Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 251
|
183
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Type 3 spotting
|
på: november 09, 2014, 18:24:51 pm
|
Type3 varebil er vel ikke så ofte man ser, men det er noen der ute. Min onkel spottet denne i Fagernes på fredag
|
|
|
184
|
Forum / Problemløseren / Sv: Jeans fargevalg?
|
på: november 09, 2014, 17:21:08 pm
|
Enklest er om du kjører bortom f.eks Rabekkgata hos Moss bilskadesenter. Han scanner og kan lage riktig farge for både flekking og lakkering. Eneste han trenger er f.eks tanklokket.
(Gul er en vanskelig farge da grunningen spiller stor rolle for hvordan fargen vil bli til slutt.)
|
|
|
186
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dewil's 56 Oval ragtop
|
på: november 09, 2014, 14:38:04 pm
|
Demonteringen er i gang. Alle skjermene er av, det samme er støtfangeren foran. Litt retting av støtfangern foran må til, den er også litt skjev. Har rettet den noe, men fremdeles er avslutningen på venstre side 1,5 cm for langt tilbake.
Panseret har i alle år stått og spriket, det er det første jeg skal ta hånd om i dag. Blir litt kapping og tilpassing utover dagen.
|
|
|
188
|
Forum / Problemløseren / Sv: baksete 55 modell vs 63?
|
på: november 08, 2014, 21:19:38 pm
|
Jeg hadde nyere baksete i min oval. Oval er ikke likt som de nyere. Den nedre innfestingen av ryggen på oval er lengre og i tillegg vinklet. Sitteputa går mest sannsynlig inn.
|
|
|
189
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bremsene henger etter en kjøretur!
|
på: november 08, 2014, 21:17:54 pm
|
sjekk att du har dødgang / klaring på bremsepedal/stag inn i hoved pumpe, ved for liten eller ingen klaring vil ikke hovedpumpa slippe bremsevæske tilbake fra systemet fort nokk
Dette er veldig viktig! Sjelden at folk sjekker dette ved montering av ny pumpe.
|
|
|
190
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting
|
på: november 08, 2014, 01:32:09 am
|
Spotta denne i Vestby. Ser veeeldig ut som en Boble[attachment=1]
Et medlem i FVWK som har denne mener jeg... Mannen som driver Shell/7eleven i vestby ja. Christian sin. Du får sikkert kjøpt skallet. Har ligget ute på vwnorge for salg ganske lenge. Så om noen trenger et rustfritt 67/68 kaross med eldre skjermer så er denne et greit kjøp.
|
|
|
191
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hjulplater til å sette under hjul for å enkelt flytte bil i garasjen: hvor kjøpe
|
på: november 08, 2014, 00:20:22 am
|
Skal man ha noe som virkelig funker, er lette å håndtere og funker fjell så kjøper man sånne som dette: http://www.zendextool.com/gojak/Har hydrauliske på jobben, sånne billig drittjekker. De er både tunge, tunge å jobbe med og bærer preg av å være av laber kvalitet. Jeg har biltema sine hjuldollyer i garasjen, funker fint men må jekke opp bilen for å få den på. Neste gang handler jeg gojak. Det virker ikke så greit å få handlet disse for oss Nordmenn uten forhandlernettverk? Prisen er heller ikke lett å finne Må nok finne en forhandler i nærheten av der de produseres og få shippet de over. Noen kompiser jobber som bilbergere, de har handlet og fått levert sånne fra usa. Er et firma i Norge som selger bergningsmatriell og mye fra usa. Skal se om jeg finner nettsiden.
|
|
|
194
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med gir/girkasse.
|
på: oktober 31, 2014, 23:18:49 pm
|
Vanskelig å si uten å se selv, men det Kan tenkes at det er krøll med kassa. Det har hendt at skiftegafler løsner eller at de er feil justert som forårsaker slitasje på skiftegaffelen inni kassa som igjen fører til at man ikke får skiftet gir. Om man ikke skifter girolje så kan også være skyld i problemet, den har også et utskiftingsintervall.
|
|
|
199
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Lagringsolje eller fett. Slik som Volkswagen gjorde det...
|
på: oktober 29, 2014, 09:54:30 am
|
Jeg bruker würth sin hhs5000 eller så bruker jeg fullsyntetisk olje. Har en brukt T4 veiv på benken, ligger ikke pakket inn og er smurt inn med marvel mystery oil. Har ligget der i et halvt år, ser strøken ut enda. Har også et par T1 veiver som ligger under skapet mitt også, ser strøkne ut de også. Vaselinspray er sikkert ikke dumt det heller
|
|
|
200
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Oxyboxer i Ghia
|
på: oktober 28, 2014, 21:58:26 pm
|
Min ligger vel på omtrent de samme temperaturene, men jeg tror min går noe for fett i tillegg.
Mer ventiltikking ved varm motor blir det. Motoren strekker seg mere enn støtstengene. JEE skrev en fin tråd ang ventiltikking/ventiljustering under teknisk her inne.
|
|
|
201
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dewil's 56 Oval ragtop
|
på: oktober 28, 2014, 21:52:30 pm
|
Da er bobla parkert for sesongen og planer for vinteren påbegynnes. Fire nye skjermer er bestilt, motor, girkasse og forstilling skal demonteres, sjekkes, overhales og modifiseres. Drømmer om å lure ut 50hk til i løpet av vinteren av den samme motoren men med ny kam, større ventiler og større forgassere. Men først skal jeg konsentrere meg om å få karosseriet på stell. I tillegg har jeg jo fastbacken som skal få litt omtanke.
|
|
|
205
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge "banebil", trenger tips
|
på: oktober 26, 2014, 21:51:09 pm
|
Send meg en melding en dag Jesper, så tar vi og skremmer noen gamlinger i nabolaget Kult det Roy! Skal se om jeg finner noe litteratur og illustrasjoner også, så har vi litt konkret også. Vi kan jo lage en egen tråd og se om flere vil være med.
|
|
|
206
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge "banebil", trenger tips
|
på: oktober 26, 2014, 21:23:19 pm
|
Skal love deg at det problemet du har med positiv camber foran er en enkel sak For 30 laken skal jeg klare å bygge en sabla grym type1 forstilling til deg Kanskje vi bør ta en garasjekveld/kurskveld der man diskuterer løsninger ved understell og kjøreegenskaper i løpet av høsten? dette er tross alt et meget intressant tema.
|
|
|
207
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge "banebil", trenger tips
|
på: oktober 26, 2014, 21:17:40 pm
|
Enig med deg her Grelland. Det er lurt å se på hva man skal bruke bilen til. En tur fra Moss til Trøgstad i sommer med ovalen var slitsomt Det er mulig jeg har en lavere toleranse for støy Det hender vel at du er i nærheten, Jesper. Vi kan jo ta en tur med Ovalen en dag så kan du føle litt på lydbildet og andre ting som eksisterer i biler som er så stramt satt opp som den. Kanskje det blir det enklere å vite hvor stramt oppsett man ønsker å sikte etter. Modifisering/justering av forstilling kan du få tips og hjelp til i så fall. Hett tips er å lese mye og innhente forståelse for prinsippene bak de forskjellige delene man monterer. Dyrest eller flottest deler er ikke alltid best. Originaldeler kan funke minst like godt, gi like mye glede og i tillegg være pengebesparende slik at man kan kjøpe mer bensin. Der er tross alt viktigst å få kjørt.
|
|
|
208
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge "banebil", trenger tips
|
på: oktober 26, 2014, 20:08:02 pm
|
Det forklarer nok hvorfor Dewil ikke hører knirking Har du sett eksosen eller? Drivlinja mi er skrudd stumt, det er ikke drivlinja som er problemet mtp støy hvertfall Høhøhø! Det skal hvine, ule og "raaaape" inni en ræserbil
|
|
|
209
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Etanol og 98 oktan
|
på: oktober 26, 2014, 19:33:29 pm
|
Det er vel kun i 95oktan som inneholder ethanol. Ethanol inneholder mindre energi, krever et høyere blandingsforhold, så forbruket øker også. Drivstoffstandarden vi bruker her heter EN590 og tillater inntil 5% tilsetning av biobrennstoff. Man kan notere seg at norsk hydro og statoil er "værstingen" i klassen og har høyest prosentandel bioethanol i bensinen de selger. Det samme gjelder dieselen, der er tilsetningen biodiesel. Biodiesel er noe man IKKE vil ha i moderne dieselbiler, det er skyld i mange problemer vi har med dagens dieselmotorer. Ikke noe vi skal diskutere her, men det er verdt å merke seg. Selv fyller jeg kun hos Shell (Vpower) og Esso (98) da disse leverer det beste drivstoffet i landet. Det kan man f.eks se på tenningsmap og bankekorreksjon i nye biler som jeg tafser (alt for mye) på, noe skal man jo leve av au Det lønner seg også å fylle hos de stasjonene som har litt trafikk også. I år har jeg fyllt hos Statoil på bobla ved et par (nød) anledninger og fått krøll og problemer begge gangene med grums i tomgangsdyser og vann/kondens i flottørkammerene.
|
|
|
210
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge "banebil", trenger tips
|
på: oktober 26, 2014, 19:24:37 pm
|
Jeg har et par spørsmål som dukket opp her mtp forstilling: Hvorfor velger du en Red9 i stedet for f.eks en eyeball engineering som ser ut til å ha bedre geometri mtp bump-steer? Jeg tenker dette fordi dette er et problem på den originale forstillingen og red9 har ikke nevnt noe om det. Bump steer er noe av det viktigste å ha kontroll på. Eyeball engineering viser at de har brukt mye tid på å eliminere bump-steer i sin forstilling. Så derfor: Hvorfor bygger du ikke om den originale forstillingen med tannstangstyring i stedet siden red9 mest sannsynlig ikke er mye bedre mtp. bump-steer enn den originale?
Det er mye penger å spare og gode kjøreegenskaper å hente på å forbedre geometrien på den originale forstillingen også. Ved å montere tannstang og styreledd på riktig sted kan man eliminere bump-steer totalt på en original forstilling for en mye billigere penge enn det en Red9 koster.
Dette er selvsagt bare noen synspunkter jeg har, i bunn og grunn lurer jeg på hvilken begrunnelse du legger bak de valgene du gjør ved å velge de delene du lister opp.
|
|
|
|