertopp som har fått Alodinebehandling.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8221.0.html

Ser ut som det er å få tak i her:
http://www.aircraftspruce.com/catalog/cspages/alodine1201.php

Prøv å Google.





460  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Behandling av topper? på: mars 06, 2009, 17:05:51 pm
Alodine er supert da...
461  Forum / Snikk-snakk / Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller? på: mars 01, 2009, 16:29:57 pm

SITAT   "Senk, korting og look kan man lese seg frem til - det er værre med motorbygging! Am i right or wrong - kjør debatt - samma åssen det går eller funker bare det ser fett ut eller er ikke vwmotor noe folk gidder å engasjere seg i/med?" SITAT SLUTT

Tror engasjementet rundt motorbygging er ganske stort. Og bra er det. Delene har blitt billige og tilgangen på informasjon fra nettet er formidabel.
Nå "bygger" jo folk motorer på papiret først, for deretter og gå til anskaffelse av de rette delene som "oppskriften" forteller en.
Vi er forskjelige alle mann, men jeg må si det er mer spennende med litt annerledes motorer enn den typiske 2276/FK-87, 48 IDA. Funker som bare det, men det gjør jo en Golf GTI og.

Hva med alle wasserboxer byggene som er igang rundt omkring nå. Lenge siden den første oxyboxeren så dagens lys, men dette er slikt jeg liker. Skikkelig VW made aluminiumsblokk, lurer på om det er mulig og stålforsterke denne blokka ala T-1 og få gjennomgående main-studs (slik som T-4 og Pauter etc) 4 tommers borring rettferdigjør bedere 37,5X44 mm ventiler med tanke på flowen. Er nok et stykke igjen til vi er på Skinne nivå effektmessig, men føler det er tatt ett skritt videre.
Hva blir det neste??  Type 4? hehe. Skal ikke kimse av den heller, solid alublokk med mange forbedringer i forhold til T-1 men desverre også noen tilbakesteg. Tenk om vi kunne fått noen "Swedish made topper" til denne og. Her er det mulig med enda større borring enn Wasserblokka, og teoretisk 3 liter pluss i volum, men da følger det endel annet med hvis en skal utnytte volumet fult ut.
Tror vi i fremtiden vil se mange spennende motorbygge rundt omkring. Ved hjelp av store turboer masse volum og solide deler som tåler trykket, kombinert med  programmerbare innsprut/tenningsystemer så bør ikke 500 hk gatemotorer være så langt unna.....
SCC 2015, here I come......
462  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bygging av 2.0 liter Type 4-motor til bruksbilen min på: februar 13, 2009, 23:28:09 pm
Har du mer info om den kammen din fra Jake?
Litt nyskjerrig på de "hemmelige" kammene hans.
463  Forum / Problemløseren / Sv: KAMMAKSLER T4 på: februar 13, 2009, 09:52:07 am
Scat har vel og noen profiler. Litt usikker på om alle disse kammene er unike ellr om det er samme kamm/produsent.
Selv endte jeg opp med en fra Pauter, da både European og Web-cam gikk flate etter kort tid. Ellers har Jake Raby helt egne profiler og han garanterer vel for at kam/løfter er en "perfect match".
Kjedelig med flate kammer utslitt løftere, da det blir mye skruing for å utbedre skadene.
Pauter har jo bygget noen T-4 motorer de, så litt erfaring her de jo. Send de en mail om oppsettet ditt og de kommer opp med et forslag, eller du kan bestille en med spec etter egne ønsker.
Mener FAT kan ha noe og, men det er vel muligens bare fra andre produsenter.
464  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: BÆRELAGRE/ RÅDELAGRE TIL T1 OG PORSCHE 356/912 på: februar 10, 2009, 16:43:53 pm
Har du igjen std. Porsche 356/912 rådelager?
Hva har du av dim på T1, 13-1600 bærelager?
465  Forum / Problemløseren / Sv: tegning t4 topp på: februar 08, 2009, 13:33:03 pm
71 slag og 105 borring??
466  Forum / Problemløseren / Sv: Hvilke topper er dette? på: januar 29, 2009, 22:12:45 pm
Du ser vel avtrykk etter anleggsflaten for sylinderne, mål diameter der. Tror det er 1700 topper du har.
467  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915 m. originaltopper på: januar 14, 2009, 18:08:10 pm
Hva slags kam har du tenkt deg da?
468  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Benkhøyde? på: januar 14, 2009, 08:44:13 am
....Ellers er vel 90 cm "standarden" på arbeidsbenker, men vil vel tro det er litt avhengig av høyden på personen som skal bruke den.
Justerbar er nok tingen.
469  Forum / Teknisk, teori og praksis / How to: port and polish på: januar 02, 2009, 18:27:26 pm
Her er en lærerik link.
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=119419
470  Forum / Problemløseren / Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ? på: desember 30, 2008, 22:54:10 pm
Var den bra ellers den DPR veiva?
Min var ikke det, ovale rådetapper, ikke veldig mye, men utenfor VW spec'en.
471  Forum / Problemløseren / Sv: jeg river i fra hverandre en 1835. spm. på: desember 30, 2008, 22:51:48 pm
Hvor på kammen fant du den merkinga, mellom lobene eller på enden der hvor kamdrevet sitter?
472  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tips til ok lyd i Ghia på: desember 29, 2008, 19:10:17 pm
Hva med en MP-3 på øret da?
Skal bare ha en tidsriktig Blaupunkt med høytaler i dashbordet du..  :-)
473  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Original veiv smidd.....? på: desember 26, 2008, 21:56:03 pm
.....også jeg som er i besittelse av flere originalveiver. Gliser
474  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Rag-top tak, 46 år gammelt. på: november 22, 2008, 16:43:10 pm
SOLGT!
475  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Rag-top tak, 46 år gammelt. på: november 19, 2008, 20:41:54 pm
Hva folk har gitt for deler er vel ikke noe tema, og ihvertfall ingen pekepinn på hva salgsummen er.
Prisen er 4000,- den var 3000,- ifjor......
Omvendt proposjonalt med boligprisene dette.

Geir

476  Bruktbørsen / Deler selges / Rag-top tak, 46 år gammelt. på: november 18, 2008, 21:42:47 pm
Har et tak stående fra en 62 mod. Hentet i de svenske skoger. Delene er der, men trenger så klart litt stell og ny duk.
Lenger og lenger mellom disse nå.

Geir
477  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div deler på: november 17, 2008, 22:55:45 pm
Jepp, dette er std. VW som du finner på siste generasjon 1600 motorer.
478  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div deler på: november 17, 2008, 21:50:24 pm
Jepp, trekket er svart. Husker ikke helt mønsteret på sømmer, men kan sjekke etterpå.
Dette skal kneppes på.

Geir

Hei igjen,

Kan du være så snill å måle bredden nede ved gulvet, samt største bredden på setet. I tillegg så trenger jeg høyden fra gulvet og opp til toppen av nakkestøtten.

Mvh
Svein


Skal jeg gjøre vet du...


Største bredde, nede ved gulv= 51 cm.
Høyde fra gulv til topp nakkestøtte= 86 cm + festeskinne på 3cm.
Ojjj det målet ble glemt, tipper avstanden mellom festeskinner mot gulv er 35 cm.
Skal du ha de i boble?
Skal en rask tur i verksted imorgen og, kan ta det siste målet da..
479  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div deler på: november 17, 2008, 21:46:01 pm
hmmm, kan jo begynne med å måle avstand mellom monteringshullene.

Hei

Skal se om jeg ikke rekker det og, imorgen.
480  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div deler på: november 16, 2008, 18:55:24 pm
Jepp, trekket er svart. Husker ikke helt mønsteret på sømmer, men kan sjekke etterpå.
Dette skal kneppes på.

Geir

Hei igjen,

Kan du være så snill å måle bredden nede ved gulvet, samt største bredden på setet. I tillegg så trenger jeg høyden fra gulvet og opp til toppen av nakkestøtten.

Mvh
Svein


Skal jeg gjøre vet du...
Sider: 1 ... 14 15 [16] 17 18 19
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!