Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2880 på: september 06, 2013, 22:13:58 pm » |
|
Samme merke og modell? Ikke fysisk samme?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2881 på: september 06, 2013, 22:14:50 pm » |
|
Samme merke og modell? Ikke fysisk samme?
Dessverre er de ikke fysisk samme.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2882 på: september 06, 2013, 22:22:15 pm » |
|
Har du prøvd noen andre?
Sikker på at du ikke har PSI giver og bar instrument?
Samme merke på instrument og giver?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2883 på: september 06, 2013, 22:23:34 pm » |
|
Har du prøvd noen andre?
Sikker på at du ikke har PSI giver og bar instrument?
Samme merke på instrument og giver?
VDO bar/kg giver og instrument.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2884 på: september 06, 2013, 22:26:25 pm » |
|
Har du prøvd noen andre?
Sikker på at du ikke har PSI giver og bar instrument?
Samme merke på instrument og giver?
VDO bar/kg giver og instrument. Prøvd en annen?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2885 på: september 06, 2013, 22:28:23 pm » |
|
Har du prøvd noen andre?
Sikker på at du ikke har PSI giver og bar instrument?
Samme merke på instrument og giver?
VDO bar/kg giver og instrument. Prøvd en annen? Nei dessverre. Men det er kanskje en tanke å teste med ett mekanisk instrument.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #2886 på: september 06, 2013, 22:36:37 pm » |
|
det er litt morsomt , kjører med G-Tech "alt i et " instrument .m/ logging . men med mekanisk oljetrykk og bensintrykks -måler da jeg føler det er DET viktigste ... Oljetrykket / bensintrykket gir meg "alt " ..
mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #2887 på: september 06, 2013, 23:09:04 pm » |
|
http://www.ev4unow.com/HowToVideo.html ... Her ligger framtiden ..selg unna (for Oslo iallefall ) på tide med en 911 konvertering ,,, Ingen spøk faktisk .. sov godt ... mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2888 på: september 07, 2013, 01:32:32 am » |
|
Si i fra om du vil teste litt trykk i helgen, Eivind. Jeg har mekanisk manometer som er pålitlig, kontrollert og kalibrert, så er vi 100% sikre. Så måler vi før og etter. Viskositet, trykk, temperatur og klaring er ting som henger sammen, uansett. Følg motorbyggers råd om olje da det er han som har satt opp klaringer til det han mener er riktig. ALT annet er ikke lov å høre på. Fikle minst mulig med motoren frem til motorbygger sier det er ferdig. Det går så mye politikk og synsing i dette at man kan bli kvalm. Som de sier i reklamen: Lytt til fagfolk, de veit hva de snakker om
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #2889 på: september 07, 2013, 02:26:16 am » |
|
Hva jeg vet har ikke Johannes startet denne etter at han bygget den, dvs. han ikke justert inn trykket med regulatoren. Om denne har kommet ut av lage siden motoren sto i benken til Jee så er det ingen som vet det... heller ikke Johannes.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2890 på: september 07, 2013, 08:23:58 am » |
|
Si i fra om du vil teste litt trykk i helgen, Eivind. Jeg har mekanisk manometer som er pålitlig, kontrollert og kalibrert, så er vi 100% sikre. Så måler vi før og etter.
Den er jeg med på. Tar med en kartong med olje og ett par filter. Passer best for meg på søndag etter "kirketid"
|
|
« Siste redigering: september 07, 2013, 08:50:55 am av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2891 på: september 07, 2013, 19:04:41 pm » |
|
Men Moss FK skal spille hjemmekamp i morgen!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2892 på: september 08, 2013, 08:51:00 am » |
|
blir det brukt samme Oljetrykks giver og instrument som i benk?? har du dobbelsjekket med mekanisk intrument for å sjekke giver etc?
superviktig ... mvh Har gått igjennom bilder som ble tatt under bremsingen hos Jee. Ser at Jee har et annet vdo oljetrykksmåler/instrument. Så det er nok en god idé å testet trykket med ett mekanisk instrument som er 100 % kalibrert.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2893 på: september 08, 2013, 08:51:25 am » |
|
Her er bildet fra Jee sin dyno
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #2894 på: september 08, 2013, 10:23:37 am » |
|
Oljetrykk og oljetemp Instrumentene jeg har montert i benken er på ingen måte noen fasit. De er cheap ass shit. Da sensorene blir skrudd istykker hele tiden. Bruker de mest for å indikere at oljetrykk er til stede. Og at det ikke er trykkfall på turtall osv. Men har vist seg være rimelig nøyaktige imot dyrere instrumenter som sitter i bilene rundt om. Jeg ville startet med tykkere mineralolje. Om ikke det hjelper ville jeg sjekket at ikke Johannes har lagt inn en større pakning på lokket enn det som satt der. Blir det for mye klaring vil oljepumpa ha for mye intern blødning, spesiellt når den blir varm. For å få mest ut av pumpa legger jeg klaringene helt ned til 0,02mm. Og aldri over 0,1. Og kan fort hente 1-1,5 bar trykk på varm motor. Helt ut ifra pumpestr. Du har store lagerklaringer på rådene dine. 0,06-0,07mm mener jeg å huske...pga ett smørehull pr journal. Og ja.. selv om reduskjons pluggen på svinghjulssiden er en overtrykksventil. Så øker trykket på alle turtall ved oppstramming av denne. Tro det eller ei Men dette er ikke stedet og begynne om klaringene til pumpelokket er for stort. Du sier du har gitt full gass. Betyr det at du friskmelder funksjonaliteten i motoren. Ikke noe bobling, lag og tull? Hvor bra går den?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
Innlegg: 2435
Bosted: Lørenskog
|
|
« Svar #2895 på: september 08, 2013, 10:54:23 am » |
|
Som Erik sier over her. Da jeg hadde motoren min hos Erik, slet vi også med lavt olje trykk=1-1,5 bar. Tok vekk pakningen på pumpe lokket og fikk da et dønn stabilt trykk på +-3,5 bar. Får håpe det ordner seg.
|
|
« Siste redigering: september 08, 2013, 14:02:44 pm av Svein. »
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2896 på: september 08, 2013, 14:22:34 pm » |
|
Pakning er oppskrytt. Jeg kjører også uten.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2897 på: september 08, 2013, 15:36:46 pm » |
|
Du sier du har gitt full gass. Betyr det at du friskmelder funksjonaliteten i motoren. Ikke noe bobling, lag og tull? Hvor bra går den?
Antar at han snakker om full gass på pedalen, ikke på gasserene. Men den er potent, absolutt. Om problemet er borte vet vi ikke før staget mellom gasserene kan gi full. Eivind, vi kan ta en liten session med justering og sjekk av trykk, pumpeklaring osv på onsdag etter jobb Putte skal jo inn på onsdag uansett tenke jeg. Pakning er oppskrytt. Jeg kjører også uten.
sjæl! Kjører med en 48mm Brosol uten pakning på min T4
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2898 på: september 08, 2013, 16:55:15 pm » |
|
48mm?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2899 på: september 08, 2013, 17:05:12 pm » |
|
48mm?
Ja, tror ikke det er langt unna når den heter Brosol 45
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2900 på: september 08, 2013, 17:06:44 pm » |
|
Sant det. Sikkert større på T4
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2901 på: september 08, 2013, 17:10:19 pm » |
|
"The stock oil pump featured 24mm gears" Føler jeg har dobla den gitt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2902 på: september 08, 2013, 17:44:22 pm » |
|
Er med på en Session på onsdag
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2903 på: september 08, 2013, 22:18:23 pm » |
|
Jeg er klar ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #2904 på: september 08, 2013, 22:34:41 pm » |
|
"The stock oil pump featured 24mm gears" Føler jeg har dobla den gitt Vel, for stor pumpe kan gi mye luftbobler/skum i olja, og derfor dårligere oljefilm...
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2905 på: september 09, 2013, 08:29:27 am » |
|
Det er mellom 0,05-0,07mm klaring mellom pumpehus og drev, avhengig av hvor det måles. Med std. pakning som er blitt brukt så blir klaringen mellom ca 0,1-0,15mm.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2906 på: september 09, 2013, 09:34:34 am » |
|
blir mye oljepumpediskusjon her, du får si fra hvis du synes vi skal ta den utenfor tråden din, men er ikke 0.1-0.15 litt mye? Ut fra det du sier er pakningen din 0.05-0.07mm tykk. Andre jeg har lest om har slipt ned pumpa til 0, og bruker kun pakningstykkelsen. Selv er jeg midt oppi det samme på oxyen, og min pumpe måler jeg til 0.05, men hadde tenkt å ta den ned til 0, og så kun ha pakningens tykkelse som klaring.
Stemmer jo bra med det Erik sier med "aldri over 0,1"
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2907 på: september 09, 2013, 09:38:30 am » |
|
blir mye oljepumpediskusjon her, du får si fra hvis du synes vi skal ta den utenfor tråden din, men er ikke 0.1-0.15 litt mye? Ut fra det du sier er pakningen din 0.05-0.07mm tykk. Andre jeg har lest om har slipt ned pumpa til 0, og bruker kun pakningstykkelsen. Selv er jeg midt oppi det samme på oxyen, og min pumpe måler jeg til 0.05, men hadde tenkt å ta den ned til 0, og så kun ha pakningens tykkelse som klaring.
Stemmer jo bra med det Erik sier med "aldri over 0,1"
Kjør diskusjon! Jeg vet ikke noe mere enn at klaringen mellom pumpehus og lokk er innenfor iflg. JPM.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #2908 på: september 09, 2013, 09:43:07 am » |
|
Kjør diskusjon!
Jeg vet ikke noe mere enn at klaringen mellom pumpehus og lokk er innenfor iflg. JPM.
Jo! Du vet at du har for lavt trykk.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2909 på: september 09, 2013, 09:51:02 am » |
|
Kjør diskusjon!
Jeg vet ikke noe mere enn at klaringen mellom pumpehus og lokk er innenfor iflg. JPM.
Jo! Du vet at du har for lavt trykk. At jeg har for lavt trykk vet vel hele VWNorge. Men hvorfor. Er det pga klaringen mellom pumpehus og lokk, olje, klaringer på lager...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|