VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Dr. Ing. Brezelfürsten på februar 22, 2010, 10:10:44 am



Tittel: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 22, 2010, 10:10:44 am
Har alltid latt meg fasinere av tanken om å ha en tøff, utrolig slitesterk og så enkel som mulig boble til dagligdags bruk hele året. Siden 2003 har jeg kjørt mye boble hvert eneste år, men med den korte tørr-asfalt-sesongen vi har i Norge, begynner gassfoten fort å klø etter at bilen er satt bort på vinterlagring.

De viktigste kriteriene i prioritert rekkefølge:
Den må være så driftsikker og så latterlig enkel som en boble kan bygges. Den må kunne brukes på håpløst vinterføre og må være bygget slik at den tåler en støyt og at det ikke er så farlig om noe skulle skje. Kort oppsummert ser jeg for meg en boble skreddersydd for helårsbruk på norske veier.

Alle kriteriene over er greie, lette å realisere og kanskje til og med billig totalt sett. Problemet er bare at den må være litt etter min smak også... og siden dette også er tidenes driftsikkerhet-i-norsk-klima-kompromissenes-tråd, kaster jeg det meste av originalitet på båten også. Da står jeg igjen med kun ett krav:

- Det må være en splitt..

Jeg ser for meg en bittelitt baja inspirert krysning av disse. Den må ha litt høy bakkeklaring, må tåle masse salt og hard slitasje:
http://1.bp.blogspot.com/_Usx5NeTnLLI/SrqIyb97BeI/AAAAAAAAAPk/VWrBua1ya-I/s1600-h/GetAttachmentgsd.jpg
http://blogsimages.skynet.be/images/002/577/012_b94ee493960c1d6b81b4d8ad5c4e10d5.jpeg
http://members.home.nl/pj.kansen/vwbz/Jpg/type87a.jpg


Er jeg på viddene?
Hva ser du for deg?
Har du ideer til motorvalg, bremser, karosseri eller stil?
Eksisterer det noe lignende på veien i dag?
Kjør debatt!


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: LOBOfebruar 22, 2010, 10:28:01 am
En type 87 hadde vært fett da :)


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 22, 2010, 10:35:20 am
Ja noe i den dur. Gjerne med masse ekstra isolering i dører, tak og sider.
Varmeapparat med parafin ala elbil kanskje?
Stigbrett i rustfritt?
Kraftige hjemmebanka støtfangere?


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: LOBOfebruar 22, 2010, 11:03:10 am
Kjør på! Verden trenger å se en skikkelig bruks splitt! Er jo bare ei boble ;D


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: BABOONfebruar 22, 2010, 11:23:51 am
Memories :)

Til sammenligning kjørte jeg med en Switter i to vintersesonger før den ble restaurert. Klinte til med 1915 motor, Puma forstilling på maks høyde og noen flotte eldgamle piggdekk som faktisk fungerte perfekt. Det eneste problemet var en fryst gassvaier i 20 minus. Med spylevæske på sprayflaske gikk dagene med mye salt og søle flott også.

Jeg har sikkert nevnt dette før til noen forumbrukere. Den bilen hadde jeg ekstremt mye glede av. Personligheten og godfølelsen forsvant etter restaurering.

Jeg støtter tanken fullt ut og skulle ønske meg i samme situasjon.


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 22, 2010, 12:11:04 pm
Artig historie! Finnes det bilder av bilen slik den så ut i bruk?

Huntonitplater trukket med billig skai som dørtrekk, Biltemagummi på gulvet, fire lag med tjukk lakk, ratt fra en standard og hjemmelagde plater med det aller nødvendigste montert i bakelitthullene. Utgangspunktet kan være en hur-som-helst-feil-eller-ihjælsveiset-split, så lenge den ikke er rusten, men har riktig dash og bakvindu. Pre 60 understell er selvfølgelig et krav. Skjermer, panser,  lykter, støtfangere, interiør og molding kan gjerne mangle.

Artig å drømme seg bort litt :)

Memories :)

Til sammenligning kjørte jeg med en Switter i to vintersesonger før den ble restaurert. Klinte til med 1915 motor, Puma forstilling på maks høyde og noen flotte eldgamle piggdekk som faktisk fungerte perfekt. Det eneste problemet var en fryst gassvaier i 20 minus. Med spylevæske på sprayflaske gikk dagene med mye salt og søle flott også.

Jeg har sikkert nevnt dette før til noen forumbrukere. Den bilen hadde jeg ekstremt mye glede av. Personligheten og godfølelsen forsvant etter restaurering.

Jeg støtter tanken fullt ut og skulle ønske meg i samme situasjon.


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: HansOfebruar 22, 2010, 12:19:27 pm
Biler som brukes er moro både for eiere og andre trafikanter :)
Det første som slår meg med tanke på Daily driver er sikkerheten (i den grad man kan være sikker i ei boble...) Eks seler, bremser, dekk, bensintilførsel, motor osv.
Kjørte ca 20000km over to år med min 60 mod, og både jeg og andre rundt satt utrolig pris på å kjøre og se "noe annet".

Lykke til!!! ;D


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: BABOONfebruar 22, 2010, 14:38:59 pm
Sommerutgaven. Legg til orginalhjul med pigger og litt høyere front så har du vinterutgaven.


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudfebruar 22, 2010, 19:30:49 pm
Jeg brukte min gamle splittbuss som helårsbil i flere sesonger, den fikk desverre svi for det... rustet som bare F....   på vinteren satte jeg inn skillevegg så den ble "varebil", ingen problem med varmen, termodress og lue varmer godt det... :)

Splitt eller oval med wbx og varmeapparat og litt grove hjul hadde vært kult som helårsbil det, laget den i krigerstil og med diffbrems ;) allerhelst tatt den helt ut å laget 4x4 .


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Gullikfebruar 23, 2010, 09:23:34 am
Det er nettopp noe sånt jeg ser for meg med Gråtassen,en høybeina bil som kan brukes. Snekra i hop et bilde fra selectabug eller hva det heter som ligger på tråden "Gråtass". Ser for meg bensinvarmer /evt båt-varmer på diesel som nødvendig ekstrautstyr.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,18421.msg207890.html#msg207890


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Knechtenfebruar 23, 2010, 09:57:42 am
Hvorfor ikke bare kjøpe denne?
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=832935
Ikke så mange som har rygga en "smooth gate" inn i snøfonna her i Norge på mange år. Med et ullpledd i fanget kommer man langt  ;)

Noen påstår sågar at "Rust is not a crime", så da er det bare tut og kjør. EU fritatt er den også, så den kan kjøres til den knekker av saltlake.

(PS! Luftkjølt VW har vært i bruk som bruksbil i Norge i mange generasjoner nå, med hell... Også om vinteren ;D)


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Formula Veefebruar 23, 2010, 10:35:50 am
Knekk noen stigbrett av 5mm 316 og koble dem sammen til hverandre og karrosseriet med forsterkninger, så har du sidekollisjonsbeskyttelse og.
Lag ditto frem og bakfangere, valse fasong og sveise på den buede topp og bunn plata, også setter du på doble støtfangerfester.
(H+V på hver side, den ene blir da speilvendt.)


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: FUSENTASTfebruar 23, 2010, 10:51:51 am
godt sagt


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: BrorHundfebruar 23, 2010, 11:14:28 am
Doble optima batterier kanskje, for de kaldeste dagene.
http://www.manoian.net/jeep/images/dual_battery_installed_front.jpg (http://www.manoian.net/jeep/images/dual_battery_installed_front.jpg)



Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Oval57februar 23, 2010, 11:17:22 am
Hva med dobbeltribba støtfanger for ekstra beskyttelse mot de værste brøytekanter og autovern? Enhver ingeniør veit jo at enkeltribbet er mer utsatt, for ikke snakke om de uribba som kom senere.



Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Hot Owlfebruar 23, 2010, 11:21:52 am
for ikke snakke om de uribba som kom senere.

Kom de ikke før også?

Det opplagte valget er den pickisen i USA...  så tøff at man bør bygge en til!


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: SplitManfebruar 23, 2010, 11:23:22 am
Veldig artig innspill Fursten! Jeg har tenkt litt liknende tanker selv også - bygge absolutt uredd-bil av min 50-modell Split.. Med størst mulig original 6v motor...1300?, 15 toms dekk og null finish for å virkelig kunen bruke den som sommer daily driver..

Men....om jeg blander 1) ditt innspill.....2) denne tråden:
http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=3601&start=0
...og 3) det faktum at jeg har komplett ekstra Barndoor for- og bakstilling liggende... så blir det jo veldig all-round bruksbil...


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 23, 2010, 11:46:01 am
Veldig artig innspill Fursten! Jeg har tenkt litt liknende tanker selv også - bygge absolutt uredd-bil av min 50-modell Split.. Med størst mulig original 6v motor...1300?, 15 toms dekk og null finish for å virkelig kunen bruke den som sommer daily driver..

Men....om jeg blander 1) ditt innspill.....2) denne tråden:
http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=3601&start=0
...og 3) det faktum at jeg har komplett ekstra Barndoor for- og bakstilling liggende... så blir det jo veldig all-round bruksbil...

Du er inne på noe her ja :)
Er redd jeg må ha med meg 6V og luftavkjølt motor ja. Kan ikke inngå kompromiss på så grunnleggende områder. Varme i bilen? - Ja takk, men ikke for en hver pris. :)

Det som fasinerer meg mest med dette, er utrolig mye kjøreglede for latterlig lite penger.



Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Varjfebruar 23, 2010, 11:55:29 am
Tror ikke jeg kunne ha brukt ei boble som helårsbil her oppe i Steinkjer.
Kommer til å fryse i stykker. (jeg ja)

Men jeg har god erfaring med en fungerende bensinvarmer. Men kan den stå imot
-20 grader?

Jeg har tenkt tanken på dette! Da bruksbilen har gått under denne vinteren med forstødelagt rute
som koster 5200,- for å få byttet og et nytt batteri til 1600,-. Nesta nok til ei boble det.
Så om jeg hadde lagt til de 40000,- som ble brukt på ny topp på bruksbilen da noe gikk galt
med kjølinga, så kunne jeg ha hadd en fin fin boble til slutt.  :-\


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: LOBOfebruar 23, 2010, 12:00:10 pm
20- er ganske så vanlig på østlandet også >:( :D


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Varjfebruar 23, 2010, 12:03:24 pm
20- er ganske så vanlig på østlandet også >:( :D
Ovalen er vel ikke bruksbil der nede?


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: eWolffebruar 23, 2010, 12:16:37 pm
Dette har jeg lyst til også!
Det burde være en egen klasse det, helårsbruksbiler.

Biler som i utgangspunktet får stryk av orginalpolitiet, fordi de har nyttige add ons, ikke bare "korrekte".

  ...selv om de korrekte vel en gang startet som nyttige.

Jeg har lenge tenkt på en 1300s, med et eldre karroseri.. men, det er jo ikke noe ulempe at det er en ren 50 taller..

Vedr sikkerhet; hvor mye bedrer man sikkerheten med et halvbur?
Og, har noen prøvd en ny webasto varmer i gammel vw?


 


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Panfebruar 23, 2010, 12:46:07 pm
Bobla mi definerer jeg jo som en bruksbil - en 1300 fra 1968. Største modifikasjonene er en ny forgasser og H4-lykter. Funker som fjell, det.

Men jeg er uten bensinvarmer. I jula kjørte jeg nesten 100 mil i rundt de minus tjue. Det funker, det. Med lange underbukser, to ullgensere og lang vinterfrakk.


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Oval57februar 23, 2010, 13:22:57 pm
Det er ypperlig med folkevogn som vinterbil når det er veldig kaldt. Dvs. så kaldt at de ikke salter veiene. Det er saltet som er problemet her. Vi vil vel ikke redusere antall folkevogner nå i 2010? De som har overlevd tørt og godt til nå kan vel få leve litt til?
Skal man kjøre hver dag, hele året er det ganske så mye som skal til, ikke minst vask over og under og inni og overalt hvor saltet kommer til, og det er ganske mange steder på ei folkevogn.

Å bruke en splitt som vinterbil faller på sin egen urimelighet, med mindre man bor i Folldal eller noe sånt. Når trådstarter snakker om "latterlig billig" - hva sammenligner han med da? 5 år gammel bruksbil?

Tectyl/olje: min. 2.500,- kr
Dekk: opp til 6.000,- kr
God og tett motor med stiftløs tenning og modifikasjoner: 15.000,- kr
Nye rutepakninger og silikon ? kr
Gummimatter/trau for sølevann 600,-
Elektrisk vindussspylertank 500,-
Vask i vaskehall - selvvask gjennom vinteren 1.500,- kr?
Polish, avfetting, såpe mm. 1.000,- kr
Innkjøp av bil: 35.000,- kr (hvor kjøper man kjørbar splitt til under 25.000,- kr)
Rustsveising: 10.000,-
Deler: 10.000,- kr
osv. osv.


JA til folkevogn på tørre veier - også en liten tur på vinteren. Men salt er å gå for langt, mener jeg. Med mindre man befinner seg på/i Bonneville.


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: LOBOfebruar 23, 2010, 13:24:29 pm
20- er ganske så vanlig på østlandet også >:( :D
Ovalen er vel ikke bruksbil der nede?

Nei andre får ta seg av brøytinga ;D


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: LOBOfebruar 23, 2010, 13:33:32 pm
Her har du vinterbil! http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=923540 Den blir jo brukt som vinterbil i US as we speak!

Bare få på noen 16 tommere og hev den til orginal høyde så funker den i Norge også :)


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudfebruar 23, 2010, 13:48:30 pm
Det gikk en senneps gul roadster her i Lillestrøm i "gamledager", ble brukt hele året ;) stod som regel på siden av stripa på gardermoen før i tiden når us bilene kjørte løp.... lenge siden jeg har sett både fører og bil.  Møtte han ofte med stooor lue og termodress i -20 og nedover :)   så man trenger ikke være så kravstor....


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: zapperx (Glenn Andersen)februar 23, 2010, 13:55:58 pm
Nice.....


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Hot Owlfebruar 23, 2010, 14:00:55 pm
Er det egentlig så rart at alle kjøper "suv" "crosscountry" eller disse latterlige engelske "Freeloader" eller "Pop-roger"?
Alle skal ut i skog og mark... selv om de bor innenfor Ring 1....  Nå er det jaggu igang her inne også?!

Og ingenting er bedre enn det!  :)


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Martinfebruar 23, 2010, 14:17:38 pm
har lyst til å få på noen knaste dekk på 411`n å få den litt høyere, er jo en konge bil å kjøre selv på vinteren. den bilen går hele året.


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 23, 2010, 15:54:03 pm
Tja.. Forventet vel ikke akkurat at du skulle hoppe av glede over å lese denne tråden må jeg innrømme.
Er vel ikke så mye annet å gjøre enn å minne om at dette er en inspirasjonstråd, ikke en tråd for svartmalere. Her skal man komme med forslag og gode ideer til hva man kan gjøre. Så vidt jeg kan skjønne handler ditt forslag om hvordan man best skrinlegger hele ideen først som sist?

Ser forresten ikke helt det negative ved å bruke feks et sammenlappa splittkarroseri på en nyere bunnpanne.  Skjermer, panser, stigbrett, interiør, lykter, osv kan være sop-i-hop/glassfiber. En annen artig tanke er at man faktisk plutselig får bruk for deler som ellers ville vært for stygge/for nye/feil, men som allikevel fungerer helt fint.
Ohoi! Dette er nesten resirkulering :)

Tar man utgangspunkt i ihjelsveiset bil vil rusten vil først og fremst spise opp lappverk eller Vengdeler som er lar seg erstatte okke som.
Potensielt bruk av 35-45 høvdinger nedlagt i en bil som kan brukes hele året er vel ikke så galt(?) Samtidig ville det spart den vanlige bruksbilen for noen kilometer og åpnet døren for å kjøre splitt året rundt.


Det er ypperlig med folkevogn som vinterbil når det er veldig kaldt. Dvs. så kaldt at de ikke salter veiene. Det er saltet som er problemet her. Vi vil vel ikke redusere antall folkevogner nå i 2010? De som har overlevd tørt og godt til nå kan vel få leve litt til?
Skal man kjøre hver dag, hele året er det ganske så mye som skal til, ikke minst vask over og under og inni og overalt hvor saltet kommer til, og det er ganske mange steder på ei folkevogn.

Å bruke en splitt som vinterbil faller på sin egen urimelighet, med mindre man bor i Folldal eller noe sånt. Når trådstarter snakker om "latterlig billig" - hva sammenligner han med da? 5 år gammel bruksbil?

Tectyl/olje: min. 2.500,- kr
Dekk: opp til 6.000,- kr
God og tett motor med stiftløs tenning og modifikasjoner: 15.000,- kr
Nye rutepakninger og silikon ? kr
Gummimatter/trau for sølevann 600,-
Elektrisk vindussspylertank 500,-
Vask i vaskehall - selvvask gjennom vinteren 1.500,- kr?
Polish, avfetting, såpe mm. 1.000,- kr
Innkjøp av bil: 35.000,- kr (hvor kjøper man kjørbar splitt til under 25.000,- kr)
Rustsveising: 10.000,-
Deler: 10.000,- kr
osv. osv.


JA til folkevogn på tørre veier - også en liten tur på vinteren. Men salt er å gå for langt, mener jeg. Med mindre man befinner seg på/i Bonneville.


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Hot Owlfebruar 23, 2010, 15:59:07 pm
HØKT! ;D


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 23, 2010, 16:05:54 pm
He he... Bare hyggelig å kunne bidra til en latter.

BTW:
Denne ble ikke så dyr. Kunne kanskje vært et brukbart utgangspunkt selv om en kjørbar, men veldig sammenlappa bil ville vært bedre:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1014.0.html (http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1014.0.html)

HØKT! ;D


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: SplitManfebruar 23, 2010, 16:18:09 pm
HØKT! ;D

Gange To!


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Rocket-Racingfebruar 23, 2010, 16:33:44 pm
Liker virkelig tanken! For min del behøver det ikke nødvendigvis være en splitt, men ihvertfall en gammel VW. Fürsten har et godt poeng når det gjelder å få brukt deler som fungerer men ellers ville vært feil eller for dårlige.
Jeg ville hatt vel så mye glede av en barsk oval/splitt i bøs bruksstand, gjerne med litt rallystuk og grove piggdekk, som en superclean søndagsbil.. Mener på ingen måte at man skal begynne å ødelegge bra biler ved å kjøre dem i salt og snøslaps, men hvor mange halvbra ovalprosjekter som aldri blir ferdige står det ikke rundt om? Tar man vare på bilen og vasker ofte tåler de en del også, man dømmer ikke nødvendigvis et prosjekt til døden ved å gjøre dette..


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Tistlofebruar 23, 2010, 18:51:37 pm
Vil med detta minna dekan på att bobla, uansett årsmodell, farge eller ladespenning, vart levert som daily driver bruksbil(sommar,haust, vinter og vår-bil) orginalt frå fabrikk! ;) Og det var kalde vintrar før i tida/gamledaga, og folk overlevde med eller utan bensinvarmaren.

Men eg synst sjølv att ei splittbobla uansett stand, ikkje bør sarvast ned i salt og elendigheit, men solenge eigaren kveit heilt kva han driv med på, so går da vel greitt :)


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: LOBOfebruar 23, 2010, 19:00:26 pm
Vil tro en splittboble med skilter i dag aldri vil dø/ruste bort selv om de brukes på salta veier. De blir vedlikeholdt :)


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: SveinTfebruar 23, 2010, 19:25:52 pm
I fjor gikk jeg til innkjøp av en 62 modell, som jeg har brukt i vinter. Det kan absolutt anbefales. Jeg solgte alt av vannkjølt/4x4, og for første gang på ca 15 år er det kun luftkjølt i gården min  :)
Denne bilen hadde fått et takras over seg en gang i tiden, tre skjermer var bulket, men totalt sett relativt fri for rust. Har ingen betenkeligheter med å bruke en slik bil på vinteren, da den ikke kan bli noen strøken originalbil. Skal den bli fin må taket  og panser skiftes, og da er den jo ikke original lenger  ::)
Jeg har nok bygget om til 12V, da jeg hadde noen 12V Ebere liggende. En overhalt motor med nyere varmebokser ble det også i romjulen, så nå er det godt og varmt også.
Bedre å bruke en slik bil enn å la den bli deler/spiker!
http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1657.0


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: H-MEKfebruar 23, 2010, 19:59:43 pm
He he... Bare hyggelig å kunne bidra til en latter.

BTW:
Denne ble ikke så dyr. Kunne kanskje vært et brukbart utgangspunkt selv om en kjørbar, men veldig sammenlappa bil ville vært bedre:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1014.0.html (http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1014.0.html)

HØKT! ;D

Denne ble ikke så dyr sier du.. he he..  Blir ikke billig for meg ihvertfall....
Men hva er dyrt, og hva er billig?


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 23, 2010, 20:24:38 pm
He he... Bare hyggelig å kunne bidra til en latter.

BTW:
Denne ble ikke så dyr. Kunne kanskje vært et brukbart utgangspunkt selv om en kjørbar, men veldig sammenlappa bil ville vært bedre:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1014.0.html (http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1014.0.html)

HØKT! ;D

Denne ble ikke så dyr sier du.. he he..  Blir ikke billig for meg ihvertfall....
Men hva er dyrt, og hva er billig?

Mulig jeg tok meg vann over hodet her ja... :-[
Litt for raskt ute...
Vil du røpe hva du ga?



Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: H-MEKfebruar 23, 2010, 20:39:19 pm
He he... Bare hyggelig å kunne bidra til en latter.

BTW:
Denne ble ikke så dyr. Kunne kanskje vært et brukbart utgangspunkt selv om en kjørbar, men veldig sammenlappa bil ville vært bedre:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1014.0.html (http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1014.0.html)

HØKT! ;D

Denne ble ikke så dyr sier du.. he he..  Blir ikke billig for meg ihvertfall....
Men hva er dyrt, og hva er billig?

Mulig jeg tok meg vann over hodet her ja... :-[
Litt for raskt ute...
Vil du røpe hva du ga?



Vanskelig i si pris på "selve" bilen, for jeg har kjøpt den 2 ganger for å si det slik. Ga i utgangspunktet 10 for den første gangen, men det var jo ikke mye bil da akkurat.
Det jeg kjøpte var ribbet bunnplate, karosseri med dører, panser, baklokk, og ruter + noe anna småtteri. Mye deler mangler fortsatt, men  bruker det jeg får tak i av rask. Lenge siden jeg sluttet med regnskap over delekjøp, for det dukker stadig opp utfordringer pga ombyggingen. Originalitet er satt tilside for lenge siden.
MEN jeg skal kjøre splitt til sommeren om jeg så må bruke baklykter fra 1303... 


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Soddlifebruar 23, 2010, 21:18:54 pm
Morsom tråd....helt klart er jo ei orginal boble en suveren vinterbil.
Jeg kjørte boble året rundt ifra 1995-1998 og det funket som bare det.
Brukt boble mange ganger som bruksbil om vinteren etter det og, og det er vel egentlig kun underkjølt regn som har stoppa sikten.
Ellers så kan man jo kle seg litt godt :)
Men det er dette med saltet veier, det gjør ting litt verre.
Saltgørra er ikke så bra med tanke på boblas vindusviskere/spyler opplegg så den funker best på veier som ikke er salta mener jeg.
Men du kommer vel fra et møblert hjem og vil bruke den mere urbant :)
Så lange man tar forhåndsregler som å bruke garasje/top-hat om natta, ha bra varmepotter/og alle slanger/rør i orden på varmen så kommer man langt.
Samt å hele tiden prøve å holde bilen så fuktfri som mulig innvendig.
Det er dugg med etterfølgende ising som er det store problemet i ei boble på vinteren.
Fremkommeligheten er jo bare helt konge.

Jeg kommer til å ha vinterhjul på ei av mine splitbobler, men blir nok bare på godværsdager den blir tatt ut vinterstid....hvis jeg ikke stiller her med ei da ;)

http://www.acm.mc/rmch/rmch_main.php


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 24, 2010, 08:49:12 am
He he... Bare hyggelig å kunne bidra til en latter.

BTW:
Denne ble ikke så dyr. Kunne kanskje vært et brukbart utgangspunkt selv om en kjørbar, men veldig sammenlappa bil ville vært bedre:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1014.0.html (http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1014.0.html)

HØKT! ;D

Denne ble ikke så dyr sier du.. he he..  Blir ikke billig for meg ihvertfall....
Men hva er dyrt, og hva er billig?

Mulig jeg tok meg vann over hodet her ja... :-[
Litt for raskt ute...
Vil du røpe hva du ga?



Vanskelig i si pris på "selve" bilen, for jeg har kjøpt den 2 ganger for å si det slik. Ga i utgangspunktet 10 for den første gangen, men det var jo ikke mye bil da akkurat.
Det jeg kjøpte var ribbet bunnplate, karosseri med dører, panser, baklokk, og ruter + noe anna småtteri. Mye deler mangler fortsatt, men  bruker det jeg får tak i av rask. Lenge siden jeg sluttet med regnskap over delekjøp, for det dukker stadig opp utfordringer pga ombyggingen. Originalitet er satt tilside for lenge siden.
MEN jeg skal kjøre splitt til sommeren om jeg så må bruke baklykter fra 1303... 

Var vel ikke så hakkende gæærnt det?
Til sammenligning kunne jeg fint klart meg med et tomt skall med nyere understell. Antageligvis ville jeg også hatt det like artig med en oval til dette formålet jeg også. Skal innrømme det :)


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: 1303SSfebruar 24, 2010, 09:00:47 am
bruker min 1303 daglig jeg 19minus i dag morgen men den starta har Doble weber36 1df uten choke men hu starter hver morgen den Har ettermontert defa lader å kupevarmer så bilen er varm når jeg starter om morgenen.Bytta til orginale varmepotter i høst og det hjelper bra,det blir varme i bilen etter kort stund,Uorginale potter er ikke å anbefale visst du skal kjøre om vinteren.Har og montert en sånn motorromsvifte fra biltema mellom motoren å karosseri på førersiden så når jeg står på tomgang i lyskryss så har jeg bra varme inn i kupeen kan anbefales. ;)


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 24, 2010, 09:21:10 am
Vil tro en splittboble med skilter i dag aldri vil dø/ruste bort selv om de brukes på salta veier. De blir vedlikeholdt :)

Tror du har rett i det. Den vil adri ruste bort.

Skal man først bruke en splitt/oval så må den sauses kraftig inn med både det ene og det andre. Ser for meg et sørgelig utgangspunkt av en splitt sveiset opp med gass på 80tallet, akkurat som caben min :)

Ide:
Så lenge kanaler, front og bakpart uansett må kappes ut igjen kan det funke. Tror det skal mye til for å drepe resten, så lenge man tar godt vare på det underveis.
Man kan også ta utgangspunkt i dører som er håpløst dårlige, men brukbare.

Popnagler og aluminium? Ja takk


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Oval57februar 24, 2010, 09:37:08 am
Morsom tråd....helt klart er jo ei orginal boble en suveren vinterbil.
Jeg kjørte boble året rundt ifra 1995-1998 og det funket som bare det.
Brukt boble mange ganger som bruksbil om vinteren etter det og, og det er vel egentlig kun underkjølt regn som har stoppa sikten.
Ellers så kan man jo kle seg litt godt :)
Men det er dette med saltet veier, det gjør ting litt verre.
Saltgørra er ikke så bra med tanke på boblas vindusviskere/spyler opplegg så den funker best på veier som ikke er salta mener jeg.
Men du kommer vel fra et møblert hjem og vil bruke den mere urbant :)
Så lange man tar forhåndsregler som å bruke garasje/top-hat om natta, ha bra varmepotter/og alle slanger/rør i orden på varmen så kommer man langt.
Samt å hele tiden prøve å holde bilen så fuktfri som mulig innvendig.
Det er dugg med etterfølgende ising som er det store problemet i ei boble på vinteren.
Fremkommeligheten er jo bare helt konge.

Jeg kommer til å ha vinterhjul på ei av mine splitbobler, men blir nok bare på godværsdager den blir tatt ut vinterstid....hvis jeg ikke stiller her med ei da ;)

http://www.acm.mc/rmch/rmch_main.php

Bra innlegg Thomas! Her er det mye vesentlig. Denne artikkelen i fra Aftenposten: http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article903243.ece skriver litt om saltutfordringen på selv nye biler. Ta en titt på bruksbilen din og se hvordan den har det denne vinteren? Denne vinteren er ikke av de værste i og med at det har vært så kaldt. Men her i Drammen f.eks. salter de både småveier og inni tuneller.

De som kjører Rally Monte Carlo historikk har også saltutfordinger for sine flotte og gode veteranbiler. De som har vært med en stund har satt av et temmelig romslig budsjett, inkl. en full spyling og grundig sjekk etter løpet p.g.a. saltinga. Flere biler har blitt helt "røde" under fordi eieren skulle spare litt på vaskejobben.


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Knechtenfebruar 24, 2010, 10:01:16 am
Det å sveise opp en splitt for å kjøre den på dagens saltede veier klinger ikke bra i mine ører. Det er nesten så jeg heller ønsker bilen å ende sine dager på bilcross banen. Jeg synes det enkelte dager er vanskelig nok å kjøre med en moderne bruksbil slik det saltes. Enkelte dager går det mer spylervæske enn drivstoff per kilometer. Med bakgrunn i at jeg har sveiset opp et skogsvrak for å få den kjørbar, kan jeg vanskelig se hvordan man kan motivere seg for å restaurere en bil og etterpå bade den i salt. I tilfelle må man kjøpe ferdig bil, og dynke andres restaureringsjobb i salt  :'(

Derimot å sette i stand et vinterleketøy i form av en "rally" rigget splitt eller oval for å sladde rundt på glatte vinterveier, DET har jeg full forståelse for. Det blir uansett ett leketøy og ikke en bruksbil.

Jeg unner ingen biler med sjel å bade i salt, derfor kjører jeg Toyota som bruksbil og sover godt om natten   :D :D


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 24, 2010, 10:47:07 am
Det å sveise opp en splitt for å kjøre den på dagens saltede veier klinger ikke bra i mine ører. Det er nesten så jeg heller ønsker bilen å ende sine dager på bilcross banen. Jeg synes det enkelte dager er vanskelig nok å kjøre med en moderne bruksbil slik det saltes. Enkelte dager går det mer spylervæske enn drivstoff per kilometer. Med bakgrunn i at jeg har sveiset opp et skogsvrak for å få den kjørbar, kan jeg vanskelig se hvordan man kan motivere seg for å restaurere en bil og etterpå bade den i salt. I tilfelle må man kjøpe ferdig bil, og dynke andres restaureringsjobb i salt  :'(

Derimot å sette i stand et vinterleketøy i form av en "rally" rigget splitt eller oval for å sladde rundt på glatte vinterveier, DET har jeg full forståelse for. Det blir uansett ett leketøy og ikke en bruksbil.

Jeg unner ingen biler med sjel å bade i salt, derfor kjører jeg Toyota som bruksbil og sover godt om natten   :D :D

Enig i at det man vanskelig kan motivere seg til en stor sveisejobb for dette formålet. Det er derfor man skal benytte seg av hva andre har gjort før. Men så lenge det som tidligere har blitt utført av jobb er forferdelig dårlig, ser jeg ikke noe galt ved det. Og skal det evt være behov for litt sveis, må tiden og kvaliteten på arbeidet innskrenkes til hva som er absolutt nødvendig. Har ingen skrupler med å kjøre bil med sjel om vinteren. Det hele koker for meg ned til hvor gammel og hvor dårlig utgangspunktet er. Med andre ord: -hvor mye av sjela som er igjen ;)



Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 24, 2010, 11:12:03 am
Jeg ser dette mer som en mulighet til å ta i bruk noe som de aller fleste ser på som ødelagt. For min del kunne man gjerne bare brukt en skadeskutt "hybrid" som verken er fugl eller fisk med innsveiset dash og bakrute, bare det er litt splittfølelse igjen å spore. Tror det er en håndfull stygge andunger der ute som kunne fått et nytt liv på denne måten.


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Hot Owlfebruar 24, 2010, 11:15:39 am
Tror det er en håndfull stygge andunger der ute som kunne fått et nytt liv på denne måten.

Det er god del av de som tilogmed er bygget i original-look...


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: SplitManfebruar 24, 2010, 11:24:54 am
Jeg ser dette mer som en mulighet til å ta i bruk noe som de aller fleste ser på som ødelagt. For min del kunne man gjerne bare brukt en skadeskutt "hybrid" som verken er fugl eller fisk med innsveiset dash og bakrute, bare det er litt splittfølelse igjen å spore. Tror det er en håndfull stygge andunger der ute som kunne fått et nytt liv på denne måten.

Ikke snakk stygt om Lobo-bilen nå...


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 24, 2010, 11:31:36 am
Jeg ser dette mer som en mulighet til å ta i bruk noe som de aller fleste ser på som ødelagt. For min del kunne man gjerne bare brukt en skadeskutt "hybrid" som verken er fugl eller fisk med innsveiset dash og bakrute, bare det er litt splittfølelse igjen å spore. Tror det er en håndfull stygge andunger der ute som kunne fått et nytt liv på denne måten.

Ikke snakk stygt om Lobo-bilen nå...

Den er aaaltfor bra til dette formålet!
Tankene går mer i retning av tilstanden man kan se på gamle østeuropeiske og colombianske VWer.


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: T-1februar 24, 2010, 11:51:19 am
Her er for øyeblikket min daily driver. sliten patinert 03 med en moderat senk for og kunne leike bedre i snøen  ;D


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Oval57februar 24, 2010, 12:20:33 pm
Jeg ser dette mer som en mulighet til å ta i bruk noe som de aller fleste ser på som ødelagt. For min del kunne man gjerne bare brukt en skadeskutt "hybrid" som verken er fugl eller fisk med innsveiset dash og bakrute, bare det er litt splittfølelse igjen å spore. Tror det er en håndfull stygge andunger der ute som kunne fått et nytt liv på denne måten.

Ikke snakk stygt om Lobo-bilen nå...

Den er aaaltfor bra til dette formålet!
Tankene går mer i retning av tilstanden man kan se på gamle østeuropeiske og colombianske VWer.

Sånn som den ukruante folkevogna de fant i Lativia/Litauen for et par år siden, og som nå bygges opp til slik den engang var, men det som var, er ikke mye igjen? Det er det med om det er bil A eller bil B som kjøres ut av garasjen?


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 24, 2010, 13:07:16 pm
Jeg ser dette mer som en mulighet til å ta i bruk noe som de aller fleste ser på som ødelagt. For min del kunne man gjerne bare brukt en skadeskutt "hybrid" som verken er fugl eller fisk med innsveiset dash og bakrute, bare det er litt splittfølelse igjen å spore. Tror det er en håndfull stygge andunger der ute som kunne fått et nytt liv på denne måten.

Ikke snakk stygt om Lobo-bilen nå...

Den er aaaltfor bra til dette formålet!
Tankene går mer i retning av tilstanden man kan se på gamle østeuropeiske og colombianske VWer.

Sånn som den ukruante folkevogna de fant i Lativia/Litauen for et par år siden, og som nå bygges opp til slik den engang var, men det som var, er ikke mye igjen? Det er det med om det er bil A eller bil B som kjøres ut av garasjen?

Nei, det blir for enkelt. Ta en titt på kommentaren min under reprotråden. Den dreier seg om nettopp dette.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,19421.90.htmlhttp://www.vwnorge.no/index.php/topic,19421.90.html (http://www.vwnorge.no/index.php/topic,19421.90.html)


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Tistlofebruar 25, 2010, 00:43:16 am
Vil tro en splittboble med skilter i dag aldri vil dø/ruste bort selv om de brukes på salta veier. De blir vedlikeholdt :)

Tror du har rett i det. Den vil adri ruste bort.

Skal man først bruke en splitt/oval så må den sauses kraftig inn med både det ene og det andre. Ser for meg et sørgelig utgangspunkt av en splitt sveiset opp med gass på 80tallet, akkurat som caben min :)

Ide:
Så lenge kanaler, front og bakpart uansett må kappes ut igjen kan det funke. Tror det skal mye til for å drepe resten, så lenge man tar godt vare på det underveis.
Man kan også ta utgangspunkt i dører som er håpløst dårlige, men brukbare.

Popnagler og aluminium? Ja takk

Pop og alu høyrer ikkje heima på nokon bilar(kanskje vovlo 240..) Men sjølv om det skal vera bruksbil må du ikkje falla for fristelsen å gjera jalla arbeid!

Men eg trur du treng ei avdanka 02/03 bilcross bobla, so retter du litt bulkar, hevar den, sveiser igjen bakruta og meislar ut to hol, so du tetter med plexi.. Eg hadde ivertfall ikkje brukt ei splitt bobla eller oval til detta,, men det er no min meining..


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Splitboyfebruar 25, 2010, 10:10:37 am
Morsom tråd!

Jeg blir glad hver gang jeg ser en gammel folkevogn i rushtidstrafikken….det er et sjeldent syn blitt etter hvert…
Men;
Man kan gjøre ganske mange snarveier i en ”daily-driver-restaurering”….men det vil uansett koste mye tid OG penger å få noe pålitelig kjørbart…

Du kan poppe igjen kanaler og rusthull…..men du må likevel ha en velfungerende motor, clutch, elektrisk, god starter…gode bremser…varmebokser…lys som virker…det tar tid OG kunnskap å få til. Ref. SveinT sin -62 ovenfor her – er ikke fort gjort å få en bil såpass bra som den – ligger noen timer der. Om du snakker splitt, så er det i tillegg en masse sære deler som ikke passer sammen med nyere deler….og det er ikke fort gjort å bytte over til en nyere bunnplate….

Uavhengig om det er splitt eller oval eller bigwindow…..mange sliter med å få en bil som holder Mantorp tur-retur i behagelig sommervær og da kan man ligge i kortarma/shorts å mekke……lista ligger ganske mye høyere for å ha noe som starter og går i 10 minus…hver eneste kalde morgen….

Det er en grunn til at objekter som regel koster noen få lapper….mens en kjørbar og registrert bil er hard valuta….

HVIS noen skulle få en splitt/oval/lookalike/splitt-ish lignende opp og gå såpass at den ble kjørt hele vinteren et par-tre vintre…..og så ”faller sammen”….vil den som regel bli delt opp og solgt i deler….enten av eier eller neste eier…er mye mer penger i det….man kan mene mye om at det ikke bør/skal skje, men slik er nå verden….større sjanse for et lengre liv om bilen venter på låven til en sommer-entusiast tar på seg restaureringsjobben og skal bruke den som sommerbil….

Men for all del – en av de bedre dagdrømmene jeg har sett denne uken :)


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 25, 2010, 11:08:20 am
Morsom tråd!

Jeg blir glad hver gang jeg ser en gammel folkevogn i rushtidstrafikken….det er et sjeldent syn blitt etter hvert…
Men;
Man kan gjøre ganske mange snarveier i en ”daily-driver-restaurering”….men det vil uansett koste mye tid OG penger å få noe pålitelig kjørbart…

Du kan poppe igjen kanaler og rusthull…..men du må likevel ha en velfungerende motor, clutch, elektrisk, god starter…gode bremser…varmebokser…lys som virker…det tar tid OG kunnskap å få til. Ref. SveinT sin -62 ovenfor her – er ikke fort gjort å få en bil såpass bra som den – ligger noen timer der. Om du snakker splitt, så er det i tillegg en masse sære deler som ikke passer sammen med nyere deler….og det er ikke fort gjort å bytte over til en nyere bunnplate….

Uavhengig om det er splitt eller oval eller bigwindow…..mange sliter med å få en bil som holder Mantorp tur-retur i behagelig sommervær og da kan man ligge i kortarma/shorts å mekke……lista ligger ganske mye høyere for å ha noe som starter og går i 10 minus…hver eneste kalde morgen….

Det er en grunn til at objekter som regel koster noen få lapper….mens en kjørbar og registrert bil er hard valuta….

HVIS noen skulle få en splitt/oval/lookalike/splitt-ish lignende opp og gå såpass at den ble kjørt hele vinteren et par-tre vintre…..og så ”faller sammen”….vil den som regel bli delt opp og solgt i deler….enten av eier eller neste eier…er mye mer penger i det….man kan mene mye om at det ikke bør/skal skje, men slik er nå verden….større sjanse for et lengre liv om bilen venter på låven til en sommer-entusiast tar på seg restaureringsjobben og skal bruke den som sommerbil….

Men for all del – en av de bedre dagdrømmene jeg har sett denne uken :)


Flott innlegg!!

Enig i masse av det du skriver. Og ja, du påpeker noe helt vesentlig: dette er bare en inspirasjonstråd, som aldri vil bli satt ut i livet for min del i alle fall ;) Og siden garasjen er altfor langt unna om dagen må det være lov å dagdrømme litt her på forumet:-)  Jeg blir også glad hver gang jeg ser gammel folkevogn i rushtraffiken - savner vel bare å se de der om vinteren også. Skulle jeg finne på å sette ideen ut i livet blir det nok noe nyere ja, men det er ikke noe å diskutere her på forumet. Man lager mye mer oppstyr på forumet ved å ta utgangspunkt i en splitt i historien ;)


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Gullikfebruar 25, 2010, 15:26:38 pm
 Den gamle rustbørsa mi, 1300 68 mod, har vært i bruk i hele vinter og hele forrige.Og med unntak av dårlig fungerende varme har jeg ikke hatt noen problemer. Ja jeg ønsker meg bensinvarmer og en kvikkere motor for å leke,men ellers funker det som bare det. Det er mange som snur seg etter meg i trafikken ,og endel som kommer bortom og snakker når jeg står stille . Uten unntak har jeg fått tommelen opp for å kjøre boble på vinter'n.  ;) dem greier sikkert å smelte seg noen spiker av denne når jeg er ferdig med den også, og jeg kjenner han som må reparere den om noe går galt ,så jeg har ingen skrupler med å bruke den


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Panfebruar 25, 2010, 21:32:21 pm
Uavhengig om det er splitt eller oval eller bigwindow…..mange sliter med å få en bil som holder Mantorp tur-retur i behagelig sommervær og da kan man ligge i kortarma/shorts å mekke……lista ligger ganske mye høyere for å ha noe som starter og går i 10 minus…hver eneste kalde morgen….

Jeg begynner å forstå at jeg er en sjeldenhet som bruker 68-modellen min på langtur hver eneste jul og påske mellom Trondheim og Dokka, og til turer til marka ellers om vinteren. Starter, durer og går - også i minus 25.


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2februar 26, 2010, 07:59:28 am
Jeg har INGEN skrupler med å fikse en bil, som i utgangspunktet var dårlig, til å bruke på vinteren.
Det er selvvask anlegg rett i nærheten og skruing trenger man sjelden om man har en solid og ganske orginal motor.

En annen ting som dessverre teller imot å ha en oval eller splitt til vinterbruk, er at på vinteren trenger man alt utsyn det er mulig å få og oversikten i en splitt eller oval er litt liten, kontra nyere, spes 65 og opp.
Selv har jeg brukt min ex- hvit oval sammensurium 54 og 57 på vinteren litt, og det er utrolig morsomt, hadde tilogmed vinterdekk på den når den ble solgt.

Saltet sprøyter jeg jo på bruksbilene hver dag og det er langt dyrere å drepe en 2002 saab 95 enn ei 50talls boble. Enda...
Tar man vare på bilen og vasker ofte er det ikke mye slitasje som kommer pga salt..


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 26, 2010, 08:59:48 am
...
Tar man vare på bilen og vasker ofte er det ikke mye slitasje som kommer pga salt..


Enig.


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Oval57februar 26, 2010, 23:05:14 pm
...
Tar man vare på bilen og vasker ofte er det ikke mye slitasje som kommer pga salt..


Enig.
Tror vi at frimerkesamleren får stemplet frimerkene sine og sender de (til seg selv)? Hvor mange veteranvogndebattsider synes saltet vintervei er tingen for sitt "hobbymerke"?


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 26, 2010, 23:41:51 pm
...
Tar man vare på bilen og vasker ofte er det ikke mye slitasje som kommer pga salt..


Enig.
Tror vi at frimerkesamleren får stemplet frimerkene sine og sender de (til seg selv)? Hvor mange veteranvogndebattsider synes saltet vintervei er tingen for sitt "hobbymerke"?

Det er da absolutt noe entusiastisk over å være så interessert at man helst ville kjørt sin favorittbil året rundt. Óg når vi først er inne på det, hvem er egentlig VI? Hva veteranvogndebattsider mener?
- Er vi tilbake i politisk-korrekt-land der redselen for hva alle andre mener har overtatt for den ekte entusiasmen? Jeg bare spør...


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mars 01, 2010, 14:50:54 pm
...
Tar man vare på bilen og vasker ofte er det ikke mye slitasje som kommer pga salt..


Enig.
Tror vi at frimerkesamleren får stemplet frimerkene sine og sender de (til seg selv)? Hvor mange veteranvogndebattsider synes saltet vintervei er tingen for sitt "hobbymerke"?


Selvsagt tar ikke frimerkesamlerne ett ubrukt frimerke fra 1950, setter det på ett brev og sender det for å skape historie til frimerket samtidig som man tror at det vil øke verdien.

Det er samme leksa her, vi tar ikke en ubrukt museumsbil ut av ett bilmuseum, og rett ut i saltet.

Men jeg ser ingen grunn til ikke ta ett brukt og fillete frimerke, for så å vaske av blekket til stempelet, stryke ut stempelmerkene og lappe på ett par riller for så å bruke det på nytt ;D ;) Det er jo tross alt ikke ubrukt uansett..


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: eWolfoktober 10, 2010, 15:11:47 pm
det går mot vinter... kommer vi til å se noen 50 tallere?


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Andersen VW56oktober 10, 2010, 16:18:40 pm
det går mot vinter... kommer vi til å se noen 50 tallere?

Jeg kommer iallefall til og kjøre litt med både ovalen og 59 mod i vinter,


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: nimeoktober 10, 2010, 17:09:43 pm
Morsom inspirasjon dette! Liker idéene!

Den er riktignok sveist ferdig for rust nå, men siden det aldri noensinne blir en vakker originalbil planlegger vi å male '66 rotta i en slags army-stil, og kjøre på med knastedekk á la Baja 1000 Class 11, og kanskje få kjørt litt på vinterstid :D

Zwitter'n blir sommerbruksbil - har aldri hatt sansen for trailer queens...


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Anders Røsåsenoktober 10, 2010, 19:21:12 pm
Hvorfor itte bare kjøre med en orginalbil :) Folk har da greid seg med det i 50 år så da må vel vi greie det :) Uansett om det er splitt eller en 1303 så gjelder det samme, vanlig vask og vedlikehold og gjerne litt ekstra omsorg under så går det bra :)
Det at bilene ruster mer om vinteren henger jo mye sammen med uvaska bil grunna frysing, da får saltet lov til å henge hele vinteren...vask bilen ofte så går det alltid bra :) og bruk låsespray i alle låser og silikon spray på lister.

Selv har je en 1303s som bruks bil og har tenkt å ha den i maaange år fremover :)


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenoktober 11, 2010, 07:37:27 am
Herlig at denne tråden lever videre. :) :) :) :)

Veldig gøy at noen har lyst til å kjøre i vinter.

Hva med hel-tectylert bil...?
Finnes det måter å "forsegle" bilen på - selv utvendig?





Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: heljooktober 11, 2010, 08:43:39 am
Eg såg ei heilt ny gravemaskin på ein asfalt-båt, den var sprøyta med noko tynn tectyl greier over alt. Dette er jo ei maskin som står ute i saltdrev heile året, så det er sikkert ikkje dumt. Burde jo kunne brukast på bil og, men er litt redd det er grisete, det tørkar jo aldri heilt.


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenoktober 11, 2010, 09:16:35 am
Eg såg ei heilt ny gravemaskin på ein asfalt-båt, den var sprøyta med noko tynn tectyl greier over alt. Dette er jo ei maskin som står ute i saltdrev heile året, så det er sikkert ikkje dumt. Burde jo kunne brukast på bil og, men er litt redd det er grisete, det tørkar jo aldri heilt.

Går ikke an å legge et tynt lag med ett eller annet oppå tectylen? Bare for å unngå klissete bil mener jeg...



Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: jubalubaoktober 11, 2010, 16:40:30 pm
Så bilde i et blad en gang av en tidlig 60 talls boble, som eieren hadde sprøytet et godt lag med seig gammel olje over.
Det så ikke bra ut men det funket visst.
Det hører også med til historien at han brukte en gammel Gulf eller BP flaske som drikkeflaske.


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: eWolffebruar 19, 2011, 14:33:36 pm
På tur idag, inspirert av Fursten :)

...muligens første gang carbonstaver blir stroppet fast på takgrind med trespiler!


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 20, 2011, 18:45:13 pm
Nyyydelig :) :) :)

På tur idag, inspirert av Fursten :)

...muligens første gang carbonstaver blir stroppet fast på takgrind med trespiler!


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: RZR-Andyfebruar 20, 2011, 21:45:13 pm
På tur idag, inspirert av Fursten :)

...muligens første gang carbonstaver blir stroppet fast på takgrind med trespiler!
Nydelig bilde!


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Formula Veefebruar 22, 2011, 14:12:37 pm
Var og heiv litt søppel


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Formula Veefebruar 28, 2011, 12:20:25 pm
og jeg bruker den som sagt hele året..


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: eWolffebruar 28, 2011, 18:24:52 pm
fin 1300s! :)


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Elwoodfebruar 28, 2011, 18:28:19 pm
På tur idag, inspirert av Fursten :)

...muligens første gang carbonstaver blir stroppet fast på takgrind med trespiler!

Drit bra!  ;D. Så du stod parkert i byen her om dagen. Stilig med oval på vinterføre med sesongriktig utstyr. Liker fargen på bilen. Helt Konge  :)


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: Formula Veemars 02, 2011, 12:01:16 pm
fin 1300s! :)
Takk. Det er en 1300 S ja :-)


Tittel: Sv: Daily driver - inspirasjonstråd
Skrevet av: ottomars 03, 2011, 21:26:29 pm
har brukt min 60 så å sei kvar dag i 3 sesonga nu,
å -20 ikke nå problem bærre en kler sæ ætte forholda.
syns de e vær me 0 grader i lange perioda fer da bli de en go del kondensering.
de går de å men nal e et must  :D