mai 17, 2024, 00:34:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 237
151  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 05, 2024, 10:24:18 am
Er dette samlet vakumsignal fra begge sider av motoren?



Korrekt. Kommer en AN-slange fra hvert spjellhus, som samles i et lite kammer på torpedoen, og en vanlig tynn slange til sensoren som også henger på torpedoen. Det er for å filtrere signalet litt så det blir jevnest mulig for ECUen å bruke til noe fornuftig Glad
152  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 05, 2024, 09:01:52 am
Julefreden har forlatt Grellandgarasjen, og det er på tide å sikre at bilene er klare til våren.

Ghian befinner seg strengt tatt ikke i Grellandgarasjen, men står på vinterlagring i lokalene til den eldste guttungen på Grelland Mekaniske, så første post på 2024-programmet var å få ut motoren så jeg får satt opp en handleliste.

Så da var det bare å begynne å demontere alle løse deler:
[attachment=1]

Jeg har ikke avtagbar bakplate, pluss at innsug og spjellhus er mye bredere enn hullet i motorrommet, så for enkelhets skyld pleier jeg å demontere alle løse deler inkl viftehus og kjøleblekk før jeg tar ut selve motoren.

Et par timer senere, er det fint og luftig rundt longblokka:
[attachment=2]

Her ser man også tydelig at det er på tide med en skikkelig opprydning av ledningsnettet, men det ser ekstra ille ut når jeg har hengt alt opp på brannveggen, så det er ikke fullt så kaotisk til vanlig.

Jeg kjører tørrsump på denne (tanken sees til høyre i bildet), men tror jeg skal forenkle det litt i 2024-utgaven. Bakgrunnen for det er at jeg har montert en ventil mellom tanken og pumpa, som i teorien skal stenge når tenninga er av, slik at det ikke renner olje fra tanken og ned i blokka når bilen står parkert. Med en gang jeg setter på tenniga, åpner ventilen, og olja kan suges ut av sumpa og opp i tanken. Denne ventilen virker ikke lenger, og heldigvis (!) står den åpen. Hadde den vært stengt hadde jeg mistet trykket, så det hadde jeg merket Blunker. Men poenget var altså at jeg tenker å forenkle dette litt så jeg dropper hele tørrsumpa, og kjører kun med en ekstern kjøler. Siden dette er en WBX blokk er jo filteret allerede på plass rett i blokka.

Så fort motoren er på plass hjemme i Grellandgarasjen, skal den åpnes for å se om jeg kan finne ut av dette med ventilrasle-lydene. JEg tipper det enten har med vippearmsgeometri eller løfterforinger å gjøre, men det vil jeg forhåpentligvis finne ut av når den åpnes.

153  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: desember 31, 2023, 14:57:05 pm
så etter å ha brukt hele ettermiddagen på å montere sammen motoren og sette den inn igjen, oppførte den seg helt likt...

Da var vi litt rådville, men Atle forslo å sette inn de gamle pluggene igjen, og da gikk den som den skulle....

Så om det var kombinasjonen av noe av det han fikset i toppen og en dårlig plugg, eller bare en dårlig plugg får vi aldri vite, men nå er i alle fall toppen frikjent men nyfreste seter og nye gjenger Glad

Så hva er moralene? Test/bytt alle de enkle delene (inkl nye bosch plugger) før du plukker opp hele motoren Glad

Godt nytt VW år Glad
154  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: desember 31, 2023, 14:51:58 pm
Så gikk det noen dager med juleselskapeligheter, men vi fikk inn noen turer med øvelseskjøring, og vi opplevde at når motoren blir varm, så begynner den å jukse på en av sylindrene. Vi fikk lokasliert det til nr 3, og begynte å feilsøke. Atle gjorde som vanlig jobben, men jeg var med som konsulent.

Det som gjorde at vi ikke fant feilen med det første var at nr 3 kom og gikk litt, og ved å nappe ut en og en pluggledning fra fordeleren var det lett å finne ut at det var trreeren som var synderen, men det som var rart var at når vi holdt pluggledningen 1-2 cm over kontajtpunktet på fordelerlokket, slik at vi så gnisten slå over, gikk den rent på alle 4 helt opp i turtall, men så fort vi putta ledningen i lokket begynte den å misse og på høyere turtall var ikke treeren med i det hele tatt.

For å være sikker begynte vi meg å kjøpe inn et sett med nye Bosch BH5ES plugger, siden de som sto i hadde han knabbet fra min 1600 som har blitt brukt et par sesonger med kompressor og annen moro.

Vi prøvde det meste, inkl:
-Bytte fordeler
-Bytte pluggledninger
-Bytte ut stifter med elektronisk
-bytte rotor
-bytte fordelerlokk
-,.....

Uansett hva i prøvde fikk vi samme feil, så til slutt måtte vi konkludere med at det var noe mekanisk i toppen i form av ventil som ikke tetter el.l. så da var det bare en ting å gjøre, og etter en halvtimes tid var motoren ute:
[attachment=2]

Og en snau time senere så motoren sånn ut:
[attachment=1]

Toppen så egentlig ok ut med et par unntak:
-Eksosventilen på nr 3 så ut til å ligge et par mm lenger inn enn de andre sett fra utsiden, men en lekkasjetest med væske antyder at det er tett så da er det antakelig bare setet som er slipt litt dypere enn de andre
-Plugg-gjengene på nr 3 var dårlige, så vi mistenkte at det ikke tettet når vi fikk trykk på, så da ble det en tur på Biltema for å handle et sett med løsgjenger og verktøy, så ble det også fikset.
155  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: desember 31, 2023, 14:31:14 pm
På tide med litt oppdatering her Glad
Ført og fremst fikk vi vært en tur på trafikkstasjonen og registrert den på de nye (gamle) skiltene. Og det ser jo betydelig bedre ut:
[attachment=1]
[attachment=2]
156  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: desember 28, 2023, 00:05:43 am
Atle skulle bytte clutch på sin '68, og jeg var av den oppfatning av at alle 12V biler hadde 200mm clutch, men det stemte ikke. Han hadde 180mm på sin 1600, men jeg mistenker at noen har byttet svinghjul på den, og siden hans bil opprinnelig var en 1300, så hadde den 12V og 180mm clutch. Så for å få i gang hans bil, bestemte vi oss for å knabbe svinghjulet fra min 1600 og så hadde jeg en trykkplate i hylla. Men når vi tok av svinghjulet oppdaget vi at her har det vært varmt ja:
[attachment=1]

Så kombinasjonen sliten originalclutch og kompressor på stripa (i 2022) var antakelig ikke det beste Glad

Så nå må jeg finne 2 nye svinghjul så hvis noen har 12V 200mm svinghjul liggende, så hyl ut Glad
157  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: desember 28, 2023, 00:00:38 am
Endelig er det klart for litt garasjetid igjen, og mens Atle byttet clutch på sin bil, begynte jeg å kikke litt mer på 1600n som skal inn i 67'n.

Jeg begynte med å demontere alle blekk og løse deler, og sto igjen med en ganske møkkete longblokk:
[attachment=1]

Planen er å splitte blokka for å bytte kam, så da måtte toppene av:
[attachment=2]

Heldigvis ingen store overraskelser, men jeg stusset litt på at den ene enden på den ene støtstanga var løs:


Merkelig.

Planen er å sette inn en C35 kam og nye løftere. Så da må jeg antakelig bytte støtstenger også, så nå har jeg nesten handlelista klar Glad
158  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1641 på F blokk på: desember 22, 2023, 14:47:27 pm
Takk for svar Glad Ja det høres ut som en god plan.
Når det gjelder toppene (DP)ser jeg jo at disse kan kjøpes nye både her og der for i overkant av 10K. Det hadde jo væer greit å så spare litt her og der så er brukte lett å få tak i? er det noe man bør være obs på (sikket sprekker med mer)
Gjelder det det samme her som mange andre deler, at å overhale original deler ofte er vel så bra som nyprodusert... En del var av bedre kvalitet originalt...eller?

Brukte 1600 dp-topper er relativt kurant å få tak i, og det er ikke noen heksekunst å sjekke det viktigste (slakk i styringer, sprekker etc), så man har et bra utgangspunkt. Det ligger utallige youtube-videoer ute som viser deg hvordan du med enkle midler åpner opp portene en smule, så du får noe som funker mye bedre enn SP topper i alle fall. I både min 1600cc (med og uten kompressor) og junior sin 1915 har vi brukt sånne topper, og jeg tror jeg har noen til liggene i hylla; hvis man passer på å kjøpe når andre rydder i garasjen så kan man få de ganske billig Blunker

Hvis du ønsker å maskinere ned for å øke kompen, er det flere som også gjør det til en kurant penge.

Jeg synes i alle fall det føles bedre å overhale originalt tysk, enn å gå for kinesisk nyproduksjon. Men det er kanskje bare meg (som også er elektroingeniør, forresten Blunker )
159  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: desember 22, 2023, 14:00:32 pm
Hmmm, den var ny Blunker Hva med det hullet oppå åndeboksen; skal det noe på der også?
160  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1 66 renovering på: desember 20, 2023, 22:40:33 pm
Ser jo helt fantastisk ut Glad Og nei jeg skjønner ikke noe av hvilken retning bidene får. Kjennes ut som litt lotto Glad
161  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: desember 20, 2023, 15:38:44 pm
Jeg har klødd meg litt i hue ift hvordan jeg skal få inn mer luft i motorrommet; både fordi jeg setter inn en motor med nyere doghouse viftehus som i seg selv suger mer luft, og at selve motoren vil yte mer enn originalt, så det vil forsvinne mer luft den veien også.

Jeg har sjekket litt rundt og '67 cab baklokk er like vanlig som hønsetenner, så prisene er deretter.

Alternativet er å kjøre med spacere enten i overkant eller nederst på luka, så det er fortsatt en mulighet.

Sist men ikke minst har jeg sett at ventilasjonsrillene på 1302 baklokk er ganske like de som sitter på originale '67, så planen er å sveise inn 1302-riller i mitt '67 baklokk.

Sånn ser originalt '67 cab-lokk ut:
[attachment=1]

Og sånn ser rillene på et 1302 lokk ut:
[attachment=2]

Så da er det vel bare å fyre opp vinkelkutteren (evt kontakte noen som faktisk kan sveise...)
162  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: desember 19, 2023, 23:18:36 pm
Er ikke mye tid til garasjen om dagen, men fikk tatt en titt på loftet og fant et originalt doghouse viftehus hvor jeg ikke hadde fjernet stussene til varmlufta:
[attachment=1]

Jeg var litt skeptisk til om CSP stagene gikk klar, men all klaring er god klaring:
[attachment=2]

Så da har jeg vel testet det jeg skulle teste ift prøvemontering, så det neste er å plukke ned motoren og fikse det jeg skal fikse innvendig. Planen er å sandblåse og pulverlakke blekka også.

163  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 19, 2023, 18:06:58 pm
67n min trenger nye dempere så det var et bra tips Glad
164  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 19, 2023, 15:45:33 pm
Det så ut som et bra oppsett. Fornøyd med demperne? Sitter og vurdere AVO sine justerbare, men de kommer kun i original lengde, ingen valgmuligheter for senket bil.

Forsåvdt; de har sittet på bien nå i 12-15 år, så har jo ikke prøvd noe annet Blunker Men de er fortsatt justerbare, så sånn sett ser de jo ut til å fungere som de skal. Er så lenge siden at jeg husker ikke om de er originale eller kortere lengde.

Jeg har balljoint forstilling, forresten Blunker
165  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 19, 2023, 15:26:13 pm
I dag er det omtrent sånn som dette:

Foran
-Puma forstilling med originale spindler
-"passe" senk Glad Ikke veldig lav, min originale 2017 mod Audi A6 er lavere
-Kerscher ventilerte skiver
-Original stabstag
-GAZ justerbare dempere
-deep6 porsche fuchs
-165/65-15 dekk

Bak
-IRS
-Justerbare GAZ dempere
-stabstag
-Kerscher skiver
-Triangelstag for å stive opp rammegaflene
-7x15 porsche fuchs
-185/70-15 dekk
-Tilnærmet standard høyde
-Forsterket IRS girkasse med litt lavere utveksling på 3.gir

Planen ifm ny runde med restaurering inkluderer
-5 trinns 901 girkasse
-Tannstangstyring
-justerbare fjærplater


166  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 18, 2023, 11:30:43 am
Sjokkert

Gal som jeg er stemmer jeg for den med de store hjulbuer Blunker

 Gliser
167  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 17, 2023, 20:11:38 pm


Jeg har swing:P uten ovale hull. Så jeg må dremle meg ovale hull som lar meg justere

Jeg har justerbare fjærplater jeg tenkte å montere så kan hende jeg må frem med dremelen også; har ikke montert de enda så vet ikke hvor mye jeg har å justere på.
168  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 17, 2023, 11:20:44 am
Ja litt rart. Derfor der er greit å se på PCen før man evt setter vinkelkutteren i stålet Glad

Ja jeg har IRS. Har ikke målt hvor mye spissing jeg har evt kan få.
169  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 16, 2023, 00:57:23 am
Fett!

Et meget viktig kjøreegenskap tips som ofte er oversett. Modifiser bakstilling så du kan få juster toe in til 0.10 grader total spissing. Det er natt og dag med både for og bakstilling stilt inn på dette. Såppass mye at min 1300 der bakstillingen ikke er in spec, så må jeg ratte ved motorvei, mens ovalen der alt er inspec, så kan jeg kjøre i 140 med en hånd på rattet

Bra tips Glad
170  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 16, 2023, 00:47:49 am
Så her er forskjellen mellom sånn det står i dag:
[attachment=1]
Og siste versjon hvor den er senket bak, og hjulbuer endret både foran og bak:
[attachment=2]

Artig å se hvordan hele bilen endrer uttrykk med med små  (på PCen...) endringer Glad
171  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 16, 2023, 00:45:48 am
Et annet forsøk:
[attachment=1]
[attachment=2]
172  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 16, 2023, 00:18:48 am
Jeg leker litt mer med bakkeklaring og hjulåpning:
[attachment=1]
[attachment=2]
173  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: desember 15, 2023, 23:28:39 pm
Deilig! Rart den skiltpraksisen er så forskjellig. Når jeg ville bytte fra tobokstav til org enbolstav så fikk jeg beskjed om å bare sjekke bil og henger appen, at d aktuelle nummer ikke var i bruk, bestille skilt og så bare møte opp over disk Hæ

Det var det denne chat-boten svarte også, men når jeg ba om å få snakke med et menneske, sa vedkommende at det måtte søkes... Nå tok det bare 2 uker så det betyr ikke så mye, men rart man får forskjellig svar ja Blunker
174  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 15, 2023, 00:38:40 am
Jeg tror denne Ghian er i ferd med å bevege seg litt vekk fra cal-look stil med "ass up - nose down"-look. Planen er som sagt å sette inn en 5-trinns 901 kasse og generelt jobbe litt med kjøreegenskapene, så det blir mer sportsbil, en cal-look.

Så da måtte jeg jo se litt på hvordan den vil ta seg ut med å senke den litt bak. Jeg kan ikke bruke photoshop, men etter litt youtube og knoting fikk jeg i alle fall gjort et forsøk:
[attachment=1]
[attachment=2]

Jeg synes det ser veldig bra ut; jeg skal ha litt lavere profil på dekka bak, og nå sitter jeg og grubler litt på om det er noe jeg kan gjøre med hjulbuene foran.... Nå kjører jeg med 2" smal forstilling, men hvis man skal ha bedre svingegenskaper, er jo ikke det optimalt, så kanskje det blir et par tjuvtriks i photoshop for å se om jeg kan få fylt hjubuen bedre foran samtidig som jeg får bra klaring.
175  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: desember 14, 2023, 22:44:06 pm
Lite som skjer her om dagen, men fikk svar fra SVV om at endring av regnr er godkjent, så da er bestilling sendt til Lator, så er den saken i boks også.

176  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: desember 13, 2023, 10:20:55 am
Det er noen år siden for min del, men jeg brukte Jørn Tangen i Drammen, eller verkstedet hans er vel i hokkund-traktene.
177  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Porsche Fuchs senterkopper Ø.K. på: desember 13, 2023, 09:05:06 am
Er det noen som har 2 sånne senterkopper liggende? Det er den eldre typen til felger med 66mm innerdiameter og 3 klips som fester de til felgen

178  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: desember 12, 2023, 23:55:37 pm
Nydelig. Faren er jo at det blir mye sitting og lite skruing Blunker
179  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: desember 12, 2023, 09:00:41 am
Så ryddig ut ja Glad Nesten sånn at man blir inspirert til å gjøre et skikkelig løft i egen garasje Glad
180  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: desember 10, 2023, 14:26:53 pm
Har prøvemontert litt mer og det er ca 1mm klaring mellom viftehus og gassere med disse innsuga:
[attachment=1]

Så da er det nok enda trangere på sidene i motorrommet, så det blir nok inspeksjonsluker i innerskjermene. Er det noen som har link til noen kit som funker bra?

På bilde kan man se at jeg har et sett CSP bellcrank stag montert, men vurdere å lage meg et eget oppsett sterkt inspirert av salige Gene Berg:


Så nå 3d-printes det noen testbiter for å sjekke geometrien. Jeg har gjort et par simuleringer i Fusion360, og kom til at det blir en veldig lineær bevegelse, men det kan hende jeg skal prøve å justere litt så det blir litt mer progressivt. Dette blir en 1600cc med kanskje 80 hk, så blir ikke noe stort problem kanskje Blunker
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 237
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!