Atle kjører og kjører, men han har begynt å ønske seg et par doble gassere, så når det dukket opp et par FAJS 44mm på finn og han hadde fått lønn så ble det handel. Han kannibalisterte mine IDFer og fant et CSP stagsett i en av hyllene, så da ble det liv i de
Han melder om mye bedre respons og ikke minst så går motoren ikke "på trynet" på høyere turtall slik som med originalgasseren.
Siden Atle kjøpte deg et par IDF-kopier så ribba han mine for alle løse deler, så da måtte jeg jo få i gang 3d-printeren igjen, så da produseres nye trakter og filter-holdere i kjelleren:
Det går smått med Ghian, men i dag snek jeg meg inn i verkstedet til eldstemann, hvor Ghian er på vinterlagring, og prøvemonterte det nye rattet. Tror det blir fint jeg
Lekkert Roy. Prøvemonterte selv et nytt ratt i dag fra Porsche 964. [attachment=1]
Det går smått med Ghian, men i dag snek jeg meg inn i verkstedet til eldstemann, hvor Ghian er på vinterlagring, og prøvemonterte det nye rattet. Tror det blir fint jeg
Jeg har jobbet litt på seteunderstell til recarostol (jeg har foreløpig bare fått tak i en...) og siden '67n fortsatt er på vinterlager fikk Atle sin være prøvekanin.
Den eldste og yngste guttungen er på min størrelse (ca 197 på strømpelesten) så de fikk prøvesitte etter tur. Ført Atle i originalsetet: [attachment=1] Som man kan se sitter han ganske høyt og langt fremme, og må utvilsomt passe på å scootche dersom noen med kamera er i nærheten. I tillegg sliter jeg med å få inn reversen siden girspaken treffer låret.
Så etter litt fomling med å justere høyde og å sikre at jeg får beveget setene langt nok bakover (jeg har moddet et originalunderstell så de glir på originale skinner), så tror jeg at jeg traff bra. Da var det eldstemann sin tur, og det ser ut som han ble fornøyd: [attachment=2]
Har vært en liten vw-pause i grellandgarasjen mens undertegnede fokuserte på NM i rc-bil en ukes tid, men då er NM over og jeg kan skru litt VW igjen
Etter at Atle monterte diesel-varmer i sin bil har jeg vurdert å droppe varepottene og gå for et 30-hk viftehus i stedet (med doghouse).
Så i kveld kikket jeg litt på utssendet, og jeg vet jo at jeg liker looken med 30-hk best: [attachment=1]
Her har jeg tyvlånt viftehuset fra oxyen, men planen er evt å bruke ett uten uttak til varmepotter.
Det blir mye bedre plass på sidene i motorrommet, og ikke minst blir det mye ryddigere uten slanger til varmepottene. Jeg har fortsatt planer m å lage et stagsett sterkt inspirert av Gene Berg.
Her har jeg satt på et originalt doghouse viftehus. "Alle" vet at disse er antakelig de beste med tanke på kjøleeffekt og fordeling av lufta, men så var det dette med utseendet da... [attachment=2]
Jeg må bruke andre innsug også for å gå klar av dette viftehuset, så gasserne kommer ca 2cm lenger ut på hver side med disse innsuga så det blir enda trangere på siden.
Jeg har laget en liten meningsmåling på FB og foreløpig leder 30-hk pga utseendet, men selvsagt er også kjølreefekten viktig.
På den annen side er dette en lett trimmet 1600, og jeg kjører jo med 30-hk på 2110ccn i ghian med ca dobbel effekt, så det er jo ikke sånn at 30-hk viftejusa ikke funker i det hele tatt
hmm, jeg tror jeg har lagt kompressorprosjektet på hylla, så kanskje jeg kan selge de delene jeg har. Det er snakk om braketter og reimhjul til både veiv, generator og kompressor.
Hmmm, si det. Hvis jeg ikke husker helt feil, var jeg litt over 100hk med denne motoren og 8 psi overladning med kompressoren, så enkel matematikk skulle tilsi sånn ca 65 hk uten overladning. Så med NA-kam og 40IDF kan det jo hende jeg får litt mer effekt, så 70-80 hk et sted kanskje?
Det har ikke skjedd så mye her de siste dagene, men en meget trivelig tur til Kragerø ble det, og i den forbindelse hadde Svein med seg et bakre blikk som er MYE bedre enn det jeg hadde, og det blir snasent: [attachment=1]
Så da skal det sandblåses og pulverlakkes litt, så begynner denne motoren å ble klar for våren
Litt parts på vei inn om dagen! Oppgradering til mer moderne instrumenter med mer nøyaktige sensorer og raskere turteller som klarer henge med i girskift! [attachment=1][attachment=2]
Kult. Jeg har stack-oljetrykksmåler i Ghian. Funker veldig bra men litt skarpt lys
Ble en veldig kort tur i garasjen i dag, men fikk prøvemontert kjøleblikk, og jeg har alle, men det bakerste er ikke pent etter å ha sveiset og preppet det i noen omganger. Så hvis noen har et slikt bakre liggende, kan jeg være interessert. [attachment=1]
Blekka over sylindrene er allerede pulverlakket med en strukturlakk, så jeg tenker resten av de får samme struktur.
Du hakke vurdert jpms støtstangrør med større åpning på toppsiden? Hvis den større «vanlige» utgaven ikke funker har han en enda større utover det igjen og
Nei ikke så langt i alle fall Kjørte med std vipper i fjor og da var det ikke noe problem, så dukket egentlig opp i kveld dette her
Atle kjører og kjører, men han har lest litt om andre som kjører 1915 med originalgasser, så da ville han prøve seg på å modde en gasser for å få litt mer luft gjennom på toppen. Han melder at den går litt "på trynet" på litt høyere turtall
Så da fant vi en ekstragasser i hylla, og han satte i gang med å demontere: [attachment=1]
Planen var å få ut venturien og ta opp innerdiameteren til 29mm, så da fyra han opp dreiebenken: [attachment=2]
Det høres kanskje ikke så mye ut, men den endringen øker tverrsnittarealet med 24%, og dermed også luftmengden. Ulempen er at det kan bli litt dårligere vacuumsignal så kjørbarheten kan bli litt verre på lavere turtall.
Han rakk en kort prøvetur før det ble natta og første tilbakemelding var at det ble bedre enn den originale, men at han trenger litt større dyse for å få nok fuel nå som luftmengden økte.