VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Turbo Haraune på februar 16, 2008, 23:13:12 pm



Tittel: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunefebruar 16, 2008, 23:13:12 pm
Har som smått påbegynnt vinterens prosjekt på bilen min.
Det omfatter "rydding og styling" i motorrom
Montere ny stor intercooler i ny stor alu vinge.
Montere alu bærearmer fra porsche og 4stemplede calippre i bakstillingen
Montere flere instrumenter for overvåking av motoren
Og ikke minst montere porsche 915 girkasse og drivaksler.

Denne posten vil i hovedsak dreie seg om girkasse monteringen da jeg tror det er det som vil intressere folk flest.

Innkjøpte deler som vil gjøre jobben mye enklere og "nesten" bolt on er som følger:
Kortere nesekon
Fremre travers
Bakre travers
Girspake som passer girkassen bedre

Var en tur i garasjen i dag og "planla" litt. Det som er opplagt er at man må slipe litt i rammehornene for å få den feitere kassa mellom, så må fremre orginale feste kuttes vekk. Clutch og gasswire må flyttes litt til venstre, og mest sansynlig må det bygges om til hydraulisk clutch men dette skal ikke være nødvendig om man har "riktig" girkasse uten pull clutch.
Det må kuttes et nytt hull inn  i tunellen for girstaget som går inn i bunnen på denne girkassen.

Det som må gjøres i tillegg for min del er å kløyve vekk halve torsjons roret og fjerne litt av gulvet under baksetet for å få de ekstra 4cm jeg trenger for å få min 16v subarumotor helt inn under bakskjermene.

Skal legge frem masser av bilder etterhvert.

Delene som jeg bruker får man fra Martin på Bug@fivespeed.de i Tyskland. de koster litt, men de er verdt det pga at det forenkler så mye.
http://www.bugat5speed.de/cms/


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunefebruar 16, 2008, 23:18:48 pm
Før bildet:


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunefebruar 16, 2008, 23:21:26 pm
Slik er ståa i dag:

Det er påbegynnt litt kapping etter bildet var tatt


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Lasse `65februar 16, 2008, 23:38:33 pm
Dette ser ut til å bli seriøse greier!

Gromme delevalg mener jeg å huske du er kjent for fra 2you.

Lykke til
Lasse


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: 1302Rfebruar 17, 2008, 15:21:24 pm
Ditta gleder eg meg til å sjå meir av:) Har ein 1302S sjøl, og har sitt ein del på bildene av bilen din. var det nåko problem med å få godkjent coilovers bak? tenker då på uniball opphenget du monterte....


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunefebruar 17, 2008, 17:20:33 pm
Ditta gleder eg meg til å sjå meir av:) Har ein 1302S sjøl, og har sitt ein del på bildene av bilen din. var det nåko problem med å få godkjent coilovers bak? tenker då på uniball opphenget du monterte....

dokumentasjon,dokumentasjon og dokumentasjon, så blir BT fornøyd.
det hjalp vel litt med røntgen bilder av delene også for å dokumentere at de var feilfri.


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: 1302Rfebruar 17, 2008, 22:13:04 pm
takker for info:) Har sitt på eit oppsett fra Remmele Tuning i tyskland, tilnerma lik design som på da du har på din


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunefebruar 20, 2008, 11:55:35 am
Litt bilder av det man trenger..

De to øverste bildene viser delene fra Bug@fivespeed.
fremre og bakre travers og ny nesekon. og den unike shifteren.

Nedre bilde viser hva som må kappes i torsjonsrøret for å få den ekstra plassen som behøves i min bil.
dette er ikke nødvendig ved bruk av T-1 eller T-4 motor. Da holder det med å fjerne orginal festet.


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunefebruar 20, 2008, 12:02:43 pm
Og så noen bilder av det som blir ekstra!
Sjekk størrelsen på bensin filtret! rommer en halvliter


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: BeetleBugfebruar 20, 2008, 12:47:46 pm
Et lite spørsmål; fikk du bemerkning på oljeåndingen som går til friluft?

Mvh
BB


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunefebruar 23, 2008, 20:59:10 pm
Fikk gjort mye i garasjen i dag..
Kappet vekk alle hindringer for girkassen, og tilpasset festene og gasswiren.
Clutch og gasswiren måtte flyttes litt for å få kassen tilstrekkelig fram i bilen.
Dersom man har tenkt å bruke den orginale clutch-tuben/wiren må man flytte denne ned til høyre i tunellen, så må man mikke det til derfra med braketter og styr for å få utlørearmen til å engasjere.
Jeg har tenkt å bruke hydraulisk uløsning, da dette er en bedre løsning. og pedalen vil kjennes mykere med harde trykkplater.

Nå har jeg klart å få kassen nesten like langt inn som der jeg hadde den orginale montert. altså 50mm lengre frem enn orginalt.
Jeg mangler bare 15mm på å være like langt inn. Men jeg har også senket bakre feste med 10mm så jeg håper motoren nå får plass under skjermene.

La også med et bilde av den nye vingen montert. brukte rivnuts i karosseriet og 5mm titanbolter for å skru fast. ble kjempe stivt, ikke noe bølgeblikkfølelse selv om platene er bare 1,5mm tykke. ytterligere stabilitet blir det når intercooleren kommer på plass med sine fester mot de orginale hengslene.

Det med veivhusventilasjonen var aldri noe spørsmål da det delvis luftes til friluft orginalt. går jo et rør rett i bakken på orginal motoren


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: 1302Rfebruar 24, 2008, 19:46:59 pm
Lekkert:) kommer den spoileren fra Big Wig Racecars? ser du har handla litt der før, er dei å anbefale..? har tenkt på å handle derfra sjøl...

vegar


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunefebruar 24, 2008, 20:32:20 pm
Lekkert:) kommer den spoileren fra Big Wig Racecars? ser du har handla litt der før, er dei å anbefale..? har tenkt på å handle derfra sjøl...

vegar

Spoileren er fra big wig ja. Kjøpte den samtidig med dørpanelene så den har ligget på hylla et år nå. Har bare gjordt noen forsterkninger på den for å holde intercooleren, og så har jeg nagla den sammen med flynagler istedenfor de medfølgende pop-naglene.
Kan anbefale Big wig på det varmeste! Han holder det han lover og har utmerket kvalitet på jobben han gjør.mine deler har "custom" design så det ble litt mailing fram og tilbake for å bli enig om mønstret på dørpanelene.
Han legger også på en beskyttelses plast film på delene slik at man unngår riper i transport. Denne filmen er ikke tatt av enda på min spoiler,derfor er den hvit.
Tror han har opptil 6ukers backlog på deler nå, men delene kommer når han sier de skal være klar. ikkeno bortforklaringer og unnskyldninger her. kun fast leveringsdato


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: 1302Rfebruar 24, 2008, 20:38:14 pm
Hørres bra ut:) Heiv ut baksete for nåken år sio(har hatt bilen lenge, uten at da har skjedd så møkje) fant alu plater som erstatter baksete hos han. blir vel nåko sånt og muligens vinge.. må liksom ha nåko bakpå der;)


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: roadster72februar 25, 2008, 21:03:40 pm
det er ikke g.50 kasse det der...eller er det det??


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Arild t1februar 25, 2008, 21:32:54 pm
Kjempe rått prosjekt! Tenker dette flytter på seg!!!Det blir Spennende å følge med på dette :)


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunefebruar 26, 2008, 22:37:19 pm
Det er ikke en G50 kasse med seks gir nei. den er dobbelt så stor nesten.
Dette er  en 915 femtrinns. laget mellom 77-87.

Dette kom i posten i dag fra Australia. 27mm justerbart stabstag til å ha i bakstillingen. Tror ikke understyring blir et problem lengre.


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunemars 01, 2008, 23:25:38 pm
Er endelig ferdig meg tilpassning og kapping i bilen for å få på plass kassa og girspaken
Nå skal det bare forsterkes og lakkes og så er det klart til montering.
Har støtt på endel mindre klaringsproblem på de nye delene, men allt går fikse med sag og vinkelsliper.

Når man vet hvordan dette skal gjøres så er det ikke mer enn 5-10 timer jobb å montere dette settet, om man trekker fra tenking og sjitprat.

Neste nå blir å få på plass master cylinderen for clutchen. der blir det litt tenking.


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: 1302Rmars 02, 2008, 00:39:34 am
Rått:) Gleder meg til å sjå dette ferdig:)


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunemars 08, 2008, 21:32:17 pm
Ferdig med tilpasning og forsterkning av festene til girkassen. mangler bare å lakkere alle plassene det er sveist og slipt.
Har også ordnet festene til intercooleren. Spaceren i den røde ringen er 11mm tykk og må lages selv. den følger ikke med delene fra Martin. (den trengs bare for å få på subaru motoren i riktig posisjon etter at traversen er snudd feil vei)


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: 1302Rmars 24, 2008, 20:50:40 pm
Hei. Er utskjæringene i spoileren nåko du har fått gjort i ettertid eller kan den bestillen sånn fra Big Wig? Kor kan eg få tak i sånne fly nagler som du har brukt i stedet for vanlige popnagler?

mvh vegar


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunemars 28, 2008, 21:21:11 pm
De runde hullene i spoileren kan bestilles fra big wig mot ekstra kostnad. men hullet til intercooleren har jeg laget selv.
Flynagler må du nesten til et flyverksted for å få tak i. å så trenger du klinkepistol for å få de klinket.(litt mer jobb enn popnagler men mye sterkere)


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Pålmars 29, 2008, 02:55:40 am
Sinnsykt prosjekt, heftige saker :)


Utifra den røde jakka som henger i bakgrunnen, så kan det se ut som fly er yrkesvalget :)


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunemars 29, 2008, 13:38:47 pm
Sinnsykt prosjekt, heftige saker :)


Utifra den røde jakka som henger i bakgrunnen, så kan det se ut som fly er yrkesvalget :)

Stemmer det ja. Jeg er helikopter mekaniker. Jobber på Heil-One. (tidligere helikopterservice)  ;)


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Anders Pedermars 29, 2008, 14:41:21 pm
Sinnsykt prosjekt, heftige saker :)


Utifra den røde jakka som henger i bakgrunnen, så kan det se ut som fly er yrkesvalget :)

Stemmer det ja. Jeg er helikopter mekaniker. Jobber på Heil-One. (tidligere helikopterservice)  ;)

kjenner ikke Grim Saug vel fra Furnes ved hamar? han er pensjonert nå,men jobba hele livet i helikopterservice.vært blant annet på svalbard..


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Bj?rnapril 03, 2008, 20:12:25 pm
Herlig bil! *drømme*


helikopter er tøft ;D


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Harauneapril 05, 2008, 21:51:51 pm
Har pusslet for fullt ute i garasjen i det siste. nesten glemt å ta bilder.Motoren har fått seg en makeover med lakk og nye strømper på ledningsnettet, og så balsamerte jeg headers med Termo tec wrap for å holde varmen inne.
Bærearmene er prøvemontert sammen med det nye stab-staget. litt tilpassing gjenstår.
Har også fått til utløse lagret i girkassa. det var forholdsvis enkelt med litt filing og tenking. nå må det bare virke med den hydrauliske slavecylinderen. Det var enkelt å få på plass master culinderen bak pedalene. likt montert som bremse masteren.
Anbefaler denne konverteringen dersom du har sterk trykkplate, da det blit noe helt annet enn "fly by wire"
Nå gjennstår det vel bare å finalemontere allt med loctite på alle bolter så tror jeg bilen er klar til 1.Mai.


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Svangapril 13, 2008, 19:33:59 pm
Denne bilen likte jeg, veldig gjennomført.. :)

Lagde du selv adapterplate for subaru-porsche, eller bestilte du fra KEP, hvis ikke, hvor?

Og har du tenkt å få godkjent denne for vei med hvite skilter? Isåfall vil jeg GJERNE vite fremgangsmåten din, da jeg føler at jeg prater til en vegg hos biltilsynet når jeg spør om framgangsmåte ved endring av kjøretøy. Har prøvd å lese i lovverket men det står svært lite spesifisert.


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Harauneapril 13, 2008, 22:10:38 pm
Denne bilen likte jeg, veldig gjennomført.. :)

Lagde du selv adapterplate for subaru-porsche, eller bestilte du fra KEP, hvis ikke, hvor?

Og har du tenkt å få godkjent denne for vei med hvite skilter? Isåfall vil jeg GJERNE vite fremgangsmåten din, da jeg føler at jeg prater til en vegg hos biltilsynet når jeg spør om framgangsmåte ved endring av kjøretøy. Har prøvd å lese i lovverket men det står svært lite spesifisert.

Bilen har skilter den. Godkjent ombygget med kercher bremser, og subaru turbo motor. allt innskrevet i vognkort.
adaptret er kep.
Bare bremsene er godkjente og motoren ikke vesentlig tyngre en orginalt og bilen forsterket på de rette steder, så gikk dette etter tre besøk hos bt.
Må jo ha dokumentasjon i orden også. jeg hadde en hel perm.


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Kjetil Limaapril 14, 2008, 10:30:45 am
Har du bestemt deg for hva du skal gjøre med buret ?


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Svangapril 14, 2008, 22:00:34 pm
.


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: JSapril 14, 2008, 22:43:58 pm
Om bilen er registrert som "motorhistorisk kjøretøy" får du ikke lov til å endre noe som helst.
Det er dog bare å gi beskjed til biltilsynet om at du ønsker å endre status til "vanlig" registrering. Dette er gjort med et par tastetrykk.
Husk evt. å endre forsikring!


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Harauneapril 14, 2008, 23:24:57 pm
Velteburet er ikke godkjent og derfor har jeg laget det demonterbart med godkjente koblinger, sånn at det kan monteres for banebruk og til-fra løpstrening. Så når jeg kjører noen steder er jeg alltid på vei til løpstrening.....
Har hørt at det kan være mulig å få godkjent bur i gatebiler igjen nå, så jeg skal søke om det på nytt.

Brukte biltilsynet i stavanger som er kjent for å være de vanskeligste i landet. så det var ekstra gøy å få bilen godkjent der. Den er registrert som vanlig personbil.

Det er bare å skaffe papirer på utvekslinger og identifikasjon på kassen, så er resten en utregningsak for å finne teoretisk toppfart som i mitt tilfelle ikke kunne overstige 240kmh. Begrenset av papirene på bremse settet.
Med godkjent dekkdimensjon stanser det på 239kmh ved turtallsperra. (nei jeg har IKKE prøvd) men jeg har dratt ut tredje gir på bane, og det var nok til å tømme speedometret.


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: manicsapril 15, 2008, 07:40:31 am
Er en vanvittig bil dette her. Ikke så glad i karosserimods og spoilere, men denne her er så gjennomført at en kan ikke klare å ikke bli fascinert.. Håper å se den på treff i sommer!


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: 1302Rapril 15, 2008, 14:58:43 pm
var det noko begrensinger på antall hestekrefter når du godkjente bilen? Ser i teksten på kerscher sine versting bremser at dei er godkjent for 200hk ELLER 240 km/t som toppfart.... Lurer på kva eg skal forholde meg til her....

Vegar


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Sonicapril 18, 2008, 19:42:11 pm
Ikke så veldig overasket over subaru/vw din så langt Haraune ...
lite guff /trøbbel så langt på Reve .. Hva skjer i år ...
Gøy med en vw som går som en Golf ??? nei ,,,, Finn på nytt..'
Hiv Subaruen til helv......
Mvh
 


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Race-buggyapril 18, 2008, 21:23:17 pm
Ikke så veldig overasket over subaru/vw din så langt Haraune ...
lite guff /trøbbel så langt på Reve .. Hva skjer i år ...
Gøy med en vw som går som en Golf ??? nei ,,,, Finn på nytt..'
Hiv Subaruen til helv......
Mvh
 


 ;D ;D


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunemai 02, 2008, 09:39:08 am
Det er 2dre mai og endelig er motor og gir på plass i bilen.
Utrolig hvor fort det går å montere når allt er tilpasset og klart.
Gjennstår bare litt kobling av slanger og div, så er det klart for prøvestart.
Må også tilpasse slavecylinderen til clutchen slik at den ikke blir i veien for eksosen.
Da regner jeg med baksjermer og bakstukket kan gå på i løpet av helgen, og så blir det litt finish arbeid i neste uke og så er det klart for testtur.....  ;D

Mangler fortsatt motorlokk og akslinger, men det kan forhåpentligvis skaffes ganske greit her i området.


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: EBBmai 02, 2008, 14:33:45 pm
Quoter Sonic her litt :

"Ikke så veldig overasket over subaru/vw din så langt Haraune ...
lite guff /trøbbel så langt på Reve .. Hva skjer i år ...
Gøy med en vw som går som en Golf  nei ,,,, Finn på nytt..'
Hiv Subaruen til helv"

Skal du bruke bilen din år år til noe Haraune ?


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunemai 02, 2008, 16:45:37 pm
Quoter Sonic her litt :

"Ikke så veldig overasket over subaru/vw din så langt Haraune ...
lite guff /trøbbel så langt på Reve .. Hva skjer i år ...
Gøy med en vw som går som en Golf  nei ,,,, Finn på nytt..'
Hiv Subaruen til helv"

Skal du bruke bilen din år år til noe Haraune ?

Ja....


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunemai 04, 2008, 20:54:59 pm
Begynner å nærme seg nå..


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunemai 04, 2008, 20:58:18 pm
noen flere bilder av clutch oppsett. utrolig lett å tråkke inn clutchen nå når man vet det er en 2500lbs trykkplate og hvordan det er med wire.

Siste bilde viser neste motorprosjekt til venstre og hovedregelen i garasjen til høyre...


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunemai 10, 2008, 19:28:33 pm
Da var bilen på veien igjen!
Herlig å kunne dumpe clutchen på 6000rpm uten bekymringer... å tvinge inn 1ste gir under nedbremsinger!
Å ha 5 gir!!!
femte er nesten som en overdrive som gir 100kmh ved 2000rpm. deilig på langtur.
Allt bare fungerer bedre i år!! jess det er sommer å sol, nå skal det nytes!


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: 1302Rmai 10, 2008, 19:42:49 pm
Dette ser lekkert ut, e vel fint å ha den på veien igjen? :)
 
vegar


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Tistlomai 10, 2008, 20:50:31 pm
Gratulerar ;)


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Roy Grellandmai 10, 2008, 22:02:41 pm
Ser meget bra ut dette.

Har du laget opplegg for hydraulisk cluch selv, eller er det et ferdig kit? Tenker først og fremst på delene du har brukt ved pedalen.

roy


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunemai 10, 2008, 22:46:37 pm
brukte subarudeler og litt hjemmemekk. regner med master og slave fra hvilkensomhelst bil kan brukes.
fungerte mye bedre enn forventet


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Svangmai 18, 2008, 22:15:02 pm
.


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Race-buggymai 18, 2008, 22:17:09 pm
Ser meget bra ut dette.

Har du laget opplegg for hydraulisk cluch selv, eller er det et ferdig kit? Tenker først og fremst på delene du har brukt ved pedalen.

roy

så komplett kit,for vw boble på ebay,kostet ikke mange kr heller


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunemai 19, 2008, 21:39:26 pm
Kom på en ting jeg lurte litt på ang registrering av boble med annen motor. Hva sa de egentlig om at du fikk hinsides flere hester enn original-motoren, med tanke på hestekreft avgift og den fattige staten? De ville ikke at du skulle betale for økning av det og evt motorvolum og CO2 utslipp?

Flott og se at det ikke bare er folk som har det i kjeften og sier at de skal gjøre det og det med bilen, koste på ditt og datt, så blir det ingenting av.. Alt for mange av de.. :)

Ser også ut til at det er noen som er misunnelig på bilen din i noen tidligere innlegg på tråden din, hehe..

veteranbiler betaler ikke co og hk avgift... bare de som er nyere enn 12år


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Svangjuni 01, 2008, 11:36:27 am
.


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunejuni 01, 2008, 21:33:13 pm
flere grunner til porsche bærearmer:  Økt sporvidde med ca50mm, lavere vekt, 100mm drivknuter, megabremser!

Har snart kjørt bilen like mye som hele fjordåret på bare to uker! tilogmed kona kjørte den 20mil i dag hjem fra treff.


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Svangjuni 19, 2008, 18:03:13 pm
Passer disse bærearmene i forhold til uni-ball oppsettet? I og med at disse bygger i bredden, vil vel ikke disse passe rett på med porsche-bærearmer.. Har du laget ett mellomlegg her?


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunejuni 19, 2008, 21:09:02 pm
festet på bærearmen er ikke likt som på t-1 så det passer ikke. men om du bruker porsche fjærplata går det fint.
Jeg måtte lage ny bakre del av uniball opsettet


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: FreddyBjuni 20, 2008, 05:29:52 am
Savnar i grunn SKIKKELIG store bilder av bilen din, gitt..  ;D Detaljar, attitude, "bling-bling".. The works!


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Martinjuni 20, 2008, 08:04:44 am
skal du på vw internationals i år da, i fredrikstad? husk å kjøre opp til podiet.


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: manicsjuni 20, 2008, 08:05:51 am
Savnar i grunn SKIKKELIG store bilder av bilen din, gitt..  ;D Detaljar, attitude, "bling-bling".. The works!
Hear Hear!!!


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunejuni 20, 2008, 15:19:01 pm
skal du på vw internationals i år da, i fredrikstad? husk å kjøre opp til podiet.

Dit skal jeg ikke mer, og den saken er diskutert ferdig. (jeg var først opp til podiet i fjor men "juryen"likte ikke bilen)


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Martinjuni 20, 2008, 17:23:08 pm
ja det hadde jaggu vert å se. er jo en sinnsyk lyd i detta "vw" greiene ;)


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunejuni 20, 2008, 18:46:31 pm
scc er en mulighet men det må taes på sparket isåfall.(sammenfaller med pappaperm og ferie.

Komentarer og snakk som ikke er av teknisk art og har rot i topic taes hæretter i germanlook avdelingen under min bil...
Der skal jeg også poste flere bilder.

Vil ikke ødelegge posten for dem som faktisk har tenkt å bygge med 915 gir.

takker!


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunejanuar 18, 2009, 14:35:21 pm
Drar fram en gammel tråd her igjen.
Har nå skaffet meg en orginal sperre eller LSD til porsche kassen.Den er merket M40 Jeg har kjørt hele fjoråret med åpen diff, og det har jo forsåvidt fungert greit. men opplever spinn på innerhjulet ved pådrag i sving., og avogtil på rivstart. da spinner hjulet som blir lettere pga at bilen vrir seg pga torquen fra motoren.

Dette vil jo selvfølgelig forsvinne når sperra kommer i, men hvordan vil det påvirke kjøreegenskapene ellers? går det rett fram i sving?
eller blir det veldig overstyrt?

Det blir jo litt mye jobb å få ut girkassen kun for å bytte diffen, er det verdt det? En helg med kontinuerlig skruving?


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Jærvajanuar 18, 2009, 14:53:40 pm
Har kjørt Porsche 911 med 915-kasse som hadde sperre. Gikk helt greit, men det du kan oppleve er å komme med bakenden på bilen først ut av svingen på våt asfalt, eller i beste fall 99 armer som jeg hadde over en kurvet bro en gang på våt asfalt...  :P  Bør nok være litt forsiktig med høgre-foten i sving da særlig i sammenheng med bløt asfalt  ;D  Selv om bobla har lengre hjulavstand enn 911, så har jeg inntrykk av at boble med trimmet motor har enda mer "giftige" kjøreegenskaper enn en 80-talls 911. Faktisk virker "slegge-virkningen" på en trimma boble værre enn på en 911..  Synes nok at 911´en er mer balansert. Derav burde du ha det i bakhodet spør du meg..


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Kjell Roarjanuar 18, 2009, 22:05:28 pm
På slutten av 60-tallet flyttet Porsche bakhjula 7 cm lenger bak , mens gearkassa sto der den var, for å få tyngdepunktet lenger forover (de skrådde altså drivakslene bakover). Da blei den visst ikke så giftig å kjøre ( Men da kan man ikke ha pendelaksel som på de eldre boblene).
Pratet med en på Nykirke (Arild Grøteig) som hadde kjørt race med gammel Porsche 911, de bygde om så de fikk disse 7 cm ekstra. Blei merkbart snillere å håndtere.


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunejanuar 18, 2009, 22:45:11 pm
har allerede 944 bærearmer som gjør bilen snillere å kjøre, men er litt redd for slegga når begge bakhjula slipper.
Med åpen diff har jo et hjul grep hele tiden om man ikke tvinger bilen inn i sleng.
Tror denne sperra kommer til å gjøre at jeg må bruke en mer aggresiv kjørestil i sving, med oppstilling ved nedbremsing, før så å bare "mate på" gjennom og ut. Saktere inn-fortere ut.


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudjanuar 18, 2009, 23:28:10 pm
Du må få nettsiden din til å fungere igjen, linken fungerer ikke...


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: Turbo Haraunemars 15, 2009, 21:45:11 pm
fortsetter litt her.
Girkassen er ferdig konvertert med sperre.
Og halvautomatsveis Holmen var innom en tur å smeltet sammen noen deler for meg. Nye brønner i rammegafflene ved girkassen som gir plass til 110mm drivknuter om jeg skulle trenge det.

åsså står der noe annet skrot og opptar plass i garasjen også... :D


Tittel: Sv: 915 montering i min 1302GT
Skrevet av: gussimars 16, 2009, 19:26:29 pm
dette må vel være noe av det råeste jeg har sett kjempe bil