mai 05, 2024, 16:12:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 66
91  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 30, 2022, 16:15:15 pm
Da var bunnplaten rensket og klar for sandblåsing. Fikk en liten nedtur da jeg oppdaget at nesekon på girkassen hadde fått seg en smell i kollisjonen. Heldigvis ser det ut til at nesekon er samme på DeLuxe modellene, så vis noen har et til overs er det lov å selge det til meg  Blunker

[attachment=1]

Resten av girkassen så veldig bra ut. 1. og 2. gir har rettskårne drev, og alle gir mangler synkroniseringsringer så dette er tydeligvis riktig girkasse i denne Standarden.

[attachment=2]
92  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 30, 2022, 15:56:36 pm
Her en liten oversikt om hvordan det mekaniske bremsesystemet virker. Pedal trykker på et stag som går inni tunnel. Alle fire hjul har hver sin wire som går i rør helt frem til front av bil og festes til enden av staget. Når man tråkker på pedal, trykker man på staget som trekker i alle wire. Håndbrekket har sitt eget rør som dytter på samme staget som pedalen.

[attachment=1]

Fant også nummeret på forstillingen, og det tyder også på at den er original fra 1958.

[attachment=2]
93  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 30, 2022, 15:53:02 pm
Morro når bremsetromler er merket med dato. Tydeligvis originale tromler fra bilen var ny. Bremsebånd er også bra siden man fortsatt kan lese teksten på siden av belegget. Men ellers ser jo mekanismen ulik ut alle andre biler jeg har hatt. Ikke noe hydraulikk her.

[attachment=1]

Her er mekanismen som wire trekker i. Vipper slik at bånd blir presset fra hverandre. Pedalsettet er jo også unormalt, siden det har en ekstra arm som presser på staget inni tunnellen. Kroken er jo som normalt til clutchwire.

[attachment=2]
94  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 27, 2022, 19:43:42 pm
Fant ut at det er greit med soltak. Tok en trebit gjennom bilen og en stropp opp av taket. Kunne da løfte av hele karosseriet med elefantkranen.

[attachment=1]

Laget også til noen rørbiter, slik at jeg kunne skru på noen små hjul i karosserifestene foran tanken og i innerskjerm bak. Da ble karosseriet enkelt å skyve rundt i verkstedet.

[attachment=2]
95  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 23, 2022, 15:07:00 pm
Da var alt på plass igjen og grunnet. Da er det vel snart på tide å demontere alt igjen for å begynne på bunnplata. Litt i tvil om jeg skal sparkle nå eller senere, men tror jeg venter i tilfelle det blir noen småskader underveis.

[attachment=1]

[attachment=2]
96  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 16, 2022, 10:29:51 am
Da er passform på løse deler tilpasset.

[attachment=1]

Så da fikk jeg grunnet innsiden med sinkepoksy. Tror jeg monterer de løst på når jeg skal ta utsiden.

[attachment=2]
97  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 13, 2022, 18:49:19 pm
Da har jeg begynt å gjøre om igjen tidligere jobber  Osteaktig
Hadde laget ny kant, men så at den ikke hadde helt riktig fasong. Laget derfor ny del.

[attachment=1]

Dette ble mer riktig.

[attachment=2]
98  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 05, 2022, 21:56:26 pm
Merket at hengslene på venstre dør var litt trege. Måtte lage et verktøy for å presse ut pinnen, og fant da raskt grunnen til tregheten  Osteaktig
Greit å få gjort dette, for om den hadde gått lettere etter hvert, hadde det nok fort blitt slark i hengsla i stedet.

[attachment=1]

Borret opp hullet litt, før jeg dreide til en messingforing som jeg dunket ned i hullet og brotsjet. Presset så sammen igjen med samme verktøy som jeg demonterte med.

[attachment=2]
99  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: desember 26, 2021, 17:07:00 pm
Ble litt bilrelaterte julegaver i år også.
En magnet med en fjærbelastet kobberbit. Kjekt når man skal sveise inn småbiter og ikke vil de skal falle inn i hullet. Mindre behov for sliping på baksiden skal det også bli.

[attachment=1]

Krympeskive og ny krympehammer ble det også.

[attachment=2]
100  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: desember 18, 2021, 18:04:04 pm
Pusset også ned venstre dør, og da kom et rusthull til synes. Dreneringen er åpen, så regner med den må ha stått i nedoverbakke siden vann har samlet seg der  Gliser Venter med å sveise den nye biten, til jeg har sandblåst og behandlet innsiden litt.

[attachment=1]

Var litt fler steder som trenger litt sandblåsing, så må nok snart på med verneutstyret. Men regner med jeg tar småpunktene midt på dørskinnet med punktsandblåseren for ikke å deformere fasongen på den plata.

[attachment=2]
101  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: desember 18, 2021, 17:55:37 pm
Måtte sjekke om bakvindu passet siden jeg ikke hadde testet det etter opprettingen. Hadde tidligere sett noe som virket litt skjevt, og det stemte. Øvre høyre hjørne har nok blitt litt presset ut/opp når bakenden ble trykket inn i kollisjonen. Laget et solid flattjern som jeg kunne klemme fast oppe i hjørnet.

[attachment=1]

Rigget så en wiretalje for å trekke det litt inn igjen til der det en gang i tiden har vært. Og etter et par forsøk passet vinduet igjen.

[attachment=2]
102  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: desember 11, 2021, 20:25:22 pm
Virket som han fikk litt panikk når jeg pusset bort alt rundt han  Osteaktig

[attachment=1]
103  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: desember 11, 2021, 20:17:16 pm
I dag var det høyre dør sin tur.
Den har en gang blitt åpnet alt for mye, slik at hengsel hadde bøyd seg litt og klinkene hadde dratt seg løs.
Borret ut klinkene og sveiste inn nytt stål, siden det hadde sprekt rundt klinkene og hullene var blitt alt for store.

[attachment=1]

Måtte også rette litt av dørskinnet siden hengslen hadde dyttet en bulk i den. Og sjekket at hengslene fortsatt er på linje.

[attachment=2]
104  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: desember 05, 2021, 17:26:38 pm
Utrolig kul lufthammer – Reodor Felgen fikser det meste Blunker

Takk for det. Men stjal nok ideen fra han her, med litt modifiseringer som passet meg  Osteaktig
Selve "hammer og mothold" er gamle ventilløftere fra boblemotor som jeg har slipt forskjellige buer på, og er lette og bytte.

105  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: desember 04, 2021, 17:32:55 pm
Fikk tak i en reservedels girkasse. Hadde vistnok stått ute i en del år, så vil påstå at hjullageret ikke var det beste jeg har sett. Kuttet og meislet i stykker ytterste del av lageret. Kom da til med en solid avdrager og fikk trukket av resten av delene slik at akselrøret med lagerhus kom av.

[attachment=1]

Etter litt sandblåsing ble lagerhuset riktig så bra. Måtte splitte girkassen for å se hvordan den så ut. Har nok vært en del vann inni også, så bra denne ikke skal brukes  Glad

[attachment=2]
106  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bensinslange som tåler etanolholdig bensin på: desember 02, 2021, 17:45:35 pm
Selger ikke Tistlo det?  Glad

Jo, men lurer på om det til og med er bedre enn R9 han selger?

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,75224.0.html
107  Forum / Snikk-snakk / Sv: 1.3 39HK Piraya Racer på: november 24, 2021, 22:44:55 pm
Bunnplate og karosseri har hørt sammen siden den ble bygd om i sverige i 1970. Bunnplata er reg som 65modell i sverige. Ikke noe tull med den. Den er sjekka i hue og ræva av biltilsynet i Tønsberg av sjefen i hallen der. Husker ikke helt datoen, men mener det var i begynnelsen av mars 2007. Vites med 100% sikkerhet siden det er jeg som tok den inn. Ble kjøpt av Jan Sandin. At den har gått 25000 er helt feil, men sikkert det km tellern står på. Kan vel ha gått rundt en gang eller to, kansje 3 også🙃

Jeg stusset mest på at i registeret er den ført opp med et 8-sifret rammenummer. På 60 tallet hadde jo boblene 7-sifret frem til og med 64 modellen og 9-sifret fra 65 modellen. Fikk den muligens annet rammenummer ved ombyggingen i Sverige?
108  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: november 21, 2021, 19:47:05 pm
Noen har en gang i tiden byttet det ene lagerhuset, siden innfestingen for støtdemper er på skrå. Begge øvre, og venstre nede er rett innfesting, så regner med dette er riktig viss jeg har forstått det riktig. Noen som vet når de endret fra rett til skrå innfesting av støtdemperne?

[attachment=1]
109  Forum / Problemløseren / Sv: viftereim på: november 19, 2021, 18:01:37 pm
Veldig synd at enkelte reprodeler har så feil passform. Men bra du fikk ordnet med et originalt.
110  Forum / Problemløseren / Sv: viftereim på: november 14, 2021, 20:04:02 pm
Fant en Bosch og tok tilsvarende bilde og målene ser veldig like ut. Spørsmålet er vel da om dynamo er skjøvet helt mot dynamofot, siden vekselstrømsdynamoene har en kant som stopper i dynamofoten.
111  Forum / Problemløseren / Sv: viftereim på: november 14, 2021, 19:59:08 pm
Fikk bilde på MMS av trådstarter. Viser seg at han har repro vekselstrømsdynamo med innebygd regulator. De finnes det vel kun en lengde av?
112  Forum / Problemløseren / Sv: viftereim på: november 14, 2021, 10:41:34 am
Tok at bilde av en dynamo som jeg håper kan være til hjelp. Se om noen av målene ikke stemmer med din. Er de tilnærmet like, må det vel nesten være viftehuset sin feil?
113  Forum / Snikk-snakk / Sv: 1.3 39HK Piraya Racer på: november 14, 2021, 10:28:52 am
Ser jo ut som den er bygd på en boble bunnplate, men får ikke rammenummeret til å stemme med boble fra 65? Tryggest å sjekke opp om nummer på ramma stemmer med vognkort før eventuelt kjøp.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=LS67325

At den kun har gått 25000km er vel i så fall fra overhaling. Speedometer er jo ikke boble, så man vet jo ikke hvor langt bilen har gått før ombygging, men alt kan jo være overhalt/nytt under ombyggingen.

Uansett regner jeg med at bilen undersøkes før eventuelt kjøp. Ingen bilder fra undersiden, og det er vel der denne kan ruste siden karosseri er glassfiber. Prisen kan jeg ikke si så mye om, men vet at det hadde kostet å bygge noe slikt i dag.
114  Forum / Problemløseren / Sv: viftereim på: november 09, 2021, 09:16:51 am
Da hadde jeg prøvd å sammenlikne deksler og dynamo med originale deler for å finne ut hvilke som ikke har riktig fasong. Er dessverre ikke alle nyproduserte deler som er eksakte kopier, så et par millimeter på hvert deksel kan fort bli nok. Er viften også ny? Finnes to bredder av vifter, så viss du har fått smal vifte og viftehuset vil ha den brede blir det glipe.
115  Forum / Problemløseren / Sv: viftereim på: november 08, 2021, 07:31:16 am
Hvor stor er dynamoen? Har du fått tak i en 38Amp (fra T2, som nevnt over her) passer den dårlig viss du bruker viftedeksel fra 30Amp dynamo. Men den passer greit med riktige deksler. Ellers kan du løsne klemmen rundt dynamo og dytte den en del mot viftehus.

Edit: Fant et bilde av et deksel for 38Amp dynamoen.
116  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: november 06, 2021, 19:03:53 pm
Måtte teste lufthammeren som jeg lagde. På panseret ser man tydelig merkene etter hammeren de har rettet med en gang i tiden. Etter et par minutter med lufthammeren ble det nesten borte.

[attachment=1]

Måtte finrette flere andre steder også på panseret, men fikk i alle fall reddet dette som er med punktsveiser i bakre kant. Brettet kant kom i november 1958.
Fikk også testet passformen på motorlokket.

[attachment=2]
117  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: november 04, 2021, 18:47:05 pm
Da kom jeg litt videre på motorlokket.
Det hadde jo knekt i fjærfestet slik mange gjør. Kuttet ut midtstykket og rettet og sveiste det. Lagde også en forsterkning i 1,5mm plate.

[attachment=1]

Sveiste fast forsterkningen på baksiden slik at den blir usynlig, før jeg sveiste alt sammen på plass igjen.

[attachment=2]
118  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: november 01, 2021, 21:52:43 pm
Litt lite arbeidslyst på bilen i det siste, så da måtte jeg finne på noe annet. Fant en video av en som lagde "planishing hammer" i bærbar utførelse. Det var jo noe jeg kanskje kunne bruke på panseret som noen har rettet med snekkerhammer en gang i tiden.
Tok en tur til Jula og kjøpte en luft meiselhammer. Bøyde noe rør og fant noen andre deler jeg hadde liggende. Måtte blant annet lage en "fjernstart" med wire for å lettere starte den når jeg holder i røret og beveger den rundt på f.eks. panseret.

[attachment=1]

Måtte jo teste/øve på noe som var ødelagt likevel. Fant en hjulkapsel som var skrapt og bulket, men ble litt overrasket over at resultatet ble så bra som det ble. Kommer jo ikke til på mindre flater som rundt VW merket, men den er jo tross alt for å jevne ut flater.

[attachment=2]
119  Forum / Problemløseren / Sv: Tennplugg problem på: oktober 31, 2021, 21:14:45 pm
Dårlig kondensator gir som regel mye gnistdannelse hver gang stiftene åpner, og dermed blir det store ujevnheter på kontaktflatene på stiften. Må slipe og justere stiftåpning ofte.
120  Forum / Problemløseren / Sv: Front Lykter på: oktober 30, 2021, 08:34:10 am
Har hørt om repro skjermer som har hatt litt for stor diameter på metalleppene. Hørte om en som løste det ved å ta en tang og bøyde leppen litt slik at diameteren ble passelig. Sikkert lurt å varme lakken litt slik at den ikke sprekker, og bruke en fille rundt kjeftene på tangen for ikke å skrape lakken.

Kan jo også være det rett og slett er for mange lag med lakk slik at diameteren blir for stor?

Skal vel heller ikke være pakning på stående lykter, kun på eldre skrå.
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 66
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!