VWNorge

Forum => Type 1 1968-1979 => Emne startet av: VeteranBobla på oktober 22, 2010, 20:19:11 pm



Tittel: Sparkäfer - Spareboble
Skrevet av: VeteranBoblaoktober 22, 2010, 20:19:11 pm
Hva er historien til denne boblen.
Jeg har funnet ut at modellen 1200A blir omtalt som spareboble. Den ble visstnok produsert fra 1965 til midten av 70-tallet.
Historiene jeg har hørt om bilen er at det var en type bil med minst mulig dill dall på de. Enkelt og billig og uten crome. Motoren var liten og speedometer oppstilt til 120.

Jeg har også hørt at virkelige Spareboblene var en restebil som ble satt sammen av diverse deler de hadde på fabrikken (både nye og gamle). Den var ingen ordentlig modell og den ble derfor kun solgt til de som bodde rundt og i nærheten av fabrikken til en enda billigere penge enn. En slik bil kunne bestå av feks 1969 karosseri og 1967 dører og baklykter. En god mix.

Men jeg finner ingen skikkelig side om dette. Tenkte derfor at dette kan være tråden der alle forteller det de vet om sparebobla, og deler linker med hverandre. Jeg vil lære mer om denne modellen!


Tittel: Sv: Sparkäfer - Spareboble
Skrevet av: 1959 Ragtopoktober 22, 2010, 20:38:33 pm
Min "spareboble" er en 1975 mod. Den har cupe lys, men ikke brytere på dørene så lyset går ikke på når dørene åpnes. Den har bare taktrekk i mitten av take. Baklampene er av gammel type med ryggelys glass, men der pæra skal sitte til ryggelyset er blenda. Det er ikke list og emblem på panseret, men på siden av bilen. Bilen har trommelbremser forran og den ble levert med 1200 motor orginalt. Bilen er registrert januar 1976 og er en av de siste boblene som ble solgt ny i Norge.

Mvwh Alf


Tittel: Sv: Sparkäfer - Spareboble
Skrevet av: Torbjørn Ravndaloktober 22, 2010, 23:53:12 pm
Jeg har en 1200 spareboble fra -73

Den har samme "manglene" som nevnes over.
Mangler også håndtak på dashbordet foran, listene er  sortlakkert, luftegitter i plast bak sidevinduene er fraværende, teppe i bagasjen foran mangler (kan være fjærnet av en tidligere eier)

Tidligere eier sa at dette var en modell som var satt sammen av deler som lå igjen i hyllene på fabrikken. ??
Høres ganske logisk ut, men den er uansett satt sammen av så så deler som mulig :)

Kanskje vi skulle danne en klubb.... die sparkäfers  ::)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs448.ash1/24673_393187811808_532921808_4245700_8111431_n.jpg)


Tittel: Sv: Sparkäfer - Spareboble
Skrevet av: nkoktober 23, 2010, 08:33:41 am
1200 var en egen modell og ikke noe oppsop av deler som lå igjenn. Jeg har en 1976 ( 116 rammenummer ) 1200 L som er litt bedre utstyrt, en slags luxus sparemodell.
I instruksjonsboka står det 3 modeller, 1200 helt ribba, 1200 L som er lux og 1200 automat som hadde 1600 motor.
Kunne vært artig å visst hvor mange av 1200 modellen fra 1966 til januar 1978 som var igjenn i Norge

Se på sia til Veteran VW Klubben,  Gå inn på VW og modellendringer type 1,   der kan du følge modellen fra 1966 og frammover.

[attachment=1]


Tittel: Sv: Sparkäfer - Spareboble
Skrevet av: JTWEnovember 21, 2010, 12:19:13 pm
1200 modellen var nok flere ting over tiden.

I starten en mer ribbet utgave - rimelig bil som var delvis en endestasjon for store lagre av utdaterte deler (gamle skjermer, støtfangere etc..) Senere, mot slutten av bobleproduksjonen tror jeg de brukte den mer som en veldig rimelig bil, men da mer oppdatert. Billigere enn Golf, og ikke utstyrt til å være ne fullverdig konkurrent.

Min teori...


Tittel: Sv: Sparkäfer - Spareboble
Skrevet av: 1959 Ragtopnovember 21, 2010, 18:10:46 pm
Her er bilde av min "spareboble" som er en 1975mod. I vognkortet står et at det er en 1976mod men det stemmer ikke.


Tittel: Sv: Sparkäfer - Spareboble
Skrevet av: nknovember 21, 2010, 22:47:07 pm
Var nok ikke bare utdaterte deler disse ble bygget av. De hadde faktisk helt egne deler som for exempel skjermer tilpasset nye lykter og gammle støtfangere. Høres merkelig ut att de skulle bruke opp gamle deler,  skulle det ikke være en eneste reservedel igjenn til eldre modeller da ?     ???


Tittel: Sv: Sparkäfer - Spareboble
Skrevet av: nknovember 21, 2010, 23:07:36 pm
59Rag,  det er jo chasisnr. som bestemmer modellen, når det begynner på 115 er det 75, 116 er 76 osv.  Siste modell 1200 produsert i Tyskland har 118, men jeg leste ett sted at den siste ble produsert i Desember 77. Kan jo stemme det, da de fikk 78 nummer fra August 77.   Fra 76 var 1200 modellen ikke lagerført i Norge,  den måtte bestilles.


Tittel: Sv: Sparkäfer - Spareboble
Skrevet av: 1959 Ragtopnovember 23, 2010, 17:06:46 pm
De 98 spareboblene som ble solgt av Møller i 1976 var alle overliggere fra 1975 i følge mine papirer. Det ble solgt 777 stk i 1975.

Mvwh Alf


Tittel: Sv: Sparkäfer - Spareboble
Skrevet av: nknovember 23, 2010, 23:39:03 pm
Mener du att det ikke er solgt biler med chasisnr. 116 i Norge ? Var alle overliggerene 75 modeller med 115 chasisnummer ? Modellskifte var jo i August, så 116 nummere ble jo produsert fra 1 August 75.  Er en bil produsert i August 75 med 116 chasisnummer og solgt i 76 en overligger ?


Tittel: Sv: Sparkäfer - Spareboble
Skrevet av: 1959 Ragtopnovember 23, 2010, 23:48:32 pm
Mener du att det ikke er solgt biler med chasisnr. 116 i Norge ? Var alle overliggerene 75 modeller med 115 chasisnummer ? Modellskifte var jo i August, så 116 nummere ble jo produsert fra 1 August 75.  Er en bil produsert i August 75 med 116 chasisnummer og solgt i 76 en overligger ?

Synes også det høres rart ut, men i følge papiren fra Møller står det at de som ble solgt i 1976 var overliggere fra 1975.

Mvwh Alf


Tittel: Sv: Sparkäfer - Spareboble
Skrevet av: nknovember 23, 2010, 23:59:18 pm
Skulle vært artig å vist hvilke chasisnummer det her dreier seg om.   Min bil med chasisnummer 116 er solgt ny i Drammen og hadde samme eier i Hokksund til jeg kjøpte den. På sia til vwveteran klubben står det att 1200 etter 75 ikke var lagervare og måtte bestilles. Om det ble bestilt noen biler, er disse da med i den lista fra Møller ?


Tittel: Sv: Sparkäfer - Spareboble
Skrevet av: Kjell Roarnovember 24, 2010, 21:03:42 pm
Skulle vært artig å vist hvilke chasisnummer det her dreier seg om.   Min bil med chasisnummer 116 er solgt ny i Drammen og hadde samme eier i Hokksund til jeg kjøpte den. På sia til vwveteran klubben står det att 1200 etter 75 ikke var lagervare og måtte bestilles. Om det ble bestilt noen biler, er disse da med i den lista fra Møller ?

Bobla di er produsert i august 1975, som 76 modell, Nils.
Så den er nok tatt inn i 75. ;)

Kermit er produsert i oktober 74.


Tittel: Sv: Sparkäfer - Spareboble
Skrevet av: nknovember 24, 2010, 21:57:56 pm
Er klar over det, men siden modellskifte var i august og nummeret begynner på 116 så er det vel riktig å kalle den en 76 modell.  En overligger vil jeg kalle en bil som er produsert før August og solgt året etter. Hvis ikke så produserte altså VW 5 måneder med overliggere før de kom til den rette årsmodellen. Underlig  ???   Ta f.ex. August 67 med chasisnr.118. Jeg vil kalle den en 68 modell, og den er jo ikke lik 67 modellen heller, dessuten ble de annonsert som 68 modeller.  Hadde vel vært enklere om modellskifte var 1 Januar.

Og ja, biler produsert i Oktober 74 og solgt i 76 har jeg en liten mistanke om kan være en overligger, - for det er vel ikke noe som kalles dobbel overligger.  ;D ;D
Nå må jeg snart gi meg, for jeg begynner å miste påenget her  :D


Tittel: Sv: Sparkäfer - Spareboble
Skrevet av: rubenthorsenfebruar 13, 2011, 15:24:38 pm
Her er bilde av min "spareboble" som er en 1975mod. I vognkortet står et at det er en 1976mod men det stemmer ikke.

Fin grønn farge.  ;)


Tittel: Sv: Sparkäfer - Spareboble
Skrevet av: thor76februar 28, 2011, 16:34:21 pm
min spareboble 69 mod[attachment=1]