mai 02, 2024, 22:17:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Røde Koni  (Lest 2002 ganger)
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« på: mars 02, 2015, 18:44:04 pm »

Hei. Ser til stadighet at det snakkes om Røde Koni som det ultimate.
Fra eldre dager var dette da snakk om oljedempere. er det fortsatt tilfelle?
I så fall, hvorfor vil så mange ha dette?
La oss få litt fart på forumet og ut med kunnskapen.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #1 på: mars 02, 2015, 21:07:02 pm »

Jeg skal kjøpe røde koni til min 1303 nå (fremme). De er jo justerbare. Bobla er veldig lett i front. Leser at man setter dem på nest løseste og da får veldig fin demping fremme. Mange dempere blir for hard pga den lette fronten. Blir spennende å følge denne tråden :-)
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #2 på: mars 04, 2015, 14:21:23 pm »

Ingen som har kunnskap eller erfaring her Hæ
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: mars 04, 2015, 15:03:05 pm »

Røde Koni er laget for maks komfort men beholder gode kjøre egenskaper tilpasset for hver kjøretøygruppe.
Gule Koni er Sport demper som gir en mer sportslig følelse og brukes på biler som krever høyere ytelse fra demperen.

Jeg brukte røde før, og gule nå på turboroadsteren, stramt innstilt. Kommer ikke på at det er noen særlig forskjell.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: mars 04, 2015, 15:41:47 pm »

Det handler vel mest om at de har et godt rykte på seg når det kommer til kvalitet.
Jeg har røde koni fremme og gule bak på bobla, de gule er veldig gamle men fortsatt strøkne funksjonelt sett.

Det eneste jeg misliker er at de røde allerede etter kort tid har begynt å få overflaterust..
Loggført

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #5 på: mars 04, 2015, 19:40:38 pm »

Gule og røde her og . Skyldes at Kerscher settet kom med det, og tûf godkjenninga er med Koni. Ellers er det samme gamle oljedemperen som det alltid har vært. og samme gode kvaliteten. Og justering av demperne fremme på 02/03 er noe dritt da fjærbein må demonteres for justering. Og kun justering på retur. Dette gjelder dempere til Boble vel og merke. Skulle heller hatt Bilstein B6 i samme fjærbein, men de er ikke justerbare.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 06, 2015, 22:30:47 pm »

Har jo kjørt noen få kilometer med mine røde. Står innstilt mot det myke og fine demper som kan settes hardere opp om man vil...

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,60553.0.html
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #7 på: mars 07, 2015, 23:27:56 pm »

Dersom jeg har forstått dette riktig da så er fortsatt røde Koni oljedempere. Dempere uten gass forandrer egenskapene betraktelig under kjøring. Spesielt ved litt stor belastning. Ergo vil du, etter noe kjøring (fartsdumper, svinger, etc. ) ha en annen demper enn du startet med.
Det blir også nevnt at justeringen er en fordel. Tungvint system føler jeg, og lurer på hvor mange som justerer disse før turen de har planlagt.  Nesten likegreit å ha to forskjellige dempere som man bytter på om man skal kjøre hardt eller komfort.
Prismessig er jo ett par bra standard gassdempere med god komfort billigere og disse beholder sine egenskaper under hele turen selv om de blir provosert. Oljedempere på bane er risikosport i mitt hode.
Imøteser fortsatt synspunkter på dette da jeg leter etter det rette svaret.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!