VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: eiko på september 25, 2023, 20:57:44 pm



Tittel: Back to -89
Skrevet av: eikoseptember 25, 2023, 20:57:44 pm
I 2008 startet jeg en prosjekttråd på min 80-talls looker, som jeg faktisk kjøpte så tidlig som i 2002. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1794.0.html

Starter ny prosjekttråd, mest for min egen del. Og siden jeg er møkk lei facebook blir det forumet igjen. Er kanskje ikke så mange brukere igjen her lenger.

Bobla har vært et evigvarende prosjekt som aldri ser ut til å bli ferdig. Ihvertfall føles det sånn. Bilen kjøpte jeg i deler, og det var stort sett bare å montere den sammen.....trodde jeg. Ble en del jobb likevell. Både jeg og bilen har flyttet litt hit og dit, mest bilen pga div forskjellige lagringsplasser. Tiden har flydd, og plutselig er det over 20 år siden kjøp.

For nesten 2 år siden gikk jeg til det skrittet å investere i en lagerseksjon i nærhetene. Var lei av liten plass. Den er på 72 kvm og jeg har jeg innredet med bil som hovedformål. Både jeg og sønnen har biler som hobby. Nå har jeg både lokaler, utstyr og tiden i orden. Motivasjonen kjenner jeg er på retur. Får jeg ikke bilen på veien nå så vet jeg ikke. Har forresten en egen konto på instagram om lagerseksjonen , eiko_garage. Titt innom.

Bilen er en 1966 bygget etter datidens konsept. Følgende ble gjort/er gjort:

Fjernet alle lister, hull og dørhåndtak (elektrisk åpning)
Sveiset dashbord med kun speedometer og hanskerom
Motorlokk fra en -62
Britax soltak
Senket foran og bak
American Eagle wide 5 wheels
1500 kasse
1600 Mexico motor med 15000km på telleren
Empi skivebremser foran
Lakkert i en en oransje farge fra Alfa Romeo
Innredning pr nå er fra en Audi TT

Bildet under er tatt for ca 10 år siden.








Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikoseptember 25, 2023, 21:02:34 pm
Her er den på plass i lagerseksjonen. Var nesten det første jeg satte inn der.

Det er ikke mye som gjenstår egentlig. Må se over det elektriske som jeg startet på for flere år siden, der er det mye rot. Stolene må jeg sveise nytt understell på så de passer, er bare midlertidig montering nå. Bytte forstilling til puma, som jeg har liggende. Et lite hull på høyre side feste bakskjerm som må sveises. Sikkert mye annet smått og godt, men i det store og hele så er det det som skal gjøres.

[attachment=1]


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikoseptember 25, 2023, 21:15:13 pm
Selve lagerseksjonen er jeg meget fornøyd med. Legger ved noen bilder. Denne ble relativt godt utstyrt med mesanin, sluk, epoxygulv, ekstra belsyning, varmpumpe, vifte i taket for luftsirkulering, ekstra kontakter, 3 fas, oppgradert sikringsskap +++.
[attachment=1]


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikoseptember 25, 2023, 21:19:51 pm
Innredning fra jula. Ny sakseløfter fra Nordic lift.

[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikoseptember 25, 2023, 21:23:19 pm
Innredet mesanin med sofa, TV og div. Kommer bad/WC og minikjøkken etterhvert.

[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikoseptember 25, 2023, 21:32:42 pm
Gikk litt "all in" og kjøpte det meste av utstyr. Har både løftebukk, Quick Jack, kompressor, ht-spyler, verktøy og vannpoleringskabinett. Dette burde holde. Siden jeg skal drive litt med vannpolering måtte jeg ha en litt voksen kompressor. Den er 3-fas på 150l og 10 bar, luftmengde er hele 840l v/1 bar og 400l v/10 bar. Den skulle duge til det meste vil jeg tro.

Det er sluk i lokalet så her kan man fint vaske biler og polere hele året.

[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikoseptember 25, 2023, 21:38:06 pm
HT-spyler og oppheng poleringsmaskiner


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikoseptember 25, 2023, 21:45:10 pm
Slik står bilen i dag, på hjuldollys. Målet er å få den ferdig til neste års Bug-in.....eller SCC😏.

Motoren er det mulig jeg tar ut i vinter og overhaler. Selv om den har kun har gått ca 15000km så har den stått noen år. Den starter helt sikkert, og går fint, men jeg har lyst på litt mer futt enn det er originalt. Har samlet på meg noen trimdeler under årene. Blir ikke noe ekstremt.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikoseptember 25, 2023, 22:06:37 pm
Interiøret pr i dag.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Stig Ham 67september 26, 2023, 07:02:47 am
Er nok ikke manger her på Forumet. Men har også gjort som deg og laget en tråd for egen del
Lekker garasje og kul bil


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Roy Grellandseptember 26, 2023, 07:33:48 am
Lets make the forum great again :)

Det er noen av oss som prøver å holde liv i forumet, så veldig bra du legger inn en ny tråd.

Drømmer om en slik lagerseksjon selv, men har kommet til at det er jo fordeler med å ha ting hjemme også :)

Ser fantastisk ut i alle fall.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: TrettenNullToseptember 26, 2023, 16:28:12 pm
Utrolig strøken lagerplass.
Blir jo lett inspirert til å skru med så fett utstyr.


Forøvrig så har Facebook sugd balle siden dag en.     


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Martin Sørlieseptember 26, 2023, 19:38:08 pm
Vi blir flere og flere her inne igjen etterhvert, så vi må bare holde trøkket oppe og spre det glade budskap!

Kul plass og kul bil!😊 Gleder meg til å følge med😊


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikoseptember 26, 2023, 20:43:14 pm
Vi blir flere og flere her inne igjen etterhvert, så vi må bare holde trøkket oppe og spre det glade budskap!

Kul plass og kul bil!😊 Gleder meg til å følge med😊

Ta deg en tur før du parkerer for vinteren. Ser på facebook at vi pratet om efi og at du skulle demonstrere greiene🙂.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikoseptember 26, 2023, 20:51:50 pm
Siden det ikke blir gjort så veldig mye på bilen den neste måneden har jeg smått kommet i gang med vannpoleringen. Kabinettet importerte jeg fra UK som et byggesett, det gikk med noen timer til å pusle det sammen og få det i drift.

Har vannpolert innsug, luftfiltre og stag til noen dobble 34 dellorto. Resultatet taler for seg.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikoseptember 26, 2023, 21:01:35 pm
.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikoseptember 26, 2023, 21:03:57 pm
Ikke boble, men sier litt om hvilken resultat man kan få. Siden motoren skal ut til vinteren blir det nok å vannpolere både topper og blokk. Dog ikke innvendig. Nøye rengjøring i etterkant er nødvendig.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Martin Sørlieoktober 02, 2023, 16:43:43 pm
Vi blir flere og flere her inne igjen etterhvert, så vi må bare holde trøkket oppe og spre det glade budskap!

Kul plass og kul bil!😊 Gleder meg til å følge med😊

Ta deg en tur før du parkerer for vinteren. Ser på facebook at vi pratet om efi og at du skulle demonstrere greiene🙂.

Det skal jeg få gjort!


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 02, 2023, 17:15:48 pm
Det skal jeg få gjort!
[/quote]

Flott! Kan vi ta en vw prat🙂


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikonovember 19, 2023, 14:21:07 pm
Da er det motoren som står for tur. Kjøpte et motorstativ på Biltema som jeg leser passer/passer ikke. Får tilpasse det visst det ikke gjør det.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikonovember 19, 2023, 14:24:30 pm
[attachment=1]Motor ute. Da er det bare å starte demontering. Litt spent på hva som møter meg da den etter sigende kun har gått ca 15000 km.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Roy Grellandnovember 19, 2023, 14:45:40 pm
Flott. Motor er gøy ;)  Jeg bruker det stativet fra biltema, men har bare boltet en sånn vanlig VW benkstativ fast så funker det bra


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikonovember 19, 2023, 16:07:50 pm
Flott. Motor er gøy ;)  Jeg bruker det stativet fra biltema, men har bare boltet en sånn vanlig VW benkstativ fast så funker det bra


Takk for tipset!

Har aldri skrudd på motor før, så vi får se😏. Planen er en daily-driver på ca 75-100 hk, men litt usikker på veien dit og hva jeg skal gjøre/bruke på motoren. Blir nok uansett forgasser da jeg har både 2x34 og 2x40 Dellorto på hylla. Har også en sett med cb044 topper med 35/40 ventiler og en w110 kam liggende. Ang kubikk så har jeg ikke blitt helt enig med meg selv, blir uansett ingen storkubikksmotor. Har tenkte på følgende alternativer:

1. Standard 1600 eller 1641 med w110 kam, lett porting av originaltopper, balansering og 34 eller 40 gasserne (de fleste vil sikkert si gå for 40 her uansett kubikk). Helt klart enkelst og billigst motor å bygge for en nybegynner.

2. Som over, men med en 1680 sats tykkvegget, men da må jeg borre opp toppene.

3. Gå hakket videre og bygge en minstroker, dvs sette inn en 74 veiv med 5,325 veivstaker og originale sylindre som gir 1699 kubikk, w110 kam, cb044 toppene og Dellorto 40. Litt mer hæssel å bygge, men hadde vært veldig interessant. Ikke såå mye dyrere enn de andre alternativene da jeg ikke trenger å verken borre opp eller skaffe nye sylindre, og bredden på motoren blir lik original mtp bygging o sammensetting. Mulig det kreves litt jobb på blokka, men leser om tilfellene der det var dropp-inn også. Her vil sikkert noen mene at det er enklere og like bra med en 1776.

4. Siste alternativet er å montere AMR500 kompressor på en 1600 sammen med original eller w110, balansere motoren og tut å kjør. Ser unektelig interessant ut med kompressor mtp power og dreimoment.

Satser på at de originale sylindrene kan gjenbrukes der det er planen.

Ang cb-toppene, leser mye om større ventiler/ikke større ventiler. Ja eller nei i alternativene over?





Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikonovember 27, 2023, 22:39:37 pm
Demontering av motor pågår. Har tatt av alt deksler/viftehus samt topper og sylindre. Enkel motor å demontere, alt gikk greit og ingenting er rustet fast eller satt spesielt hardt. Vanskelig å si noe om den virkelig har gått 15000, men sylindrene og stemplene ser meget bra ut. Rusta er etter lagring hos meg i minst 15 år og nesten det samme hos forrige eier.

Historien som jeg delvis har fått bekreftet er at Møller måtte erstatte en motor til en gammel dame sånn ca midten på 80-tallet etter en tabbe ifbm med oljebytte.

Toppene har, etter det jeg kan måle, 33/30 mm ventiler og ikke 35/32 som er vanlig på 1600. Etter det jeg finner av info på nett var det en downsizing i ventilstørrelse fra 75 ifbm overgang til FI. Samme topper ble visst levert på både FI  og forgassermotorer. Skjønner at små ventiler mulig kan være en fordel på FI, men blir de for restriktive i forhold til mine planer på en lett trimmet motor?

Hot VW bygde en 1745 milage motor for mange år siden, de brukte disse toppene, men da var det ikke hk som var fokuset, men dreiemoment og minst mulig forbruk. Likevell dro de ut 92,5 hk ved 5000 og hele 57,5 ved 2500, og greit dreimoment....med en mild kam og to enkle weber 34 ICT.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikonovember 27, 2023, 22:43:32 pm
Toppene har nr 043101375R som indikerer at dette er FI topper med 33/30 ventiler.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikonovember 27, 2023, 22:48:37 pm
En liten skade på høyre side som jeg fikk med på kjøpet for over 20 år siden. Dette må jeg fikse på en eller annen måte. Og det peneste blir vel å sveise inn en ny del.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Roy Grellandnovember 27, 2023, 23:27:36 pm
interessant. Små ventiler kan jo gi høyere gasshastighet og mer kraft på lavt turtall. Kommer også litt an på hvordan kanalene ser ut


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikonovember 27, 2023, 23:43:30 pm
interessant. Små ventiler kan jo gi høyere gasshastighet og mer kraft på lavt turtall. Kommer også litt an på hvordan kanalene ser ut


Ja, unektelig interessant. Har ikke åpnet opp og sett mer på toppene og kanalene. Hot VW gjorde ikke annet med toppene enn dette - The heads were "cleaned-up" by CB with a sanding flapper, shorted guides installed, and a 3-angle valve job performed, but no porting or other modification was done.

Frister litt å følge oppskriften deres, dog med 74 veiv og ikke 76. Kan sikkert med fordel porte toppene noe. De brukte en Cheater 274 graders kam fra CB som var spesielt tatt frem for EFI og dreimoment samt originale vipparmer. Jeg har en W110 som er litt mer allround.

Fjerner ventilene og tar en rengjøring og vannpolering av de i morgen.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikodesember 03, 2023, 19:51:47 pm
Da er blokka delt. Rengjøring av blokk/topper til uka, før alt inspiseres nøye. Kan ikke se for meg at den trenger linjeboring. Jeg er rimelig nybegynner på dette med motor, så jeg får stole på broren min som er bilmekaniker når han, etter en titt, sier motoren umulig kunne gått veldig langt.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikodesember 03, 2023, 19:53:20 pm
Jeg stusser på toppene og ventilstørrelsen. Fjernet ventilfjærene og tok ut ventilene og målte med skyvlære. Måler hhv 31og 28 mm (ca). Er dette å regne som 33/30? Kontrollmålte flere ganger.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'desember 04, 2023, 11:13:31 am
Nej størrelsen på ventil er vel størrelsen på ventilen? I hvertfald på alle de topper jeg har hatt ventiler målt på ;)


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikodesember 05, 2023, 22:55:12 pm
Nej størrelsen på ventil er vel størrelsen på ventilen? I hvertfald på alle de topper jeg har hatt ventiler målt på ;)

Joa, det er greit. La meg omformulere meg. Hvilke topper har så små ventiler på en 1600? Har dobbeltsjekket målene.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikodesember 05, 2023, 23:05:13 pm
En liten økt i dag, et par timer bare. Blir for lenge mellom besøkene her.

Blokka ble vasket, skrubbet og spylt med høytrykk. Den er ordentlig møkkete, og det sitter godt. Ble noe bedre etter høytrykk, men ikke mye. Måtte bare ta en rask runde i vannpoleringskabinett for å se om jeg fikk fjernet noe. Ble straks litt bedre, trenger dog en runde til.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikodesember 05, 2023, 23:09:51 pm
.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Roy Grellanddesember 06, 2023, 11:14:08 am
Ser deilig ut med så ren blokk, men de blir svarte igjen ganske kjapt... Men deilig å vite at den er ren i alle fall :)


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Sveinfdesember 06, 2023, 12:39:19 pm
Jeg lakka ei blokk(WBX) med 2k grunning og 2k topplakk, alufarga(etter tips av Jørn Tangen). Har ikke angra på det.  :)


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikodesember 06, 2023, 12:41:43 pm
Ser deilig ut med så ren blokk, men de blir svarte igjen ganske kjapt... Men deilig å vite at den er ren i alle fall :)

Joda, klar over det, men det fine med vannpolering er at overflaten blir mye enklere å holde ren etterpå.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Roy Grellanddesember 06, 2023, 13:13:37 pm
Jeg lakka ei blokk(WBX) med 2k grunning og 2k topplakk, alufarga(etter tips av Jørn Tangen). Har ikke angra på det.  :)

Jeg har lakkert Oxyboxer blokka i Ghian med sort motorlakk på spray (1K) og det er ikke pent etter noen år, så det er nok lurt å bruke skikkelig 2K produkter ja :)


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikodesember 11, 2023, 21:37:40 pm
Blokk og veiv skal til Reierstad for en måling og kontroll en av de nærmeste dagene så jeg vet ståa. Imens ble det å vaske og rydde lokalet for oljesøl og annet rot. Jeg er en av de som hater møkk på et nesten komisk plan.



Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'desember 12, 2023, 08:08:09 am
Sabla fint verksted det der  ;D


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Roy Grellanddesember 12, 2023, 09:00:41 am
Så ryddig ut ja :) Nesten sånn at man blir inspirert til å gjøre et skikkelig løft i egen garasje :)


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikodesember 12, 2023, 18:33:26 pm
Sabla fint verksted det der  ;D

En av de bedre investeringene jeg har gjort, uten tvil. Kjøleskap kom på plass for litt siden på mesaninen, så nå mangler jeg bare toalett så er det komplett.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Roy Grellanddesember 12, 2023, 23:55:37 pm
Nydelig. Faren er jo at det blir mye sitting og lite skruing ;)


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Squarebackdesember 13, 2023, 00:05:34 am
Morsomt å se så ryddige fasiliteter! Flott! :)


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikodesember 13, 2023, 09:35:24 am
Nydelig. Faren er jo at det blir mye sitting og lite skruing ;)

Når sant skal sies så brukes mesaninen og sofaen veldig lite. Mest nede og mekker eller polerer.

Men tilbake til motor, hvor er det folk balanserer veiver på Østlandsområdet? Hva ligger det på i pris?


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Roy Grellanddesember 13, 2023, 10:20:55 am
Det er noen år siden for min del, men jeg brukte Jørn Tangen i Drammen, eller verkstedet hans er vel i hokkund-traktene.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'desember 13, 2023, 12:27:20 pm
Får du ikke gjort det hos Reierstad også?


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikodesember 13, 2023, 12:29:26 pm
Mener å huske at han ikke gjør det. Kan høre med han.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: vw61desember 13, 2023, 14:05:16 pm
Jeg har brukt rotorkontroll.no i Solbergelva


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Sveinfdesember 15, 2023, 14:12:02 pm
Jeg brukte også Jørn Tangen for noen år siden. Snakka nylig med ham og han har kjøpt inn mer maskiner til verkstedet,så han får helt sikkert hjulpet deg.  :)


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikodesember 19, 2023, 12:51:18 pm
Da har jeg vært hos Reierstad og fått sjekket både blokk, veid, sylindre og kam. Tilbakemeldingene derfra er positive og som forventet egentlig. Denne motoren har nok ikke gått særlig langt, så her er alt i skjønneste orden med null behov for linjeboring. Veldig greit å få det bekreftet av kyndige før man setter i gang.

Er fremdeles usikker på hvilken motor jeg skal bygge, men jeg heller mest mot å beholde både veiv og sylindre og bygge en lett trimmet 1600 (dvs alt 1 på forrige side) siden det er så bra som det er. Det blir gjort lite på denne siden av året, men må lage meg en liste over alle delene jeg trenger og legge inn en bestilling når jeg har alt klart.

Når det gjelder toppene så er ventilene 30/33. Det gjelder å måle riktig. Nok om det temaet🙃. Reierstad driver ikke med balansering av veiv, så da blir det vel en tur til Drammen når den tid kommer.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: TrettenNullTodesember 19, 2023, 18:23:14 pm
Nydelig. Faren er jo at det blir mye sitting og lite skruing ;)

Når sant skal sies så brukes mesaninen og sofaen veldig lite. Mest nede og mekker eller polerer.

Men tilbake til motor, hvor er det folk balanserer veiver på Østlandsområdet? Hva ligger det på i pris?

Jørn tangen har ballansert veiver for meg.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikodesember 19, 2023, 18:26:57 pm
Ringte Jørn i dag. Veiva blir nok levert der på nyåret sammen med svinghjul, clutch og reimhjul🙂.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikojanuar 07, 2024, 08:43:28 am
Ikke skjedd så veldig mye her i garasjen, men noe har da blitt gjort. Folkevogngutta i Trøgstad har salg i helga så jeg var litt rask på tastaturet på fredag. Fikk bestilt det jeg trenger til motoren, så nå tror jeg at jeg har alt. Blir nok til at jeg bygger en lett trimmet 1600 som beskrevet tidligere.

Svinghjulet hadde litt overflaterust. Fikk fjernet det meste. Ikke sikkert kjempeviktig, men da er det gjort. Det ser bra ut, men jeg har ikke fått det kontrollert på noen måte. Planen er å bore opp til 8 bolt veiv, det må jeg få gjort før alt sendes til balansering. Etter litt søking og lesing har jeg bestemt meg for å kjøre originalt og ikke lettet svinghjul. Sikkert mange meninger om dette, men eneste forskjellen med lettere er vel akselerasjon og ev retardasjon?


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'januar 08, 2024, 11:01:08 am
Har du 8 stifter i veiven?


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikojanuar 08, 2024, 12:32:39 pm
Nei, må få det boret opp med jig.



Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikofebruar 01, 2024, 22:30:03 pm
Da ble det en tur til Jessheim og Erik Dahlberg i kveld for å bore opp veiv og svinghjul. Her ble det avdekket at veiva var slipt 0,25. I mitt hodet ble dette sjekket hos Reierstad, men der er det nok godt mulig jeg tok feil eller husker feil. Bestilte derfor lager std/std, men skulle hatt std/0,25. Så da er det bare å bestille nye.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 01, 2024, 23:03:52 pm
Lurt :)


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikofebruar 01, 2024, 23:16:51 pm
Veldig🙂. For en lett trimmet 1600 er ikke dette noe must, men greit å få det gjort i tilfelle man bygger noe kraftigere en dag.

Ble en hyggelig motorprat også der en novis som meg på motorer spør og graver litt ekstra.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomars 02, 2024, 13:43:24 pm
Lenge mellom hver økt her nå, men går da fremover.

Endelig fått rett lagre til veiv/råder så veiva leveres forhåpentligvis til balansering innen kort tid. Planen var å bruke originaltoppene og få Jørn til å plane de for noe høyere komp og så porte de litt, men sitter og funderer på disse cb044 toppene jeg har liggende.

I mellomtiden ser jeg over el-anlegget som er et salig rot. Heldigvis får jeg bistand av min bror som er bilmekaniker og kan dette litt bedre enn meg.

Da kan jeg starte med å demontere forstilling imens. Den som står der nå er sveiset original som skal byttes til en puma.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomars 03, 2024, 10:42:03 am
Endelig lys. Sist det var lys her var i -91.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: TrettenNullTomars 07, 2024, 21:48:02 pm
Fett.
God følelse  :)


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomars 07, 2024, 22:13:46 pm
Fett.
God følelse  :)

Jo, var det. Etter over 20 år på prosjektstadiet tenker jeg den følelsen øker et par hakk den dagen den er på veien.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomars 12, 2024, 16:50:49 pm
Da er veiv og topper endelig levert til Jørn Tangen for balansering og høvling av toppene for noe høyere komp. Leser at på w110 kam anbefales det komp mellom 8,25-8,75. Har vel avtalt med Jørn at vi legger oss mellom 8,5-9,0.

Noen tanker om dette?


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'mars 13, 2024, 11:15:53 am
Lyder fornuftig  ;D


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomars 13, 2024, 11:52:06 am
Ja, og havner man på 9 så blir ikke det for høyt?


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: TrettenNullTomars 16, 2024, 18:45:07 pm
Det bør fungere bra.
https://vwparts.aircooled.net/Engle-W110-Type-1-Camshaft-1-1-or-1-25-Rockers-p/e6110.htm
Lag eventuelt Singh grooves så er du på sikre siden mtp detonasjon
https://somender-singh.com/


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomars 17, 2024, 14:30:30 pm
Lag eventuelt Singh grooves så er du på sikre siden mtp detonasjon
https://somender-singh.com/
[/quote]

Det må jeg lese meg litt opp på. Som nybegynner og første motorbygg vil jeg vel helst ha ting så plankekjøring som overhodet mulig😏.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomars 17, 2024, 14:46:44 pm
En gang i tiden av forrige eiere ble det kuttet og sveiset i de originale bærearmene Ikke spør hvorfor, men det ble nå gjort. Så de kan jeg ikke bruke videre. Bestilte komplett overhalt sett med nye kuler. Pulverlakkert svart.

Velger å kjøre med svart forstilling og ikke lakkert i bilens farge som det er pr i dag. Mulig det hadde vært kulere, men det blir tross alt en grei bruksboble og ikke utstillingsbil.

[attachment=1]

Puma'n kjøpte jeg for minst 12-15 år siden. Lite brukt. Pusses ned for lakk. Her tenker jeg kjøre enkel prosess med hammerite svart spray, selv om matchende pulverlakk hadde vært finest. Alternativt polyuretan lakk som tåler mer.

[attachment=2]




Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomars 26, 2024, 23:32:18 pm
Forstilling ferdig lakkert, eller malt er vel mer korrekt, med hammerlakk. Skal tåle litt denne etter det jeg leser, og tenker den er perfekt for understell.

[attachment=1]

Helt greit resultat.

[attachment=2]


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomars 31, 2024, 12:24:17 pm
Hentet veiva og toppene hos Jørn i dag. Kompresjonen blir 8,8/8,9 ved 1,4 og 1,5 i vendehøyde. Gjenstår å porte toppene.

[attachment=1]

Alle deler skal nå være i boks.

[attachment=2]


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: TrettenNullToapril 09, 2024, 15:11:31 pm
Forstillinga ser bra ut.
glede seg til motorbygging nå  :)


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikoapril 19, 2024, 10:09:51 am
Ja, ble ok den. Fremgangen går i sneglefart for tiden. Har ikke startet med motor ennå.

Når det gjelder forstilling, når trenger man castershims? Er ikke det nødvendig kun ved senking foran? Min er senket relativt likt, mulig jeg skal montere justerbare fjernplater og heve den en smule bak, men ikke mange cm.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikoapril 24, 2024, 22:16:02 pm
Da er blokka vasket og rengjort. Men det er vel slik at når du tror det er rent så tar du en runde til.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Bug_Manapril 25, 2024, 03:32:30 am
Da er blokka vasket og rengjort. Men det er vel slik at når du tror det er rent så tar du en runde til.
Motorbygg er det aller morsomste og følge! Stå på!