mai 15, 2024, 14:21:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dra bilhenger + Karmann Ghia med førerkort kl. B?  (Lest 2343 ganger)
David
Supermedlem
*****
Innlegg: 505
Bosted: Drammen


Vis profil

« på: juli 27, 2010, 22:34:12 pm »

Jeg skal hente en karmann ghia (som veier ca 900kg?). Jeg har hørt at man ikke kan ha høyere vekt enn henger+bilen man kjører = 3500kg, og hengervekt+last skal vœre mindre enn vekt av bilen man kjører.

Jeg skal leie bil og henger til dette. Er dette mulig med klasse B førerkort?
Evt. hvilken bil skal jeg leie som ikke veier for mye og kan dra karmann ghia'n + hengervekt?

For alle dere matte-kyndinge Blunker

Takk for svar.

Mvh. David
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1 på: juli 27, 2010, 23:03:01 pm »

totalvekt på vogntoget du kan føre med klasseB er maksimalt 3500kg sammenlagt, samtidig kan ikke tillatt totalvekt på henger overskride tillatt total hengervekt på bilen du skal trekke med, og hengeren må ha lov til å laste dine 900kg som tillatt lastevne, som minimum.
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #2 på: juli 27, 2010, 23:05:53 pm »

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
David
Supermedlem
*****
Innlegg: 505
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #3 på: juli 27, 2010, 23:14:27 pm »

totalvekt på vogntoget du kan føre med klasseB er maksimalt 3500kg sammenlagt, samtidig kan ikke tillatt totalvekt på henger overskride tillatt total hengervekt på bilen du skal trekke med, og hengeren må ha lov til å laste dine 900kg som tillatt lastevne, som minimum.

Hm, hvis jeg leier en bil som veier 1500kg og drar en 500kg henger + 900kg ghia...?
Vil det gå?
Noen som har gjort dette før?
hmm
Loggført
Bad-Mojo
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juli 27, 2010, 23:35:44 pm »

Som nobrakes seier.. Pass på totalvekt på hengeren.. Uten klasse E så er det vektene som står på vognkortet som gjelder, ikkje den aktuelle vekta på lasta..

Så om du leiger ein bil på 1500 kg, så må tillat totalvekt på henger være under 1500 kg. Uansett vekt på last..
Hengeren må og være godkjent for 900 kg last..

Så i ditt tilfelle vist du leiger ein bil på 1500 kg, så kan du kun bruke den øverste av desse hengerene.
http://www.tilhenger.com/default.aspx?cat=tilhengere&page=spec_ct136g

Her har Brrom prøvd å gjøre jungelen av regler rundt tilhenger litt lettere å forstå Glad
 http://www.tv2underholdning.no/broom/dette-er-trafikkregelen-du-maa-vaere-einstein-for-aa-forstaa-3205510.html
Loggført

Arbeidslyst, kom å treng deg på.
Her skal du motstand finne...
David
Supermedlem
*****
Innlegg: 505
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #5 på: juli 28, 2010, 08:42:41 am »

@bad mojo
har du noen forslag til bil jeg kan leie som kan dra 1500kg med førerkort B?
hiace?
landcruiser?
vet ikke hva disse veier hm
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 28, 2010, 09:49:18 am »

Problemet er nok heller å finne en tilhenger til bilfrakt som "bare" har totalvekt på 1500 kg. De fleste biltraller for utleie har langt større totalvekt.
Landcruiser og tilhenger med B førerkort er ingen god kombinasjon i kontroll, det har jeg skriftelig bevis på hjemme  Blunker Landcruiseren min har totalvekt på nesten 3000 kg alene, ikke rare hengeren du kan ha bak da med B-førerkort. Klarer du å finne en biltralle på ca 1500 kg, kan du dra denne med de fleste normalstore personbiler. En Hiace har vel også totalvekt på rundt 2500 kg, og er vel derfor uegnet i denne sammenheng.
Loggført
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #7 på: juli 28, 2010, 10:47:58 am »

Trodde ikke man kunne dra bilhenger i det hele tatt med klasse B jeg, fikk litt pes for det engang når jeg ble stoppet, men heldigvis hadde jeg ikke bil bakpå, da sa politimannen strengt at uansett hvordan bil jeg kjørte med den hengeren så ville han ikke se meg igjen med samme førerkort Rekker tunge Da sa jeg, yes sir og krutta videre...
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #8 på: juli 28, 2010, 10:53:30 am »

Trodde ikke man kunne dra bilhenger i det hele tatt med klasse B jeg, fikk litt pes for det engang når jeg ble stoppet, men heldigvis hadde jeg ikke bil bakpå, da sa politimannen strengt at uansett hvordan bil jeg kjørte med den hengeren så ville han ikke se meg igjen med samme førerkort Rekker tunge Da sa jeg, yes sir og krutta videre...

Da hadde du sikkert ganske enkelt for stor henger  Gliser
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
bælan
Medlem
***
Innlegg: 138
Bosted: fetsund



Vis profil
« Svar #9 på: juli 28, 2010, 11:12:59 am »

En Hiace har vel også totalvekt på rundt 2500 kg, og er vel derfor uegnet i denne sammenheng.

totalvekta på bilen du skal dra med har ikke noe å si så vidt jeg veit, er egenvekta som gjelder, så om en hiace veier 1600 kg f.eks, å hengeren har en TILLAT totalvekt på 1590 kg går jo dette bra, hvis egenvekta på hengeren er 500 kg, noe den fort er på en biltralle, så kan du ha på en bil som veier 1090 kg.
såvidt jeg veit da overstiger ikke dette 3500 kg som totalvekt å da skal det gå greit, må åsså lese i vognkortet hva tillat vogntogvekt er på bilen, da denne summen ikke må overstiges.

men kan fort hende det må jobbes litt for å finne en bil å henger som går fint sammen til dette, da biltraller ofte har tillat totalvekt på mer enn 1500 kg.
Loggført

1969 bay panel
Member of mandagsklubben
bælan
Medlem
***
Innlegg: 138
Bosted: fetsund



Vis profil
« Svar #10 på: juli 28, 2010, 11:16:35 am »

Trodde ikke man kunne dra bilhenger i det hele tatt med klasse B jeg, fikk litt pes for det engang når jeg ble stoppet, men heldigvis hadde jeg ikke bil bakpå, da sa politimannen strengt at uansett hvordan bil jeg kjørte med den hengeren så ville han ikke se meg igjen med samme førerkort Rekker tunge Da sa jeg, yes sir og krutta videre...
spørs jo hva tillat totalvekt på hengeren du hadde var, å hva bilens egenvekt var. men om du kjører en bil som har egenvekt på 1500 kg, å en henger med tillat totalvekt på 1700 kg, er dette ulovlig, selv om hengeren er tom å veier bare 400kg.
men du har derimot lov å kjøre en henger med tillatt totalvekt på 1400 kg, å fylle den opp slik at den veier 1400 kg, så lenge bilen kan dra så mye, litt merklige regler egentlig men sånn er det nå en gang i dette landet
Loggført

1969 bay panel
Member of mandagsklubben
David
Supermedlem
*****
Innlegg: 505
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #11 på: juli 28, 2010, 11:24:36 am »

Dvs, denne hengeren kunne vært et bra alternativ: Dvs totaltvekt = 1600. Går vel bra med bobler og KGs. Så er det bare å finne en trekkebil som veier mellom 1600kg og 1900kg (og som kan trekke max 1600kg).
Forstår jeg det riktig?

http://www.tredal.no/?vis=produkt2&cid=184&pid={AB84DFED-F3F5-498C-B43F-4FE4F6F69AC9}&t=T-16-BT%20tilhenger

Loggført
bælan
Medlem
***
Innlegg: 138
Bosted: fetsund



Vis profil
« Svar #12 på: juli 28, 2010, 11:38:03 am »

så vidt jeg kan forstå utfra reglene, har hatt mange diskusjoner om disse, så ja.
så lenge bilen veier mer enn den hengeren å bilen har lov til å dra en så stor henger, bør ikke dette være noe problem, siden dette da blir langt under 3500 kg totalt.

så får du bare huske på å stropep bilen skikkelig fast da. gjerne med oransje synlige stropper, ser dette bra ut på avstand er sjansen ennå mindre for å bli stoppa åsså.

lykke til og god tur
Loggført

1969 bay panel
Member of mandagsklubben
Nicolai Jacobsen
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Bærum


113 DeLuxe


Vis profil
« Svar #13 på: juli 28, 2010, 11:43:35 am »

Mitt forslag er å bare hente den med den bilen og tilhengeren du har, det var det jeg gjorde. Men for å være på den sikre siden så er det vel smart å gjøre litt research som du gjør istedet for å muligens bli stoppet på veien Glad
Loggført

Boble 61 mod 113 DeLuxe
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #14 på: juli 28, 2010, 11:43:58 am »

Den hengeren du viste til er nok et meget godt alternativ. Jeg fikk beskjed fra BT at det var TOTALvekt på bil og TOTALvekt på henger som er avgjørende når man kun har klasse B (Det kosta meg 4000 NOK å få den informasjonen). Med BE førerkort er det derimot vekta på bil og henger på det gitte tidspunktet som teller. Så hvis jeg har tolket riktig, må du finne en bil til denne hengeren som KAN dra 1600 kg og som har totalvekt UNDER 1900 kg.
Loggført
David
Supermedlem
*****
Innlegg: 505
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #15 på: juli 28, 2010, 11:50:48 am »

Takk for svar!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!