mai 14, 2024, 00:29:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Krav til støtdempere på veteran biler?  (Lest 1090 ganger)
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« på: november 22, 2014, 22:16:29 pm »

Har som sikkert mange nå vet en 1950 splittboble som mangler disse "lever shocks" demperne bak. Bilen skal på teknisk/ID på BT på førstkommende torsdag og jeg oppdaget dette litt for sent, da det er vanskelig og se dette uten og ligge under bilen da disse ligger bak fjærplatene bak... Men har kjørt ganske mye med bilen og har ikke merket noe forskjell på dette i forhold til og kjøre med boble med dempere bak. Har også snakket med mange og gjort utallige søk på nettet om dette, og gjenngangeren på svar siden er nesten 100% lik over hele linja...det som blir sagt er som følger: "Lever shocks" systemet var ett så dårlig opplegg at du like gjerne kan kjøre uten, noen mener til og med at det er bedre og kjøre uten, og at det har null hensikt og tilbakeføre dette om du ikke KUN er ute etter originalitet, det er altså ikke jeg...

Svenskene sier også at det ikke er krav til dempere på veteranbiler, men er dette en sær regel som kun gjelder i Sverige eller er dette ett EU direktiv?

Har planer om og montere fester til normale dempere bak, men tiden er knapp og hvis det ikke er ett krav til dette
så gidder jeg ikke og stresse med dette før torsdag, hva mener folket?

PS! Har prøvd og lese litt lovdata, men blir ikke klok på reglene rundt dette desverre...

På forhånd takk
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 22, 2014, 22:45:36 pm »

Tja, kommer de til å se det om du ikke nevner at de mangler da? Alternativt så skal jo fjæringen være tilstrekkelig avdempet.
Regelverket som skal følges på denne bilen er jo fra 1942 og det står lite om støtdempere der.

Hva som står i vegtrafikkloven av 1994  er følgende:

§ 12-1.  Aksler, fjærer, belter og støtdempere på bil
1.   Bils aksler, fjærer og hjul med dekk må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største aksellast eller boggilast.
2.   Bil skal være tilfredsstillende avfjæret. Fjæringen må være tilstrekkelig avdempet.

Så om bilen ikke gynger fælt o.l. så er det nok greit.
En sånn kontroll innebærer også sjekk av lys og bremser.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #2 på: november 22, 2014, 22:48:28 pm »

Ved førstegangsvisning skal denne bilen tilfredstille reglene som gjaldt her i landet da den var ny. Det vil si Kjøretøysforskriftene av 1942. Det står ikke noe der om støtdempere.
Når det er sagt så skal de på lik linje med alt annet være der og fungere så lenge det er noe bilen ble levert med originalt..
Det er jo fullt mulig å se at de har vært der og mangler så jeg tror du skal slite med å komme unna uten.
Slike dempere er ikke noe du finner på hvert gatehjørne og relativt kostbare i god stand så med tanke på at du senere skal bygge om til "vanlige" dempere ville jeg heller satset på å låne/leie et sett av noen for å få registrert bilen..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 22, 2014, 22:57:41 pm »

Ved førstegangsvisning skal denne bilen tilfredstille reglene som gjaldt her i landet da den var ny. Det vil si Kjøretøysforskriftene av 1942. Det står ikke noe der om støtdempere.
Når det er sagt så skal de på lik linje med alt annet være der og fungere så lenge det er noe bilen ble levert med originalt..
Det er jo fullt mulig å se at de har vært der og mangler så jeg tror du skal slite med å komme unna uten.
Slike dempere er ikke noe du finner på hvert gatehjørne og relativt kostbare i god stand så med tanke på at du senere skal bygge om til "vanlige" dempere ville jeg heller satset på å låne/leie et sett av noen for å få registrert bilen..


Men da stemmer det som svenskene sier, det står ikke noe om dempere i loverket fra 1942, så dette skal de ikke
kunne si noe på, altså det finnes ikke ett krav. Det er også tilnærmet umulig og se at det skal være noe der om man ikke er ekspert på veldig gamle bobler... jeg ante ikke noe om dette og antok at det skulle være sånn helt jeg begynte og spørre masse spørsmål og fikk omsider vite dette. Men selvfølgelig om noen vil låne meg ett par slik så ville det vært supert, men har ringt rundt til split eiere i hele dag uten hell så det blir en long shot er jeg redd... Sjokkert
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!