mai 16, 2024, 12:35:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 237
61  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 12, 2024, 08:26:40 am
Jeg har ikke designet disse selv, men lastet ned fra det store internettet, men her kommer et bilde til med 3d-printa deler Glad
[attachment=1]

Disse er printet i ABS som er en plasttype som brukes mye i "moderne" biler så det skal ikke være noen problemer med å bruke i et motorrom.
62  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: mars 10, 2024, 21:33:03 pm
Atle kjører og kjører, men han har begynt å ønske seg et par doble gassere, så når det dukket opp et par FAJS 44mm på finn og han hadde fått lønn så ble det handel. Han kannibalisterte mine IDFer og fant et CSP stagsett i en av hyllene, så da ble det liv i de Glad



Han melder om mye bedre respons og ikke minst så går motoren ikke "på trynet" på høyere turtall slik som med originalgasseren.

Og så ble lyden riktig da Glad
63  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 10, 2024, 21:20:08 pm
Siden Atle kjøpte deg et par IDF-kopier så ribba han mine for alle løse deler, så da måtte jeg jo få i gang 3d-printeren igjen, så da produseres nye trakter og filter-holdere i kjelleren:

[attachment=1]

64  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mars 10, 2024, 21:13:26 pm
Tenkte jeg skulle sjekke at alle blekka passer før de får en runde med litt lakk, og de er ikke akkurat pene, men de får jobben gjort Glad

Våren kom brått her på solkysten, så på tide å få litt fremdrift så jeg får motoren inn i bilen igen Glad

[attachment=1]
65  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mars 09, 2024, 09:53:07 am
Det går smått med Ghian, men i dag snek jeg meg inn i verkstedet til eldstemann, hvor Ghian er på vinterlagring, og prøvemonterte det nye rattet. Tror det blir fint jeg Glad

Lekkert Roy.
Prøvemonterte selv et nytt ratt i dag fra Porsche 964.
[attachment=1]

Tøft Glad Det passa jo veldig bra i en '03 Glad
66  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mars 08, 2024, 20:47:15 pm
Det går smått med Ghian, men i dag snek jeg meg inn i verkstedet til eldstemann, hvor Ghian er på vinterlagring, og prøvemonterte det nye rattet. Tror det blir fint jeg Glad
67  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 06, 2024, 15:42:25 pm
Ikke hvis du monterer sånn der roterende lyddemper også  Osteaktig

no, no, no...
68  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er på: mars 06, 2024, 15:42:01 pm
Det var på tide med en oppdatering ja Glad Ikke gi deg  Gliser
69  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 06, 2024, 09:46:09 am
Se der ja, Svein.

Hmmm, han har jo veldig lange innsug under TB'en da. Vanskelig å få til det der med vanlige korte innsug
70  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 05, 2024, 23:31:00 pm
Hva med å ha tverrstag under dynamoen? Ala Skinne sitt.

Kan ikke si jeg har sett hvordan det ser ut. Har du en link til noen bilder?

Må evt lete frem noen bilder.

Det er et opplagret tverrstag som går mellom innsugene.

Litt ala vanlig tverrstag, bare oppned og under dynamoen

Kult, det hadde vært interessant. Jeg skal google litt selv, og se om jeg finner noe
71  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 04, 2024, 22:09:28 pm
Aha. CSP stag har jeg jo fra før. Det er jo ikke noe moro Blunker
72  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 04, 2024, 18:06:38 pm
Aha. CSP stag har jeg jo fra før. Det er jo ikke noe moro Blunker
73  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 04, 2024, 10:35:49 am
Hva med å ha tverrstag under dynamoen? Ala Skinne sitt.

Kan ikke si jeg har sett hvordan det ser ut. Har du en link til noen bilder?
74  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 03, 2024, 20:06:12 pm
Første prototype av stagsettet er ferdig, så jeg begynte så smått å montere det for å sjekke geometriene, men ble ikke helt ferdig:
[attachment=1]

Det er noen løse tråder i designet mitt enda, men det er jo derfor man lager protoyper, og 3d-printing er jo et perfekt verktøy for sånt som dette.
75  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 03, 2024, 20:00:53 pm
Sånn ser setet ut i bilen til Atle:
[attachment=1]

Blir ikke mye plass i baksetet, men setet kan flyttes nesten 20 cm frem, så ved behov får man til det også Glad

Så hvis noen har et passasjersete som likner veldig på dette, håper jeg man hyler ut Glad
76  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 03, 2024, 19:57:46 pm
Endelig litt progresjon i helga.

Jeg har jobbet litt på seteunderstell til recarostol (jeg har foreløpig bare fått tak i en...) og siden '67n fortsatt er på vinterlager fikk Atle sin være prøvekanin.

Den eldste og yngste guttungen er på min størrelse (ca 197 på strømpelesten) så de fikk prøvesitte etter tur. Ført Atle i originalsetet:
[attachment=1]
Som man kan se sitter han ganske høyt og langt fremme, og må utvilsomt passe på å scootche dersom noen med kamera er i nærheten. I tillegg sliter jeg med å få inn reversen siden girspaken treffer låret.

Så etter litt fomling med å justere høyde og å sikre at jeg får beveget setene langt nok bakover (jeg har moddet et originalunderstell så de glir på originale skinner), så tror jeg at jeg traff bra. Da var det eldstemann sin tur, og det ser ut som han ble fornøyd:
[attachment=2]

Nå må jeg bare finne et sete til så jeg har to Glad
77  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: februar 25, 2024, 20:12:25 pm
Mye godsaker her Glad
78  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 19, 2024, 22:20:06 pm
Har vært en liten vw-pause i grellandgarasjen mens undertegnede fokuserte på NM i rc-bil en ukes tid, men då er NM over og jeg kan skru litt VW igjen Glad

Etter at Atle monterte diesel-varmer i sin bil har jeg vurdert å droppe varepottene og gå for et 30-hk viftehus i stedet (med doghouse).

Så i kveld kikket jeg litt på utssendet, og jeg vet jo at jeg liker looken med 30-hk best:
[attachment=1]

Her har jeg tyvlånt viftehuset fra oxyen, men planen er evt å bruke ett uten uttak til varmepotter.

Det blir mye bedre plass på sidene i motorrommet, og ikke minst blir det mye ryddigere uten slanger til varmepottene. Jeg har fortsatt planer m å lage et stagsett sterkt inspirert av Gene Berg.

Her har jeg satt på et originalt doghouse viftehus. "Alle" vet at disse er antakelig de beste med tanke på kjøleeffekt og fordeling av lufta, men så var det dette med utseendet da...
[attachment=2]

Jeg må bruke andre innsug også for å gå klar av dette viftehuset, så gasserne kommer ca 2cm lenger ut på hver side med disse innsuga så det blir enda trangere på siden.

Jeg har laget en liten meningsmåling på FB og foreløpig leder 30-hk pga utseendet, men selvsagt er også kjølreefekten viktig.

På den annen side er dette en lett trimmet 1600, og jeg kjører jo med 30-hk på 2110ccn i ghian med ca dobbel effekt, så det er jo ikke sånn at 30-hk viftejusa ikke funker i det hele tatt Blunker
79  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Kompressoren amr 500 på: februar 19, 2024, 22:06:43 pm
OK,

om de er fiksbare vet jeg ikke; har ikke åpnet de Glad De går ikke rundt Glad
80  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Kompressoren amr 500 på: februar 19, 2024, 21:00:10 pm
[attachment=1]
81  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Kompressoren amr 500 på: februar 19, 2024, 20:50:12 pm
hmm, jeg tror jeg har lagt kompressorprosjektet på hylla, så kanskje jeg kan selge de delene jeg har. Det er snakk om braketter og reimhjul til både veiv, generator og kompressor.

Jeg har også 2 havarerte kopressorer Blunker

Hva er planen ift innsug/forgassere/sprut?
82  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 15, 2024, 12:00:02 pm
Da er muligheten i hvertfald til stede for at komme under 20 sek til august  Osteaktig

Det burde være målet. Og over 100 km/t. Tror han var på 99 et par ganger i fjor Glad
83  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 15, 2024, 09:41:40 am
Hmmm, si det. Hvis jeg ikke husker helt feil, var jeg litt over 100hk med denne motoren og 8 psi overladning med kompressoren, så enkel matematikk skulle tilsi sånn ca 65 hk uten overladning. Så med NA-kam og 40IDF kan det jo hende jeg får litt mer effekt, så 70-80 hk et sted kanskje?
84  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 14, 2024, 22:32:15 pm
Det har ikke skjedd så mye her de siste dagene, men en meget trivelig tur til Kragerø ble det, og i den forbindelse hadde Svein med seg et bakre blikk som er MYE bedre enn det jeg hadde, og det blir snasent:
[attachment=1]

Så da skal det sandblåses og pulverlakkes litt, så begynner denne motoren å ble klar for våren Glad
85  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: februar 12, 2024, 18:36:39 pm
Atle bruker bilen daglig og her er en som har fanget ham opp på dash-camen sin Glad

https://www.facebook.com/reel/24818138364498740
86  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: februar 09, 2024, 10:26:13 am
Litt parts på vei inn om dagen! Oppgradering til mer moderne instrumenter med mer nøyaktige sensorer og raskere turteller som klarer henge med i girskift!
[attachment=1][attachment=2]

Kult. Jeg har stack-oljetrykksmåler i Ghian. Funker veldig bra men litt skarpt lys Blunker
87  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 08, 2024, 08:07:30 am
Nice takk. Prates på lørdag Glad
88  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 06, 2024, 22:52:22 pm
Ble en veldig kort tur i garasjen i dag, men fikk prøvemontert kjøleblikk, og jeg har alle, men det bakerste er ikke pent etter å ha sveiset og preppet det i noen omganger. Så hvis noen har et slikt bakre liggende, kan jeg være interessert.
[attachment=1]

Blekka over sylindrene er allerede pulverlakket med en strukturlakk, så jeg tenker resten av de får samme struktur.
89  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 05, 2024, 23:13:09 pm
Du hakke vurdert jpms støtstangrør med større åpning på toppsiden? Hvis den større «vanlige» utgaven ikke funker har han en enda større utover det igjen og

Nei ikke så langt i alle fall Glad Kjørte med std vipper i fjor og da var det ikke noe problem, så dukket egentlig opp i kveld dette her Blunker
90  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: februar 05, 2024, 21:47:51 pm
Atle kjører og kjører, men han har lest litt om andre som kjører 1915 med originalgasser, så da ville han prøve seg på å modde en gasser for å få litt mer luft gjennom på toppen. Han melder at den går litt "på trynet" på litt høyere turtall Glad

Så da fant vi en ekstragasser i hylla, og han satte i gang med å demontere:
[attachment=1]

Planen var å få ut venturien og ta opp innerdiameteren til 29mm, så da fyra han opp dreiebenken:
[attachment=2]

Det høres kanskje ikke så mye ut, men den endringen øker tverrsnittarealet med 24%, og dermed også luftmengden. Ulempen er at det kan bli litt dårligere vacuumsignal så kjørbarheten kan bli litt verre på lavere turtall.

Han rakk en kort prøvetur før det ble natta og første tilbakemelding var at det ble bedre enn den originale, men at han trenger litt større dyse for å få nok fuel nå som luftmengden økte.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 237
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!