mai 02, 2024, 23:00:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Skal vi dra i gang et fond?
Ja - 3 (14.3%)
Nei - 18 (85.7%)
Stemmer totalt: 21

Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bevaringsfond?  (Lest 12575 ganger)
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #30 på: februar 09, 2015, 20:47:48 pm »

Kul ide Thomas, men jeg har aldri skjønt hva greia er med syting om at en og annen klassiker forlater landegrensa, da det på samme tid også blir importert tilsvarende klassikere med minst like spennende historie
inn til landet...tipper det kommer like mange inn som går ut av landet, altså "no loss" slik jeg ser det...men som
sagt en kul ide, for de som sitter med lommetørkle i øyekroken hver gang en Norsk bil dukker opp på thesamba... Osteaktig Gliser

(Og for ordens skyld så vet jeg at du ikke er en av disse Thomas, hehe)
« Siste redigering: februar 09, 2015, 21:00:30 pm av atufte » Loggført

Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #31 på: februar 10, 2015, 00:41:50 am »

Kul ide Thomas, men jeg har aldri skjønt hva greia er med syting om at en og annen klassiker forlater landegrensa, da det på samme tid også blir importert tilsvarende klassikere med minst like spennende historie
inn til landet...tipper det kommer like mange inn som går ut av landet, altså "no loss" slik jeg ser det...men som
sagt en kul ide, for de som sitter med lommetørkle i øyekroken hver gang en Norsk bil dukker opp på thesamba... Osteaktig Gliser

(Og for ordens skyld så vet jeg at du ikke er en av disse Thomas, hehe)
Importen av gammel vw er større enn importen.
Thomas: du vil ha innspill men kun postive om hvor fantastisk forslag det er. Du må tåle at andre setter spørsmål på tanke gang og hva agendaen er. Både du og en til som sier at dere har begrensede midler til å spare penger og begrensede midler for å skaffe disse.
ett fond, hvor det kan være flere "småsparere" som heller ikke har ubegrensede midler å spare. Hva hvis en eller fler av disse trenger pengene sine til annet plutselig. Har du tenkt over, at det faktisk er sparepengene til andre du gjerne vil ha tilgang til. Med dagens rente, hvorfor kan du ikke gå i banken? Får du ikke lån der, burde du da få lån i ett fond hvor det er privat personer som skal løpe samme risiko som bankene. Er ikke dette å se på som en form for pyramidespill, som alle ender dritt.
Som jeg sa i første innlegget så er det en god tanke, men tvilsomt gjennomførbar.
Personilig hadde jeg aldri satt ei krone i ett fond som man ikke kan få noen goder av annet enn å låne bort mine oppsparte midler til folk som kansje er mer genuint intresserte i vw enn de er gode betalere.
Stilte deg spøsmål i forrige innlegg og har stilt deg nye her, og håper på at du kan svare på dem. Istedet for å sitte å føle deg ned sablaa og slakta. Da er det rett og slett for at du ikke har noen motargumentasjon
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #32 på: februar 10, 2015, 01:01:07 am »

Dersom jeg skjønte idéen riktig var meningen å hindre biler å forsvinne ut av landet. Ikke å redde Norgeshistorien eller tjene masse penger. Vil man det er det vel andre ting enn bil man bør satse på.
Måten å redde disse bilene på er ved å by mer enn de i utlandet. Altså igjen en dårlig innvestering. Ved å beholde bilene i fondet vil man kunne få (kjøre)glede av disse. Det er det man får igjen for pengene ikke renter og ikke returrett på innsatte penger.
Kan jo deles i andeler som man kan prøve å videreselge men ingen garantier og ikke imøtekomme krav om å få igjen pengene sine. De som vil blir med og de som ikke vil slipper. Ved rett navn på fondet kan jo innbetalte penger bli fradragsberettiget.
Penger inn igjen Gliser.
Ingen dårlig ide dette synes jeg.

Så hvis jeg forstår deg rett, så skal en som har satt inn feks 100000kr men ikke brukt sinn rett når det gjelder bil, ikke få igjen pengene sine, hvis denne vil ut. Med andre ord donere pengene sine til fondet. I såfall kan jo vwnorge være fondet for her er det jo donorknapp allerede. Og fradragsberettelsen er ikke så betydelig. Hvor mange ville faktisk innvistere kronene sine slik at du er sikker  på å tape dem.

Som lowlife var inne på tidligere, så kan det være mulig i en liten skala med venner, med jeg ville i såfall gått inn i det med såpass åpne øyne at det kunne ført til uvennskap. Men i liten skala gir jeg det en mulighet til å overleve. Eneste minus da er at det er færre og mer begrensede midler å få inn.
Kjetil var også innom en løsning som kan være gangbar, med en type forretningsselskap.
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #33 på: februar 10, 2015, 07:53:21 am »

Dette kan bli en ny tilhenger-stroppe tråd😜
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #34 på: februar 10, 2015, 07:58:42 am »

Som jeg har nevnt tidligere, har jeg kjøpt mange av argumentene dine, Even. Det blir bare for mye når det kommer bolk på bolk med syting, uten at det er i nærheten av å være nyansert. Synes det blir enormt når man får følelsen av at noen prøver å få deg til å grave deg ned. Jeg var overtalt halvveis, og da hadde du fått meg til å forstå at dette ikke var noen god idè. Det ga jeg også uttrykk for.

Den holdningen din om at alle er egoister, og ingen ikke gidder å stille opp på noe som ikke gavner dem, den kjøper jeg ikke. Det er i alle fall ikke sånn vi driver klubb.

Så nå gjentar jeg: Jeg skjønner at dette var en dårlig idè, og anser meg som ferdig med idèen i denne sammenheng.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #35 på: februar 10, 2015, 07:59:39 am »

Dette kan bli en ny tilhenger-stroppe tråd

La oss håpe. Da har den gjort nytta si.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #36 på: februar 10, 2015, 09:59:36 am »

Stroppehengepopcorntråd er underholdning.
Ser allikevel ikke helt hvor dette ble så jævlig personlig. Lowlife refererte til at det av og til sytes om biler som blir borte.
Det var ikke han som sutret tror jeg. Spurte om innspill, ikke bare positive, tror jeg. Ser ingen problemer med at Lowlife ikke svarer på spørsmål som: Hvorfor kan ikke du gå i banken? får du ikke lån der? Blir vel kanskje litt for personlig. Men min erfaring er at alle her på Østlandet som har flyttet ut hjemmefra har lån. Ett pyramidespill lover stort sett noe mer eller mindre gevinst. Noe de fleste ikke får, på lik linje som Norsk tipping. Gir du penger til ett godt formål er pengene tapt, helt uten risiko.
Summer som 100 000kr tror jeg er urealistisk og forholde seg til.
Ser vel ikke helt sammenhengen med 100 000kr og donorknappen til VWNorge. Har donert men aldri i nærheten av de summene.
Så kreative forslag både negative og positive var vel utgangspunktet og ikke økonomien til Lowlife.
En skikkelig problemstilling er noen ganger bedre enn løsningen.
Så skal vi klare å lage noe lengde på denne tråden?Hæ
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #37 på: februar 10, 2015, 20:36:53 pm »

Så skal vi klare å lage noe lengde på denne tråden?Hæ
Vi prøver  Osteaktig

Jeg hadde vel også begrenset kronebeløp til 15-25 000 for min del(Mange gode grunner til ikke å låne i banken. Har ikke noe med dårlig økonomi å gjøre for min del). Uten noe som helst for for skumle ego baktanker eller for å hente ut profitt. Jeg girr fulstendig f i om man kan tjene noen blodpenger i rente ved å heller invistere i "lønnsomme" fond og annen faenskap. Driver med VW hobby fordi det gir meg noe som er mye mer verdt enn penger. Blide glade mennesker (les venner) som koser seg sammen, rundt en bilhobby ALLE kan ha råd til.
Og en annen ting er ved å holde prisene på et saklig nivå, så vil det kanskje være at yngre generasjoner kjøper seg en luftkjølt VW. Noe som er med på å holde miljøet levende. Det er nok av andre merke klubber som virkelig sliter med forgubbing. Tror få ungdommer i dag gidder å blåse en haug med penger på gammalt "skrot" når du får en moderne plast-rakket til halve prisen.

Har forøvrig høye tanker om, tro på og tillit til mine medmennesker. Gått på en smell en sjelden gang, men i det lange løp så har det vært uvurderlig.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #38 på: februar 10, 2015, 21:29:47 pm »

Som jeg har nevnt tidligere, har jeg kjøpt mange av argumentene dine, Even. Det blir bare for mye når det kommer bolk på bolk med syting, uten at det er i nærheten av å være nyansert. Synes det blir enormt når man får følelsen av at noen prøver å få deg til å grave deg ned. Jeg var overtalt halvveis, og da hadde du fått meg til å forstå at dette ikke var noen god idè. Det ga jeg også uttrykk for.

Den holdningen din om at alle er egoister, og ingen ikke gidder å stille opp på noe som ikke gavner dem, den kjøper jeg ikke. Det er i alle fall ikke sånn vi driver klubb.

Så nå gjentar jeg: Jeg skjønner at dette var en dårlig idè, og anser meg som ferdig med idèen i denne sammenheng.
Jeg ser desverre ikke noe egoisme i og ville beholde sparepengene eller få dem til å rente seg opp. Jeg ser mer egoisme i og skulle ha andre privatpersoner til å finansiere drømmen for deg.
Jeg har pekt på de negative sidene for den typen fond. Syns vel det er du som syter mest her, du må tåle at noen peker på ting du kansje ikke liker. Som sagt spiller det liten trille for meg om ett slikt fond kommer til. Jeg hadde uansett ikke lagt ei krone i fondet.
 Å skulle jeg få lyst til å kjøpe meg en ny gammal vw, så skal jeg heller være den som utfordrer både fond og utenlansk spekulant på pris. Vil jeg virkelig ha noe kjøper jeg det uansett. Og ikke skal jeg ha verken venner, familie eller andre private aktører til å finansiere meg. Har vel heller aldri lagt mer penger i en gammel vw enn bankkontoen har tillatt, uten at jeg har hatt flust av penger, men mange fine biler har jeg hatt.
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #39 på: februar 11, 2015, 15:27:57 pm »

Jeg er enig i at det er mye mer egoisme i ett spleise lag til felles glede enn å ta vare på mine egne sparepenger å få dem til å vokse. Men allikevel er det fortsatt for personlige innlegg her. Ord som du, deg og ditt blir fort personangrep isteden for
motargumenter og spekulasjoner rundt ideen. Problemstilling er viktig og gir mye kompetanse samt tankevirksomhet.
Og det er vel fortsatt meningen med tråden. ikke hvem som er hva i hvilkens øyne.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #40 på: februar 11, 2015, 17:35:34 pm »

Jeg er enig i at det er mye mer egoisme i ett spleise lag til felles glede enn å ta vare på mine egne sparepenger å få dem til å vokse. Men allikevel er det fortsatt for personlige innlegg her. Ord som du, deg og ditt blir fort personangrep isteden for
motargumenter og spekulasjoner rundt ideen. Problemstilling er viktig og gir mye kompetanse samt tankevirksomhet.
Og det er vel fortsatt meningen med tråden. ikke hvem som er hva i hvilkens øyne.

Akkurat når det gjelder ordene du refererer til så er de ikke ment personlig mot noen fra min side. Men ser det at det kunne vært valgt andre ord. Men en får det meste til å se personlig ut hvis en vil. Vil vel kansje påstå at trådstarter har vært vel så personlig mot meg, og tillagt meg meninger og syn som overhode ikke stemmer. Men jeg bryr meg ikke om det i det hele tatt.

Men det som er like inntresant er at det har ikke kommet ett godt innspill på hvordan tankene for å få ett slikt fond til å fungere. Hvorfor ikke. Hvis ikke det ble ett for personlig stilt spørsmål da....
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #41 på: februar 11, 2015, 23:20:54 pm »

Nå har jeg frem til nå ikke linket min kritikk til ett eller flere innlegg. Men sagt at tråden begynner å bli litt vel personlig.
Jeg har ikke ment noe annet enn det. Når det gjelder mulige løsninger har det vel kommet noen forslag og små tanker. Men slik tråden utviklet seg en stund forstår jeg at det blir liten interesse for innspill.
Fulgte man en innsendt link? Men dette er jo på siden av saken. Så hvis man nå kan svelge noen kameler og komme med innspill så kan denne tråden bli bra.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #42 på: februar 11, 2015, 23:47:56 pm »

Jeg koser meg med popcorn😄
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #43 på: februar 12, 2015, 21:32:18 pm »

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55828541
Her for eksempel  Osteaktig
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #44 på: februar 13, 2015, 21:56:18 pm »

Alt kan senkes!
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #45 på: februar 14, 2015, 00:19:42 am »

Alt kan senkes!
Gliser Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #46 på: februar 14, 2015, 19:18:36 pm »

Flott emne for en resto looker...
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!