mai 08, 2024, 04:22:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Løsne fyllepluggen i girkassa.  (Lest 861 ganger)
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« på: juni 24, 2013, 21:49:41 pm »

Hallo hallo.
Av og til leker jeg mekaniker, og det glir som regel over i både klabb og babb.
Og litt manglende kunnskaper resulterer ofte i noen mer eller mindre dumme spørsmål.
Nå driver jeg og løsner fyllepluggen på girkassa, og den trives tydeligvis så godt der den sitter at den nekter å flytte på seg.
Har prøvd alt fra rikelige doser medWD40, til LANG latmannsarm, til å sitte på verktøyet i lotus stilling og messe det hellige "VAG" 1302 ganger uten hell.
Er det noen gode triks for å løsne vriene bolter (som har blitt litt slitte i toppen) fra det "heller myke" materialet i girkassa?
En bekjent foreslo å hamre på pluggen med ei slegge, men det har jeg ikke turt. Et annet geni lurte på hvorfor jeg ikke kunne fylle på olje gjennom tappehullet, men det var jeg heldigvis smart nok til å ikke prøve.

På forhånd takk for eventuelle svar.
« Siste redigering: juni 24, 2013, 21:53:07 pm av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 24, 2013, 21:54:20 pm »

Tja, hvor hardt tør du å dra? Jeg pleier som regel å heise opp bilen og skru de løs med latmannsarm. Noen ganger må jeg frem med røret (Veit aldri når man får brukt for et jernrør) som er ca 150cm langt. Da løsner det meste.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 24, 2013, 22:19:48 pm »

Takk for raskt og godt svar.
Tør å legge alle mine 52 kilo på. Kanskje jeg kan lure fruen til å hjelpe til. Tilsammen veier vi nesten 100. Kombinert med jernrøre så kan det vel hende ting flytter på seg. Når du nevner det, så husker jeg at onkelen min en gang skulle bytte bremsetromler på lastebilen sin. Det endte med at han brukte et 3m langt stålrør og gaffeltruck.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 24, 2013, 22:38:49 pm »

Litt "varme" bruker også hjelpe.

men man bør jo være ytterst forsiktig - noe kan ta fyr
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 24, 2013, 22:41:16 pm »

Står på røret?
Har du en veldig lang forlenger du bruker? I så fall mister du mye moment.
Det beste er å stå under bilen for å løsne den der. Kanskje et lokalt bilverksted kan være behjelpelig med å løsne den leie pluggen? Hvis du ikke har tappet den alt da Gliser

Som Squareback nevner så kan også varme bidra godt til å løsne på ting. Propanbrenner er ganske safe å varme mye med. Men pass på, olje, lakk og urenheter på girkassa kan ta fyr.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #5 på: juni 26, 2013, 09:09:05 am »

Fatter pleier alltid å spørre; "Er du sikker på at du skrur riktig vei, da!?" Utrolig irriterende, ikke sant? Men så har jeg bare renovert gamle biler siden -91, da. Blir vel aldri mekaniker i hans øyne uansett.

Men hvis man gir problem-bolten (uansett hvor de måtte sitte) forspenning med latmansarmen, og så et rapp med hammeren (på latmansarmen!) får problemet ofte det sjokket som skal til.
Varme er fint, men vask først og stå klar med slukkeren! Fikk en liten brenner til Creme Brulé-den havnet rett i verkstedet  Gliser
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 29, 2013, 14:05:56 pm »



Da var den infernalske lille ormen ute.
Stor takk till alle som kom med ideer. Heise opp bilen litt mer, jernrør, hammer og et litt kreativt ordforråd gjorde susen.
Tror også det hjalp å prøve å stramme pluggen litt mer for så å skru den ut (men det er mulig den midlertidige lykkerusen påvirker evnen til å tenke logisk akkurat nå).
Var visst på høy tid å fylle på/bytte girolje. Nå gjelder det bare å ikke søle det utover hele garasjegulvet.
Er få ting jeg kommer på i farta som stinker verre.

Klarte heldigvis å huske at man ikke skal tappe girolja før man løsner fyllepluggen. Men jeg må ærlig innrømme at grunnen til at jeg husket det nå var at jeg glemte alt om den regelen sist jeg gjørde dette.
Og angående det med å skru feil vei, så har jeg gjort det så mange ganger at det ikke er flaut å innrømme det lenger.
Sånn er det når man sliter med å kontrollere den venstre hjernehalvdelen.
Stakkars bil.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!