VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: ErikTbg på januar 10, 2014, 11:26:36 am



Tittel: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: ErikTbgjanuar 10, 2014, 11:26:36 am
Hei!

Hvilke alternativer finnes? ønsker å sette på noen fuchs felger med boltsirkel 5/130 på min 63 moell boble. Bak har jeg forstått at det enkleste er å bytte til langt aksler, for da kan jeg kjøpe tromler med riktig boltsirkel. Men hva med foran? Kunne godt tenkt meg å bytte til skiver, men ser også på muligheten for tromler. Usikkert om det skal settes inn noen stor motor i denne bilen uansett.

Felgene jeg har er:
Bak 5,5" 15 5/130 ET45
Foran 4,5" 15 5/130 ET45

Takker for tips!  :)


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: ErikTbgjanuar 10, 2014, 18:48:27 pm
Fått tips om adaptere. Men lest at dette ikke er 100% trygt?! Men er vel ikke super trygt å ferdes i boble uansett  :) Adaptere vil vel heller ikke bli godkjent på EU- kontroll.  Finnes det TUV papirer til adaptere?


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: Lasse.Ejanuar 10, 2014, 20:26:58 pm
Kjøp deg senke spindler til skivebremser, da kan du kjøpe skiver med 5x130.
Mvh. Lasse E


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: ErikTbgjanuar 10, 2014, 20:52:21 pm
Hva vil en slik ombygning koste med senkespindler og skiver? Hvilken fabrikat er ok?

Titta på EMPI sine..men det ble fort veldig dyrt.. om jeg forsto det riktig?

Takk for Tips :)


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: Lasse.Ejanuar 10, 2014, 22:26:30 pm
Sjekk prisene hos Unneberg bil,tror ikke spindlene koster mer en 1500,- Skiver får du for ca 1000 lappen stk. og kalipere kan du jo kjøpe brukt.
Men når du gjør dette,burde du jo også gjøre noe med king bolter.
Det blir fort penger av det  ;D
Hvis du er tålmodig, dukker det jo stadig vekk noen som skal selge noe brukt !
Kjøpte mine 5/130 skiver for 1000,brukt. Det var fine skiver uten slitekant.


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: Trond Dahljanuar 10, 2014, 22:35:49 pm
Brukt er bra ja, da får du som regel også spindler hvor linkpin/kingbolter allerede er på plass = bolt on.
Alternativt har empi billige sett som inkluderer spindler og ferdig presset bolter om det også er ønskelig. Tror ikke settene koster mer enn 300-400 pr foran og bak. Sjekk f.eks piersideparts.net


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: ErikTbgjanuar 13, 2014, 11:13:46 am
Takk for svar :)

Front:
Så et alternativ er å bytte til spindler for skiver, kjøpe skiver med riktig boltsirke og se om en får tak i brukte calippere. Eventuelt kjøpe koplett sett fra CSP, empi eller Pierside o.l.

Hvilken årgang calippere vil passse?

Finnes det spindlere(Ikke senkespindlere) for skiver, orginalt, til link pin?

Bak:
Alternativ er å bruke adaptere, evenutelt bygge om til lange aksler hvor en får kjøpt tromler med riktig boltsirkel.


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: Formula Veejanuar 13, 2014, 11:55:23 am
Jeg gikk på en liten smell når jeg skulle bytte spindler. Kom ikke på at det var så vanskelig/mye arbeid. Neste gang betaler jeg de 3000.- de fleste skal ha på verksted for å bytte om.
Husk og på at om du skal senke mye, bygger som regel både spindler og skivebremser i bredden. Jeg har montert 2" korta med justerbar senk og dropspindler, satser på 145/65 på 5" felg.


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: Hot Owljanuar 13, 2014, 12:01:45 pm
Jeg har ferdige senkespindler for skiver på hylla i Sandefjord, nye.

Bak er det enkelt å dreie om tromler slik at de kan brukes på kort aksel.


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: ErikTbgjanuar 13, 2014, 12:31:59 pm
En kan altså dreie av tromlene slik at får borret opp med riktig boltsirkel?


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: Påljanuar 13, 2014, 13:28:55 pm
En kan altså dreie av tromlene slik at får borret opp med riktig boltsirkel?


Helt klart en jobb for Ulstad Mekaniske Verksted ;)


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: Rocket-Racingjanuar 13, 2014, 13:55:38 pm
En kan altså dreie av tromlene slik at får borret opp med riktig boltsirkel?

Nei, du kjøper nye tromler med 5x130 boltmønster. Disse er beregnet på lange aksler og er i prinsippet en "4-bolt trommel" med annet boltmønster. For å bruke disse på korte aksler som også har kortere splines må noe av snuta/splinesdelen dreies ned. Piece of cake og ikke utrygt på noen måte. Ja, du reduserer lengden med splines i tromlene, men de blir ikke kortere enn på en original 5x205 trommel.


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: ErikTbgjanuar 13, 2014, 15:21:36 pm
Dette er interessant.. Noen som har noen bilder av denne løsningen med å dreie av baktromlene? Eventuelt aktuelt med et garasje besøk.

Løsningen med lange aksler forstår jeg vil bygge ut ca en tomme. Er det riktig forstått?


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 13, 2014, 15:45:37 pm
er jo smak og behag, men dersom du skal bruke de felgene du nevner i første post, kommer de veldig langt innunder skjermene med korte aksler. Ser penere ut i mine øyne med lange aksler.

Jeg har et par 5.5x15 fuchs kopier med 43mm (tror jeg) innpress og 185/65 dekk liggende på nøtterøy dersom du vil se litt på hvor lang inn i skjermene dette blir liggende.


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 13, 2014, 15:46:26 pm
og ja lange aksler er ca en tomme lengre (per side) enn korte


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: ErikTbgjanuar 19, 2014, 18:07:18 pm
Hvilke fabrikat senkespindlere er ok!? Antar det er forskjell på pris også?! Noen erfaringer/ tips?


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 19, 2014, 19:49:20 pm
Har bare prøvd CB sine, og de var helt ok i alle fall


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: ErikTbgjanuar 19, 2014, 20:31:07 pm
Har bare prøvd CB sine, og de var helt ok i alle fall

Handles disse på nett? Eller er det forhandlere av disse i Norge?

Disse er vel for link pin og skiver?
http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=4060


Tittel: Sv: Ombygning 5/205 til 5/130
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 19, 2014, 21:44:50 pm
Er mange år siden jeg kjøpte mine; i dag ville jeg heller kjørt innom Unneberg, de har på lager, og billigere enn fra USA, så det kan jo ikke være noe å lure på...