Jee
|
|
« Svar #30 på: november 25, 2010, 16:26:24 pm » |
|
Og årets julepåskjønnelse sendes i år til Fredrikstad og Drammen i umerket konvelutt Noen flere?
|
|
« Siste redigering: november 25, 2010, 16:40:07 pm av Jee »
|
Loggført
|
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
|
« Svar #31 på: november 25, 2010, 16:49:39 pm » |
|
Og årets julepåskjønnelse sendes i år til Fredrikstad og Drammen i umerket konvelutt Noen flere? Siden det også skal deles ut ros, så har jeg fått mange PM med anbefalinger av deg. Ikke en eneste negativ tilbakemelding.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kim Larsen
Seniormedlem
Innlegg: 302
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #32 på: november 25, 2010, 16:50:57 pm » |
|
Hadde en 1680kvikk service motor(Kjell aaen)som jeg kjøpte brukt i 2006 av ei vennine.Samme motor "lånte" jeg i 1999 sessongen til min 1967 orginale dobbelkabiner.Motoren ble bygget i 1992 og kjøpt samme år av venninen min.(Siw Teigland)Ble da brukt i en 1300S.Da jeg kjøpte denne motoren så byttet jeg kun stempelringer og honet sylinderene.Etter tips fra Kjell Aaen.Blokka ble aldri delt.Brukte denne i min t2 66 mod.en sessong,før Terje"Crewcab" overtok den.Brukte den nesten 2 sessonger i en 68 dobbelkabiner.Så havnet den hos Jan Rune"Jaru",som skal ha den i en 50talls t2.Motoren går helt tipptopp ennå.ca80hk og minimalt med svetting.18år etter at den ble bygget.Godt vedlikeholdt og regelmessig oljeskift. Kjører med motor jeg kjøpte av Andersen i bussen nå.Som Erik"JEE" gikk over i vinter/byttet synlinder sats på.1641/44idf/38mm phyton eksos Veldig Godt fornøyd med den.Men trenger mere moment.Så i vinter blir det 2110 moment motor,kokt i hop av JEE. Mvh Kim/kokken
|
|
« Siste redigering: november 25, 2010, 16:54:41 pm av Kim Larsen »
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
|
« Svar #33 på: november 25, 2010, 16:56:35 pm » |
|
Min neste motor ligger komplett i deler i Drammen - og jeg tror ikke mitt valg av bygger vil slå ned som en bombe Og årets julepåskjønnelse sendes i år til Fredrikstad og Drammen i umerket konvelutt Noen flere?
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #34 på: november 25, 2010, 17:08:01 pm » |
|
Hadde en 1680kvikk service motor(Kjell aaen)som jeg kjøpte brukt i 2006 av ei vennine.Samme motor "lånte" jeg i 1999 sessongen til min 1967 orginale dobbelkabiner.Motoren ble bygget i 1992 og kjøpt samme år av venninen min.(Siw Teigland)Ble da brukt i en 1300S.Da jeg kjøpte denne motoren så byttet jeg kun stempelringer og honet sylinderene.Etter tips fra Kjell Aaen.Blokka ble aldri delt.Brukte denne i min t2 66 mod.en sessong,før Terje"Crewcab" overtok den.Brukte den nesten 2 sessonger i en 68 dobbelkabiner.Så havnet den hos Jan Rune"Jaru",som skal ha den i en 50talls t2.Motoren går helt tipptopp ennå.ca80hk og minimalt med svetting.18år etter at den ble bygget.Godt vedlikeholdt og regelmessig oljeskift. Kjører med motor jeg kjøpte av Andersen i bussen nå.Som Erik"JEE" gikk over i vinter/byttet synlinder sats på.1641/44idf/38mm phyton eksos Veldig Godt fornøyd med den.Men trenger mere moment.Så i vinter blir det 2110 moment motor,kokt i hop av JEE. Mvh Kim/kokken Du vil ikke dele med oss hvorfor du måtte bytte sylindersats Kim?
|
|
|
Loggført
|
Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
|
|
|
holmsen
Supermedlem
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
|
« Svar #35 på: november 25, 2010, 17:12:57 pm » |
|
For mange år aiden kjøpte jeg meg en dobbel kabiner med en 2 liter utstyrt med innsprøytning. Gikk som en dass. Fant en annonse på vwtuju forumet der dobble 45 webere var til salgs. Ringte selger og spurte om han kunne montere de på for meg. Endte med en overhaling av hele motor, + ble byttet diverse så jeg fikk tilbake en 2056ccm. Den ble min bestevenn i 5 år 2 år i DK. eren og 3 år i Blåmann. Opp og ned Trondheim,,2 turer til vestlandet,Bug Run 2 ganger, i det hele tatt massevis av mil. Fikk en tur på SCC også. 17,62 Aldri noe kødd !!! Deretter bygde samme mann en 2,6 L. til meg, hadde bestemt meg for å bli dragracing sjåfør Den motoren ble herjet villt med på SCC av hele 3 forskjellige sjåfører,der kun en visste hva han drev med, han fikk også bestetid med den, 15,91( det gnager meg enda Jøran ) 11 drag fikk den,,uten at vi rørte en skrue og potte tett var den. Restene av denne er nå i min nye buss, nå som en 2,4 L. Denne har jeg nå kjørt med i 2 år land og strand rundt + en tur til England i våres, den har også blitt herjet med på Scc i 2 sesonger, 15,91, på den også Kåre, takk for godt samarbeid hittil, gleder meg villt til neste forsøk på den magiske - 14 grensa med vår 2,9 L.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #37 på: november 25, 2010, 17:20:42 pm » |
|
Det kan jeg.. Korte stempler, og litt stor sylinder ga skjørtebank i motoren til Kim Dette varmer gutter. Står nå og linjeborrer en liten internett kjendis fra 10 år tilbake. Den gamle turbomotoren til Morten Aase (Karmann) bygget i sin tid av Bergenseren, Carsten (er dette Han som kallere seg Savannah?). Nå kjøpt av Jalle... Bare så dere med lang internett fartstid vet det
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #38 på: november 25, 2010, 18:06:15 pm » |
|
For å ta opp tråden til RZR Andy og Jee: Jeg fikk seks sider med spesifikasjoner, kostnader for hver enkelt del og detaljert beskrivelse av arbeidet som skal gjøres på motoren fra Maher. Når man vet hvor mye arbeid som ligger bak, er det helt greit å betale f.eks. 4 tusen for maskinering eller drøye 8 lapper for selve motorbyggingen.
Her er beskrivelsen av motorbyggingen: "As part of the blueprinting process, the following checks & proceedures are carried out prior to and during the assembly of your engine: set camshaft end play, rod side clearance, bearing to journal clearances, bearing to journal clearances, rod straightness, crank straightness, flywheel runout, cam lobe to follower clearance, locate true TDC, piston deck heights, dial in cam, set rocker arm geometry to determine pushrod length & number of rocker pedestal shims required, valve spring installed height & installed height spring pressure, shim rocker arms for correct side clearance & alignment with valve stems, install cylinder head studs to correct length. Prior to final assembly, everything is taken apart and thoroughly cleaned. Before pistons & cylinders are fitted, crank endfloat is set and the gland nut is loctited & torqued in place. Heads are torqued alternately, creeping up to final torque in steps of 5-6 ftlbs. It's then transferred on to the engine dyno (see below). You will receive an engine 'log book', detailing information specific to your engine e.g. deck height measurements, piston weights, valve lift, compression ratio, cylinder head volumes, pushrod length etc."
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 2890
Bosted:
|
|
« Svar #39 på: november 25, 2010, 19:02:58 pm » |
|
Og årets julepåskjønnelse sendes i år til Fredrikstad og Drammen i umerket konvelutt Noen flere? Hehe kjøp deg heller en flaske og kos deg i verksted. Men IKKE når du jobber med min motor
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
TomR
|
|
« Svar #40 på: november 25, 2010, 19:04:15 pm » |
|
Øy - gi ikke mannen brennevin - jeg har sett åssen han blir etter Smirnoff Ice!!! Og årets julepåskjønnelse sendes i år til Fredrikstad og Drammen i umerket konvelutt Noen flere? Hehe kjøp deg heller en flaske og kos deg i verksted. Men IKKE når du jobber med min motor
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #41 på: november 25, 2010, 19:26:25 pm » |
|
Og årets julepåskjønnelse sendes i år til Fredrikstad og Drammen i umerket konvelutt Noen flere? Du har fått skryt i motorprosjekttråden til SCC bussen Jee, men jeg kan godt gjenta: Denne 2110 motoren har nå gått 8-10000km i sommer, Norden og Europa rundt. Kjørt hardt på stripa både i Finland, Sverige og Norge. 130-140 km/t på motorveien i timesvis på hete sommerdager. Fungert perfekt og går bare bedre og bedre!! 132hk og 200NM.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #42 på: november 25, 2010, 19:54:02 pm » |
|
Bare å gjenta i det uendelige Berger. Hadde jeg visst hvor mye den ble profilert og hvor mye den skulle blitt brukt hadde jeg kanskje ikke turt oppdraget. Det er JPM som står for effekten. All cred til han for det. TomR.. er jo bare snill gutt i fylla jeg. Jeg husker fortsatt å ha vært på EBI 1 Hele Jessheimligan skal bygge motor på Hjul-bordet i år... Nemlig Finn Erik sin. Fikk akkurat en hyggelig telefon fra sandvik996tt. Hvor jeg fikk en kjapp innføring i saken. Og kan etter det si meg positiv til en overhaling av denne motoren. Og skjønner at all sarkasmen angående dette kjøpet er et resultat av det å føle seg litt lurt, og irritasjon p.ga etterpå klokskap.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
|
« Svar #43 på: november 25, 2010, 22:01:48 pm » |
|
Og kan etter det si meg positiv til en overhaling av denne motoren.
Takk for det, Erik. Nå ble jeg veldig
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #44 på: november 25, 2010, 22:03:45 pm » |
|
Jeg står gladelig frem som fornøyd eier av Norskbygget VW motor! I 2007 kjøpte jeg min første 2276 av en engelskmann bosatt på Fagerstrand. Motoren skulle være plug and play og kun innkjørt siden bygging noen år tilbake. Motorbygger var selveste Keith Seume! Motoren ble kjøpt og betalt, men jeg var litt skeptisk til å sette denne rett inn i bilen så jeg fikk Jee til å dele blokka og se over den før den ble satt inn. Overraskelsene stod i kø. Toppene hadde helt annen ventilstørrselse enn det jeg fikk opplyst av selger. Svinghjulsbolt ble løsnet med skralle. To støtstenger hadde falt ut av vippene. I dag kjenner jeg Keith godt, og han kunne fortelle meg med 100% sikkerhet at han aldri hadde sett den motoren før
Motoren ble montert på nytt etter bytte av kam fra W110 til FK8. Og litt større moment på svinghjulet. Kjørte til Mantorp, flere drag på stripa og hjem igjen. 50mil hver vei. Fungerte helt kanon. Bremset 150hk på rullene til JPM. Året etter ble det oppgradering, større topper såvidt jeg husker. Kanskje mer komp også. Effekten gikk opp til kanskje 170hk. Jee stod igjen for jobben. I 2008 ble det deling av motor og inspisering. Nye oppgraderinger nå også. Dere gjetter sikkert hvem som gjorde det denne gangen? Var på rullene og ga 182hk eller noe etter litt justering. I fjor ble det knekt løfter, med påfølgende bytte av blokk med mer. Flere oppgraderinger. Og forresten, skal dere få maskinert blokk noe sted, gjør det for all del ikke i USA. Feilmaskinert i alle bauger og kanter. Bla glemt å borre smørehull i silikonbronse foring til løfter. Men det er vel kanskje det man har igjen for å sette jobben bort til et av CaliforniaŽs mest kjente VW-verksteder? JPM har også vært sparringspartner de siste par årene, og nå fant en av hans kjempedyre magiske kammer vei inn i motoren. Mekaniker var som alltid Jee. Effekt ukjent. Overlevde misbruk på det groveste på SCC i år. Som er mer enn clutchen og trykkplata gjorde
Jeg har aldri vært annet enn storfornøyd med all maskinering og montering som er gjort på verkstedet til Erik "Jee" Dahlberg. Oppfølging og kommunikasjon er second to none. Om han er billig? Aner ikke, jeg har aldri sjekket pris hos noen andre. Går det i stykker? Garantert. Spørsmålet er når, ikke om. Dette er kanskje noe av grunnen til at Finn-Erik reagerer som han gjør på ras etter 2,5km(ikke 15.000). Han har blitt grundig forberedt av et par kompiser på at slikt kan skje når man femdobler orginal effekt. Det er det åpenbart ikke alle som er.
|
|
« Siste redigering: november 25, 2010, 22:06:52 pm av JS »
|
Loggført
|
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 2890
Bosted:
|
|
« Svar #45 på: november 25, 2010, 23:31:29 pm » |
|
[quote author=JS link=topic=25064.msg305584#msg305584 date=1290715425 Går det i stykker? Garantert. Spørsmålet er når, ikke om. Dette er kanskje noe av grunnen til at Finn-Erik reagerer som han gjør på ras etter 2,5km(ikke 15.000). Han har blitt grundig forberedt av et par kompiser på at slikt kan skje når man femdobler orginal effekt. Det er det åpenbart ikke alle som er. [/quote] Det er kompiser å ha det.. Er jo bare snakk om småpenger... (De dyreste km jeg har kjørt, men like blid. Tenk om alt hadde godt bra? Hva skulle jeg gjort i vinter da... )
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
|
« Svar #46 på: november 26, 2010, 16:08:14 pm » |
|
Da sendes motor til JEE. Alt er avklart med Ernst .
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #47 på: mars 11, 2011, 12:05:42 pm » |
|
Jeg datt av denne tråden rett etter den startet, men følte det var på sin plass å kommentere nå etter jeg har lest igjennom alle sidene. Andersen Racing har bygget og montert min 1915 som står i FV. Den benket 98,7 på hjula hos EBB i fjor høst. Kåre Andersen er ikke veeldig interressert i e-post & data(ikke mye på forum), men når jeg var hjemme hos han i verkstedet på låven i Båstad, så jeg han hadde hjerte & lidenskap for VW. Han brukte lengre enn jeg ble forespeilet, og ingen av oss vet hva det kostet (Noen byttehandler og noe cash). Men jeg bruker som sagt bilen hele året, og kjører hardt. Tror jeg har kjørt rundt 20.000km nå. Som tidligere nevnt, det som ikke har fungert, er ikke noe Kåre kan lastes for. Men til andre anbefaler jeg å bruke komponentene han foreslår i stedet for å dra med noe gammalt selv for å "spare" penger. Har lenge vurdert en litt større turbomaskin til turboroadsteren, og da var det planlagt at han skal bygge den. Jeg mener en god motor skal koste minst 40.000.-
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
JLH
Supermedlem
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
|
« Svar #48 på: mai 14, 2011, 23:46:42 pm » |
|
Jeg har foreløpig ingen erfaring med andre motorbyggere enn JEE, så den diskusjonen om hvem som er best melder jeg meg ut av. Men helt ærlig trenger jeg ikke finne noen andre heller da jeg er meget fornøyd med JEE. Nå har jeg ''bygget'' motoren selv, men all maskinering ++ er gjort hos JEE. Linjeboring, bore opp til større sylindre, broshing av råder og stempler, pressing av nye krysspinnelager, boring til 8 stift, polering av veiv, maskinering av svinghjul, full flow og fresing av topper for mer kompresjon. I tillegg til dette så har han vært kjempe hjelpsom og tålmodig teoretisk. Da dette var mitt første motorbygge, så var det ingen dumme spm. jeg kunne spørre om alt og fikk kun seriøse svar, og hvorfor det var riktig eller feil. Fikk til og med muligheten til å ringe han vis det var noe jeg lurte på, og det var noe jeg benyttet meg av. Kjempe hyggelig og hjelpsom kar. Stor kredd, kan ikke skryte nok. JLH
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #49 på: mai 15, 2011, 00:46:32 am » |
|
Takk for fine ord Men, sandvik996tt. Vent med rosen til motoren har gått noen timer Men når det gjelder seriøse motorbyggere i Norge tror jeg ikke det finnes mange, og jeg er ikke en av de. I hvertfall ikke ennå... Eller er det bare definisjonen på motorbygger som er litt diffus. Jeg skiller mellom: -Luringer. De som overhaler ved å demontere og montere topper. Hvor selve overhalingen er å bytte pakninger på støtstangsrør. -Montører. De som kjøper deler etter anbefalinger fra delepushere. Og bolter i hop uten kontroll på en eneste hundredel. Delene passer jo -Under opplæring. En som kan mye. Men ettersom kunnskapen øker skjønner egentlig hvor lite man har kunnet. -Perfeksjonister. De som kontrollerer alt til det ugjenkjennelige. Det er lett å bli bitt av hundredelssyken når nåla på mikrometet beveger seg. oppgitt spec skal aldri unnvikes. Det er ikke rom for egne tanker. -Deleutvikler. En som ikke er redd for å gå egne veier. Og føler han/hun sitter på bedre løsninger. Og som gjennomfører. -Besserwisser. Det jeg sier er loven. Alt annet er bare tull. Og livet dreier seg om å endre andres ideer til å bli som mine. -Hangaround. En som kun gjør det andre sier. Og vender nesa mot den som utpeker seg mest. -Overhaler. En som gir pålitelighet. Men ikke har filla kunnskap om effekt. Eller hva som gir effekt. Og har ingen interesse av å lære noe om det. -Bilcrosser. Driter i morgendagen bare det brummer NÅ. -Maskinist. En som er flink til å lage og endre deler. Jeg har sikkert glemt en kategori eller to. Men, En hvilken som helst "bygger" havner alltid i minst to av disse kategoriene. Og om du ikke er enig er du mest sansyling en Besserwisser selv Jeg liker å se på meg selv som en overhaler under opplæring. Med en liten perfeksjonist syke. Og en voksende maskinpark
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #50 på: mai 15, 2011, 01:50:33 am » |
|
Jeg klarer ikke dy meg:
"hører jeg engine-build-off-competition i det fjern?"
HELT lik motor 100 drag på stripa / 10.000km Komplett demontering og oppmåling
Motoren med minst avvik vinner
|
|
« Siste redigering: mai 15, 2011, 01:52:36 am av bug66 »
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #51 på: mai 15, 2011, 01:55:48 am » |
|
Jeg klarer ikke dy meg:
"hører jeg engine-build-off-competition i det fjern?"
Det har vi jo indirekte hvert år. Vi ser jo hvem som kjører fort på stripa, og hvem som aldri blir ferdig i tide, eller bryter sammen :-D Glad jeg har bygd motoren min selv jeg. Så har jeg bare en å skylde på NÅR den ryker.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #52 på: mai 15, 2011, 01:58:13 am » |
|
Erik har maskinert jeg har skrudd = jeg betaler ved FUBAR
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #53 på: mai 15, 2011, 02:02:30 am » |
|
Men når det gjelder seriøse motorbyggere i Norge tror jeg ikke det finnes mange, og jeg er ikke en av de. I hvertfall ikke ennå... Eller er det bare definisjonen på motorbygger som er litt diffus.
Kanskje vanskelig å svare på uten å tråkke på noens tær, men hvem mener du er seriøse motorbyggere i Norge da? Finnes det noen som dekker den kategorien eller har vi bare et sammensurium av mer, eller mindre seriøse folk som faller inn under en eller flere av kategoriene du har nevnt. Ville isåfall svart bra på tråde :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #54 på: mai 15, 2011, 02:14:48 am » |
|
Jepp. Motoren til Sandvik er det jeg som har pelt på sist. Og i mine øyne er det da en "Jee" motor, som Espen kaller det. Jeg har gått over alt og gå god for den. Selv om kombinasjonen ikke er en personlig favoritt. Så ikke navnet til hverken Rosenquist eller Andersen på en eneste del inni der. Kun Scat, Engle, Schadek, Empi og Mahle... Skjønner også hva du mener Epsen. Hørte senest i går om en kvikk service motor som var drit bra. Den hadde bare skjært seg 5 ganger siden 1986. Men fortsatt en Kvikk service motor På den andre siden tror jeg det har blitt diskutert nok om denne handelen det her siktes til. La det ligge, og la de involverte ordne opp selv. Motoren er fikset og klar for en ny runde i ringen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #55 på: mai 15, 2011, 02:24:34 am » |
|
De jeg har stor respekt for. Og ikke minst... som jeg kjenner til. Og som jeg også finner seriøse på forskjellige plan i Norge. Er T.Ø Skinne, Polly, Vidar Strand, Jørn Tangen, Bjørn Rognlien og Roar Lunde (Selv om jeg og Roar er veldig uenige om mye ) Det finnes sikkert flere.. Men jeg kjenner jo ikke alle.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #56 på: mai 15, 2011, 03:10:37 am » |
|
Tråd moderert, igjen: Får bare referere til Kalle sitt gamle innlegg som sa det veldig bra. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,25064.msg305452.html#msg305452Og så håper jeg at denne tråden kan forbli ontopic da jeg anser temaet som veldig aktuellt.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #57 på: mai 15, 2011, 11:59:35 am » |
|
Nå har jeg tydligvis gått glipp av litt action her...igjen.. Må bare få komme med litt mer skryt av Jee. Som tidligere nevnt, har han bygget motoren i SCC bussen, dvs det har vært et samarbeid hvor jeg har valgt ut deler/motorkombinasjon og klargjort blokka for langslag + blokkporting, JPM har bearbeidet toppene og tilpasset de til Raptor kammen, og Jee har stått for byggingen. Som mange har fått med seg blir denne motoren brukt hardt og mye!! Den er nå på andre sesongen og har allerede vært Europa rundt flere ganger, den har blitt kjør hardt på stripa x ant. ganger og nærmer seg nå 20 000 kjørte km. Den har ikke hatt en eneste feil, starter alltid, og like fin i -20 grader som +35 grader. Hadde service på den i går, justert ventiler, byttet plugge osv, og alt er fortsatt tipp topp. Jeg mener at denne motoren beviser at med en dyktig motorbygger, og valg av bra komponenter, kan man få en motor som gir alt du vil ha, hester, moment, kjørevennlighet, driftsikkerhet og ikke minst et langt liv! Jeg har alltid bygget mine motorer selv tidligere, med en læringskurve deretter, men fra nå av blir det Jee som bygger mine, han er faktisk den eneste i Norge jeg stoler nok på (som tar på seg motorjobber) til at jeg med god følelse kan sette bort jobben! Når det er sagt, er det verdt å understreke at selv om jobben gjøres 110%, er ettermarkedsdeler sjelden så bra som VW`s orginaldeler og alle som går for motorer utover standard motorkombinasjoner bør i utgangspunktet innfinne seg med at ting kan gå i stykker.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Martin
Supermedlem
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
|
« Svar #58 på: mai 15, 2011, 20:03:50 pm » |
|
å jeg blir veldig sugen på litt frisering av min 2.0 L T4 hva kan gjøres? topper? kam? veiv? og selvfølgelig gassere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cato®
Supermedlem
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
|
« Svar #59 på: mai 17, 2011, 00:00:07 am » |
|
å jeg blir veldig sugen på litt frisering av min 2.0 L T4 hva kan gjøres? topper? kam? veiv? og selvfølgelig gassere.
Mer komp, litt vassere kam, og 2 x 40 Dellorto, så har du 120- 130 fine og kjørbare hester
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|