mai 14, 2024, 21:57:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Batteriet vil ikke lade seg opp med batterilader !  (Lest 2197 ganger)
Po
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: juni 23, 2011, 13:08:40 pm »

Jeg måtte kjappe meg litt til jobb igår, og klarte da og glemme å skru av lysene på boblen Trist
Etter 7 timer med arbeid var selvfølgelig batteriet tappet, men fikk trillet bobla igang.

Stakk innom biltema og kjøpte meg en lader som lader både 6v og 12v, da dette er en 6v bil.
Den sto på i natt, men min far nappet ut laderen da denne ble ganske varm. Jeg satt den på igjen til morgen idag, rundt klokken halv 8, men laderen viser fortsatt at batteriet er ladet opp 50%, som den også gjorde før jeg satt den på, på nytt i dag morges..

Er batteriet ødelagt? eller er det laderen som er kaputt?

Info om bil: 1967, 6v, 1300dp
Billig biltema lader til 300,-

Bruker bilen hver dag, så må få dette til å fungere!

Takker for svar!
Loggført

67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 23, 2011, 13:10:05 pm »

Hvordan er det med syre i batteriet ditt?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Po
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: juni 23, 2011, 13:19:09 pm »

Akkurat nå gikk den opp til 70%, så den lader sikkert bare utrolig tregt! 4 ah, står det
Loggført

67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 23, 2011, 13:32:57 pm »

6 volt trenger av en eller annen grunn lenger tid til å lades opp. Oppi mot dobbelt så lang tid etter min erfaring.

Og når far din nappet ut laderen.. koblet han fra + og - på batteriet eller stod laderen tilkoblet, kun uten støpselet i. Noen ladere tapper nemlig batteriet når de står tilkoblet uten nettstrøm.
Loggført

Po
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: juni 23, 2011, 13:48:47 pm »

Han koblet heldigvis fra batteriet, og i fra veggen Glad
Men da er det nok bare å smøre seg med tålmodighet!
Loggført

67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #5 på: juni 23, 2011, 14:26:00 pm »

Som et tips så hjelper det ofte å sette en forbruker som en pære feks, på pluss sia når man skal lade et helt uttappet batteri med en lader av nyere type. Slike ladere er "selvtenkende" og når den ikke får signaler tilbake pga at batteriet er dødt, så sender den ikke ladeinnpulser. Men når den får en forbruker inn i ladekretsen så starter den sende, og batteriladinga er igang.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #6 på: juni 23, 2011, 14:34:46 pm »

Kjøp en fullelektronisk lader. De er bedre til å ta batteriet opp når det er sterkt utladet. Bilxtra har en fin 4Ah lader som tar både 6v og 12v for 399,-.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Po
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: juni 24, 2011, 09:05:48 am »

DA var det ferdigladet Blunker
Loggført

67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: juli 13, 2011, 22:39:29 pm »

skulle ut å nyte været bare for å oppdage at jeg glemte lysene på bilen tidligere i dag ... fint lite hjelp å ha 4 12 volt ladere tilgjengelig når bilen kjører 6 volt Glad

takker for tips i tråden ang. lading og hvor kjøpe lader 

Får ta turen innom biltema i morgen og kjøpe den kombiladeren til 299 ..


( la merke til at ctek sin 6 volt lader bare strakk seg til 32 amp - lurer på hvordan det fungerer når jeg har 70 amp batteri =?  )
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: juli 14, 2011, 08:54:18 am »

Dytt, trill eller tau bilen igang, og kjør en skikkelig tur. Verre er det ikke.

Riktignok er Bobla mi 12 volt, men har opplevd at batteriet var fullstendig dødt etter at kupelyset hadde stått på i 5-6 døgn. Ikke så mye som en liten glød i en varsellampe da jeg vred om tenningsnøkkelen. Taua igang bilen, kjørte noen mil (uten lys), problem løst. Legg til en skikkelig langtur senere i pent sommervær, så er du sikra. Etter dette har selv 25 kuldegrader aldri vært noen hindring for å få start på bilen.
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #10 på: juli 14, 2011, 14:56:28 pm »

skulle ut å nyte været bare for å oppdage at jeg glemte lysene på bilen tidligere i dag ... fint lite hjelp å ha 4 12 volt ladere tilgjengelig når bilen kjører 6 volt Glad

takker for tips i tråden ang. lading og hvor kjøpe lader 

Får ta turen innom biltema i morgen og kjøpe den kombiladeren til 299 ..


( la merke til at ctek sin 6 volt lader bare strakk seg til 32 amp - lurer på hvordan det fungerer når jeg har 70 amp batteri =?  )

Du har 70 amper timer batteri. Man lader aldri batteriet med like mange A som kapasiteten på batteriet er. Gjør man det over lenger tid skader du batteriet. For korte øyeblikk går det bra å bruke "boost" funksjon.

Jo mindre A laderen gir, jo lenger tid tar ladingen. Alt etter hvor utladet batteriet er.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
KimSan
Medlem
***
Innlegg: 202
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #11 på: juli 14, 2011, 23:59:01 pm »

skulle ut å nyte været bare for å oppdage at jeg glemte lysene på bilen tidligere i dag ... fint lite hjelp å ha 4 12 volt ladere tilgjengelig når bilen kjører 6 volt Glad

takker for tips i tråden ang. lading og hvor kjøpe lader 

Får ta turen innom biltema i morgen og kjøpe den kombiladeren til 299 ..


( la merke til at ctek sin 6 volt lader bare strakk seg til 32 amp - lurer på hvordan det fungerer når jeg har 70 amp batteri =?  )


Du har 70 amper timer batteri. Man lader aldri batteriet med like mange A som kapasiteten på batteriet er. Gjør man det over lenger tid skader du batteriet. For korte øyeblikk går det bra å bruke "boost" funksjon.

Jo mindre A laderen gir, jo lenger tid tar ladingen. Alt etter hvor utladet batteriet er.

C-tec laderen er kun beregnet for små mc batterier, og kun for vedlikehold av større. Husker ikke hvor mange ampere den lader med, men det sies, som Hans prøver å si, at laderen kun fungerer hensiktsmessig for batterier under 32 ampere TIMER. Over dette tar det så lang tid at det vanskelig kan kalles en lader.
Bortsett fra dette er den ganske fin Glad
Loggført

1300 67-modell Boble: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10938.0.html
1600 TL 73-modell Fastback
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: juli 15, 2011, 01:09:46 am »

Takker for oppklaringer Glad 

Bilen har nå batteri med støt atter en gang .
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!